Det som gjør at gearkasser og akslinger trekker vann skylder selvsagt at de ikke er tette, men effekten blir bare så mye større når en driftsvarm (og vel så det) aksling eller gearkasse blir dyppet i kaldt vann. Den raske nedkjølingen gir nesten undertrykk og aksling/gear "gisper" etter luft. Får den ikke luft så trekker den inn vann i stedet. Min erfaring er at original utlufting kan gå tett med årene, så det er verd å sjekke at: Lufteslangene er der, sitter godt fast mot gearkasse/aksling, slange ikke er morken og sprukket, at slangen er åpen og ikke har kink, at ventil på toppen av slange fungerer (noen typer stenger ved undertrykk og gir effekten som nevnt over). En liten detalj som ofte blir glemt.
Tette tenningsanlegg: På en 4 sylindret motor med fordeler har jeg hatt stor suksess med å ta en oppvaskhanske, klippe tuppene av fingrene på denne og tre den over fordeleren. Plugg og coil ledning kommer ut av fingrene og tettes med el.strips. Nå er det vel vanskelig å finne oppvaskhansker med mer enn 5 fingre, så her har jeg ikke noen god ide. Tennplugghetter finnes i en type som klemmer seg godt fast til isolasjonen på pluggen (MC folket har også noen fine saker her..). Noen som har sett oppvaskhansker med 9 fingre??
