Skrevet av Emne: Oppspist stikkakselkryss+lager  (Lest 3427 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget idland

• 258 CID
  • *
Oppspist stikkakselkryss+lager
« på: To., 5,Juni,2008,22,28 »
Hei!
Har fått et problem med høyre drivknuten framme. Krysset har blitt mer og mer slarkete sånn at stikkaksel har begynt å bevege seg slik at lageret også er borte nå.

Det jeg lurer på er om det bare er å demontere nav osv og trekke stikkaksel ut og sette på nytt lager + kryss? Håper det var forståelig... Hvis noen har en link til en sprengskisse til foraksel hadde det vært flott også!

Bilen er forresten en -92 Cherokee 4.0 aut

Mvh Idland

renegade

• Gjest
Sv: Oppspist stikkakselkryss+lager
« Svar #1 på: Fr., 6,Juni,2008,05,40 »
Hei!
Har fått et problem med høyre drivknuten framme. Krysset har blitt mer og mer slarkete sånn at stikkaksel har begynt å bevege seg slik at lageret også er borte nå.

Det jeg lurer på er om det bare er å demontere nav osv og trekke stikkaksel ut og sette på nytt lager + kryss? Håper det var forståelig... Hvis noen har en link til en sprengskisse til foraksel hadde det vært flott også!

Bilen er forresten en -92 Cherokee 4.0 aut

Mvh Idland

Her må du nok muligens bytte hele hub'en.  I Norge, så koster vel den en 1800,- eller så (ikke merkeforhandleren...)
Mener det var noen D30'er en kunne bytte bare lageret på, men jeg tror din en for ny.

Det som du bør sjekke, er om stikkakslen har blitt slitt der hvor lageret har gått, da må du bytte den delen også.

Dette er ikke spes. komplisert, annet enn at de 3 12-kantboltene som holder huben kan sitte noe helt !!##!!, bruk mye olje osv. på de flere dager før du går løs på de.  Og bruke en 12-kant pipe på de...

Sprengskisser finner du på 'nettet, søk på D30 + hub.
http://www.jeepslimited.com/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=120 / http://www.jeepforum.com/forum/showthread.php?t=377533

osv.

Utlogget janan

• 258 CID
  • *
« Svar #2 på: Ti.,17,Juni,2008,18,13 »
Heisan
Har ikke vært mye aktiv på disse sidene men driver og skrur litt på xj min (94 mod 4.0 ho aut.) og har hentet ut mye info fra disse sidene og det setter jeg stor pris på. Tenkte at hvis jeg kunne bidra litt med mine erfaringer er jo det supert.
Jeg har akkurat skiftet begge kryssene (drivknutene foran) på en cherokee 94 4.0 Ho. Kan kanskje komme med noen tips til deg da jeg hadde en helsi.... jobb å få disse av. Når det gjelder de tre 12 spors skruene som sitter som spikret og er bortimot umulig å få ut er den beste måten følgende: Vær to stykker. En varmer opp skruene på utsiden mens den andre skrur.bruk en propanbrenner el lignende. Utrolig viktig at dette gjøres samtidig og at dere er to stykker. Mine satt som bare pokker og dette funket bra. Vær også 100% sikker på at du har rett dimensjon på verktøyet (mener det er en 1/2 toms men er ikke helt sikker) ellers bare ødelegger du sporene. Hadde også store problemer med å få av bremseskjold og lageret da disse to var som limt sammen. Brukte hammer og meisel og det gikk til slutt. Når det gjelder å få ut de gamle kryssene hadde jeg heldigvis tilgang til en hydraulisk presse. Hadde nok ikke klart det uten da de var rustet fast. Vet ikke om dette var forståelig men trenger du mer info er det bare å gi meg en lyd.

mvh
Jan

Utlogget Sverre

• 360 CID
    • Sverres garasje
« Svar #3 på: Ti.,17,Juni,2008,22,12 »
Det ligger også en fin write up på skifte av kryss på JCN`s egne sider: http://www.jeepclubnorway.no/index.php?option=com_content&task=view&id=288&Itemid=26   :)

Jeg skiftet kryss på begge sider på min 88XJ i forrige uke. Litt tålmodighet og en BFH, så går det egentlig ganske greit. De to boltene som holder caliperen er utvendig torx (E16 hvis ikke jeg husker feil). De tre boltene til huben er 12 kant 13mm eller 1/2" (er vel ikke store forskjellen på de to). Litt varme gjør ofte susen hvis de sitter godt. Selv om kryssene er rustet fast skal det normalt gå greit å slå de ut med to piper og en BFH. Jeg kjøpte forresten en komplett ny hub fra Quadratech.com pga defekt lager. Den kom vel på rundt 1100kr inkl frakt og mva tror jeg.
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget janan

• 258 CID
  • *
« Svar #4 på: On.,18,Juni,2008,09,25 »
For all del. IKKE bruk 13mm. Det kan være nok til å "runde" mutteren. Jeg brukte det og ødela nesten den ene skruen.

mvh
Jan

Utlogget Sverre

• 360 CID
    • Sverres garasje
« Svar #5 på: On.,18,Juni,2008,09,39 »
Hmmm... 13mm passet perfekt på min bil. Stu Olson anbefaler det samme: http://www.stu-offroad.com/axle/balljoint/balljoint-1.htm Mulig det er forskjellige bolter ute og går, men både her http://www.jeepslimited.com/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=120 og her http://www.jeepforum.com/forum/showthread.php?t=377533 står det også 13mm....
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget janan

• 258 CID
  • *
« Svar #6 på: On.,18,Juni,2008,19,18 »
Når det gjelder de tre boltene som står på min jeep, (jeep cherokee 1994 4.0 ho aut) er de 1.2 toms. Prøvde nemlig 13mm men den var ørlite grann for stor. Nok til at den ga etter, da disse boltene satt som bare f...:-) Slipte i tillegg ned litt av fronten på pipen for å få max effekt og at den ikke glapp.

Utlogget idland

• 258 CID
  • *
« Svar #7 på: On., 2,Juli,2008,22,40 »
Da har jeg fått byttet på min også. De 3 boltene var utvendig torx på min, så der ble 13mm pipe for stor. Viktig å bruke pipe som passer perfekt på ellers runder du skruene.

Jeg brukte brenner og luftskralle, da kom de fint ut. Den ene måtte jeg ha latmannsarm på.

Ellers var det bare å trekke akselen ut og slå ut låseringer+krysset og sette inn nytt og grise det opp skikkelig.
Takk for tips+triks  :)

Mvh Idland

Utlogget Frode

• Get a life!!
« Svar #8 på: On., 2,Juli,2008,23,28 »
De tre skruene er vel vanlig 12-kant? Ser jo litt ut som torx, men...
Forskjellen på 1/2" og 13mm er vel ca 0.3 mm, dvs at 13mm burde gå rimelig greit, med mindre skruene er for rustet...
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget sivrt

• 401 CID
« Svar #9 på: To., 3,Juli,2008,19,39 »
Jeg har byttet kryss og hjullager mange mange ganger på XJ opp igjennom årene og alltid brukt 13mm og latmannsarm. Aldri hatt et eneste problem med tanke på runding av boltene. Men boltene bør være i relativt god stand da. Hvis krysset har vært så ødelagt at stikkakselen har vært borti disse 12 kant boltene, kan de være litt runde i utgangspunktet..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.