Skrevet av Emne: Liftkit  (Lest 1928 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Mariusrygh

• 258 CID
  • *
Liftkit
« på: Ti.,28,Januar,2014,22,17 »
Hei noen her som vet reglene for heving av bil?
Jeg har en 1994 GC 5.2 som jeg vurderer å heve, ønsker kun 1-2"
Hvilke dekk størrelser er det som gjelder? Jeg ønsker en litt fetere look men ikke monstertruck!

Utlogget HardKåre

• Administrator
  • 360 CID
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Liftkit
« Svar #1 på: Ti.,28,Januar,2014,23,14 »
Kjøper du hevesett med TUV-papirer er det tut og kjør, monter, 4hjulskontroll og inn til Biltilsynet så får du det inn i vognkortet. Men hevet bil gjør ikke at du har lov til å kjøre med større dekk desverre... :( Det er vanskelig å få godkjent noe større enn originaldimmensjonen, noen er heldige og andre legger masse arbeid i det og får det til, men de fleste har et sett med "visningsdekk" liggende i garasjen. Jeg har akkurat fått tillatelse fra Biltilsynet å montere 3" hevesett, men fikk avslag på 31" dekk... :(

Husk at du har lov til å øke dekkdiameteren med 5% uten at du trenger å få det godkjent, ut over det skal i vognkortet...
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget provib@gmail.com

• 360 CID
  • TJ`n min pr. høst 07
« Svar #2 på: Fr.,31,Januar,2014,23,12 »
Vedrørende endring av dekkdimensjoner så kan jeg opplyse at samme regler som for heving/senking gjelder. Altså.. Du må ha felger som er TUV-godkjendte for den bil og den dekkdimensjonen du skal benytte. For eksempel på min TJ har jeg felger som til akkurat min biltype er godkjendte til maks 32"x11,5". Dette skal så kontrolleres og skrives inn i vognkort av BT.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget HardKåre

• Administrator
  • 360 CID
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Liftkit
« Svar #3 på: Lø., 1,Februar,2014,00,00 »
Hvor får du felger med TUV på større dekk? Normalt baseres felger bare på boltsirkel og innpress.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget provib@gmail.com

• 360 CID
  • TJ`n min pr. høst 07
« Svar #4 på: To., 6,Februar,2014,22,37 »
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)