Skrevet av Emne: Overhalt motor på jeep, havarerer kort tid etter  (Lest 2810 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget jc77

• 258 CID
  • *
Overhalt motor på jeep, havarerer kort tid etter
« på: Ma.,18,Mai,2015,12,21 »
Hei.

Kjøpte i mars i år en Jeep WJ 99 mod 3.1.tdi.
Selger forklarte at denne hadde nylig fått overhalt motor og gir på verksted i polen og det var også et argument i annonsen på Finn.no. Dette var gjort sommeren 2014 og bilen hadde stort sett stått i ro siden den ble tatt hjem og solgt til meg.
På kjøpstidspunkt så registrerte jeg at det var lite vann i ekspansjonsstank samt at det var et oljebelegg i lokket til selve tanken. Jeg så også at det dryppet kjølevæske under bilen etter kjøring og gikk ut i fra at det måtte være en enkel lekkasje som jeg selv kunne fikse.

Oljen på bilen var fin uten spor av vann.

Bilen har vært startvillig fra dag en ut av, men etter noen dager så fikk jeg problemer med at vippetøy løsnet på flere sylindere. Det viste seg at skruene til disse var skrudd i hjel og måtte utbedres.
Dette ordnet selger umiddelbart når jeg meldte fra om dette. To ganger hendte dette og selger fikk utbedret det hver gang.

Siden jeg kjøpte bilen så har det kommet hvit røyk rett etter oppstart og i et lite minutt. Jeg har tenkt at dette skyldes utetempen på denne årstiden og tenkte ikke at dette burde være et varselsignal....

Nå plutselig ble bilen tungstartet og i tillegg så opplever jeg at det dukker opp mer olje i kjølvannet og i tillegg så trykkssettes kjølesystemet slik at vann forsvinner ut lokket på ekspansjonstanken. Varmeapparatet gir ofte bare kald luft og bilen nærmer seg kokepunktet ved kjøring over 15 minutter.

Alt i alt så regner jeg med at vi snakker om en eller flere topper som er gåen og jeg skal på verksted med bilen i morgen for å få en tilstandsrapport.

I tillegg så ser jeg også at den har begynt å lekke olje mellom gir og motor nå (et kjent problem på disse), men burde den gjøre det så kort tid etter overhaling av gir og motor?

Hva tenker  dere her inne? Burde jeg holde selger ansvarlig her eller burde jeg fått med meg dette når jeg kjøpte bilen?

Bilen ble solgt til "gjengs" pris for jeeper i den klassen. Betalte 60.000 for den og den var da gått 230.000. Selger skulle ha 69.000, men fikk avslag da jeg måtte utbedre en del feil og mangler som vi avdekket når vi besiktiget bilen. Blandt annet ny frontrute, ny hovedlykter framme og bytte av bærekule framme.

Noen synspunkter?
Jeep WJ 4.0 limited 2000

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
Sv: Overhalt motor på jeep, havarerer kort tid etter
« Svar #1 på: Ma.,18,Mai,2015,16,04 »
Ja dette er vel et godt bevis på at man ikke burde sende bilen til Polen! De har nok gjort en dårlig jobb i og med at boltene til vippearmsbukkene løsnet. Jeg ville gått to sak og krevd pengene tilbake og Hewlett kjøpt en annen fin WJ som ikke har vært ihjelskrudd.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget HardKåre

• Administrator
  • 360 CID
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
« Svar #2 på: Ma.,18,Mai,2015,22,06 »
Den er vel ikke kjøpt hos Bilfabrikken.no? :(
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget jc77

• 258 CID
  • *
« Svar #3 på: Ti.,19,Mai,2015,05,56 »
Den er vel ikke kjøpt hos Bilfabrikken.no? :(

Nei, bilfabrikken.no er ikke innblandet her. Dette er utelukkende privat.
Jeep WJ 4.0 limited 2000

Utlogget JeepE+R

• 304 CID
  • **
  • 96 ZJ 5.2 V8
« Svar #4 på: Ti.,19,Mai,2015,18,00 »
Hadde nettopp en reklamasjonssak selv ang privat kjøp, så jeg fikk noen erfaringer.

Selger av bilen hevdet at motoren var nyoverhalt, derfor hadde du grunn til å forvente at slike feil ikke skulle skje, iaf ikke så kort tid etter kjøpet. (du har 2 års reklamasjonsrett på bil så lenge det ikke gjelder slitedeler eller feilaktig bruk av kjøretøyet/manglende vedlikehold)

Om du har en god sak beror litt på hvordan bilen ble fremstilt i annonse, hva selger sa osv. Hvis bilen ble fremstilt i meget positivt lys, kan det hende du har en sterk sak. Hvis den ble solgt til gjengs pris i markedet og du samtidig har fått prutet den litt ned, samtidig som selger allerede har forsøkt å rette feilen, vil det bli vanskelig å få dekket kostnader for å rette feilen selv, dvs verkstedregninger.

Jeg tror det beste hadde vært å prøve å få hevet kjøpet. Ting du oppdaget som prutingsmonn hadde ingenting med motoren å gjøre, dessuten stiller man ganske sterkt i saker vedrørende motorhavari kort tid etter kjøp. Bilen hadde jo ikke gått fryktelig langt heller, så dette er etter min erfaring ikke noe du kunne ha oppdaget i kjøpsprosessen.

Det er viktig nå at du dokumenterer, skriver ned det som er blitt sagt og fremstiller et skriftlig krav til selger om det du ønsker enten det er å heve kjøpet eller få erstatning. (Standardbrev for dette finnes på forbrukerrådets hjemmeside, NAF o.l) Gi selger en rimelig frist til å svare. Hvis svaret er nei, kan du kontakte forbrukerrådet og de vil hjelpe deg videre. Etter det er det Forbrukertvistutvalget som gjelder. Denne prosessen er såfremt du representerer deg selv uten advokat gratis og vil ta 4- 6 mnd behandlingstid.
Håper dette var til hjelp.

Just
Empty
Every
Pocket

Utlogget jc77

• 258 CID
  • *
« Svar #5 på: On.,20,Mai,2015,14,48 »
Ønsker i utgangspunktet ikke å heve kjøpet. Er blitt veldig glad i bilen og i tillegg har jeg lagt ut en god del lapper på den etter kjøp. Dette var utlegg jeg var klar over ville komme så det er helt OK.
Siden selger ikke svarer meg angående problemene med motor som nå har oppstått så sender jeg et brev hvor jeg ber han om å fikse topp og eventuelt lekkasje mellom gir og motor siden det er urimelig å forvente denne type feil på en nyoverhalt motor. Tenker en svarfrist på 14 dager burde være generøst nok?

Hadde forøvrig bilen på verksted for å få en tilstandsrapport på det jeg mente var gåen topp og de kunne raskt bekrefte at det lakk betydelige mengder ekos ut i kjølevann samt at det ble oppdaget flere ekos/oljelekkasjer i manifoil/turbo samt diesellekasje fra dyser/rør.

I tillegg avdekkdet de masse annet snacks på bilen, men dette er feil og mangler jeg hadde forventet gitt at det er snakk om sliteldeler og bilen tross alt er gått over 230K så disse får jeg nok brette opp ermene på selv :)

I den anledning, er det noen som vet om det er forhandlere av Jeep deler som gir kvantumsrabatt om man legger inn en større ordre på deler?

Jeep WJ 4.0 limited 2000

Utlogget fiskern

• 360 CID
« Svar #6 på: On.,20,Mai,2015,17,27 »
spør hos maldalimport.no

Utlogget HardKåre

• Administrator
  • 360 CID
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
« Svar #7 på: On.,20,Mai,2015,21,20 »
www.sarpsborgmotor.no har og gode priser, og gir deg ekstra rabatter hvis du er medlem av Amcar eller Jeep Club Norway.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje