www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: Chryslercrap på Fr.,31,Desember,2010,16,26

Tittel: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapFr.,31,Desember,2010,16,26
Har tenkt på 2" OME kit fra BGnor, siden jeg vil ha dette godkjent og innført i vognkort. Er sikkert noen av dere inne på forumet som har gjort dette før.. Er det noen andre leverandører jeg burde sjekke med? Er det noe mere jeg burde tenke på i forbindelse med heving, eller holder det med 4 fjærer og dempere? Regner med vinkelen til mellomaksel fram ut fra transfer blir litt "ugunstig", og har tenkt litt på å bygge om til standard kryss på mellomaksel, hvem selger da yoke til 247 transfer?
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: TomasSø., 2,Januar,2011,01,01
Eller så ville jeg tro du kan hive på "up-country" fjærer. Dette e rfjærer som er noe stivere og noe høyere enn de vanlige. WJ ble levert både som standard og up-country. up-country hadde da ekstra bukbeskyttelse, stivere og høyre fjærer og noe småtteri ellers. Dette bør gå rett inn som original deler uten å kreve TUV. Ville tro de ihvertfall gav deg 1" løft utover originalt.

Fordelen er vel at man får dette som original deler fra USA til en meget rimelig penge.

Ellers skal vel settene fra BGnor dekke det meste.
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapSø., 2,Januar,2011,14,38
Takk for svar  :)
Er nok på tide med nye støtdempere også (har rullet 190` km) så OME settet virker ganske kurant, med alt i en "pakke".
Får sjekke pris til Amund i morgen.
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapFr.,28,Januar,2011,21,55
Da var dempere og fjærer fra OME på plass under WJ`n. Bilen kjennes fastere og litt mere tight, de gamle demperene var nok modne for utskifting.
Skal ta 4-hjulskontroll og få time på BT for godkjenning, BGNor skrev inn reg.nr på bilen i TUV papirene, så de har sikret seg mot at folk "låner bort" papirene til bruk på andre biler.
Skal bygge om mellomakselen fram fra originale CV-ledd til type med åpne kryss, blir en rimelig og hjemmelaget løsning. Kan poste mer info om dette hvis det er interesse.
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexMa.,31,Januar,2011,07,06
Kunne ha tenkte meg å gå enda et trinn opp til 3,5" med dette Rocky Road OME Trailblazer kitet http://www.rocky-road.com/wjtrailblazer.html

Kan også sees på ebay http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Jeep-Grand-Cherokee-Old-Man-Emu-WJ-3-5-lift-kit-99-04-/250287038416?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3a46451fd0

Inneholdet virker jo ganske fornuftig sammensatt med OME fjærer, og ingen spesiellt kompliserte modifiseringer.
Men det er vel ikke noe man får skrevet inn i papirene sånn uten videre.... ???
Prismessig blir det vel ikke dyrere enn vanlig OME 2" kjøpte i Norge.

Ser litt rått ut dette da.. her med cut out flares, og en smule svære hjul  :)
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapMa.,31,Januar,2011,17,08
Kommer ut på ca samme pris som OME 2" settet dette ja. Var medium duty fjærer og nitrocharger dempere i settet jeg kjøpte, var dette som ble godkjent til diesel. Men lurer litt på hvordan det går med mellomakselen frem med 3,5" løft  ???
Det er nesten så jeg lurer på om hele drivlinja på 3,1 (motor/automat/transfer) har en litt annen vinkel enn hva WJ med bensin har, mellomakselen på min står helt i bunn i leddet ved transfer kassa med 2" løft, tenkte litt på å senke transfer, med virker som det blir like "skarp" vinkel likevel.
Men det er jo kurant å bygge om dette til vanlige kryss, blir vel billigere å bytte kryss også kontra CV-ledd.
Hadde helt klart gjort seg med 3,5" løft, løp og kjøp  :)
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexMa.,31,Januar,2011,17,36
Ja det følger jo med braketter for å senke transferkasse og bakaksling i 3,5" kitet. Noe annet hadde vel vært ubrukelig, iallefall uten å bytte mellomakslinger og/eller kryss.

OME 2" for diesel skal vel være heavy duty fjærer foran og medium bak pga. motorvekten.

Front: demper N111, fjær OME936
Bak: demper N117, fjær OME944

Stabstaget til OME passer ikke diesel av en eller annen grunn.
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapMa.,31,Januar,2011,21,14
OME 2" for diesel skal vel være heavy duty fjærer foran og medium bak pga. motorvekten.

Front: demper N111, fjær OME936
Bak: demper N117, fjær OME944

Stabstaget til OME passer ikke diesel av en eller annen grunn.

Stemmer det ja, tok en titt i papirene, også står det spesifisert 28mm stab stag fram i TUV papirene, med fotnote "ikke kjøretøy med diesel"
Er det forskjell på stabstaget fram på bensin og diesel da ???
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexMa.,31,Januar,2011,22,06
har kanskje med vekta å gjøre
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: TomasMa.,31,Januar,2011,22,41
får man tuv papirer på både 2" og 3,5" OME til WJ?
Noen som veit ca prisen hos Bgnor?
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexMa.,31,Januar,2011,22,54
Fikk pris på 7098,- for 2" OME diesel på BG.

3,5" er jo bare delvis OME. Så det er det nok værre med.
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: TomasTi., 1,Februar,2011,20,23
Da består vel det settet kun av fjærer og dempere eller?

Hva slags dekk får man på med 2" løft? 33"??
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapTi., 1,Februar,2011,22,01
Da består vel det settet kun av fjærer og dempere eller?

Hva slags dekk får man på med 2" løft? 33"??

Er kun fjærer og dempere i 2" settet ja.
Jeg kjører på 265/65-17, tror ikke det går inn noe større uten å modde kanalskjørt og framfanger, mulig noen andre har fått plass til større hjul?
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexTi., 1,Februar,2011,23,22
31" går iallefall greit. 33" krever nok bortimot 4" heving.
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: Tom-GTi., 1,Februar,2011,23,30
Kan bare bekrefte at CV ledd på fremre mellomaksel på ZJ/WJ er helt uegnet til heving mer en 1". CV er suvernt så lenge aksel er i vater, ubrukelig til heving.
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexOn., 2,Februar,2011,00,48
Hmm, så altså bør man uansett senke transferkassen en tommer eller to ?
Med 3,5" kitet følger det med braketter for å senke både transferkasse og til bakakslingtriangelet.
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: ZJZJZJFr., 4,Februar,2011,17,36
Står det høyde før og etter på selve bilen i TUV papirene med angitte referansepunkter hvor det skal måles ??
Vis ikke så må det vel gå greit å sette inn heveklosser på 1 eller 2" feks,forlenge lenkearmer til stabstag,senke fordelerkasse osv osv og det som ellers trengs å få det godkjent??
Kjører selv med 4,5" heving fra Rocky Road på ZJ 4.året uten spørsmål på PKK,hard og stiv fjæring men det er jo Rocky Road  ;D Helt supet firma å handle med,anbefales  :)
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: ZJZJZJFr., 4,Februar,2011,17,37
Jeg mente å sette inn heveklosser på et alerede godkjent hevesett  :D
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapFr., 4,Februar,2011,21,46
Står det høyde før og etter på selve bilen i TUV papirene med angitte referansepunkter hvor det skal måles ??
Vis ikke så må det vel gå greit å sette inn heveklosser på 1 eller 2" feks,forlenge lenkearmer til stabstag,senke fordelerkasse osv osv og det som ellers trengs å få det godkjent??
Kjører selv med 4,5" heving fra Rocky Road på ZJ 4.året uten spørsmål på PKK,hard og stiv fjæring men det er jo Rocky Road  ;D Helt supet firma å handle med,anbefales  :)

Står ikke noe om høyde på selve bilen i TUV papirene, ikke som jeg har sett ihvertfall, eneste som er oppgitt er hvor mye fjærene skal heve.
BT måler vel opp på noen referansepunkter under kontrollen, og fører dette inn i vognkort, praktiseres slik i Trondheim, mulig dette gjøres forskjellig på andre plasser i landet  ???
Spørs hvor mye en WJ kan heves uten for store ombygginger, er vel ikke justering på caster.
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: ZJZJZJLø., 5,Februar,2011,15,37
Ingen måler høyden på PKK såfremt bilen ikke er u-normalt høy samt at det skal mye til at neste bil i køen er maken og har orginal høyde......
Hvor mange her på forumet har fått mangel på PKK for hevet bil uten godkjenning ?
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapLø., 5,Februar,2011,18,41
Blir jo litt smak og behag dette, noen synes det er greit å kjøre rundt i en gammel BMW med kappede fjærer  :-\
Men det er sikkert ikke noe tema på PKK med hevesett, mulig det har litt å si for andrehåndsverdi  ???

Kom nesten i mål med mellomakselen fram, ny yoke til transfer og en mellomaksel fra 98 ZJ 5,9, må forlenges ca 30mm. Kjekt å vite hvis andre tenker på å heve WJ 3,1. Det originale CV-leddet på gamle mellomakselen hadde begynt å forvitre etter 2 uker med hevesett, og leddet er under ett år gammelt  :P
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: SvenssonOn., 9,Februar,2011,00,10
Har et slikt 2" OME sett på vei over fra USA i dette øyeblikket. Begynte å tenke på om jeg har tatt meg noe vann over hodet her når det står at man må bytte
Kan bare bekrefte at CV ledd på fremre mellomaksel på ZJ/WJ er helt uegnet til heving mer en 1". CV er suvernt så lenge aksel er i vater, ubrukelig til heving.
.... Betyr dette at jeg må bytte mellomaksel?

Er dette noe som bør vurderes også? http://www.ironrockoffroad.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=IROR&Product_Code=IR-W_FSH&Category_Code=PFW
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexOn., 9,Februar,2011,00,32
Hvis du har et OME sett på tur så får du jo både dempere og fjærer?

Jeg har et 2" ORV sett på tur, med dempere men uten fjærer.

3-4" settene har brakett for å senke transferkassen for å utligne vinkelen til mellomakslingene.
Slik brakett er jo enkel å lage for å slippe problemet med CV-leddet også på 2" settene. Anyone?
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: sandviperOn., 9,Februar,2011,09,35
Hvorfor heve for så å senke transferen? to frem et tilbake? Gjør heller noe med drivlinen og få utnytta hevingen til det fulle.
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: SvenssonOn., 9,Februar,2011,10,02
Var mer dette jeg tenkte, men har lest for lite merker jeg og ser at det unødvendig. http://www.ironrockoffroad.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=IROR&Product_Code=IR-WDSSK&Category_Code=WST

Har fått det for øret at det er unødvendig å gjøre noe mer med bilen når man bare skal heve den 2".. Nå har jeg som sagt kompentanse lik 0 innen jeep, men har lyst til å lære :)
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: Tom-GOn., 9,Februar,2011,11,46
http://www.4xshaft.com/
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapOn., 9,Februar,2011,12,17
Var mer dette jeg tenkte, men har lest for lite merker jeg og ser at det unødvendig. http://www.ironrockoffroad.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=IROR&Product_Code=IR-WDSSK&Category_Code=WST

Har fått det for øret at det er unødvendig å gjøre noe mer med bilen når man bare skal heve den 2".. Nå har jeg som sagt kompentanse lik 0 innen jeep, men har lyst til å lære :)


Styredemper får du kjøpt hos Rock Auto også, mulig de er rimeligere  ???

Hvilken modell er WJ`n din?
CV-leddet på mellomaksel fram inn mot transfer holder jo knapt til en original bil uten heving, derfor ville jeg eliminere problemet for godt  :)
Alle 2004 modellene av WJ som jeg har sett på, har hatt mellomaksler med standard u-joint kryss, så de fant vel ut at det var mere holdbart etterhvert.
Du får jo kjøpt komplett ny mellomaksel med tilbehør fra IronRockOffroad, sist jeg sjekket ble prisen 550 dollar med frakt til Norge, norsk moms kommer i tillegg. Jeg valgte en rimeligere "hjemmelaget" løsning  :)
Det er fryktelig enkelt å bytte mellomakselen da, klarer du å montere fjærer og dempere, så takler du mellomakselen også.
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: SvenssonOn., 9,Februar,2011,12,32
Det er en 2004 mod overland 2,7crd :) Skal nok klare å heve en jeep. Har senka 4 BMW'er, så tror det skal gå greit.

Så siden jeg har 2004 mod så trenger jeg ikke bytte?
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapOn., 9,Februar,2011,12,40
Det er en 2004 mod overland 2,7crd :) Skal nok klare å heve en jeep. Har senka 4 BMW'er, så tror det skal gå greit.

Så siden jeg har 2004 mod så trenger jeg ikke bytte?

Du får nesten krype under bilen og se, har du to stk. "vanlige" mellomakselkryss inn mot transfer-kassa, så slipper du å tenke mer på det  :)
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: SvenssonOn., 9,Februar,2011,13,00
Det er en 2004 mod overland 2,7crd :) Skal nok klare å heve en jeep. Har senka 4 BMW'er, så tror det skal gå greit.

Så siden jeg har 2004 mod så trenger jeg ikke bytte?

Du får nesten krype under bilen og se, har du to stk. "vanlige" mellomakselkryss inn mot transfer-kassa, så slipper du å tenke mer på det  :)

Hvordan ser et vanlig mellomakselkryss ut da? Spør mye her jeg nå..
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapOn., 9,Februar,2011,13,07
Hmm, du får nesten gå inn på IronRockOffroad.com og se litt på mellomakslingene, jeg er så dårlig på å klippe ut bilder og legge inn  :-[
Men kom til å tenke på en ting, du kjører vel på 265/65-17 General (samme som meg) og det blir dårlig med plass mellom dekkskulder og støtdemper bak, OME-demperene er mye kraftigere enn de originale, jeg løste dette med 5mm spacer fra Biltema, men det er fremdeles ganske liten klaring mellom dekk og demper.
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: SvenssonOn., 9,Februar,2011,13,26
Ville du egentlig hatt ca 1 cm da i stedet?
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexOn., 9,Februar,2011,15,27
bare å legge seg under å se så får du se to typer
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: Tom-GOn., 9,Februar,2011,22,08
Mener bestemt at plasthylsa på de "nye OME Sport" demperne er mindre i diameter enn de gamle i stål.
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexTo.,10,Februar,2011,00,07
med noen sett følger det med brakett for å flytte bakdemperne litt innover.
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapTo.,10,Februar,2011,03,10
med noen sett følger det med brakett for å flytte bakdemperne litt innover.

Har du en link til disse ?
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexTo.,10,Februar,2011,03,38
Ja se photo 11 på side 7 http://www.roughcountry.com/install/639p.pdf

Riktignok et 4" kit da men men... http://www.roughcountry.com/jeep_wj_4.html

1" transfer case drop kit.. er vel greit å lage selv også. 10x140 mm bolter og noen spacere http://www.ironrockoffroad.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=IROR&Product_Code=IR-WTCDK

20 mm drop burde vel rekke for 2" lift.
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: SvenssonTo.,10,Februar,2011,08,00
Hmm, du får nesten gå inn på IronRockOffroad.com og se litt på mellomakslingene, jeg er så dårlig på å klippe ut bilder og legge inn  :-[
Men kom til å tenke på en ting, du kjører vel på 265/65-17 General (samme som meg) og det blir dårlig med plass mellom dekkskulder og støtdemper bak, OME-demperene er mye kraftigere enn de originale, jeg løste dette med 5mm spacer fra Biltema, men det er fremdeles ganske liten klaring mellom dekk og demper.

Hva har du i innpress på felgene dine? har 25 på mine, og det ser ut som jeg har ca 3-5cm klaring fra dekk til demper nå.
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: Tom-GTo.,10,Februar,2011,09,11
Med fare for å tråkke noen på tærne her: Transfer senkesett og Spacer bak felger.....?? ::)
Dette er nødløsninger som ikke noe å satse på.
En 5mm løs spacer er vel ingen krise, men tjukkere skiver tar bort mye gjenger av hjulboltene og er definitivt ikke lov. Selv de skrudde spacerne gir i mange tilfeller ubalanse i hjula og det er for gæærnt på en gild bil som WJ,en.

Anbefales på det sterkeste å skifte ut fremre Rezeppa mellomaksel til en med doble cv joints mot kassa, det blir en permanent løsning som en blir fornøyd med i årevis!

http://www.4xshaft.com/
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexTo.,10,Februar,2011,13,15
Ja enig i at den beste løsningen er den beste.
Men 50 mm heving med ca 20 mm transfer drop er jo ikke så ille siden det er relativt gratis i forhold til å bytte aksling(er), hvis det nå funker da.
Det er vel iallefall helt nødvendig å gjøre en av delene?
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapTo.,10,Februar,2011,13,38
Ja se photo 11 på side 7 http://www.roughcountry.com/install/639p.pdf

Riktignok et 4" kit da men men... http://www.roughcountry.com/jeep_wj_4.html

1" transfer case drop kit.. er vel greit å lage selv også. 10x140 mm bolter og noen spacere http://www.ironrockoffroad.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=IROR&Product_Code=IR-WTCDK

20 mm drop burde vel rekke for 2" lift.

Se der ja! Takker  :)
Er nok enig i at spacer bak felgene er en "nødløsning", skal få laget braketter lik de i roughcountry settet  :)
Trenger ikke å bli så dyrt å bytte mellomaksling fram Teerex, jeg kjøpte yoke 05019514AA til transfer-kassa fra Chrysler/Jeep i Sverige, kostet i underkant av 1000 SEK, den er "bolt-on" på 247 kassa. Da gjenstår det bare å finne en passende mellomaksling, mulig en fra ZJ 4.0 har passende lengde? Såfremt den har doble kryss i ene enden da, eller ta fra en 04 WJ, ligger ihvertfall en hos hugger i Sverige med rett type kryss, men lengden stemmer sikkert ikke.
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: Tom-GTo.,10,Februar,2011,17,04
Tror alle ZJ 4,0 har rette akslingen, min 94`laredo hadde ihvertfall det. Om lengden er riktig skal være usagt, men dette kan ordnes til en billig penge hos Unikardang etc.
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapLø.,12,Februar,2011,12,14
De skulle ha 3000 sek for fremre mellomaksel fra 04 WJ på Osby skroten, alt for dyrt  :o
Det går heller ikke å flytte OME demperene bak med brakett, da kommer stab-staget i veien  >:(
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: Tom-GLø.,12,Februar,2011,14,55
Heving, offroadmodding er alltid et kompromiss, du fjerner veiegenskaper og tilfører offroadegenskaper, sånn er det bare!
Skal du ha en offroader er det å fjerne bakre stabstag noe av det første, får å få pendel på bakaksel. XJ,er med orginalt UC-oppsett kommer uten fra fabrikk.
Bilen får høyere tyngdepunkt, og selv med et moderat løft merker man at bilen "ruller" over i sving.
Men det er et valg man tar ved å bygge offroadbil, man får ta det gode med det onde :).
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexLø.,12,Februar,2011,15,07
Quick disconnects er stort sett bare for å montere foran, og ikke bak?
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: Tom-GLø.,12,Februar,2011,15,11
Stemmer, QD er kun foran. Bak fjerner alle staget, som kjører på"Skauen" og det hjelper mye på framdrifta.
Men igen, du får mer rulling av bakparten og anbefales ikke om du feks drar mye tung henger, eller har en fremoverlent kjørestil. :.
Noen biler, bla. Nissan Patrol fra 99" har et suverent system der du kobler bakre stabstag og diffsperre ut og inn med knapp på dasjen.
MB G 461 kom både med og uten stag bak, de som skal lastes tungt har stag, og de som skal kravle i myra har ikke.

Jeep WJ, spesielt de med bensinmotor er jo pr def en PowerSUV og ikke noe Offroader fra fabrikk, og når en har 250 hk tilgjengelig er det kansje ikke tilrådelig å tukle for mye med kjøreegenskapene, men skal ihvertfall vite om konsekvensene og kjøre deretter ::).
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapSø.,18,September,2011,20,30
Fullfører denne tråden med litt info om deler og priser, sånn at andre som tenker på å heve WJ`n får en grei oversikt.

Old Man Emu hevesett med TUV papirer ca kr 7000.

Ny mellomaksel fram med yoke             ca kr 4000.

JKS justerbar trackbar                          ca kr 1500.

I tillegg kommer firehjulskontroll på 1000-1200 kr, og kr 400 for visning og nytt vognkort på biltilsynet.

Jeg og Svensson gjorde en liten oppdagelse underveis, HD fjærene løfter nesten 2" (45mm) mer enn medium fjærene.
Jeg synes bilen er akkurat passe stiv, men det er jo smak og behag, mindre kregning i sving sammenlignet med originalfjærene, og det er jo bra  :)
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapFr.,27,Januar,2012,22,16
Da har det kommet litt nye deler under bilen igjen, ikke store greiene men..
Foringene til a-armen var utslitt, så jeg fikk laget en a-arm spacer som jeg monterte sammen med nye foringer og ny opphengskule, ble litt for mye vinkel på a-armen med hevinga, så nå er problemet løst med spacer. Skal poste litt flere bilder etterhvert.
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexFr.,27,Januar,2012,23,34
du mener triangel-armen bak?
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapLø.,28,Januar,2012,19,58
Jepp, triangel-arm eller a-arm, opphenget til bakaksling  :)

Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapLø.,28,Januar,2012,20,02
Bremseslangen ned til bakaksling blir litt kort, så det må løses på et vis, blir vel til å borre nye hull og flytte hele slangen/røret litt nærmere diffen.
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexLø.,28,Januar,2012,20,09
får man kjøpt en sånn spacer eller må den lages?
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapLø.,28,Januar,2012,20,53
får man kjøpt en sånn spacer eller må den lages?

Finnes masse å velge i hvis man vil kjøpe ferdiglaget, koster i underkant av $100 som jeg har sett.

http://www.kevinsoffroad.com/cart/index.php?main_page=product_info&cPath=19_55&products_id=491
http://www.ironrockoffroad.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=IROR&Product_Code=IR-W_AAS
http://rustysoffroad.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=RC-WJ303&Category_Code=COILS
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapLø.,28,Januar,2012,21,01
Neste blir å forlenge lenkearmene til stab.staget bak, kunne kjøpt ferdig vare der også, men får se om det går å presse foringene ut og inn for eventuell sveising.
Sitter å funderer på nye dempere bak også, Doetsch tech 8000 som kan monteres opp-ned, så slipper jeg at dekkskuldra subber i støtdemperen ved "aktiv" kjøring  :)
OME nitrocharger Sport lages visst ikke til WJ??
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexLø.,28,Januar,2012,21,40
mange har vel tatt vekk stabstaget bak. vet ikke hvor mye det har å si ved norske hastigheter, men vi har jo mye svinger da.
Tittel: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapSø.,29,Januar,2012,13,29
Ja, er jo en mulighet det. Men siden bilen er så tight og fin fram p.g.a. det grove stab.staget som dieselutgaven har, så blir det kanskje litt merkelige kjøreegenskaper? Skal koble av bak og prøve..
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexTi.,25,September,2012,01,08
tøffe greier http://www.youtube.com/watch?v=baZcJ-2GsEE&feature=related
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: Øyvind999Ma.,22,Oktober,2012,23,21
Noen som vet hvor mye ome kittet løfter for v8 kan man få hd fjærer foran og bak med tuv ?
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapTi.,23,Oktober,2012,10,56
De løfter vel ca 2". HD fjærer bak tror jeg blir veldig stivt??
Alle settene fra OME til WJ har tuv-papirer, men det står spesifisert et annet stab.stag fram på V8/4.0, det må sikkert monteres for å få det godkjent. Du kan jo høre med de som selger dette.
http://www.norskoffroadteknikk.no/
http://www.bgnor.com/

Ellers så finnes det vel Trailmaster 50mm sett med tuv-papirer
http://trailmaster.de/

Edit: eller har du kjøpt hevesett allerede kanskje?
Tittel: Sv: Re: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapTi.,23,Oktober,2012,12,16
Sitter å funderer på nye dempere bak også, Doetsch tech 8000 som kan monteres opp-ned, så slipper jeg at dekkskuldra subber i støtdemperen ved "aktiv" kjøring  :)
OME nitrocharger Sport lages visst ikke til WJ??

Litt mere info om alternative støtdempere bak, jeg monterte ett par av disse, husker ikke lengde i farta..
http://www.marlincrawler.com/suspension/shock-equip/bilstein-5125-series
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexTi.,23,Oktober,2012,20,04
Er det kun med 265-dekk og original innpress at dekkene subber i demperne bak, eller er det litt  ymse ?
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: SvenssonTi.,23,Oktober,2012,21,35
Subber i hvert fall ikke med 265 og 0 i innpress :)
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexTi.,23,Oktober,2012,22,06
enn hvis du tar bort bump-stop'en ?  :)
Jeg har 245/75-16 med 25 mm innpress på piggdekkene. Så det burde jo gå bra inntil et visst punkt.
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapTi.,23,Oktober,2012,22,17
Gikk greit med 265 dekk og 35 innpress, men det gikk akkurat et hårstrå imellom dekk og kanten på hjulbuen bak ved max "innflex".

Hmm, kanskje det blir en WJ til, nå som Bushwacker breddere er tilgjengelig  ;)
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexTi.,23,Oktober,2012,22,25
en V8 I presume?  :)
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapTi.,23,Oktober,2012,23,21
Det hadde jo vært gromt med V8, men ettermontering av LPG-anlegg er dyrt. Kjører litt bil, så drivstoffpris og forbruk har litt å si.
Men skal aldri si aldri  ;)
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexOn.,24,Oktober,2012,05,25
Slik  :) http://www.youtube.com/watch?v=u3S3Hfk7HDo&feature=related
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: SvenssonOn.,24,Oktober,2012,10,30
Syns du skal gå for WJ med V8!! :)
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexOn.,24,Oktober,2012,20,46
Greit V8-prosjekt for de med verktøysett http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37921202

OG der var den solgt  :)
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexLø.,27,Oktober,2012,03,27
Denne var da usedvanlig lite kjørt, og ferdig heva  :D http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=38004854
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapLø.,27,Oktober,2012,10,17
Så fin ut den siste der ja..vinteren dukket plutselig opp her også så jeg savner en bil med quadradrive. Toyota med part-time 4x4 blir ikke helt det samme  :(
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: jensobentsLø.,27,Oktober,2012,10,17
Greit V8-prosjekt for de med verktøysett http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37921202

OG der var den solgt  :)

Den hadde blitt Hemiprosjekt i min drøm !  Chrysler har noen deilige Hemier som kunne blitt pressa inn ...5,7 6,1 og 6,4 står i nyere Grand Cherokee...Opp til 525 deilige hester... ;D 
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexFr., 2,November,2012,19,58
nyttige tips fra expertisen vedr. heving http://www.jeepforum.com/forum/f310/wj-suspension-info-thread-314066/
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexLø.,29,Desember,2012,18,28
extreme http://www.youtube.com/watch?v=Lawt9PgTVYM
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexLø., 5,Januar,2013,01,06
har disse på tur, litt uviss diameter foreløpig, 31-31,5" eller deromkring. satser på at de lar seg klemme inn uten mere heving

(http://www.landrovermall.eu/WebRoot/StoreLNL/Shops/62042766/46C3/0888/6338/CC24/747B/D44E/D1D1/1324/sahara---web.jpg)

Da fikk jeg svar fra Insa Turbo vedr. diameter på Sahara 265/70-16.
Det er 798,5 mm altså ca 31,4" som er omtrent det jeg trodde og håpet, altså bortimot det samme som er vanlig på 265/75-16  :D
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexTi.,22,Januar,2013,17,46
(http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/775812_3808922835039_552501858_o.jpg)

(http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/530856_10151375674958699_1655786202_n.jpg)

(http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/305062_10151375675268699_1629230395_n.jpg)

(http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/484745_10151375675073699_1208227314_n.jpg)

(http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/304956_10151375675223699_1345714858_n.jpg)

(http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/318063_10151375675173699_1196008299_n.jpg)
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexTi.,22,Januar,2013,23,37
Heftig doning

(http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/558185_489523284416751_1225005730_n.jpg)
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: cat-viOn.,23,Januar,2013,11,27
lurer på om kanskje ikke BT hadde reagert en liten smule  ;D
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexFr.,25,Januar,2013,01,36
Masse bra info her

http://www.jeepsunlimited.com/forums/showthread.php?t=452634
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexLø., 2,Mars,2013,16,18
Claytons long arm  :D sikle....

(http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-frc1/883601_3879255199563_2106877103_o.jpg)
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: CloudhangerTi.,12,Mars,2013,20,20
Er det noen her med 2.7liter'n som har tips om hvordan jeg får byttet fremre venstre støtdemper...godt gjemt under bremserørene?
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapTi.,12,Mars,2013,20,57
Er like trangt på 3.1 også, jeg bøyde litt på bremserørene og fikk lirket av mutteren med litt tålmodighet.
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: CloudhangerTi.,12,Mars,2013,21,53
Hmmm, er ikke bare rørene som er i veien, mutteren er delvis dekket av den delen som bremserørene går inn i, og hvordan fikk du støtdempere til å ikke følge etter, støtdemperen hos meg skal i utgangspunktet ha en umbraconøkkel inn i midten for å holde fast mens mutteren blir skrudd ut.....akkurat som det ikke er trangt nok for et verktøy....
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexTi.,12,Mars,2013,22,06
på 3,1 blir det noe enklere om man løsner eller evt. fjerner dieselfilteret. Men jeg fikk det da til med noen forlengere og ellers egnet verktøy. En skrallenøkkel ville nok ha vært grei der, 14 mm var det vel ?
Men vrient (umulig) å få trekt til med foreskrevet moment. Iallefall med filteret på plass.
Om støtdemperen skal kasseres så er det jo bare å holde den fast på undersiden med f.eks. låsetang.
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: Erik SOn.,13,Mars,2013,08,36
Når jeg monterte OME settet løsnet jeg ABS modulen og bøyde unna bremserørene forsiktig.
Da gikk det ganske greit å komme til.
14mm skrallenøkel er en fordel.
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: CloudhangerOn.,13,Mars,2013,08,58
Takk, spørs nok om jeg skal prøve på det også  :)
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: SvenssonOn.,13,Mars,2013,16,28
Brukte dremmel på selve demperen jeg, slik at jeg fikk til å knipe den med tang :) Slapp å køde med bremserørene da. OME demperene kan "skrues" på.
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: ChryslercrapOn.,13,Mars,2013,16,47
og hvordan fikk du støtdempere til å ikke følge etter, støtdemperen hos meg skal i utgangspunktet ha en umbraconøkkel inn i midten for å holde fast mens mutteren blir skrudd ut.....akkurat som det ikke er trangt nok for et verktøy....

Gikk fint med ei rørtang inne i hjulhuset ja.
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: CloudhangerTo.,14,Mars,2013,14,25
og hvordan fikk du støtdempere til å ikke følge etter, støtdemperen hos meg skal i utgangspunktet ha en umbraconøkkel inn i midten for å holde fast mens mutteren blir skrudd ut.....akkurat som det ikke er trangt nok for et verktøy....

Gikk fint med ei rørtang inne i hjulhuset ja.
Enig  ;D , det funket bra !
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexMa., 5,August,2013,23,28
heftig bygg fra USA, hvor ellers ?  :P Ser ut som han kan trenge bushwackere ver. 2.0...

http://www.jeepforum.com/forum/f197/2001-37s-building-up-1505722/

(https://lh6.googleusercontent.com/-TWhfVTbGDQY/Uf2IiZPXdwI/AAAAAAAAFWk/aZNYbibfaY4/s640/IMG_20130803_174601.jpg)

(https://lh3.googleusercontent.com/-L1itu9zkGlQ/Uf2IgjuXouI/AAAAAAAAFWc/gMItPSermxQ/s640/IMG_20130803_174623.jpg)

(https://lh6.googleusercontent.com/-Iwzp1dDqbIg/UcNhjuXUxAI/AAAAAAAAEgc/J1TzNUpRPcQ/s800/IMG_20130620_150829.jpg)

(https://lh6.googleusercontent.com/-2KkEfqvLTKg/Ub4nCSou6EI/AAAAAAAAEd4/8c7mzJNUQmg/s640/IMG_20130616_155635.jpg)
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexTo.,24,Januar,2019,06,30
Siden det ikke er noen egen tråd for senkesett så kan vi jo ta det her. Blir vel ikke så mye diskusjons rundt emnet uansett kanskje  :P

Bestilte Eibach senkefjærsett her til kun kr 2691 inkl. mva, frakt og alt mulig. Så det er billigere enn overalt ellers ettersom jeg kan se.

https://eibachnorge.no/produkt/eibach-pro-kit-e2837-540

Eibach har kun et sett til WJ, og pussig nok står ikke 3,1TD oppført på lista (men alle de andre motorene).
Men det kan jo ikke være noe problem. 2,7CRD veier jo 45 kg mere (og har tilsvarende lavere nyttelast). Og V8 er 50 kg lettere enn 3,1TD.
Disse fjærene skal senke 30 mm, men det vil jo nødvendigvis variere litt med bilens egenvekt og vektfordeling.

Tenkte jeg skulle prøve det til våren, forandring fryder. Har kjørt med 50mm heveklosser i snart 7 år, så da blir det ca 80 mm ned.
Trenger ikke offroad-egenskaper vanligvis, men bedre kjøreegenskaper, kanskje lavere forbruk, lettere innstigning, bedre geometri for henger osv. kan jo være kjekt.
Og det er jo fort gjort å slenge på heveklossene på høsten hvis man skulle få behov.
Må kanskje ha nye dempere også, iallefall bak, for de originale ble kassert av en eller annen grunn. Har jo dempere for 2" heving nå, så usikker på om de blir for lange.
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: cat-viTo.,24,Januar,2019,08,46
Kjørte med senkefjører fra ground zero en sommer, dette i kombinasjon med stab stag forran og bak fra eibach, bilen gikk som på skinner, mener at de var 2'', husker ikke helt sikkert, de ble montert sammen med støtdempere fra bilstein som var litt kortere, det ble litt i laveste laget for min del da jeg savnet muligheten for å ta bilen av veien :) kanskje 30 mm fungerer bedre. Men er noen interessert i å prøve å senke 2'' så har jeg fjærene. Nå er vel ikke dette rette stedet for kjøp og salg, skal se om jeg får lagt inn deler der etterhvert, har litt forskjellig jeg ikke trenger lenger både fra iron rock og andre leverandører.
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexTo.,24,Januar,2019,09,16
Ser at H&R har fjærsett med 2" senking. Men så for meg at det kunne bli i meste laget, og evt. problematikk med å finne korte nok dempere.
Såvidt jeg fant ut en gang i tiden så har biler med originalt hengerfeste (tow package) også stivere fjærer bak, muligens såkalte overland eller up-country fjærer.
Så da blir det vel noe mere senking bak i forhold til dette.
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexTo.,14,Februar,2019,05,39
Senkesett og dempere ankommet.
Med typisk uflaks så virker det som om den ene frontdemperen ikke funker som tilsiktet.
Den er lettere å komprimere og spretter kjapt ut igjen. I motsetning til den andre, samt bakdemperne.
Kanskje Monroe OE Spectrum ikke er noe bra, til tross for lav pris  :P

Fikk dem fra autodeler.co.no og den dagen jeg bestilte var de ekstra billige av en eller annen grunn.
Tror de sjonglerer prisene opp og ned med jevne mellomrom.

Se video av problemet:

https://www.youtube.com/watch?v=2zKHpbQRC6w
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: 04 Grand CherokeeTo.,14,Februar,2019,09,05
Hvordan gjør du det med gummi stopperen foran, mener der er bare 30-40 mm til den på original fjærer?
Tittel: Sv: Heving av WJ.
Skrevet av: teerexTo.,14,Februar,2019,09,49
Ja må nok høvle av den litt vil jeg tro. Men får måle og se først.