www.jeepclubnorway.no

Modeller => JK => Emne startet av: Bjerknez på Fr.,24,Februar,2012,18,16

Tittel: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezFr.,24,Februar,2012,18,16
Heisan folkens :)

Prøvekjører i skrivende stund en Jeep Wrangler Unlimited 2012mod. og lurer litt på hvordan feilstatistikken er på disse og om dette er gode biler med tanke på kvalitet?
Må si selve bilen imponerte meg og jeg ble litt "forelsket". Er det noe jeg bør være oppmerksom på?

Hvis jeg går for en slik bil, så vurderer jeg manuell gir. (Ja, du får 2012mod. med manuell gir) og da sparer jeg sammtidig hele 40.000,- ifg. forhandler.
Det jeg derimot lurer på er om det kanskje kan blir for slitsomt med manuell gir på denne med tanke på at setet er såpass langt frem (grunnet skillebeggen)?

Men automat går det strålende, men merker at bremsepedalen kunne vert litt lenger unna, og derfor så lurer jeg på det med clutchpedalen og hvordan denne er plassert.

Setter stor pris på litt raskt svar fra dere tilhengere :)
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: JippeiFr.,24,Februar,2012,20,20
KJØP !!

Jeg har kjørt 2001 XJ i 6 år nå og er kjempefornøyd (bortsett fra skifte av 2 topper). Slikt blir man Jeep mann av!

Jeg har prøvekjørt 2012 JK noen ganger nå, og er helt hekta. Jeg har gjort avtale med forhandler og får min sorte Sahara m/automat litt utpå sommeren.

Wrangler Unlimited har nok sine sider, som vindstøy i hastigheter, ikke det beste 4x4 systemet for kjøring på vanlig veg, osv...

Men jeg elsker den og skal ha en!!
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezFr.,24,Februar,2012,20,59
Hei, og takk for svar! :)

Jeg er heeeelt uerfaren når det gjelder Jeep, og noen mekanikler er jeg absolutt ikke, hehe.

Men jeg har ett par spørsmål til deg:

1. Hvorfor har du røket to topper? Tåler dem ikke så mye?
2. Hva mener du med at 4x4 systemet på Unlimited ikke er beregnet på vei?
3. Hva er forskjellen på Rubicon/Sahara etc. og får man Unlimited med slike versjoner?
4. Hva heter den best utstyrte Unlimited-modellen (som man får tak i fra norsk forhandler)?
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: eivind_mFr.,24,Februar,2012,21,37
1. Gamle 2.5 diesel i xj synes topper er nam nam og spiser de mer enn gjerne  :)
2. Fordi Jeep "the original" i 2012 faktisk klarer kunststykket å levere deg en bakhjulstrekker hvor du til nød kan koble inn alle fire hvis du kjører på løst underlag.
3. Rubicon har full time 4wd++. Har du penga så løp og kjøp  8)
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezFr.,24,Februar,2012,22,03
1. Okay :)
3. Er Rubicon den mest vellutstyrte? Hva med Sahara og Artic?

Har lest den brosjyren flere ganger, men jeg får liksom ikke noe inntrykk av at den ene er noe "bedre" enn den andre. Bare litt forskjellige løsninger...

Jeg kjører i skrivende stund en demobil (Jepp Wrangler Unlimited 2.8 200HK'er) (usikker på hva slags modellvariant det er) og jeg har følgende spørsmål:

1. Har prøvd å dra spaken helt til meg for å koble inn lavserie, men kan ikke høre noen forskjell på turtall etc. Den drar akkurat som om den skulle stått på vanslig 4x4. Hvorfor det?

Beklager dumme spørsmål, men er heeelt grønn når det gjelder 4x4 systemer og offroad kjøring :)
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: ChryslercrapFr.,24,Februar,2012,22,33

1. Har prøvd å dra spaken helt til meg for å koble inn lavserie, men kan ikke høre noen forskjell på turtall etc. Den drar akkurat som om den skulle stått på vanslig 4x4. Hvorfor det?


Det står vel prosedyre for bruk av lavserie en plass i bilen, klistremerke på solskjermen e.l.
Sett gearvelger i N (hvis det er automat) så skal den vel gå å få ned i lavserie vil jeg tro..
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezFr.,24,Februar,2012,22,54
Joda, jeg setter gearvelgeren i "N" og får dratt spaken helt til meg der det står lavserie, men kjenner ikke noe forskjell på motoren eller bilen generelt i det hele tatt...

Fant nettopp ut at prøvebilen jeg kjører er en "Sahara"...
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BuhundLø.,25,Februar,2012,10,27
Så på en ny en hos forhandler og skvatt over manglende rustbeskyttelse. Helt tørr under ! Ville ikke kjørt en meter i saltsørpa uten en grundig understellsbehandling, også inne i ramma.
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: eivind_mLø.,25,Februar,2012,13,11

Rubicon har ikke fulltime, men rock rack som også er part time/command track.

Det har du helt rett i - my bad  :-\ 
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezLø.,25,Februar,2012,15,26
I følge forhandleren jeg snakket med nettopp Var Rubicon og Sahara helt like bortsett fra at Rubicon har litt bredere skjermer av plast og litt  andre jul beregnet for mer offroad. Rubicon kan man dog ikke få med skinnseter.

Han sa at 4x4 systemet var identisk.
Her snakker vi om 2012modeller som er nye i dag.
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: OliverogfarLø.,25,Februar,2012,16,28
Dette viser åter igjen att selgere for Jeep ikke vet vad di selger!!

Sport/Sahara/Arctic:
Commandtrack 241 - 2,72:1
Dana 30 front - åpen
Dana 44 bak - Limited slip

Rubicon:
elektroniskt urkopplingsbart stabilisator stag.
Rocktrack 241 - 4:1
Dana 44 front - 100% sperre
Dana 44 - bak - 100% sperre

Så ja, en veldigt stor forskjell på drivlinen!
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezLø.,25,Februar,2012,18,23
Hva betyr 2.72:1 vs. 4:1 ?
Å hvordan vil jeg oppleve denne forskjellen i praksis?

Vil gjerne ha det inn med teskje, for jeg er helt grønn på dette, hehe.
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: simonLø.,25,Februar,2012,18,42
Det betyr utvekslinga i lavgir, dvs hvor mange rotasjoner utgående aksler fra fordelingskassa roterer pr 1 rotasjon for inngående aksel.  Jo høyere tall, desto saktere går bilen på lavgir, og saktere er stort sett bedre.   I høygir er forholdet 1-1.
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezLø.,25,Februar,2012,19,45
Tusen takk for svar :)

Men hva vil dette bety for meg i praksis? (Se under)

Sitat
Dana 30 front - åpen
Dana 44 bak - Limited slip

 VS

Sitat
Dana 44 front - 100% sperre
Dana 44 - bak - 100% sperre

Jeg kan gjerne gå for Rubicon jeg, hvis det er "best", men vil som sagt vite litt mer om hva disse betydningene vil si for meg i praksis...

Husk at det er Wrangler Unlimited varebil jeg er ute etter, i tillfelle dette har noe å si :)
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: simonSø.,26,Februar,2012,01,12
Det betyr at Dana 44 er en mye bedre og sterkere aksel enn Dana 30, så den går ikke så lett i stykker.

Limited slip betyr at du får litt hjelpl til å ikke spinne men skikkelige sperrer sørger for at IKKE spinner.    Det har nesten alt å si i terrenget.  Rubicon har manuelle luftsperrer, dvs at du kan styre dem med 2 brytere på dashboardet og ha fulll kontroll.  Det er gull verdt.

Disse tingene  er det folk ofte bruker mest penger på å fikse, bortsett fra dekk.   Det koster fra 10-30.000 å fikse en vanlig Jeep slik at den får disse tingene som Rubicon har som standard.

Rubicon er en MYE bedre bil.  

I tillegg har Rubicon noe annet som vel ikke er nevnt., og det er elektrisk frikopling av stabstaget. Det betyr at du får dramatisk mer fleks mellom akslene, slik at du kan kjøre over mye større ujevnheter.   Den greie er verdt nesten en hel sperre alene.
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezSø.,26,Februar,2012,02,31
Hehe, ser at jeg er helt grønn når det gjelder dette ja :)
Jeg ser du prøver og forklare meg, men jeg skjønner fortsatt ikke hvilken "knapp" jeg skal trykke på for å få best mulig grep i de forskjellige scenarioene...

Jeg vil sågjerne lære, men forstår at dette ikke er noe man lærer over natten :)

Vil det også si at forhandler "løy" om det med at Wrangler Unlimited Rubicon ikke kan fåes med skinnseter?

Hvis dette også bare er tull, så blir jeg bare mer forvirret. Når ikke engang forhandlere kan svare meg på dette.
Ser dte er forskjell på og handle Audi og Jeep ja...
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: OliverogfarSø.,26,Februar,2012,09,12
Jeg må si meg enig med Simon! men Rubin har elektriske sperrer ikke luftstyrte.
Og ja du kan få skinn på Rubin og!

Selgere vet ikke va de snakker om! De vill bare ha sin provision!
Når jeg handlet min JK så sa selgern att det var en 2.8 MB disel som satt i! Han mente att VM motori var MB:s motor!

Har du fler frågor ang Jeep så tror jag att du skall stille dine spørsmål her! Kunskapen på dette forum er langt større enn alle selgere av Jeep sammen!

Spørsmål:

Vad skall du gjøre med din bil? Kun kjøre på vei? Offroad?

Rubicon er helt oslagbar då du skall modifisere bilen og bruke den mye offroad!
Skall du kun ha en varebil og kanskje kjøre en skogsvei ibland så rekker sport/sahare i hestevei!

Skall du ha større dekk enn 37" så gå for en Rubicon! Axeln holder for ett sådant "missbruk".
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezSø.,26,Februar,2012,10,59
Sitat
Vad skall du gjøre med din bil? Kun kjøre på vei? Offroad?
Blir nok mest kjøring på vei og skogsveier, men samtidig vil jeg ha muligheten til å kjøre "skikkelig" offroad inni mellom.
Har forresten Rubicon noen bakdeler med tanke på kjøring påvanlig vei i forhold til Sahara?

Tror jeg går for Wrangler Unlimited Rubicon medfølgende utstyr i tillegg:

1. Bøyle forran grill medtre feite Xenon ekstralys.
2. Hengerfeste
3. Sotede ruter
4. Skinnseter (Siden dette ikke er standard på Rubicon)
5. Navigasjon

Etter disse valgene har bilen fort kommet opp i godt over 500.000,-
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: yeyeyeSø.,26,Februar,2012,13,48
Men det bør også bety betydelig i forhold til andrehåndsverdi også, men kjøper du Rubicon, blir med litt ufenfor veien, ja da selger du nok denne aldrig heller.
Nå er det en stund siden jeg sjekket prisforskjellene, men da den kom for salg første gang, mente i allefall jeg at en fikk mye for pengene med å oppgradere til Rubicon. Vel å merke med at en slipper å skru så mye selv da;)

lykke til med kjøp, og husk at vi alle på dette forumet har provisjon fra Jeep ;D

AR
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezSø.,26,Februar,2012,18,06
Takker for svar :)

Er det bare meg som synes at Jeep Wrangler Unlimited 2.8D 200HK'er er ganske frisk i frasparket (i forhold til lignende biler)?
Ble ganske overasket over hvor stillegående og effektiv den motoren er. Automatkassen er også godkjent. Pajero synes jeg ligger langt bak på den fronten.

Jeg kan vertfall ikke skjønne at den i følge spesifikasjonene bruker hele 13.5sek. fra 0-100. Pajeroen bruker i følge papirene 11.1sek. og den virker en del dauere...

Skal jeg tippe, så vil jeg si rundt 10sek. Og dette er jo ikke dårlig for en bil i den størrelsen synes jeg.
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: tomed13Sø.,26,Februar,2012,21,14
Sitat
Vad skall du gjøre med din bil? Kun kjøre på vei? Offroad?
Blir nok mest kjøring på vei og skogsveier, men samtidig vil jeg ha muligheten til å kjøre "skikkelig" offroad inni mellom.
Har forresten Rubicon noen bakdeler med tanke på kjøring påvanlig vei i forhold til Sahara?

Tror jeg går for Wrangler Unlimited Rubicon medfølgende utstyr i tillegg:

1. Bøyle forran grill medtre feite Xenon ekstralys.
2. Hengerfeste
3. Sotede ruter
4. Skinnseter (Siden dette ikke er standard på Rubicon)
5. Navigasjon

Etter disse valgene har bilen fort kommet opp i godt over 500.000,-
jeg har en 2010 JKU sport (hvit skilt) og ER VELDIG fornøyed! Spar  penger og kjøp sahara, og hvis du skal heve bilen og har stor dekk ikke kjøp hengerfest fordi du må bytte ut til slut. Jeg har 2" hevesett og 35" dekk og hengerfest er for høy ,hvis jeg har buggihenger pbare 2 av 4 hul er på bakken,hehe. Og mer penger du sparer nå ,mer penger du har til bestill "goodies" fra USA ;) og hvis du har toppen av i sommeren det blir veldi varmt inni, så tenk hvis du VIL har skinnseter.
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezMa.,27,Februar,2012,04,50
Sitat
jeg har en 2010 JKU sport (hvit skilt) og ER VELDIG fornøyed! Spar  penger og kjøp sahara, og hvis du skal heve bilen og har stor dekk ikke kjøp hengerfest fordi du må bytte ut til slut. Jeg har 2" hevesett og 35" dekk og hengerfest er for høy ,hvis jeg har buggihenger pbare 2 av 4 hul er på bakken,hehe. Og mer penger du sparer nå ,mer penger du har til bestill "goodies" fra USA Wink og hvis du har toppen av i sommeren det blir veldi varmt inni, så tenk hvis du VIL har skinnseter.
Jeg har lyst på den bilen med best offroad egenskaper,og da kommer man vel ikke utenom Rubicon med tanke på understeller og Dana44 etc. ?

En Wrangler ser jeg for meg skal være en offroader og da synes jeg personlig at understellet er viktig.
Jeg har ingen planer om å heve bilen i etterkant.

Når det gjelder skinnseter så har jeg alltid hatt dette i bilene mine og synes ikke dette er plagsomt om sommeren. Dessuten så har jeg hund, og hundehår er mye lettere og fjerne fra skinnseter enn stoffseter:)

Så jeg tror nok en Rubicon er det rette for meg, men da med skinnseter og det andre utstyret som er nevnt som tillegg :)

Men kan noen her liste opp en fullstendig liste over hva som er forskjellen på Sahara og Rubicon?
Jeg vil ha en slik oversikt som gjør at jeg lett kan se forskjellene på disse, slik at jeg kan bestille ekstrautstyr ut fra dette.

Irriterende at man må drive med slikt selv, siden selgerene tydelighvis ikke er kurset på dette over hodet.

Hadde ikke falt meg inn og vert selger for ett bilmerke uten å vite mye om bilen samt utstyrsnivåer etc. Er jo det som er vesentlig å vite når kunder kommer til butikk.
Men mulig jeg bare er bortskjemt med Audi... Der får man alt servert rett i fanget. Tykke brosjyrer som som forklarer i detalj hva som er forskjellene. Brosjyren på Jeep Wrangler er bare en slags "bildespesial" med litt tekst. Svært lite fakta, og veldig mye skryt.

Når jeg spurte om tilbehørsbrosjyre til Jeep Wrangler, så sto han som et spørsmålstegn, før han til slutt fant frem en sinnsyk tykk blekke med masse feit utstyr som kunne orginalmonteres. Rått tenkte jeg! Denne kan jeg ta med meg hjem og kikke litt på.... Men neida! Denne kunne han ikke gi fra seg, for denne var til forhandlere og ikke kunder.

Håpløst...
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: OliverogfarMa.,27,Februar,2012,08,48
Hei,
forskjellen har du fått listet. Skall du ha extrautstyr så surfa inn på Jeep.com og sjekk det ut.

Annars ligger det en Rubicon til salgs her på forumet som er ganska FET!

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,8760.0.html
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: SkyjackerMa.,27,Februar,2012,10,14
Du kan lett sammenligne Sahara vs Rubicon på www.jeep.com (ikke.no)

http://www.jeep.com/hostc/vsmc/vehicleSpecModels.do?modelYearCode=CUJ201207

Velg modell du vil sammenligne...
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: OliverogfarMa.,27,Februar,2012,12,26
Var innom Jeep nå og fikk pris på Sahara / Rubicon... 12000,- i forskjell!!

Kjøp Rubicon!
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezMa.,27,Februar,2012,12,30
Men husk at vertfall skinnseter må legges til, for dette er ikke standard på Rubicon. :)
Er vel fort noen tusen det også vil jeg tro.

Men for all del, ikke store prisforskjellen nei :)
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: 77 golden eagleMa.,27,Februar,2012,13,07
Det var ikke rare prisforskjellen, var innom Bergheim her før jul og de skal ta inn Rubicon iløpet av våren!
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: OliverogfarMa.,27,Februar,2012,13,41
Det ser ut som att det ikke går ann og få skinn på Rubin! Bilen må i så fall spesialbestilles! = laaang leveringstid!

Finns en ny 2012 Rubicon i noreg som er til salgs nå. Sølv er den og....
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezMa.,27,Februar,2012,15,46
Joda, bilen skal bestilles, og leveringstid er ikke så farlig, da jeg har over ett år på meg, hehe.
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: tomed13Ma.,27,Februar,2012,17,00
Hvis du få ikke skinnseter fra fabrikken kan du gå her og bestill og montere selv og få det akkurate som du vil ;D
http://www.katzkin.com/interiorselector
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezMa.,27,Februar,2012,17,09
Hvis det er helt umulig å få skinnseter i Rubicon (Noe jeg anser som svært merkelig) så blir det nok stoff. Jeg synes understell og 4x4 system går forran skinnseter, selv om skinnseter er svært viktig for meg, siden jeg har hund. Hår og lukt er veldig vanskelig å fjerne fra stoffseter kontra skinn...
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: JippeiMa.,27,Februar,2012,19,34
Var innom Jeep nå og fikk pris på Sahara / Rubicon... 12000,- i forskjell!!

Kjøp Rubicon!

Er det mulig????
Nå må du svare med hånden på hjertet!!

Er dette riktig så gjør jeg om min bestilling i morgen..
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: OliverogfarMa.,27,Februar,2012,19,59
Det er sant! Løp og kjøp!

444k for sahara 456k for Rubi. Veiledande priser...
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: SkyjackerMa.,27,Februar,2012,20,50
Får man hardtop lakkert i bilens farge til Rubi eller er det kun til Sahara??
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: 77 golden eagleMa.,27,Februar,2012,20,58
Det er også mulig å få hardtop i bilens farve på Rubicon,  ifølge brosjyre, eller sjekk ut jeep.com (http://jeep.com)
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezTi.,28,Februar,2012,01,32
Egentlig så er vel prisdifferansen større på Sahara og Rubicon.
Man kan fort bli "lurt" av den lille prisforskjellen på papiret, men sannheten er vel at Rubicon er priset UTEN skinnseter, plastskjermer kontra lakkerte skjermer, Soft top og ikke hardtop.
Er vertfall de tre tingene jeg kan se Sahara har som ikke Rubicon har. (Nå tok jeg sef. ikke med understell og 4x4 system)

Skinnseter koster vel normalt i dag rundt 15-20.000, og hvor mye ekstra det koster med hardtop kontra soft top vet jeg ikke, men det skal jo lakkeres etc. så jeg ser for meg en del tusen her også. Det samme gjelder skjermene.

Hadde Rubicon hatt nøyaktig detsamme utstyret ellers, så hadde den nok på papiret fort kostet 30-40.000,- ekstra.

Lakkerte skjermer er ikke så viktig for meg, men hard top må jeg ha, samt skinnseter.

Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: OliverogfarTi.,28,Februar,2012,09,11
Jeg mente att den Norske utgaven av Rubicon kom med hardtop.

Lakk på skjærmer er ikke så viktig, blir alikevel ripige ved første kjøring i skog.
Drivlinen er den som teller.
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezTi.,28,Februar,2012,11,58
Okay.

Fikk svar fra den andre slegeren jeg henvender meg til nå og hansier at Rubicon IKKE blir levert med skinnseter, og det er heller ikke mulig å etterbestille dette på denne modellen.

Men har bedt om tilbud på Rubicon alikevel, men da med følgende utstyr:

- Navigasjon
- Hengerfeste
- Sotede ruter
- Bøyle forran med 3stk. xenon extralys

Så får vi se hvor "overasket" jeg blir over tilbudet :)
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: CJ-7 golden eagleTi.,28,Februar,2012,16,11
Jeg venter i spenning, snakker vi 12K, så henger jeg meg på  8)
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezTi.,28,Februar,2012,16,14
Har ikke fått tilbudet ennå, men siden jeg har såpass med ekstrautstyr, så tipper jeg en pris på rundt 510.000,-

Jeg pleier alltid å bli skuffet når jeg ser tilbud, så det blir sikkert dyrere :)
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: tomed13Ti.,28,Februar,2012,18,33
er det mulig å få en varebil med soft top? Jeg fikk beskjed at på gronn skilt fikk jeg ikke lov å ta av bak delen av hard top, bare det 2 foran. Når det forandre den bak boyler den blir for høy. ???
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezOn.,29,Februar,2012,10,48
Da har jeg fått tilbudet :)

Ifg. forhandler så fikk jeg beskjed om at Rubicon var 9.000,- BILLIGERE enn Sahara! :)

Sluttprisen jeg fikk på Rubicon med følgende utstyr:

- Bøyle forran grill med 2stk. xenon ekstralys
- Sotede ruter
- Metallic lakk
- Hengerfeste

Ble 471.700,- :)

Jeg lurer dog på hvoprfor rubicon er BILLIGERE, og har i skrivende stund bedt om bekreftelse på at dette stemmer og at Rubicon har et annet og bedre 4x4 system.
Dog får manvist ikke Rubicon med skinnseter. (merkelig nok)

EDIT:
Fikk bekreftelse nettopp at Rubicon faktisk er 9.000,- rimeligere. Dog uten skinnseter. Disse alene koster vel sikkert 20.000,- og da hadde jo egentlig Rubicon blitt dyrere med det samme utstyret.

Men sett at man "glemmer" skinnsetene, så er Rubicon 9.000,- billigere ja :)
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: CJ-7 golden eagleOn.,29,Februar,2012,11,35
Regner da med at det er levert MED Hardtop pga varebilregistrering i Norge, eller?
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezOn.,29,Februar,2012,12,56
Har fått bekreftet at den kommer med hardtop nå :)

Skal forhøre meg mer til uken anngående skinnseter.
Blir til at jeg bestiller bilen om ett par mnd. tenker jeg :)
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: Golden EagleOn.,29,Februar,2012,19,48
Løp og kjøp!!

Rubicon kommer til å være kjempegunstig å bygge om til 35", 37" eller 38" hos Arctic Trucks pga giring og aksler som den kommer med.
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezOn.,29,Februar,2012,23,14
Blir nok ikke til at jeg bygger om noe som helst tenker jeg :)
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezTo., 1,Mars,2012,15,20
Hva slags verktøy er det jeg bør ha med meg for enkle reparasjoner på en Jeep Wrangler forresten?
Altså bortsett fra gaffateip.

Trenger jeg millimeter verktøy og evt. hvilke dimmensjoner er det som ofte går igjen?

Da kan det ses bort fra evt. verktøy til bytte av hjul etc. Dette ser jeg på som ganske obligatorisk.
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: OliverogfarTo., 1,Mars,2012,16,30
Fast 18-22,28 så kommer du langt. Sen e det en hel del andre ting som behøves beroende på vad som skall gjøres.
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezTo., 1,Mars,2012,20,59
Så ett random pipenøkkel sett og disse tre fastnøklene gjør at man har det man trenger?

Enkle ting jeg evt. trenger verktøy til er bytte av lyspærer, løsne/stramme batteripoler (kontaktene) demontering av de avtagbare dørene samt taket etc.
Utover de enkle tingene så ringer jeg NAF :)
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: ChryslercrapTo., 1,Mars,2012,21,12
Skal du ikke kjøpe NY bil med 5 års garanti da?  :)
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezTo., 1,Mars,2012,21,16
Jo, men så vidt meg bekjent så dekker ikke garantien lyspærer som går, og noen småting kan det jo være like greit å fikse selv :)
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezOn., 7,Mars,2012,15,52
En liten oppdatering når det gjelder bilen :)

Det som blir bestillt om ca. 2mnd. er som følger:

- Jeep Wrangler Unlimited Rubicon
- Farge: Sort

Ekstrautstyr:

- Metallic lakk
- Stereo med telefon forberedelse
- Hengerfeste
- Tanklokk/deksel i chrome
- Frontgrill i chrome
- Frontbøyle m/2x Hella Luminator Xenon
- Sotede ruter
- Sorte felger (De samme felgene som er avbildet på Artic-modellen på jeep.com)
- Stigbøyler (Dette er ikke standard på Rubicon som kommer til Norge)

Pris: 498.500,-
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: C3Lø.,10,Mars,2012,09,12
Hørtes merkelig billig ut med Rubicon og alt det utstyret, men om det er prisen, godt kjøp.
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: HenningLø.,10,Mars,2012,09,29
Er denne prisen ink mva? ::) :o

H.
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezLø.,10,Mars,2012,09,35
Hørtes merkelig billig ut med Rubicon og alt det utstyret, men om det er prisen, godt kjøp.
Er en forklaring på dette tror jeg:

Det eneste som irriterer meg litt er at man ikke får bestillt Rubicon i Norge med skinnseter. Dette syes jeg er skikkelig tullete og jeg forstår ikke hvorfor. Den blir jo levert med skinnseter på den andre siden av dammen som standard... Det er heller ikke stigtrinn som standard på en Rubicon, men dette kan velges som tilleggsutstyr. RUbicon har også svarte plastskjermer og ikke lakkerte som Sahara.

Så langt jeg kan se så er disse tre tingene den eneste forskjellen på rubicon og Sahara. Altså sett bort fra 4x4-systemet og akslingen fremme som er Dana  44.

Så legger man til skinnseter/lakkerte skjermer/Stigtrinn så kan man legge til minst 20.000,- og litt til. Da vil Rubicon bli dyrere enn Sahara.

I praksis så mener jeg nok kanskje Sahara er en meget fornuftig utstyrt bil og 4x4 systemet er langt bedre på Rubicon, men man skal kjøre MYE offroad for at man merker dette, så folk flest ville nok blitt fornøyd med Sahara i Norge til privat bruk. Sahara har også skinnseter som standard, samt stigbøyler.

Personlig synes jeg disse sorte plastskjermene skaper litt kontrast og får bilen til å se mer "retro" ut.

Jeg lurer faktisk på om jeg skal gå for "forest green" som farge da denne fargen minner meg litt om en millitær farge og passer pedre til bilen en sort. Da får man også større kontrast til skjermene.

Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezLø.,10,Mars,2012,09,38
Er denne prisen ink mva? ::) :o

H.
Ja, det er prisen ink. moms. ja.
Husk at vi snakker om Unlimited varebil her :)

Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: 77 golden eagleLø.,10,Mars,2012,11,20
Ja det med farge er smak og behag, jeg kjøpte en 2009 modell(260000,-) pga. nybil blir litt drøyt for min lommebok.
Personlig så synes jeg sølv er fin farge, så blir det fin kontrast til det som er av sorte detaljer på bilen!
Jeg er i kontakt med noen høggere over there, skal ha US oem fanger med tauekroker.
Så blir bilen 1,5" høyere foran og 3/4" bak.
Da blir bilen i vater, det er den ikke nå!

Ikke glem http://www.antirust.no/ (http://www.antirust.no/)  å behandle bilen med en gang!
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: AmelandMa.,12,Mars,2012,16,09
Hei. Jeg prøvekjørte en wrangler Sahara i dag. Og ser at det er skrevet mye om den her.
Det jeg lurer på er: er den "gamle" med 170 hk tregere enn den nye med 200? Begge er jo oppgitt med samme Nm og 0-100 på 13 sek
Jeg ønsker også helst en rubicon. Men selgeren sa at den hadde lengere fjærer og stivere understell og var derfor dårligere på vei. noen som har prøvd begge?
Vet også at 07-09 mod har henger vekt på 3500. Mens den jeg kjørte i dag ikke har mer enn 2090 kg.
Så hvis det ikke er noe annet enn et litt freshere interiør kan det jo være lurt å spare 150-200 tusen på å kjøpe en av de brukte på finn
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: HenningMa.,12,Mars,2012,18,36
Hengervekt på 2090kg???? ::) ::) ::) Kan ikke stemme 8)
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: AmelandMa.,12,Mars,2012,19,10
Selger sa det var nye krav og at alle bilene de solgte hadde fått nedsatt hengervekt. Bergheim Oslo. Typisk Norge tenkte jeg.
Det står 2090 kg i spesifikasjonene jeg fikk med også. Uansett dumt for meg som vil trekke en båt
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: CJ-7 golden eagleMa.,12,Mars,2012,19,31
Stemmer det med henger vekt, den er satt ned pga utslipp når man drar tung henger.
RSA sier de ønsker å øke hengervekten, å jobber med det, men kan ikke si hva utfallet blir.
En annen ting er at i USA ser det ut for meg at de har max 3500 pund, som vil si 1575 kg (underlig),
å jeg har kun funnet hengerfester der borte som er oppgitt til 3500 pund.
Videre har Thule i Sverige lager hengerfester som er oppgitt til 3500kg til Unlimited (underlig 2)
Når det gjelder understell, så ser det ut for meg som om at alle er like, bortsett fra Rubicon som har Dana 44 foran,
så kjøreegenskapene skal sånn sett være like på landevei.
Motor å ytelse vet jeg ikke noe mer enn deg, men det er store forskjeller mellom 2011 og 2012 da motor og girkasse ikke er det samme.
Nå er det større motor og et gir mer.
Rubicon har forresten en meget grom transferkasse som gjøre stor forskjell på lavgir serien.
Selv går jeg høygravid med en Rubicon.
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: CJ-7Ma.,12,Mars,2012,20,31
Ikke stort bedre hengervekt hos søta bror heller.

http://ipaper.ipapercms.dk/PDF/SE/JEEP/TekniskaSpec/wranglertekniskaspecifikationer/
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: 77 golden eagleMa.,12,Mars,2012,23,09
Hei Andreas, jeg kjøpte min 2009 JK i desember, jeg prøvekjørte også en 2012 JK tidligere i høst, den er kjappere i responsen.
Prøv en brukt en, det er forskjeller!

200hk vs 177hk, så er toppen oppgradert.
Jeg og lommeboka ble enige om en 2009 JK, er kjempefornøyd så langt.
Brukte Rubicon er det ikke så mange av, har fulgt med en stund før jeg slo til på en Sport!
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezMa.,12,Mars,2012,23,14
Bare ett spørsmål folkens:

Hvor "dårlig" er egentlig den akselen som sitter på Sahara kontra Dana44 på Rubicon?
Er det noe jeg vil merke noe til hvis jeg feks. hadde valgt en Sahara?

Det som kanskje irriterte meg mest med Sahara var lavgirserien (Automat).
Merket omtrent ikke foskjell i det hele tatt på utvekslingen.

Grunnen til at jeg lurer er fordi i mitt tillfelle så er det ganske viktig med skinnseter da vi har hund. Rubicon blir som sagt ikke levert med skinnseter i Norge så derfor lurer jeg på hvor mye dårligere offroadegenskaper en Sahara har kontra en Rubicon?

Når det gjelder motoren og dens fartsressurser så kan jeg love at 200HK'eren er langt raskere fra 0-100 enn 13-14sek.
Jeg kjører samme sted hver eneste dag 5 dager i uken og har noen faste punkter jeg tester aksellerasjon på. Ikke noen vitenskaplige tester, men jeg treffer nok ganske nøyaktig på halvsekundet vil jeg tro.

Jeg vil tippe at en Wrangler unlimited med 200HK'er klarer 0-100 på mellom 10-11sek. 13-14 sek. føles vesentlig treigere ut i praksis så disse tallene kan jeg med sikkerhet si ikke stemmer med 200HK'eren. Faktisk så synes jeg den er overaskende frisk i frasparket.
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: larstoreMa.,12,Mars,2012,23,57
Bare ett spørsmål folkens:

Hvor "dårlig" er egentlig den akselen som sitter på Sahara kontra Dana44 på Rubicon?
Er det noe jeg vil merke noe til hvis jeg feks. hadde valgt en Sahara?


Du "merker" ingenting før du er i ein situasjon der akselen er for svak.
Skal du bruke denne bilen offroad i situasjoner der du treng diffsperrer, elektronisk utkobling av stabstag og 4:1 lavserie? Isåfall er dette ting som koster deg dyrt å ettermontere den dagen du angrer.

Dersom du i hovedsak skal bruke denne på asfaltert veg uten å modifisere den, så er jo Sahara fortsatt en "luksusutgave", og det er nok mange her som har det heilt fint med D30 framme :)





Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: CJ-7 golden eagleTi.,13,Mars,2012,09,23
Sitat
Ikke stort bedre hengervekt hos søta bror heller.
http://ipaper.ipapercms.dk/PDF/SE/JEEP/TekniskaSpec/wranglertekniskaspecifikationer/
Nei, men de er 110 kg høyere, så det hjelper jo litt. Men hva skjer 2007 - 2011 JKU var jo 3500 kg.
Ser jo ut som dette er en EU greie, men hvorfor?


Sitat
er det mulig å få en varebil med soft top?
Jeg fikk beskjed at på gronn skilt fikk jeg ikke lov å ta av bak delen av hard top, bare det 2 foran.
Når det forandre den bak boyler den blir for høy.

Jeg har pratet med biltilsynet, å der fikk jeg greie på at godkjenningen av JKU er like med en pickup,
så da er det ok å ta av hardtoppen, men skilleveggen må så klart bli stående.
Når det gjelder softtop, så vet ikke jeg om ombyggingen av veltebøylen er til hinder for softtop`en, kansje noen andre som vet?
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezTi.,13,Mars,2012,09,35
Bare ett spørsmål folkens:

Hvor "dårlig" er egentlig den akselen som sitter på Sahara kontra Dana44 på Rubicon?
Er det noe jeg vil merke noe til hvis jeg feks. hadde valgt en Sahara?


Du "merker" ingenting før du er i ein situasjon der akselen er for svak.
Skal du bruke denne bilen offroad i situasjoner der du treng diffsperrer, elektronisk utkobling av stabstag og 4:1 lavserie? Isåfall er dette ting som koster deg dyrt å ettermontere den dagen du angrer.

Dersom du i hovedsak skal bruke denne på asfaltert veg uten å modifisere den, så er jo Sahara fortsatt en "luksusutgave", og det er nok mange her som har det heilt fint med D30 framme :)
1. Mener da det var diffsperre på Sahara'en jeg testet?
2. Hva betyr "elektronisk utkobling" i praksis?

Forbasket irriterende og helt idiotisk at Rubicon ikke kan leveres til Norge med skinnseter! En annen ting som ikke så viktig for meg, men alikevel irriterende er den lave hengervekten på 2090kg.
Dette vil jo for mange være en svært god grunn til å nettopp velge bort Wrangler fra listen da man ofte kjøper en slik type bil for litt røffere bruk.

Men for MIN del så står det mellom følgende:

Vil jeg ha skinnster MÅ jeg velge Sahara. Vil jeg ha et mer avansert 4x4 system så MÅ jeg velge Rubicon og dermed gå glipp av skinnsetene.

Hvordan vil feks. en Wrangler Sahara ta seg frem i terrenget sammenlignet med feks, Porche Cayenne/Landrover Discovery/Pajero?
Har Sahara'en det beste systemet med tanke på fremkommelighet av disse, eller må man da opp til Rubicon?
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: CJ-7 golden eagleTi.,13,Mars,2012,09,56
Sitat
1. Mener da det var diffsperre på Sahara'en jeg testet?
2. Hva betyr "elektronisk utkobling" i praksis?

Forbasket irriterende og helt idiotisk at Rubicon ikke kan leveres til Norge med skinnseter! En annen ting som ikke så viktig for meg, men alikevel irriterende er den lave hengervekten på 2090kg.
Dette vil jo for mange være en svært god grunn til å nettopp velge bort Wrangler fra listen da man ofte kjøper en slik type bil for litt røffere bruk.
Men for MIN del så står det mellom følgende:
Vil jeg ha skinnster MÅ jeg velge Sahara. Vil jeg ha et mer avansert 4x4 system så MÅ jeg velge Rubicon og dermed gå glipp av skinnsetene.
Hvordan vil feks. en Wrangler Sahara ta seg frem i terrenget sammenlignet med feks, Porche Cayenne/Landrover Discovery/Pajero?
Har Sahara'en det beste systemet med tanke på fremkommelighet av disse, eller må man da opp til Rubicon?

Sahara har ikke sperrer, men tractioncontrol, å Rubicon har begge deler.
Jeg ga blaffen i skinnsetene (kan eventuelt ettermonteres kjøpt fra USA for ca 7.500,-),
å valgte heller den råeste offroaderen som noen gang er produsert på fabrikk, nemlig JKU Rubicon
Når det gjelder Porche Cayenne/Landrover Discovery/Pajero (dårlig hyttevei biler), så er ikke disse i nærheten når det gjelder Rubicon
sine offroad egenskaper, men Pajeroen kan vel DELVIS sammenliknes med Saharaen.
Men uansett så finnes det kun en 4 dørs 4x4 kabriolet bil ferdig spekket som offroader, JKU Rubicon
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: AmelandTi.,13,Mars,2012,10,01
Har du spurt om du kan bestille en Sahara med drivverket til rubicon? det kan man hvertfall velge på Jeep.com "build your own" link. Da hadde problemene dine hvert løst.
Nå skal jeg snart ut å teste en sport 09:)
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: sandviperTi.,13,Mars,2012,10,08
...men hunden har du ikke løs i fremsete vel? Putt hunden i bur (der det er sikrest for den og andre i bilen) og kjøp Rubicon problemet løst.
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezTi.,13,Mars,2012,10,14
Takker for svar folkens :)

Tror nok det blir Rubicon ja :)

Det som er så vannvittig irriterende med å kjøpe Jeep Wrangler er at det er VELDIG sprikende kunnskap om bilen blandt selgere!
Var innom Jeep forhandleren i Drammen og han som ekspederte meg der ga meg beskjed om at Rubicon ikke ble tatt inn til norge i det hele tatt. Det var også komplett umulig å få en Sahara levert med bøyle forran grillen med ekstralys, for disse skulle vist sitte under vinduet ved panseret.

Var innom Bergheim bil i Sarpsborg og snakket med en hyggelig kar som hadde litt peiling. Han hadde også en tjukk katalog med ekstrautstyr for Jeep hvor jeg kunne velge å vrake av utsyr. Men jeg hørte ikke mer fra han etter besøket selv om han skulle sende meg tilbud, og da mener jeg at man ikke er veldig interissert.

Så har jeg vert innom RSA Bil i Fredrikstad og dem kan ikke akkurat det tekniske rundt Wrangler modellene utenat, men han jeg er i kontakt med gjør så godt han kan å svare meg samt finne innformasjon etc. Han sier at ikke Rubicon kan bestilles med skinnseter til Norge og dette blir såpass dumt at jeg tviler på at det kan være riktig. Jeg føler jeg må finne mye av innformasjonen selv og jeg er overbevist om at jeg har mer innsikt i hva Wrangler modellene blir levert med og ikke enn de fleste selgerene, for så langt har jeg ett langt under middels inntrykk av selgerene der.

Er liksom noe annet når man kjøper Audi. Her er det bare å lene seg tilbake og slurpe i seg kaffe, mens selger går gjennomn HELE ekstrautstyrslisten hvor du bare kan svare "ja" og "nei" for hva man vil ha.

Jeg er jo nesten i mål nå, og det blir nok kjøpt fra RSA Bil i Fredrikstad, men jeg vil gjerne ha det 100% bekreftet at Rubicon ikke kan bestilles med skinnseter.

Hvis noen her inne har kontakter eller lignende som kan gi meg en bekreftelse på at dette ikke er mulig og evt. andre ting, så gi meg beskjed, for jeg er ganske lei av å finne ut alt dette selv. Jeg er tross alt en kunde og en selger mener jeg skal ha LANGT mer kompetanse enn de jeg har vert ute for.
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezTi.,13,Mars,2012,10,16
...men hunden har du ikke løs i fremsete vel? Putt hunden i bur (der det er sikrest for den og andre i bilen) og kjøp Rubicon problemet løst.

Hehe, du har ikke hund selv skjønner jeg :)

Trenger ikke å ha bikkja i bilen i det hele tatt før hårene kommer krypende. Har en Golden Retriever på over 40kg. og jeg har til og med hundehår på kontorstolen på jobben og her har de nALDRI vert, hehe.
Å fjerne hundehår fra stoffseter er IKKE lett. Been there done that :)
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: CJ-7 golden eagleTi.,13,Mars,2012,10,24
Nei, jeg er så heldig å være allergisk mot de dærre der  ;)
Men du får fine plast setetrekke på biltema da  ;D
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: CJ-7 golden eagleTi.,13,Mars,2012,10,31
Sitat
Hvis noen her inne har kontakter eller lignende som kan gi meg en bekreftelse på at dette ikke er mulig og evt. andre ting, så gi meg beskjed, for jeg er ganske lei av å finne ut alt dette selv. Jeg er tross alt en kunde og en selger mener jeg skal ha LANGT mer kompetanse enn de jeg har vert ute for.
Ring Steinar Dokken som er markedssjef hos RSA, mobil 957 26 594, han kan svarene  ;)
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezTi.,13,Mars,2012,10,33
Fristende! :)
Kan kjøpe de det står Biltema på, for disse er jo billigst, hehe.

Men jeg har jo sett man får kjøpt tøffe setetrekk også....
Husker ikke hvor, men mener det var på en "jeep-side" ett eller annet sted på nett....
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezTi.,13,Mars,2012,10,40
Sitat
Hvis noen her inne har kontakter eller lignende som kan gi meg en bekreftelse på at dette ikke er mulig og evt. andre ting, så gi meg beskjed, for jeg er ganske lei av å finne ut alt dette selv. Jeg er tross alt en kunde og en selger mener jeg skal ha LANGT mer kompetanse enn de jeg har vert ute for.
Ring Steinar Dokken som er markedssjef hos RSA, mobil 957 26 594, han kan svarene  ;)
Ringte han nå og han bekreftet at ikke Rubicon kan leveres med skinnseter til Norge.
Tror jeg kjøper meg noen feite setetrekk i skinn jeg... for jeg tror nok Rubicon er det jeg vil ha :)

Noen som vet om sider (gjerne norske) eller butikker som selger feite setetrekk i skinn/lær til Wrangler 2012mod?
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: CJ-7 golden eagleTi.,13,Mars,2012,11,13
Se her kan du kjøpe skinn setetrekk i USA, ser ut som det kommer på ca. 1000 daler for 2 seter.
http://www.katzkin.com/interiorselector/?ls=y&iID=15175&iTS=1331633512879
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezTi.,13,Mars,2012,11,32
Dette så jo bra ut :)

Men det ble jo ikke mye "custom" så langt jeg kunne se da...
Jeg valgte bilmerke modell etc. og da fikk jeg opp noen valg, men kunne ikke bestemme noe mer utover det...

Eller har jeg missforstått?
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: CJ-7 golden eagleTi.,13,Mars,2012,11,56
Det greieste er vel antagelig å sende en forespørsle på mail, eller ringe over
Hvis du gjør det så skriv litt her om det da  :)
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: AmelandTi.,13,Mars,2012,15,04
Takk for god hjelp folkens. Mitt valg faller nok på en unlimited rubicon. Siden pris forskjelden er så liten. Og 200 hk må det være. Prøvde nettopp en 09 mod. Vil ikke si at den var treg, men den med 200 var mer gøy.
Håper renta holder seg lav hehe
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: 77 golden eagleTi.,13,Mars,2012,21,45
Har du spurt om du kan bestille en Sahara med drivverket til rubicon? det kan man hvertfall velge på Jeep.com "build your own" link. Da hadde problemene dine hvert løst.
Nå skal jeg snart ut å teste en sport 09:)

Lykke til med 2009 Sport, den nest råeste offroaderen som er produsert! ;)
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: 77 golden eagleTi.,13,Mars,2012,22,23
Sitat
Ikke stort bedre hengervekt hos søta bror heller.
http://ipaper.ipapercms.dk/PDF/SE/JEEP/TekniskaSpec/wranglertekniskaspecifikationer/
Nei, men de er 110 kg høyere, så det hjelper jo litt. Men hva skjer 2007 - 2011 JKU var jo 3500 kg.
Ser jo ut som dette er en EU greie, men hvorfor?


Sitat
er det mulig å få en varebil med soft top?
Jeg fikk beskjed at på gronn skilt fikk jeg ikke lov å ta av bak delen av hard top, bare det 2 foran.
Når det forandre den bak boyler den blir for høy.

Jeg har pratet med biltilsynet, å der fikk jeg greie på at godkjenningen av JKU er like med en pickup,
så da er det ok å ta av hardtoppen, men skilleveggen må så klart bli stående.
Når det gjelder softtop, så vet ikke jeg om ombyggingen av veltebøylen er til hinder for softtop`en, kansje noen andre som vet?

Det er jo gode nyheter Tom, du er virkelig på hugget.

Har snakket med Chris (Oliverogfar) om dette, den bakre bøylen er kuttet og forhøyet, så det blir problemer med tilpasningen av softtopen/festene der, men så denne på brygga ifjor sommer, så det er håp..
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: BjerknezOn.,14,Mars,2012,06,37
Takk for god hjelp folkens. Mitt valg faller nok på en unlimited rubicon. Siden pris forskjelden er så liten. Og 200 hk må det være. Prøvde nettopp en 09 mod. Vil ikke si at den var treg, men den med 200 var mer gøy.
Håper renta holder seg lav hehe
Det kan rett og slett ikke stemme at 2012mod. med 200HK'er gjør over 13sek. fra 0-100km/t. Det nekter jeg å tro på.
Tror nok Jeep må begynne å oppdatere katalogene sine, samt selgerene.

Føler det er mye feilinnformasjon og rot ute å går når det gjelder Jeep.
En maks hengervekt på 2090kg. er jo bare helt tragisk og bare der vil dem nok miste mange potensielle kunder. Selv om bilen i utgangspunktet er goskjent for 3.500kg. så er vist maksvekten satt ned grunnet utslippskrav i Norge. Kan ikke helt skjønne det egentlig, for Pajero bruker mer suppe ifg. specs. enn Jeep Wrangler og den har hengervekt på rundt 3.500kg.

I USA (eller utlandet generelt) så kan man fint bygge seg en Jeep Wrangler Rubicon med skinnseter, men kan man det i Norge? Neiiida! Merkelige greier altså.

Det at de tre selgerene jeg har vert innom har helt forskjellige opplysninger om bilen vitner også om liten kunnskap.
Nør jeg spurte selgeren i Drammen om han hadde en ekstrautstyrsliste til Jepp Wrangler så så han nermest ut som et spørsmålstegn. Han gikk inn på lageret og tok kopi av ei liste han fant der. Tror det sto 8-10stk. forskjellige varer på listen og fire av dem var forskjellige Webasto typer.

Litt trist at det er slik, for jeg mener Jeep har stort potensiale i Norge. Forskjellen er at Jeep er relansert i Norge i disse tider og da må det satses på markedsføring og salg. Hjelper lite med flotte reklamer på tv'en når selgerene står og klør seg i hodet når du kommer til butikken.

Mulig jeg er bortskjemt siden jeg har handlet VW og Audi omtrent hele livet, men jeg mener at det krever ikke mer enn et par sene kvelder og oppdatere seg på produktet man selger. Litt irriterende at en som meg vet mer enn selgeren når jeg ankommer butikken.

Sån... det var dagens lille utblåsing, og jeg føler allerede at jeg er i bedre humør  ;D

Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: simonOn.,14,Mars,2012,09,24
De folka som jobbet på Land og Sjø visste ihvertfall endel om det de holdt på med.   Men der selger vel Peunauld nå for tiden..
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: xjrebelOn.,14,Mars,2012,21,12
Alltid er det noen avvik fra den regelen,min XJ Cherokee 2.5 TD med 116 hk og NP 231(part-time)har tillatt tilhengervekt 2500 kg,mens ei dame på jobben hadde en 94  XJ med NP 242(full-time) fikk bare 1640 kg i tillatt hengervekt,skal ikke være så lett dette.. min 91 XJ kan lovlig trekke 2250 kg.
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: AmelandTo.,15,Mars,2012,12,11
Men finnes det noen logisk forklaring på hvorfor en full time 4x4 kan trekke tyngere henger?
lastebiler har vel bakhjuls trekk... Eller?
Bremsene på bilen er vel de samme om det er full time eller part time 4x4 og bremsene skal vel stoppe bilen, hengeren har jo egen brems.
Hadde det vært et forhold mellom bilens vekt og kraft hadde jeg skjønt det, men...

Skjønner ikke...
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: AmelandTo.,15,Mars,2012,17,20
Ja. Det forklarte jo saken.
Men vil det også si at å kjøre med 4x4 high på snø eller is ikke er særlig lurt?
Hvis bakhjul kan låses? ABS burde vel sørge for at ikke det skjer.
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: RubiconXOn.,28,Mars,2012,23,01
Tøv at bilen får sladd ved hard bremsing i 4H på glatt føre. Ikke snakk tull når du ikke har prøvd, Flintstone.
Jeg har EID (og solgt) en Rubicon JKU-R med hvite skilter. Bilen er mye mer stabil i 4H på snødekt vei enn i 2H, og ja den kjøpte jeg med skinnseter, og ja den hadde 3360kg hengervekt + 140 kg kulevekt = tillatt hengervekt 3,5 tonn. I 2H var den direkte skummel på glatt føre med 215hk og 538NM (TS-tuning) og jeg kan love den dro som f... når man gav på.

Spesiell bil for spesielle behov.

Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: KOTo.,29,Mars,2012,10,53
Det blir ikke  helt riktig å si at bremsevirkning foran og bak er lik i 4H med 231 kassa.
Grunnen til at man har bremsekraft fordeling på vanlige biler med drift på 2 hjul er at ikke bakhjulene skal låse seg før forhjulene noe som selfølgelig lett vil føre til at bilen snurrer.
Men på en Jeep med låst senterdiff vil ikke bakhjulene kunne låse seg før forhjulene, de er jo låst sammen. Så snart bakhjulene begynner å skli vil resten av bremsekraften overføres gjennom mellomakselen så hjulene ikke låser seg. Dette gjelder også omvendt når forhjulene låser vil resten av bremsekraften overføres til bakhjulene. Klart, når alle hjulene står da sklir du, men på en mere kontrollert måte.
Uten ABS får du altså bedre bremsevirkning i 4H enn i 2H. Har du ABS funker det også helt fint, ABSn sørger for at det ene av de 2 hjulene på samme aksel ikke låser seg, ABSn skal jo sørge for at alle hjulene roterer med samme hastighet så det er ingen konflikt om senterdiffen er låst.

Det burde være et krav at alle tar seg en tur på en glatt parkeringsplass og sladder litt rundt med Jeepen i 2H og 4H. Det vil gi endel aha opplevelser som er viktige når det blir glatt på vegen. Prøv også forskjellen på hvordan Jeepen oppfører seg når det er glatt og brøytet og med 10 cm løssnø, kan være stor forskjell.



Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: RubiconXTo.,29,Mars,2012,17,12



Herregud ! e det mulig ? MED LÅSTE HJUL HAR DU INGEN STYRING. Det gjelder alle biler.

Hvorfor skal det være ulik bremsekraft fordeling mellom for og bakaksel ? Forklar hvordan 4H opprettholder denne ?

Videre kan du jo forklare hvorfor fabrikken skriver at systemet ikke skal brukes på vanlig vei ?

At du har opplevd gode bremser uten sladd er fordi du beveger deg inn i den  lille sikkerhetsmarginen som skal sikre at du ikke opplever sladd.

Når du overtrer denne, så sakser du mere eller mindre. Punktum.
Styring er faktisk viktigere enn maks brems.

Søk råd hos noen som driver en glattkjøringsbane.  Test vogntoget ditt å se !.

Hvorfor maser du om låste hjul? Det skjer ikke med en JK som har moderne ABS. Selvsagt får du sladd om du låser hjulene på en bil, men det får du ikke til med en 2007-2012 JK. Jeg har kjørt den masse på vinterveier og den er dønn stabil i 4H på søn/isdekte veier.
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: RubiconXLø.,31,Mars,2012,17,09
Vi snakker mye forbi hverandre her. Jeg reagerte på at du sier en JK ikke er god i 4H på glatt vei/løst underlag og det holder jeg veldig fast på at den er etter nesten 2 års allsidig bruk. Jeg har overhodet ikke snakket om låsing av hjul og fordeler mellom 4H/2H og bremsing, annet enn at jeg kan fortelle alle her inne at du ikke får til å låse hjulene på en JKU-R hverken i 2H eller 4H. Det er ikke noe tema med denne bilen, den funker helt fint og er stabil på asfalt i 2H og på løst underlag i 4H.

Alt du skriver om bremsing og låste hjul med åpen/lukket senterdiff er selvfølgeligheter og ingen kan være uenig i det. Jeg derimot, er uenig i din uttalse øverst på side 7 om at man ikke burde bruke en JK i 4H med høy fart på glatt føre. Jeg mener til og med at jeg fant i instruksjonsboken at man ikke skulle engasjere 4H i hastigheter over 80 eller var det 100km/t. Hva sier det deg = at 4H er ment for landeveistempo. Fra amerikanske forum kan man stadig vekk lese at de praktiserer 4H på highwayen i 60-80mph når det regner. Dette er ikke noe jeg ville ha gjort pga dekkslitasjen som er ille nok fra før på bakhjulene.

Det forstillingen til JKène ikke er spesielt glade i, er store tverrgående dumper i sving i hastigheter over ca 70km/t. Derfor solgte jeg min tilslutt og har et enklere liv med min nåværende Cherokee. Mulig Sporten med DANA 30 i fronten er bedre på dette, men min utviklet helt psyke tendenser til death-wobble uten at merkeverksted klarte å finne noe galt.
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: xjrebelLø.,31,Mars,2012,20,55
Er igrunn enig med Flintstone,som tidligere nevnt så har jeg en XJ med part-time og en med full-time,ingen som helst tvil om at det er langt å foretrekke er system som tillater forskjellig hastighet på hjula,i 4 L er det ikke så viktig,da er bare det at det skal ta seg fram stort sett som gjelder og som regel er det glatt eller løst underlag så da bryter det ikke allverden i drivlinja.Så det smarteste jeg kan gjøre er vel å la de bilene jeg har  bytte transferkasse,da den mest brukte går nesten bare på veien.mens den andre er mest på skautur,skulle gjerne vært mer nedgira den part-time kassa,er det noen rimelige alternativer som er bolt-on?
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: RubiconXSø., 1,April,2012,08,34
Jeg mener og JK skulle hatt NP242 kassa, men med lavere utveksling a la Rubiconen jeg hadde.

Det mest irriterende med JKU-R`n var på våren når det var flekkvis bart og flekkvis snøføre å da måtte engasjere 4H på landeveien for å opprettholde stabiliteten på de hvite områdene og ta den over i 2H når det ble svart igjen. Spesielt viktig med slep. Det var et par ganger når jeg i godt driv kjente bakhjulene tok løs i 2H og selv om ESP`n reddet situasjonen lett, er det ingen god følelse med uforutsette sladder. Akselavstanden berger selvsagt og bilen endel.

Alt i alt er jeg milevis mer fornøyd med bilen jeg nå har som koster 7-8% av det jeg gav for Rubiconen, selv om den mangler ABS, ESP, har dårligere seter, bruker 2 liter på mila og ikke har AC.

Det folk skal være obs på er at DANA 44 i front kan gi særeles ubehagelige opplevelser pga vekta på akslingen. Jeg håper og tror Sportene med DANA 30 er enklere i så måte. I tillegg er det en svært kompromissløs bil på godt og vondt. Men den kan absolutt brukes som langtursbil og ungene elsket og savner den.
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: Stein-KSø., 1,April,2012,08,41
Takk !

Kostbart alternativ? http://www.4x4wire.com/jeep/tech/xfer/tera4_1/

Litt usikker på hva du mener med kostbart....? Bil til en halv million +++ og en veldig god oppgradering til 5000,-. Sett i forhold så snakker vi vel ikke prosent engang. At den skulle hatt det som standard ( sammen med full time 4H ) er en annen side av saken!
Tittel: Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
Skrevet av: Stein-KSø., 1,April,2012,20,37
Hei Stein !

Spørsmålet var vel for oppgraderingen av XJ ?


Joda, men den kostet jo en halv mill en gang den og...... Tenkte dog mest på de som handlet JK sport.

Ekstra lav lavserie er undervurdert. Dog har den ingen nytte i myr hvor du trenger fart på hjula!