Skrevet av Emne: Hevesett fra statene vs bg nor  (Lest 3828 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sondre85

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 65
Hevesett fra statene vs bg nor
« på: To.,15,November,2007,23,50 »
Sitter å funderer på å kjøpe meg procomp 4" løft til TJ'en
PÅ bg nor skal de ha ca 19 000 for hele settet inkludert mellomaksel og sye kit.
Akkurat det samme settet koster ca 9000 fra statene.

Slik jeg forstår det følger det ikke med tüv papirer fra det som blir kjøpt på andre siden av atlanteren, men er ikke disse papirene typegodkjenninger?
Slik at de samme papirene kan vises for sett kjøpt fra statene?

Er det noen som har peiling? er det noen her på forumet som har de tüv papirene liggende? og som kunne tenke meg å låne meg en kopi?

Kjipt å måtte ut med 10000 kr ekstra for 3 a4 ark liksom



Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Hevesett fra statene vs bg nor
« Svar #1 på: Fr.,16,November,2007,07,43 »
Mulig du kan henvende deg direkte til testsenteret i Tyskland som
har skrevet TUV papirene til dette settet. En kopi burde være mulig å få tak i.
Eventuellt snakk med Wrangster på dette forumet, tror han skaffet TUV papirer fra Tyskland på et bodylift han hadde kjøpt...


*Men om du sparer 10.000 på den operasjonen, så kan du medle deg inn i
JCN  -som hjelper deg med alle de gode svarene mener jeg . Kun 250.-    ;) :D :)

Kathrine
« Siste redigering: Fr.,16,November,2007,07,45 av wrangler »
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: Hevesett fra statene vs bg nor
« Svar #2 på: Fr.,16,November,2007,08,54 »
Sitat
PÅ bg nor skal de ha ca 19 000 for hele settet inkludert mellomaksel og sye kit.
Akkurat det samme settet koster ca 9000 fra statene.

Kansje prisforskjellen viser nettopp det du snakker om, nemlig godkjenning.
Jeg hadde valgt å kjøpe slike type deler i Norge pga godkjenninger, BT liker at
sånne type deler kommer fra en seriøs aktør i Norge.

Meld deg inn i JCN, dra til BGnor, si du er medlem, og spør Odd Arild om pris på nytt.

Si du fikk dette rådet av Tom Jensen
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

renegade

  • Gjest
Sv: Hevesett fra statene vs bg nor
« Svar #3 på: Fr.,16,November,2007,09,07 »
Sitter å funderer på å kjøpe meg procomp 4" løft til TJ'en
PÅ bg nor skal de ha ca 19 000 for hele settet inkludert mellomaksel og sye kit.
Akkurat det samme settet koster ca 9000 fra statene.

Slik jeg forstår det følger det ikke med tüv papirer fra det som blir kjøpt på andre siden av atlanteren, men er ikke disse papirene typegodkjenninger?
Slik at de samme papirene kan vises for sett kjøpt fra statene?

Er det noen som har peiling? er det noen her på forumet som har de tüv papirene liggende? og som kunne tenke meg å låne meg en kopi?

Kjipt å måtte ut med 10000 kr ekstra for 3 a4 ark liksom

Du kan også gjøre en mellomting:

Kjøpe de tingene som en ikke trenger papirer på fra et annet sted, og selve liftkittet på BGNor...
Sye + mellomaksel koster vel noen kroner hos BGNor antar jeg.

Bortsett fra det, så jobbes det med denne problemstillingen "i kulissene", men det kommer nok til å ta en stund (les: kanskje år) før en har en avklaring på dette.


Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Hevesett fra statene vs bg nor
« Svar #4 på: Lø.,17,November,2007,01,01 »
19 tusen hørtes ikke så gæli ut for alt det der altså.
men derimot syns jeg 9000 var litt for billig. En tommelfinger regel er å ta dollar prisen og gange med 10. da får du norsk pris inkl mva og frakt. pleier å funke. Men ett hevesett er rimelig tunge greier, og skal du ha med syekit og ny mellomaksel, så syns jeg det var alt for billig.
procomp 4" stage2 med ES9000 dempere koster ca $1100 i statene, skal du ha den fine mx-6 demperne, så koster settet deg ca $1350. Ganger du det med 10, som er tommelfinger reglen, så havner du på mellom 11tusen og 13500 ferdig sendt til norge og momset inn. Skal du i tillegg ha SYE og mellom aksel, så kommer du fort på $600-$700 i tillegg, noe som utgjør 6 - 7 tusen kroner. Da tenker jeg du havner på samme prisen osm fra bgnor. Jeg sjekket fort prisene hos 4wd.com.
Hvis du også tenker på at dette er relativt tunge ting, så vil frakten øke en del utover det som er normalt.
Skjønner ikke helt hvor du får tak i alt det der til 9tusen ifra statene altså.

Jeg ville handlet hos BgNor, og fått papirer.
TÜV papirene er dessuten skrevet ut til en bil med rammenummer eller reg nummer og kan vel ikke brukes på andre.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Hevesett fra statene vs bg nor
« Svar #5 på: Lø.,17,November,2007,09,44 »
Syns også 9000 virket billig, hvor handler du fra, legg ut en link.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

renegade

  • Gjest
Sv: Hevesett fra statene vs bg nor
« Svar #6 på: Lø.,17,November,2007,11,59 »
19 tusen hørtes ikke så gæli ut for alt det der altså.
men derimot syns jeg 9000 var litt for billig. En tommelfinger regel er å ta dollar prisen og gange med 10. da får du norsk pris inkl mva og frakt. pleier å funke. Men ett hevesett er rimelig tunge greier, og skal du ha med syekit og ny mellomaksel, så syns jeg det var alt for billig.
procomp 4" stage2 med ES9000 dempere koster ca $1100 i statene, skal du ha den fine mx-6 demperne, så koster settet deg ca $1350. Ganger du det med 10, som er tommelfinger reglen, så havner du på mellom 11tusen og 13500 ferdig sendt til norge og momset inn. Skal du i tillegg ha SYE og mellom aksel, så kommer du fort på $600-$700 i tillegg, noe som utgjør 6 - 7 tusen kroner. Da tenker jeg du havner på samme prisen osm fra bgnor. Jeg sjekket fort prisene hos 4wd.com.
Hvis du også tenker på at dette er relativt tunge ting, så vil frakten øke en del utover det som er normalt.
Skjønner ikke helt hvor du får tak i alt det der til 9tusen ifra statene altså.

Jeg ville handlet hos BgNor, og fått papirer.
TÜV papirene er dessuten skrevet ut til en bil med rammenummer eller reg nummer og kan vel ikke brukes på andre.

Tja, jeg sjekket www.4wd.com og de har et Pro Comp stage I 4" lift kit for $ 950 (med MX-6), og en Rubicon SYE m/aksel for $ 400.  Med div. innenlands frakt osv, så ble dette totalt ca. 9500 ink norsk mva i USA.

Hvis en så bruker www.jetcarrier.com sjøfrakt og henter selv i Halden, så er det mulig du får den pakka hjem for 500,- + en kjøretur til Halden.

Og hvis en går for ES 3000, så var dette kittet ca. $ 200 billigere.

Så fra 4wd så kan en muligens få dette hjem for ca. 10 000,- og velger en ES 3000, så bør en faktisk få dette hjem for ca. 9000,-
(Jeg ville ikke ha valgt ES 3000, men det er en annen sak...)

4wd er slett ikke blant de billigste, det finnes flere andre som er billigere, sjekk selv på www.ebay.com.

NB! Om det er "Stage I" kittet som en har fått pris på fra BGNor, det aner ikke jeg...

Men som sagt, TÜV papirer får en ikke.


Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Hevesett fra statene vs bg nor
« Svar #7 på: Lø.,17,November,2007,20,52 »
Akkurat ja, da blir jo ikke prisen så gæli. Har jo litt sammenheng med att dollaren er på ett veldig lavt nivå akkurat nå.
Mulig jeg tok feil mitt regnestykke, fordi jeg tok utgangs punkt i 10 kr pr dollar for å inkludere frakt og moms. Dessuten tok jeg ikke utgangspunkt i det billigste procomp settet heller.
Men jeg syns at 9tusen hørtes veldig billig ut. Er nesten så jeg blir fristet til å kjøpe det selv, hvis ikke det kommer på mer.
Med 500 kroner i frakt så regner jeg også med at du tar 2mnd sjøfrakt istedet for fly frakt som da er en del dyrere.
Nei, da blir jo bildet litt anerledes.
Hvis dette faktisk er tilfelle, så burde Bgnor justere prisene sine noe i takt med dollaren, istedet for å ta til seg den ekstra fortjenesten.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

renegade

  • Gjest
Sv: Hevesett fra statene vs bg nor
« Svar #8 på: Sø.,18,November,2007,17,29 »
Hvis dette faktisk er tilfelle, så burde Bgnor justere prisene sine noe i takt med dollaren, istedet for å ta til seg den ekstra fortjenesten.

In your dreams ... (NB ! Dette er ikke kritikk av BGNor eller 4x4 Supply !!)

Har du noen gang opplevd at noen som har omtrent monopol på noe har satt ned prisen ?
Det eneste som hjelper er reel konkuranse, og desverre, slik BT utøver regelverket idag, så er det ingen reel konkuranse.
Hvis en får til en endring i regelverket så skal du se at prisene blir noe helt annet.


Men tilbake til det med hevesett, et kjapt søk på www.ebay.com så fant jeg f.eks. dette 4" kittet:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1997-2006-Jeep-TJ-Wrangler-4-X-Series-Lift-Kit_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33585QQihZ007QQitemZ170165078875QQtcZphoto

Dette koster ca. $ 900 i USA, og det kommer med 4 fjærer, 4 dempere, dropped pitman arm, track bar bracketter og ikke minst 8 justerbare armer...

Det vil med sjøfrakt til Gnore antageligvis havne på max. 7500,-  Da har jeg regnet 1000,- i frakt fra USA til Gnore.
Samme firma har det ultra korte SYE kittet til ca. $ 230, det bør en få til Gnore for under 2000,- med moms, frakt og alt...
Sendt i samme pakka, så kommer det vel på ca. 1500,-.  Da er vi på ca. 9000,.

Da mangler en CV aksel, den får en for ca. $ 300, det er ca. 2000,- m/mva + frakt.  Igjen, får en den sendt samtidig, så bilr det lite ekstra frakt.

Så for en ca. 11000,- så får en 4" lift kit, 8 justerbare armer, ultra short SYE og CV aksel.  Mnagler vel da lengre bremseslanger, kanskje 2 justerbare track bar's istedenfor brackettene, men eller ser det jo relativt komplett ut.

Om "Rough Country" er kvalitet, det aner jeg ikke.

Utlogget sondre85

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 65
Sv: Hevesett fra statene vs bg nor
« Svar #9 på: Fr.,30,November,2007,16,19 »
er det stage 1 eller stage 2 procomp kitet som er tuv godkjent?

renegade

  • Gjest
Sv: Hevesett fra statene vs bg nor
« Svar #10 på: Fr.,30,November,2007,19,38 »
er det stage 1 eller stage 2 procomp kitet som er tuv godkjent?

Aner ikke, spør BGNor.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Hevesett fra statene vs bg nor
« Svar #11 på: Fr.,30,November,2007,19,59 »
Ihvertfall Stage II. Det er det jeg og Jan Erik har..... Men tror Stage 1 er TÜV godkjent også. Men jeg hadde uten tvil gått for Stage II. Et mye mer komplett sett med "riktige" deler.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!