www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: Tomas på Ti.,11,Januar,2011,01,01

Tittel: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: TomasTi.,11,Januar,2011,01,01
Hallo!

Da var det min tur.
Bilen bruker for mye vann nå, og det er konstant bobling i ekspansjonstanken. tyder på eksoslekasje mot kjølevannet. Antar derfor at toppene eller pakningen er gåen.

Har også noen små flekker på bakken etter lekasje på simmeringer mellom motor og gir.

Ser for meg en større jobb.
Overhale topper, samt ta simmeringene.
Jeg lurer på om det er lurt å bytte støtstenger eller gjøre andre ting når jeg først har skiten fra hverandre.
Lurte egentlig på å ta ut motoren siden giret allikevel må av pga simmeringene. Dette gjør nok jobben med toppene vesentlig lettere.

noen som kan gi meg hint på hva som bør kjøpes inn før slike jobber?
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: ChryslercrapTi.,11,Januar,2011,10,40
Hallo!

Da var det min tur.
Bilen bruker for mye vann nå, og det er konstant bobling i ekspansjonstanken. tyder på eksoslekasje mot kjølevannet. Antar derfor at toppene eller pakningen er gåen.

Har også noen små flekker på bakken etter lekasje på simmeringer mellom motor og gir.

Ser for meg en større jobb.
Overhale topper, samt ta simmeringene.
Jeg lurer på om det er lurt å bytte støtstenger eller gjøre andre ting når jeg først har skiten fra hverandre.
Lurte egentlig på å ta ut motoren siden giret allikevel må av pga simmeringene. Dette gjør nok jobben med toppene vesentlig lettere.

noen som kan gi meg hint på hva som bør kjøpes inn før slike jobber?

Er nok sprekk i topp ja, sannsynligvis den bakerste, det er forkammeret som sprekker (der hvor dyse og glødeplugg sitter)
Sarpsborg Motor har en annonse i nyeste Amcar (nr 1-2011) hvor det er listet opp masse deler til VM-diesel, du bør ta en titt på den.
Det er samme topper på 2,5 og 3,1, og du bytter støtstenger med det samme du holder på, ellers trenger du toppakning-sett. Topplokksboltene brukte jeg om igjen på min, viktig å rengjøre nøye og smøre med olje. Ellers så trenger du en 28mm dysekopp, siden dysene må ut for å komme til topplokksboltene.
Demonteringen er ganske grei, litt mere arbeid med monteringen, spesielt siden det ikke er styretapper mellom topp og blokk.
Har du pågangsmot til å løfte ut motoren, så vil jobben bli atskillig lettere ja, er rimelig trangt å jobbe under/inni dashbordet  :)
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: Hans ChrTi.,11,Januar,2011,10,46
Ja, kanskje like enkelt å ta ut motoren, uten at jeg helt vet hva jeg prater om. Det eneste utfordring jeg ser er kanskje å få ut motoren uten å punktere AC anlegget. For å fikse oljelekasjen så trenger du 3 stk oringer i forskjellige størrelser og 1 stk simmering. Koster ca 2000-3000kr orginalt
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: kjellhTi.,11,Januar,2011,12,18
Hei
Jeg bestilte deler fra VM specialisten England. Dette gikk lett og smertefritt (de ettersente en del til viftereimstrammeren som tok litt tid!). Bestilte gjennom mail og forhåndsbetalte gjennom banken. Følgende deler byttet jeg når jeg først var igang:
1. 4 nye topper ca 6000.-
2. pakningsett topp ca 400.-
3. topp ende pakningsett. ca 300.-
4. ett sett bolter (strekkbolter) ca 400.-
5. 1 sett vippearmer (var slitte) ca 600.-
6. 8 stk støtstenger (var slitte) ca 300.-
7. 8 stk hydr.ventilløftere ca 1000.-
8. vannpumpe brukt som ny. 700.-
9. strammer til flatreim. ca 1200.-
10. 2 stk rulle for flatreim. ca 600.- (obs de var skrudd fast med lings bolter hos meg ::))
11. ca 650.- i forsendelse

Har skrevet ca prisen i NOK bak. Dette var i 2008.

Totalt ca 14000.- i deler. I norge skulle de ha ca 27000.- for delene.
Like godt å bytte så mye som mulig slitedeler når en først er i gang  :P.

PS til 2,5 TD XJ

kjellh
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: Hans ChrTi.,11,Januar,2011,23,27
Enda en diesel hater som ikke klare å holde seg  :)  

Tror at hvis du regner på det så vil du se at du sparer mange tusen i året med diesel. Spesielt hvis man drar henger. Iløpet av 10 år kanskje så mye som 100000kr. Har man bil, så må den vedlikeholdes. Og en det gjelder og jeep med 4.0.  Det koster å ha bil uansett om du har diesel eller bensin sånn er det bare...
Har ikke noe negativt å si om bensinmotorene, bortsett ifra at de drikker bensin. Derfor jeg har diesel.
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: jensobentsOn.,12,Januar,2011,17,48
Dieselhater eller ikke ; ingen kan vel si at VM motorene var et bra valg til en ellers så bra bil som Jeep er. 2,5 literen vil jeg vel helst kalle mislykket. Personlig har jeg erfart at en bil designet for bensinmotor som blir konvertert til diesel fungerer ikke optimalt. Har en RAM som jeg ser tendenser til underdimensjonert varmeapparat, automatkasse som egentlig ble bygget for V8 bensin, software som ikke funket ok sammen med diesel. Chrysler gjorde jo nettopp dette med Jeep ; klasket første og billigste dieselmotor rett i bilen. Hadde Jeep sett mot Mercedes tidligere, hadde garantert problemene vært mindre.
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: TomasOn.,12,Januar,2011,20,23
Fått priser av sarpsborg motor på deler.

5 nye topper
slipesett
toppakning
5 sett bolter til topp
10 stk støtstenger
simring mellom motor/gir

alt til den nette sum av 18tusen +mva.
Regner med å kunne få rabatt på en slik ordre.

Har lest litt om en annen legering i toppene som gjør at man ikke få slike problemer igjen. Er det disse AMC produserte toppene som Sarpsborg motor selger?

Jeg tenker slik at om en av mine gamle nå er dårlige, så er sikker flere av de andre på vei. Og da syns jeg det kan være lurt å bytte alle sammen. eller hva tror dere??

Er det noe jeg har glemt i denne ordren for å ta full jobb på motor og fikse oljedrypp mellom motor og gir?

Hva tror dere om prisen?
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: Stein-KOn.,12,Januar,2011,20,49
Kjipt med slike "Servicer" som en slik skade blir kalt over her. At topper ryker, faller ikke inn i min kategori for service vedlikehold, men heller i kategorien for dårlig kvalitet....

Bare for å kapre tråden litt.... Kan vedkommende gi meg et regnetykke på dette utsagnet basert på en gjennomsnittlig norsk familiebil:
Sitat
Tror at hvis du regner på det så vil du se at du sparer mange tusen i året med diesel. Spesielt hvis man drar henger. Iløpet av 10 år kanskje så mye som 100000kr.

Når du i tillegg til vanlige service "må forvente" sprekte topper og "service kost" på 22500,- i denne 10 års perioden ( hvis du gjør jobben selv ) i tillegg til det jeg kaller vanlig service. Noe som koster mellom 3-8000,- årlig.

Er ikke dieselhater, men har tilgode å være fornøyd med dette alternativet i annet enn lastebiler.....

Du skal vel ikke selge bilen i disse dager da Tomas? Så den lå til salgs på Finn.no før jul.
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: ChryslercrapOn.,12,Januar,2011,20,50
Fått priser av sarpsborg motor på deler.

5 nye topper
slipesett
toppakning
5 sett bolter til topp
10 stk støtstenger
simring mellom motor/gir

alt til den nette sum av 18tusen +mva.
Regner med å kunne få rabatt på en slik ordre.

Har lest litt om en annen legering i toppene som gjør at man ikke få slike problemer igjen. Er det disse AMC produserte toppene som Sarpsborg motor selger?

Jeg tenker slik at om en av mine gamle nå er dårlige, så er sikker flere av de andre på vei. Og da syns jeg det kan være lurt å bytte alle sammen. eller hva tror dere??

Er det noe jeg har glemt i denne ordren for å ta full jobb på motor og fikse oljedrypp mellom motor og gir?

Hva tror dere om prisen?

Jeg bytta en topp og trykktestet resten, topp nr 5 er vel mest utsatt siden den er lengst unna radiatoren. Jeg vet ikke om Sarpsborg selger AMC topper, du får høre med de, jeg handlet hos et firma her i Trondheim, AMC toppene er i hvertfall bedre enn de originale VM.
Måtte du ha nye topplokksbolter? Jeg vet de bruker om de gamle på merkeverkstedet her i byen.
Jeg betalte 3000 kr for slipesettet ink. alle pakninger, 2500 kr for en AMC topp med innmat og 600 kr for 10 støtstenger, også ble det noen kroner i trykktesting og plansliping av de resterende toppene.
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: ChryslercrapOn.,12,Januar,2011,21,30
Dieselhater eller ikke ; ingen kan vel si at VM motorene var et bra valg til en ellers så bra bil som Jeep er. 2,5 literen vil jeg vel helst kalle mislykket. Personlig har jeg erfart at en bil designet for bensinmotor som blir konvertert til diesel fungerer ikke optimalt. Har en RAM som jeg ser tendenser til underdimensjonert varmeapparat, automatkasse som egentlig ble bygget for V8 bensin, software som ikke funket ok sammen med diesel. Chrysler gjorde jo nettopp dette med Jeep ; klasket første og billigste dieselmotor rett i bilen. Hadde Jeep sett mot Mercedes tidligere, hadde garantert problemene vært mindre.

Apropos bensin/dieselkonvertering, en kompis har en Olds 5,7 diesel i en Cutlass Cruiser, en motor som mange har hørt mye rart om. Problemet på disse var vel mangel på vannutskiller på dieseltilførselen og svake topplokksbolter, relativt enkelt å utbedre. Men ingen mekanikere hadde kunnskap om dette på 80-tallet, og motorene gikk til helvete en etter en og de fikk et dårlig rykte. Er også bra varme i Oldsen, jeg hadde forresten en Silverado 6,5 tidligere, var mer enn nok effekt i varmeapparatet.
Litt "off topic" dette, men håper det går bra  :)
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: jensobentsOn.,12,Januar,2011,21,57
Ja, Chevy har vel egentlig lyktes best, kan kansje si godt. Men de har brukt egne motorer..Var ikke 5,7 dieselen regelrett en ombygd bensiner ?  Dodge brukte en modifisert kasse fra 70 tallet, og dytta inn Cummins foran. I locked overdrive i 75 km/t, har Cumminsen 1250 rpm. Naturlig nok gir dette ikke nok oljetrykk i kassa til å leve særlig lenge dersom man henger noe bak kjærra. Bad planning, spør dere meg. Hva angår varme, er registret vel lite, og flowen på kjølevæske dårlig. Også her nytter det med sirk.pumpe for å få ut mer varme..
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: ChryslercrapOn.,12,Januar,2011,22,13
Ja, Chevy har vel egentlig lyktes best, kan kansje si godt. Men de har brukt egne motorer..Var ikke 5,7 dieselen regelrett en ombygd bensiner ?  Dodge brukte en modifisert kasse fra 70 tallet, og dytta inn Cummins foran. I locked overdrive i 75 km/t, har Cumminsen 1250 rpm. Naturlig nok gir dette ikke nok oljetrykk i kassa til å leve særlig lenge dersom man henger noe bak kjærra. Bad planning, spør dere meg. Hva angår varme, er registret vel lite, og flowen på kjølevæske dårlig. Også her nytter det med sirk.pumpe for å få ut mer varme..

6,2 og 6,5 er Detroit Diesel, VM-motori og Detroit Diesel hadde vel et samarbeid om 3,1 etter det jeg har forstått.
6,5 er også mye brukt i båt, akkurat som en del VM-diesel`s.
5,7 dieseln er ikke direkte en bensinmotor, men ser ganske lik ut som en 350 Olds bensin, samme boltmønster på topper o.s.v. Disse går ihvertfall utrolig pent, kan ikke sammenlignes med 6,2 diesel, som høres ut som et knuseverk  :)
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: KnuNorOn.,12,Januar,2011,23,19
VM-dieselene er gode motorer som bare har fått et ufortjent dårlig rykte. De holder lenge de og kan fint gå langt over 300 000km, dog kanskje må man bytte topper rundt 200k km, men passer man da på og få de uoriginale, så kan motoren fint holde i 200k km til. De trenger oljebytte ca. hver 6500km og passer man på det, går det nok veldig bra skal dere se ;)
En kamerat av meg har en 94 mod. Cherokee XJ med 2.5 dieselen som har gått et stykke over 300k km og den har nok ikke fått noe spesiellt særlig godt vedlikehold heller og han bruker den innimellom til tøff offroad kjøring og den holder fint enda!, så ikke klag mer på VM dieselen dere! ;)

P.S. Til dere som har for dårlig tid til å være litt snill med en diesel før og etter kjøring; IKKE kjør en diesel!!!

Takk for meg! :)
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: TomasOn.,12,Januar,2011,23,42
Vel, jeg angrer ikke på at jeg kjøpte diesel. Motoren er helt grei og er veldig fin å trekke med. Dessuten har den ett meget pent forbruk som jeg er glad i ref. min ferietur som jeg kommenterte.
jeg kunne nok tenkt meg bensin pga freskere bil, men selv om man får flere smiles per gallon, så går det også flere gallons per smiles enn det gjør på diesel.

Denne jobben kunne sikkert blitt rimeligere ved å bytte bare den ødelagte toppen, og trykkteste de andre. Men jeg mener de tar nesten 1500 kroner for å trykkteste en topp, og med trykktesting måler de ikke godstykkelse. dessuten må gamle topper planslipes og det koster også noen kroner. derfor tenker jeg at det er greit å bytte alle sammen i en smell. Sarpsborg motorverksted hadde topper ifra AMC, så da varer de nok til bilen har gått 800tusen :-)

Jeg måtte ha nye bolter fordi dette var strekkbolter, og de varer visst ikke flere ganger. dessuten kostet de ikke all verdens.

vippearmer hadde de ikke på lager, men de var på vei. Men jeg veit ikke om disse bør/må byttes enda. kostet 1000 kroner for ett sett på 2 stk.

Prisene du nevner chryslercrap, er like de jeg har fått. eneste er toppene koster 2800+mva før rabatt.
Jeg har tenkt å be om rabatt :-)

Men da ser det kanskje ut som om jeg går for full pakke ifra Sarpsborg motor, om jeg får en pen rabatt på pakka.
Også blir det ut med motor og full overhaling av topper og simring mot kassa.
var de tnoen her inne som hadde part nummer på O-ringene som også ble byttet samtidig med simmering? greit å ha alle deler på benken før man plukker ut motorn, ellers blir bilen hengende i bukken i ukesvis.
Og til dere som kan dette. må motoren heises ut, eller slippes ned for å komme ut av bilen??
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: TomasOn.,12,Januar,2011,23,44
Du skal vel ikke selge bilen i disse dager da Tomas? Så den lå til salgs på Finn.no før jul.

Vel, jeg hadde den ute en liten periode, men så droppet jeg det.
dessuten er ikke bilen mye verdt nå ;D

Men når jeg koster så mye på den nå, så kommer jeg til å beholde den. Er VELDIG fornøyd med bilen ellers.
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: ChryslercrapOn.,12,Januar,2011,23,57
Vel, jeg angrer ikke på at jeg kjøpte diesel. Motoren er helt grei og er veldig fin å trekke med. Dessuten har den ett meget pent forbruk som jeg er glad i ref. min ferietur som jeg kommenterte.
jeg kunne nok tenkt meg bensin pga freskere bil, men selv om man får flere smiles per gallon, så går det også flere gallons per smiles enn det gjør på diesel.

Denne jobben kunne sikkert blitt rimeligere ved å bytte bare den ødelagte toppen, og trykkteste de andre. Men jeg mener de tar nesten 1500 kroner for å trykkteste en topp, og med trykktesting måler de ikke godstykkelse. dessuten må gamle topper planslipes og det koster også noen kroner. derfor tenker jeg at det er greit å bytte alle sammen i en smell. Sarpsborg motorverksted hadde topper ifra AMC, så da varer de nok til bilen har gått 800tusen :-)

Jeg måtte ha nye bolter fordi dette var strekkbolter, og de varer visst ikke flere ganger. dessuten kostet de ikke all verdens.

vippearmer hadde de ikke på lager, men de var på vei. Men jeg veit ikke om disse bør/må byttes enda. kostet 1000 kroner for ett sett på 2 stk.

Prisene du nevner chryslercrap, er like de jeg har fått. eneste er toppene koster 2800+mva før rabatt.
Jeg har tenkt å be om rabatt :-)

Men da ser det kanskje ut som om jeg går for full pakke ifra Sarpsborg motor, om jeg får en pen rabatt på pakka.
Også blir det ut med motor og full overhaling av topper og simring mot kassa.
var de tnoen her inne som hadde part nummer på O-ringene som også ble byttet samtidig med simmering? greit å ha alle deler på benken før man plukker ut motorn, ellers blir bilen hengende i bukken i ukesvis.
Og til dere som kan dette. må motoren heises ut, eller slippes ned for å komme ut av bilen??

Prisen jeg oppga (kr 2500 ink. moms) for en AMC topp, er komplett med vippearmer! Hvis du må betale kr 2800 + moms + kr 1000 for vippearmer til en topp, så er dette dyrt!
Ang. boltene så mente Tore Østhus (autotrim.no) at disse var såpass kraftige at de kunne brukes om igjen, mener å ha lest en manual til VM-diesel hvor det sto at boltene kunne gjenbrukes 3 ganger! vet ikke om det stemmer da?
Delenr på o-ringene ligger på en annen tråd her ja "hjelp til simmering bytte WJ"
Vet ikke om motoren må opp eller ned, for å taes ut av bilen, jeg gjorde jobben med motoren i, måtte skru ut bolten i høyre motorfeste (pass. side) og slippe motoren ned ca. 10 cm.
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: Hans ChrFr.,14,Januar,2011,00,14
Kjipt med slike "Servicer" som en slik skade blir kalt over her. At topper ryker, faller ikke inn i min kategori for service vedlikehold, men heller i kategorien for dårlig kvalitet....

Bare for å kapre tråden litt.... Kan vedkommende gi meg et regnetykke på dette utsagnet basert på en gjennomsnittlig norsk familiebil:
Sitat
Tror at hvis du regner på det så vil du se at du sparer mange tusen i året med diesel. Spesielt hvis man drar henger. Iløpet av 10 år kanskje så mye som 100000kr.

Når du i tillegg til vanlige service "må forvente" sprekte topper og "service kost" på 22500,- i denne 10 års perioden ( hvis du gjør jobben selv ) i tillegg til det jeg kaller vanlig service. Noe som koster mellom 3-8000,- årlig.

Er ikke dieselhater, men har tilgode å være fornøyd med dette alternativet i annet enn lastebiler.....


Dette regnestykket la jeg ut i som svar til en av de andre 'diesel hater' kommentarene i en annen topic. Tror den omhandler forbruk 2.7 kontra 3.1. Så hvis du leter litt så finner du den sikkert. Det jeg kommenterte da var forbruket 2.7/3.1 kontra 4.7. Ikke en gjennomsnitlig familiebil.

At toppakning ryker er jo noe som skjer, men at det skjer alle tror jeg ikke. Pappa hedde en Voyager med 2.5TD VM motor. Denne var kjørt 260000 og noe når han solgte den. Hadde ikke vært byttet topper på den. Men er enig i at det er mange som plages med dette.

Håper bare at de med 4.0 eller 4.7 kan akseptere at vi 'idioter som har jeep med dieselmotor' har tatt dette valget selv, uten at det skal være nødvendig å komme med disse negative kommentarene hele tiden, og i hver eneste trå som omhandler 2.5 eller 3.1. For meg virker dette som mobbing. Mulig at dere har rett i at VM er noe dritt som aldri skulle ha vært produsert. Ikke vet jeg.  Jeg valgte diesel pga forbruket og at jeg skal bruke den til å trekke minigraveren og båten med. Har førerkort med E, så kan trekke de lovlige 3350 kg. Å råne rundt med V8 kan jeg gjøre med hobbybilen min, og da betyr ikke forbruket så mye.

Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: Hans ChrFr.,14,Januar,2011,00,26
Vel, jeg angrer ikke på at jeg kjøpte diesel. Motoren er helt grei og er veldig fin å trekke med. Dessuten har den ett meget pent forbruk som jeg er glad i ref. min ferietur som jeg kommenterte.
jeg kunne nok tenkt meg bensin pga freskere bil, men selv om man får flere smiles per gallon, så går det også flere gallons per smiles enn det gjør på diesel.

Denne jobben kunne sikkert blitt rimeligere ved å bytte bare den ødelagte toppen, og trykkteste de andre. Men jeg mener de tar nesten 1500 kroner for å trykkteste en topp, og med trykktesting måler de ikke godstykkelse. dessuten må gamle topper planslipes og det koster også noen kroner. derfor tenker jeg at det er greit å bytte alle sammen i en smell. Sarpsborg motorverksted hadde topper ifra AMC, så da varer de nok til bilen har gått 800tusen :-)

Jeg måtte ha nye bolter fordi dette var strekkbolter, og de varer visst ikke flere ganger. dessuten kostet de ikke all verdens.

vippearmer hadde de ikke på lager, men de var på vei. Men jeg veit ikke om disse bør/må byttes enda. kostet 1000 kroner for ett sett på 2 stk.

Prisene du nevner chryslercrap, er like de jeg har fått. eneste er toppene koster 2800+mva før rabatt.
Jeg har tenkt å be om rabatt :-)

Men da ser det kanskje ut som om jeg går for full pakke ifra Sarpsborg motor, om jeg får en pen rabatt på pakka.
Også blir det ut med motor og full overhaling av topper og simring mot kassa.
var de tnoen her inne som hadde part nummer på O-ringene som også ble byttet samtidig med simmering? greit å ha alle deler på benken før man plukker ut motorn, ellers blir bilen hengende i bukken i ukesvis.
Og til dere som kan dette. må motoren heises ut, eller slippes ned for å komme ut av bilen??

Her er adresse der delenr står: http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,6161.0.html
Du skal ha 3 forskjellige o ringer og en simmering. Tror de selges i et sett litt rimeligere en å kjøpe hver for seg. Jeg trodde først at det bare var en simmering som skulle byttes, men det hjalp ikke noe

Strekkbolter kan brukes omigjen 3 ganger har jeg hørt, men siden man somregel ikke vet om de har vært løsnet tidligere så bruker man å bytte de hver gang.
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: teerexFr.,14,Januar,2011,03,40
Her er rimelige topper til £159.00: http://cgi.ebay.co.uk/New-Jeep-VM-Land-Rover-Alfa-Cylinder-Head-2-5TD-3-1TD-/370473614317#vi-desc

Finner ingen informasjon om AMC topper. Jeg trodde alle toppene ble produsert av VM selv?

Denne toppakningen leveres med bolter står det under additonal information: http://cgi.ebay.co.uk/Jeep-Cylinder-Head-Gasket-Grand-Cherokee-3-1-0-WG_W0QQitemZ250745655315QQcategoryZ116508QQcmdZViewItemQQ_trksidZp4340.m263QQ_trkparmsZalgo%3DSIC%26its%3DI%252BC%26itu%3DUCI%252BIA%252BUA%252BFICS%252BUFI%26otn%3D15%26pmod%3D370473614317%26ps%3D63%26clkid%3D6351843915710496407

Men må jo være feil siden boltene står her: http://cgi.ebay.co.uk/Jeep-Cylinder-Head-Bolt-Set-Grand-Cherokee-3-1-0-WG_W0QQitemZ250745677856QQcategoryZ116508QQcmdZViewItemQQ_trksidZp4340.m263QQ_trkparmsZalgo%3DSIC%26its%3DI%252BC%26itu%3DUCI%252BIA%252BUA%252BFICS%252BUFI%26otn%3D15%26pmod%3D370473614317%26ps%3D63%26clkid%3D6351873738621417160

Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: ChryslercrapFr.,14,Januar,2011,12,47
Står jo "sold on an exchange basis" om toppene på ebay, spørs om det blir så billig når du får frakt begge veier?
AMC-toppene blir levert komplett med vippearmer, var ihvertfall det til meg, og all emballasjen var uåpnet når jeg hentet delene her i Trondheim.
Ang. toppakning så er det vel 3 forskjellige tykkelser, er stemplet inn noen "hull" i den gamle pakningen som indikerer tykkelsen.
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: teerexFr.,14,Januar,2011,16,58
Står det AMC på eskene da? Altså American Motors Corproration. Eller et annet AMC ?

"I mars 1987 ble AMC kjøpt av Chrysler. AMC solgte sin siste bil i 1988. Chrysler gjorde AMC til en ny divisjon med navnet Jeep/Eagle. Mens Chrysler beholdt Jeep-merket og solgte et par modeller designet av Renault i fem år med Eagle merket, ble alle AMC merker fjernet. AMC var borte for alltid."

Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: xjrebelFr.,14,Januar,2011,20,34
American Motors har ikke noe med de toppene til VM diesel å gjøre,heldigvis ;D er vel noen topper fra Spania .
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: jensobentsFr.,14,Januar,2011,22,06
"Håper bare at de med 4.0 eller 4.7 kan akseptere at vi 'idioter som har jeep med dieselmotor' har tatt dette valget selv, uten at det skal være nødvendig å komme med disse negative kommentarene hele tiden, og i hver eneste trå som omhandler 2.5 eller 3.1. For meg virker dette som mobbing. Mulig at dere har rett i at VM er noe dritt som aldri skulle ha vært produsert. Ikke vet jeg.  Jeg valgte diesel pga forbruket og at jeg skal bruke den til å trekke minigraveren og båten med. Har førerkort med E, så kan trekke de lovlige 3350 kg. Å råne rundt med V8 kan jeg gjøre med hobbybilen min, og da betyr ikke forbruket så mye."

Beklager det veldig hvis noe jeg har skrevet blir oppfattet som mobbing ! Som mange har skrevet, har diesel helt klart mange fordeler, og de som velger det er langt fra idioter. Normalt sett er forbruk en av fordelene. Svakhetene til VM er helt klart en ulempe alle burde vært foruten. Selv kommer jeg ikke til å trekke henger langt med min Jeep. Men når jeg kjører "matpakkekjøring" er V8 kun moro. Veldig moro ! Siden jeg var liten har US V8 hatt en helt spesiell plass i mitt hjerte. Kjører 64 Mustang på sommeren, og Amerikansk V8 ER anderledes enn Tysk, Italiensk og Engelsk V8 ! For meg handler det om ekte Amerikaner eller ingenting. Drømmen hadde vært 5,7 Hemi i Jeepen...-wow, det hadde smakt ! :P
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: ChryslercrapLø.,15,Januar,2011,15,39
American Motors har ikke noe med de toppene til VM diesel å gjøre,heldigvis ;D er vel noen topper fra Spania .

Stemmer det, sto vel "Fabriquado en Espanol" eller noe sånt på eska  :)
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: TomasSø.,16,Januar,2011,19,45
Prisen jeg oppga (kr 2500 ink. moms) for en AMC topp, er komplett med vippearmer! Hvis du må betale kr 2800 + moms + kr 1000 for vippearmer til en topp, så er dette dyrt!
Ang. boltene så mente Tore Østhus (autotrim.no) at disse var såpass kraftige at de kunne brukes om igjen, mener å ha lest en manual til VM-diesel hvor det sto at boltene kunne gjenbrukes 3 ganger! vet ikke om det stemmer da?

Hvor handlet du dine topper til den prisen? og var det AMC topper? Jeg veit at det ikke er amerikanske AMC som har produsert de. Det viktigste er at toppene ikke er originale. for da får jeg samme driten tilbake igjen :-).

Ang boltene, så kjøper jeg full pakke uansett. de kostet ikke all verdens.
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: ChryslercrapSø.,16,Januar,2011,20,59




 Tore Østhus (autotrim.no)


Står her det  :) Du kan jo ta en telefon i morgen og spørre, har brukt dette motorverkstedet i mange år, så jeg er vel å regne som stamkunde..
Og ja, han selger AMC topper.
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: TomasSø.,16,Januar,2011,22,07
Takk  ;D

Da skal jeg ringe i morra tidlig!

skal legge ut hva jeg får av priser osv så kan man sammenligne.

Du har kanskje opparbeidet deg litt goodwill med tiden du da . . . . . .  :D
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: TomasSø.,23,Januar,2011,11,57
Snakket med Autotrim nå, har ikke fått pris enda. men toppene var av typen AMC, og de var UTEN vippe armer, de måtte kjøpes i sett ved siden av. Dessuten anbefalte han å bytte boltene når man først gjorde jobben, de koster jo tross alt ikke noen stor formye.

Avventer pris på alt nå. . . . .
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: TomasSø.,23,Januar,2011,16,20
Noen som kan beskrive symptomer på sine biler når topp(er) har vært ødelagt?

Min har hele tiden brukt litt vann. Den drypper eller lekker ikke. Olja er fin og svart slik diesel olje pleier å være. i vinter har jeg nok fyllt på nærmere 30 liter vann. Hadde dette havnet i olja, så ville det syntes.
Plutselig en dag ble bilen varm, den ble varmere og varmere til den nådde 125 grader på målern. den lå der i 10 - 20 sekunder før den forsvant fort nedover til normal driftstemteratur. så lå den der i 3 - 5 km, før den begynte å stige igjen, og slik holder bilen på. Jeg byttet vannpumpe for 2 måneder siden, og jeg kjøpte meg ny termostat nå uten at det hjalp. Det er mye trykk i kjølevannet.
Prøvde å la bilen stå og lufte kjølevannet med lokket av ekspansjonstanken en god stund mens jeg fulgte med å tempen. Det bobler stadig i ekspansjonstanken. ruser jeg motoren litt, så spruter det opp av eksp.tanken. Bilen ryker ikke spesielt slik noen påstår den skal gjøre om vann kommer ut i eksosen.
Jeg mistenker nå topp eller toppakningproblemer.

Tenkte bare å lodde stemningen for hva dette kan være før jeg handler deler for 10-tusenvis av kroner  ;D
en termostat til noen hundrelapper er greit å feilsøke med, men 20tusen, da bør man være mer sikker enn bare å gjette syns jeg .
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: KnuNorSø.,23,Januar,2011,18,01
Symptomene du beskriver er ikke å ta feil av! Det er garantert en eller flere topper som er sprekt.
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: ChryslercrapSø.,23,Januar,2011,22,17
Noen som kan beskrive symptomer på sine biler når topp(er) har vært ødelagt?

Min har hele tiden brukt litt vann. Den drypper eller lekker ikke. Olja er fin og svart slik diesel olje pleier å være. i vinter har jeg nok fyllt på nærmere 30 liter vann. Hadde dette havnet i olja, så ville det syntes.
Plutselig en dag ble bilen varm, den ble varmere og varmere til den nådde 125 grader på målern. den lå der i 10 - 20 sekunder før den forsvant fort nedover til normal driftstemteratur. så lå den der i 3 - 5 km, før den begynte å stige igjen, og slik holder bilen på. Jeg byttet vannpumpe for 2 måneder siden, og jeg kjøpte meg ny termostat nå uten at det hjalp. Det er mye trykk i kjølevannet.
Prøvde å la bilen stå og lufte kjølevannet med lokket av ekspansjonstanken en god stund mens jeg fulgte med å tempen. Det bobler stadig i ekspansjonstanken. ruser jeg motoren litt, så spruter det opp av eksp.tanken. Bilen ryker ikke spesielt slik noen påstår den skal gjøre om vann kommer ut i eksosen.
Jeg mistenker nå topp eller toppakningproblemer.

Tenkte bare å lodde stemningen for hva dette kan være før jeg handler deler for 10-tusenvis av kroner  ;D
en termostat til noen hundrelapper er greit å feilsøke med, men 20tusen, da bør man være mer sikker enn bare å gjette syns jeg .

Min bil brukte ikke mye vann, en halvliter på to-tre måneder! Brukte bilen daglig til og fra jobb ca 2-3 mil. Men det var trykk i kjølesystemet, når jeg parkerte bilen og sto ved fronten, så hørte jeg det piplet litt kjølevæske gjennom overløpet på ekspansjonstanken. Tempen på motoren var alltid stabil, lå på 90 grader og aldri over, også var det elendig varme i varmeapparatet, sikkert p.g.a. at vannet ikke sirkulerte slik det skulle.
Har du trykk i kjølesystemet slik du beskriver, så er det sprekk i topp.
Har aldri hørt om vann i oljen på disse, oljen går jo i eget rør fra blokka og over alle toppene, så det er vel ikke så mange oljekanaler i disse toppene.
Tittel: Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: TomasMa.,24,Januar,2011,13,19
Vel, bilen har nok brukt vann i nærmere 2,5 år tenker jeg. helt siden jeg kjøpte den . Men da veldig lite. har fyllt på kanskje en eller to ganger i året. er ikke før i vinter at jeg har måttet øke volumet på vannmengden  :-[
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: TomasTi.,22,Februar,2011,23,27
Vel, da var jobben gjort med toppene. Fikk god hjelp av min svoger som er mekaniker. gikk egentlig veldig greit.

Jeg byttet like godt alle toppene, så er det gjort. Byttet til AMC topper som var ferdig montert med ventiler, fjærer og alt. Støtstenger og vippearmer kom i tillegg. Brukte om igjen de gamle vippearmene da de var greie.

Men jeg har ett spørsmål.

Når jeg startet bilen gikk den veldig tungt på tomgang. hørtes ut som en gammel mercedes, skikkelig knatre lyd. Stoppet da bilen og ventet litt før vi startet igjen. Jeg fikk høre at det var fordi den fikk litt mye diesel.
Dette har gåt seg til nå og bilen er bra. Men den går ikke like bra osm før. Spesielt en forbikjøring, litt aksellerasjon opp en bakke eller bare ved å prøve kick-down, så er den treg til å gire ned også drar den skikkelig dårlig. bilen går helt normalt på normal pen kjøring, men om man gir litt gass, så går den dårlig.

vi mistenker at elektronikken til den første dieseldysa kan være dårlig. Det er vel denne som styrer også de andre dysene, da de ikke har egen elektronikk.

Noen som har noen tips/anbefalinger?
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: ChryslercrapOn.,23,Februar,2011,10,58
Så lenge slanger fra turbo/cooler er ok, så høres dette ut som en sensorfeil eller kontaktfeil, tror nå jeg.
Vet ikke om det blir lagret feilkoder i forbindelse med dyse nr 1 ? Litt vanskelig å låne ei dyse for å teste  ???
Ellers kan du jo sjekke map-sensoren med tilhørende ledninger, samt temp følere i topp 3 og 4, litt dårlig patent på kontaktene på disse, de "klikker" ikke skikkelig i lås. Hans-Christian på forumet hadde vel noe av de samme symptomene med dårlig trekkraft, når glødinga levde sitt eget liv.
Alle disse sensorene har jo blitt skrudd på i forbindelse med toppjobben, så det er godt mulig at det er dårlig kontakt en plass.
Får bare håpe at dyse nr 1 ikke er ødelagt.

Var det sprekk i topp 5 eller?
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: Hans ChrTo.,24,Februar,2011,19,03
Er rimelig sikker på at du har kontaktfeil på den bakerste temp sensoren.
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: TomasFr.,25,Februar,2011,21,13
vel, jeg tror den har gått på original olje. men ingenting er sikkert.
Selv har jeg fylt den røde olja på biltema, 5-40 syntetisk.

Svogern min som er mekaniker sa at vippearmene var bra, så de har vi ikke byttet. kun støtstengene. men de nye støtstengene hadde kuler på endene og var noe lengre, de gamle var bare avrundet på endene og var noe kortere.

Jeg skal ta av og sette på kontaktene og se om det hjelper.
Fikk også tips om å prøve å bytte om på kontaktene på 3 og 4, for å se om det gir noe forandring.
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: ChryslercrapFr.,25,Februar,2011,21,21
vel, jeg tror den har gått på original olje. men ingenting er sikkert.
Selv har jeg fylt den røde olja på biltema, 5-40 syntetisk.

Svogern min som er mekaniker sa at vippearmene var bra, så de har vi ikke byttet. kun støtstengene. men de nye støtstengene hadde kuler på endene og var noe lengre, de gamle var bare avrundet på endene og var noe kortere.

Jeg skal ta av og sette på kontaktene og se om det hjelper.
Fikk også tips om å prøve å bytte om på kontaktene på 3 og 4, for å se om det gir noe forandring.

Du kan jo prøve med en dusj CRC i kontaktene.
Jeg har også prøvd å bytte om på ledningene mellom temp. sensorene, men kabel til sensor 4 var for kort til å rekke bort til sensor 3.
Feilen lå i veiv-sensoren på bilen min, hadde ujevn gange ved kaldstart, men den gikk som normalt ved kick-down o.s.v.
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: teerexFr.,25,Februar,2011,22,56
må ikke vippearmer og støtstenger byttes samtidig, eller er det løftere og støtstenger. eller hvordan det nå var.
pga at de slites sammen.
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: Hans ChrFr.,25,Februar,2011,23,14
Bakre temp. sensor. Den er montert i topp nr.4, er den som gir signal til hjernen om hvor mye gløding som skal til, det sitter også en temp. sensor i topp nr.3 som gir signal til temp. nåla i dashbord, disse har ingenting med dysene å gjøre, men kontaktfeil på disse kan gi symptomene du beskriver.


Hadde dette vært en motor med mekanisk dieselpumpe så hadde det du sier vært korrekt.
Men det er ikke tilfellet her. Dieselpumpa er elektronisk styrt. Signal fra tempsensorene brukes til flere ting. Bla gløding, kjølevifte, styring av girkasse, varmapparat, overdrive, kalkulasjon av diesel mengde og injeksjonstidspunkt. Hvis du napper ut den bakerste føleren så får du diverse synptomer. Gløding ligger inne konstant ved turtall under 1000 o min. Motoren går mer 'anstrengt'. Dette hører man bla godt siden viftereimstrammeren bråker mer. markant diesel kakling ved turtall over 2500 o min.... Jeg prøvde å spraye med elektronikkrens og etterpå crc, men det ble bare værre. Slik sensoren står er det umulig å se tilstanden. Må demonteres for å se. Det jeg så var at det var stor slitasje på pinnene til sensoren. Det samme var i pluggen der gaflene som går over pinnene i pluggen ikke var synlige, i motsetning til den på den fremste pluggen  som var godt synlige. Dette kommer etter min mening av at ledningen fra ledningsnettet og opp til sensorpluggen var veldig kort og lednings nettet hang etter pluggen. Når motoren har vibrert har pluggen beveget seg og slitt ut pinnene og gaflene i pluggen. Nå vet jeg ikke om dette er tilfellet hos deg, men kan jo være lurt å sjekke
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: ChryslercrapLø.,26,Februar,2011,08,11
Er vel veiv-sensoren som gir signal om tidspunktet, kobler du ut den så får du ikke start, men motoren vil jo gå uten signal fra temp sensorene.
Og dieselmengde blir vel kontrollert i dyse nr 1, ligger vel også en kaldstart solenoid i dieselpumpa som skal øke tomgangen litt på kald motor, er litt treghet i min tror jeg  ???
Var ganske kort de ledningene til sensor 4 på min også, dårlig patent dette  :(

Demonterte servo-olje tanken i går for å bytte ut retur slangene mellom tank, snekke og oljekjøler. 3 slanger som fra fabrikken er lagt oppå hverandre og har ligget å beveget seg, var nesten slitt hull i 2 av dem, men det er en annen historie.
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: TomasLø.,26,Februar,2011,15,38
Så da kan jeg om ikke annet bytte om sensorne på sylinder 3 og 4 for å se om det er noen bedring.

Skal teste litt forskjellig en dag nå.

Men bilen starter og går som normalt med pen kjøring. ingen spesiell røyk eller vanskelig å starte. Gløding fungerer som normalt. men jeg har nok mistet 50% av krafta i bilen. Har prøvd bilen flere ganger nå, og det er likt hver gang.
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: ChryslercrapLø.,26,Februar,2011,18,14
Så da kan jeg om ikke annet bytte om sensorne på sylinder 3 og 4 for å se om det er noen bedring.

Skal teste litt forskjellig en dag nå.

Men bilen starter og går som normalt med pen kjøring. ingen spesiell røyk eller vanskelig å starte. Gløding fungerer som normalt. men jeg har nok mistet 50% av krafta i bilen. Har prøvd bilen flere ganger nå, og det er likt hver gang.

I verkstedmanualen står det følgende ang. feilsøking på dyse nr.1
"Testing the needle movement requires the use of a DRB scan tool"
Kan kanskje være like greit å kjøre innom den lokale forhandleren, og få tatt ut eventuelle feilkoder?
De tok 300 kr for dette til meg.
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: TomasLø.,26,Februar,2011,21,11
testet med  ta av temp sensor til sylinder 3 og 4 nå.
Startet bilen med en og en av.
Ingen forskjell verken på start, tomgang eller rusing av motor.
eneste forskjellen var vel at når jeg tok av temp sensor på sylinder 3, så gikk vel el vifta til radiatoren for fullt.

Ellers ingen endring.
Tok en kjapp kjøre tur etter at de var koblet fra og koblet til igjen for å se om det hadde noe å si for kontaktene, men bilen gikk fremdeles som en dass  ;D
Det er greit moment i motoren på lavt turtall og pen kjøring, men det er vanskelig og tar tid å få turtall på den når man kjører.
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: Hans ChrSø.,27,Februar,2011,18,58
testet med  ta av temp sensor til sylinder 3 og 4 nå.
Startet bilen med en og en av.
Ingen forskjell verken på start, tomgang eller rusing av motor.
eneste forskjellen var vel at når jeg tok av temp sensor på sylinder 3, så gikk vel el vifta til radiatoren for fullt.

Ellers ingen endring.
Tok en kjapp kjøre tur etter at de var koblet fra og koblet til igjen for å se om det hadde noe å si for kontaktene, men bilen gikk fremdeles som en dass  ;D
Det er greit moment i motoren på lavt turtall og pen kjøring, men det er vanskelig og tar tid å få turtall på den når man kjører.

Hvis du ikke har kontakt i temp sensor syl 4 og så drar den ut er det jo det samme. Ingen kontakt i begge tilfeller.
Drar man ut på syl nr 3 så starter vifta, slik er det på min bil og.

Har du sjekket om glødereleene ligger inne på tomgang? Hvis du drar ut sensoren på syl 4 så ligger glødingen inne hele tiden på min bil.  Dette kan du sjekke ved å dra ut et av glødereleene, og du hører/ kjenner om det slår. Hvis releene ligger inne hele tiden med sensor 4 tilkoblet har du et kontaktproblem. Merk at ved kaldstart ligger glødingen inne i flere minutter uansett. Så kan være lurt å la den gå ca 5 min etter start og vente til motoren blir varm før du sjekker dette. Det er og mulig å måle (ohm) sensoren ifra pluggen til hjernen under baksetet hvis du har tilgang på instrument.


Har du sjekket om du har en lekasje på trykksiden ifra turbo. Løse slangeklemmer eller defekte pakkninger?
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: ChryslercrapSø.,27,Februar,2011,19,25
testet med  ta av temp sensor til sylinder 3 og 4 nå.
Startet bilen med en og en av.
Ingen forskjell verken på start, tomgang eller rusing av motor.

Jeg stusser litt på at du ikke fikk noen forskjell med kontakten av eller på?
Hvis jeg napper av kontakten på sensor i topp 4, så står glødelampa lenge, mener også at tomgangen blir litt høyere.
Mulig dette er enkelt og greit å finne ut av med en DRB scanner?
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: TomasSø.,27,Februar,2011,20,23
Har brukt bilen på noen småturer nå. og den går stort sett greit når man kjører veldig pent. Men jeg har opplevd 3 ganger at bilen plutselig har fått hard gange. skikkelig gammel mercedes gange. høy knatring. Har hørt at det er fordi det er fordi motoren får for mye diesel. merket det i stad når jeg skulle rygge opp bakken inn i gården. Da kom knatringen, og når jeg gav litt gass, så kom det masse sort røyk. Stoppet motoren, og startet den og motoren gikk som normalt igjen uten sort røyk, selv med gass.
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: Hans ChrSø.,27,Februar,2011,23,44
Har brukt bilen på noen småturer nå. og den går stort sett greit når man kjører veldig pent. Men jeg har opplevd 3 ganger at bilen plutselig har fått hard gange. skikkelig gammel mercedes gange. høy knatring. Har hørt at det er fordi det er fordi motoren får for mye diesel. merket det i stad når jeg skulle rygge opp bakken inn i gården. Da kom knatringen, og når jeg gav litt gass, så kom det masse sort røyk. Stoppet motoren, og startet den og motoren gikk som normalt igjen uten sort røyk, selv med gass.

Sort røyk var det ikke på min, så det er sikkert noe annent du plages med. DRB scanner er nokk en enkel vei til å finne ut hva som er feil.
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: TomasMa.,28,Februar,2011,16,09
Denne laget jeg til morran idag når diesel dyret begynte å kakle som ei gammal mærsche igjen  :-)

(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/IMAG0007.jpg)

Her er resultatene etter en ODBDII scan hos jeep forhandleren:

(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/IMAG0008.jpg)

(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/IMAG0009-1.jpg)

(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/IMAG0010-1.jpg)

(http://i191.photobucket.com/albums/z110/tomasno/IMAG0011-1.jpg)

Etter en full reset, så kom feilmeldingen til bake om dyse nr1 og needle movement.
Mistenker derfor at dyse 1 må byttes.
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: Hans ChrMa.,28,Februar,2011,20,19
Ja, du kan trykt si at den soter litt...

Kjekt med en sån drb sak, bare så synd at den er så dyr å kjøpe. Da har du vell funnet feilen. Har du foresten sjekket pluggen/koblingen for eir/korrosjon? Kan jo være det og.
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: TomasMa.,28,Februar,2011,20,45
Har ikke sjekket for korosjon, men jeg har bevegd på ledningen når bilen har gått på tomgang og hatt tenningsbank deluxe, og da har motoren forandret gange noen ganger når jeg har fått holdt på litt. Så mistenker at dette er selve føleren.

Noen som kjenner til huggere borti sverige som har nettportal og eller har en del jeep deler???
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: eivind_mMa.,28,Februar,2011,20,50
http://www.bildelsbasen.se/ (http://www.bildelsbasen.se/)
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: JGC_techMa.,28,Februar,2011,20,51
Noen som kjenner til huggere borti sverige som har nettportal og eller har en del jeep deler???

http://www.bildelsbasen.se/

Massevis.. :)
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: ChryslercrapTi., 1,Mars,2011,09,53
Nå har ikke jeg greid å finne noe dyse til diesel gjennom fbt.se, men hvis du er interresert i ei ny dyse nr 1 til ca 5600 sek, så send meg en mail (mail adr. ligger på profilen)
Ser du hadde feilmeldinger på de fleste sensorene på motoren, veiv-sensoren tror jeg ligger på 1700-1800 kr i Norge hvis du må bytte, og ny temp. sensor i topp 4 ligger på ca 500 kr.
Og den speed-sensoren ligger vel i automaten, sikkert billigst hos Rock Auto, da ZJ 5,2 96-98 har samme automat.
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: TomasTi., 1,Mars,2011,22,52
Takk for tilbudet, jeg skal vurdere det etter som alternativene blir færre og færre  ;D

Vi resatte bilen etter at feilmeldingene ble tatt ut.
Startet bilen på nytt, og leste av feilmeldinger.
Da var det kun needle movement som slo ut.

Mistenker at de andre har slått inn når jeg har fått skikkelig tenningsbank eller lignende.

Har fått høre at jeg muligens kan koble ifra elektronikken og dysa vil da kun fungere mekanisk, og bilen vil mest sansynlig gå helt greit da hjernen vil defaulte til en snittverdi på dysa istedet for å bruke de verdiene dysa gir. Da blir iallefall bilen til å kjøre med igjen. Noen som har erfaringer med dette?
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: ChryslercrapOn., 2,Mars,2011,02,01
Har fått høre at jeg muligens kan koble ifra elektronikken og dysa vil da kun fungere mekanisk, og bilen vil mest sansynlig gå helt greit da hjernen vil defaulte til en snittverdi på dysa istedet for å bruke de verdiene dysa gir. Da blir iallefall bilen til å kjøre med igjen. Noen som har erfaringer med dette?

Vil ikke motorstyringa gå i såkalt "closed loop" da?
Går sikkert greit å kjøre med, bruker muligens mere diesel?
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: sortxj98On., 2,Mars,2011,10,52
Hei.
har du sjekka luftmengdemåleren?
Min har gått 2 ganger på kort tid,
resultatet 50% motoreffekt og sporadisk røyklegging ved oppstart/rygging.
Fikk ikke feilkode på den!!
kjøpte brukt fra voyager sist, og har gått 1 år uten problemer..
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: KnuNorOn., 2,Mars,2011,21,42
Hvor sitter den på VM dieselene?
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: ChryslercrapTo., 3,Mars,2011,01,25
Hei.
har du sjekka luftmengdemåleren?

Kan det være MAP-sensoren du tenker på?
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: TomasTi.,22,Mars,2011,21,28
Da er dyse nr 1 byttet.
Startet motoren, og den gikk litt rart, i noen sekunder, før den fikk justert seg inn. Men etter det så spandt den skikkelig i grusen  ;D
Bilen har nå blitt slik den var!

En kjempestor takk til Chryslercrap, som ordnet deler til meg ifra sverige og tok på seg den jobben. Maken til service er vanskelig å finne!!

Så tusen takk Eldar!!!
Tittel: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: ChryslercrapOn.,23,Mars,2011,14,17
Bare hyggelig Tomas  :)
Bra det ordna seg  ;)
Tittel: Sv: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: teerexFr., 3,August,2012,03,46
Noen som ikke har sett denne eminente franske snutten vedr. topplokksjobb ? http://www.youtube.com/watch?v=M5GDroNbs00&feature=related
Tittel: Sv: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: teerexOn.,31,Oktober,2012,18,55
morsom dialekt på denne karen  :) http://www.youtube.com/watch?v=CCPMW84_zAc&feature=fvwrel
Tittel: Sv: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: teerexSø.,27,Desember,2015,04,58
Denne må også med:

https://www.youtube.com/watch?v=36bIMBbAUeA
Tittel: Sv: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: teerexSø.,27,Desember,2015,08,00
Ifølge google translate vedr. ovenevnte video:

Motorolje i kjølekretsen. Slipp på makten.
Kjølevæske overoppheting. Stridshoder skadet.
Bevæpnet med tålmodighet og litt sunn bevisstløshet du begynner å demontere.

Det pussige er jo at det er AMC topper han bytter ut med nye AMC topper...
Tittel: Sv: Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
Skrevet av: KnuNorOn.,13,Januar,2016,21,48
vel, jeg tror den har gått på original olje. men ingenting er sikkert.
Selv har jeg fylt den røde olja på biltema, 5-40 syntetisk.

Svogern min som er mekaniker sa at vippearmene var bra, så de har vi ikke byttet. kun støtstengene. men de nye støtstengene hadde kuler på endene og var noe lengre, de gamle var bare avrundet på endene og var noe kortere.

Jeg skal ta av og sette på kontaktene og se om det hjelper.
Fikk også tips om å prøve å bytte om på kontaktene på 3 og 4, for å se om det gir noe forandring.
Hvordan var symptomene på gåen veiv sensor på din? Min går ofte veldig ujevnt og opp og ned i turtall en del før den får stabilisert seg når den er kald. Kan det være den sensoren tro?
vel, jeg tror den har gått på original olje. men ingenting er sikkert.
Selv har jeg fylt den røde olja på biltema, 5-40 syntetisk.

Svogern min som er mekaniker sa at vippearmene var bra, så de har vi ikke byttet. kun støtstengene. men de nye støtstengene hadde kuler på endene og var noe lengre, de gamle var bare avrundet på endene og var noe kortere.

Jeg skal ta av og sette på kontaktene og se om det hjelper.
Fikk også tips om å prøve å bytte om på kontaktene på 3 og 4, for å se om det gir noe forandring.

Du kan jo prøve med en dusj CRC i kontaktene.
Jeg har også prøvd å bytte om på ledningene mellom temp. sensorene, men kabel til sensor 4 var for kort til å rekke bort til sensor 3.
Feilen lå i veiv-sensoren på bilen min, hadde ujevn gange ved kaldstart, men den gikk som normalt ved kick-down o.s.v.