www.jeepclubnorway.no

Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: Pettersen på Ma., 6,Desember,2010,21,31

Tittel: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenMa., 6,Desember,2010,21,31
Da var garasjetråden på plass!

Først litt om meg og bilen :)

Meg:
Jeg er altså Vidar, bor i Kongsberg og jobber med å lage strøm :P Har nylig fylt 24 sommere, og nylig blitt bitt av Jeep-basillen^^

Bilen:
Godjenta blei handla i November 2010, og er altså en 98 modell XJ, med en 2,5 liters bensinmotor. Blåser hele 122 hester ;)
Hun har gått svimlende 110 000 km, og har én rustflekk. Bilen har fått navnet Trude, etter en fiks idè ei venninde fikk :P

(http://i961.photobucket.com/albums/ae95/Conarenor/Bil/032.jpg)

Hva som har blitt gjort med bilen til nå:
Når Trude blei henta i Asker en kald Novemberdag, med snø og slaps, så rulla ho på noen slappe sommerdekk... Så dagen etter hjemkomst blei det handla inn 4 stk Goodyear UltraGrip500 i dimensjonen 235/75R15.
Det hjalp, plutselig hadde bilen grep igjen. Vel, i hvertfall litt...

(http://i961.photobucket.com/albums/ae95/Conarenor/Bil/045.jpg)

Hjelper ikke med godt grep når man lar kamerater prøvekjøre :P

Sammen med dekka så blei også 2 stk Bosch Rallye lykter montert, midt i grillen. Så var det plutselig mulig å se noe også^^

Den gamle slappe radio/kasettspilleren som stod i originalt har blitt byttet ut med en nyere og litt bedre Pioneer CD/MP3 spiller.
Forsterker og basskasse måtte jo og inn, var jo altfor stor bagasjeplass! Da e slikt som ungdommen lika!



Hva som skal gjøres med bilen:

* Mens jeg var under bilen for å skifte olje, så la jeg merke til at bladfjørene bak fleksa feil vei, og at det var et par knekte bolter der. Så ny fjærpakke skal bestilles. Regner med det blir 2,5" løft.
* Må vel ha noen større hjul au, mulig 33", men ikke helt sikker på åssen det fungerer med 2,5" løft. Sjekkes opp.
* Tilhengerfeste skal monteres
* Med tid og stunder (muligens til sommer'n) skal jeg handle nye fangere. Kikka litt på OR-FAB rørfanger. (http://www.quadratec.com/products/72025_800X_PG.htm) Syns det gir et stilig off-road look^^
* Winch og accessories som Hi-Lift m.m.
* More to come :D

Vidar.


*Edit: Hele åpningsposten er endra*


Tittel: Re: XJ'n Trude!
Skrevet av: MadbutcherTi., 7,Desember,2010,21,28
flotte vinter bilder :)

gledrer meg il å se fortsettelsen ;D
Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenOn.,19,Januar,2011,19,39
Foretatt understellskontroll og oljeskift denne uka. Frøkna ser flott ut! Finni ut hva slags aksler jeg har, noe som kan være kjekt ved kjøp av evt sperrer. Sitter en Dana 30 foran, og en Chrysler 8.25 bak.

Var noe grums i olja på diffen framme, men ikke mer enn normalt. Fikk også smørt opp smørepunktene.

Neste blir montering av hengerfeste! Noen som har vært borti det på XJ før? Er vel ikke så heldig at alt ligger klart i en klase et sted?
Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: FighterOn.,19,Januar,2011,21,23
Hei, Vidar, og slit'an med flott bil. Sjekk ut XJ; MJ trådene, og bruk søkefunksjonen. Der finner du sikkert svar på masse, og der er mange dyktige likesinnede med god peiling og mange tips. Og så håper jeg du vil støtte klubben ved å bli betalende medlem. (Hvis ikke du er det allerede da). Lykke til med bilen, æh...jeepen. ;D Helsing Åge.
Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: sivrtOn.,19,Januar,2011,21,35
Heisann og grattis med god bil og garasje.

Tror nok du må nærmere 4-5" før 33" kan passe på og du får utnyttet de, i sammenheng med breddere så klart.

Chrysler 8.25 bakaksel er en stor fordel hvis du ikke visste det. Den tåler greit 35", er det jeg kjører på nå på min XJ. Dana 35 tåler bare 33".
Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenOn.,19,Januar,2011,22,08
Takker for svar!
Har lest igjennom omtrent hver eneste tråd her på forumet som omhandler XJ, og også en del Wrangler-tråder, siden det står mer om 2,5-literen der :P Men har ikke funnet så mye om montering/ kobling av tilhengerkontakt på bil. Men skal vel uansett finne ut av det, er jo tross alt elektriker :P
Er selvfølgelig betalende medlem, noe av det første jeg gjorde^^

Sivrt: Er det mulig å få godkjent 4-5", eller vil BT bli grinete og furten på meg hvis jeg foreslår det? :P Har en plan på bredding også, kanskje ikke helt standard, men må prøves ;) Garasjen din har forresten vært til stor inspirasjon!

Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: FighterOn.,19,Januar,2011,22,14
Et lite tips: Ta diskusjoner og spørsmål i XJ MJ, så lipper du å "ødelegge" garasjetråden din med det. Så tar du alle "happenings" her. ;)
Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: sivrtOn.,19,Januar,2011,22,30
Sivrt: Er det mulig å få godkjent 4-5", eller vil BT bli grinete og furten på meg hvis jeg foreslår det? :P Har en plan på bredding også, kanskje ikke helt standard, men må prøves ;) Garasjen din har forresten vært til stor inspirasjon!

Du burde få godkjent 4,5" løft fra Trailmaster, samme sett som på min. Så kan du bygge på med budget boost etterpå hvis ønskelig. Eller et 3" løft for så å bygge på til 5". 4,5" er det største settet med TÜV papirer til XJ.
Tusen takk for det. Jeg prøver.
Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenTo.,20,Januar,2011,21,30
Har ikke blitt gjort så mye på Jeep-fronten i dag, men jeg har fått rydda litt i verkstedet.

På jobben har vi et lite verksted, med smøregrav. Blei pussa opp på midten av 90-tallet, og nesten ikke brukt siden :P Vel, bortsett fra som lager til alt mulig...
Verkstedet er egentlig ment til firmabilene, men er vel ingen som faktisk fikser på firmabilene selv lenger? Så da blir verkstedet kun brukt til private biler. Og siden det ikke er fryktelig mange, bortsett fra meg, på jobben som skrur selv, så har jeg tatt på meg ansvaret for å shine opp litt igjen!

(http://i961.photobucket.com/albums/ae95/Conarenor/Bil/065.jpg)

Er en del gammel olje på gulvet, og nede i grava ser det ut som om en bil har stryki med... Og har ikke tilgang på vann der før til sommer'n... Trengs en total vask og avfetting av hele brakka!

(http://i961.photobucket.com/albums/ae95/Conarenor/Bil/064.jpg)

Skapa trenger litt oppretting etter et innbrudd for 10 år sida... Og kalenderen er fra 2001 :P Jeep kalenderen skal selvfølgelig opp der!

(http://i961.photobucket.com/albums/ae95/Conarenor/Bil/067.jpg)

Verktøyavdelinga må shines opp og oppfriskes litt. Blir litt ymse påfyll her, med en del verktøy som skal byttes ut på verka.
Nede i grava skal jeg montere lys, og et rack med små bokser til skruer o.l.

Hele verkstedet er på ca 50 m2, og oppvarmet. Grava har ventilasjon, men ikke oljeutskiller.

Beklager ymse kvalitet på bildene, har bare mobilkamera...
Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: FighterTo.,20,Januar,2011,23,30
Heldig du som har tørr, varm mekkeplass. 8)
Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenTo.,20,Januar,2011,23,56
Hehe, ja. Men må en sjelden gang deles med andre :P
Først nå jeg har verksted da, på tidligere biler har det vært ute, under åpen himmel... Skifta girkasse på en Audi i styrtregn en gang.  >:(

Men som jeg har sett i tråden din, så virker det ikke som om du har noe problem med å få gjort ting uansett :P
Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenTo., 3,Februar,2011,18,43
En bitteliten update, dog ikke på Jeep-fronten.

Fikk ånden over meg, og begynte å gjøre litt mer i verkstedet. Men som sagt tidligere så er det ikke tilgang på vann der, så full vask/spyling blir ikke før til våren...
Men fikk i hvertfall dratt over den ene arbeidsbenken litt, med en blanding av sitrusrens og noe guffelure fra tidlig 80-tall. Sikker på at den guffelura spiser betong hvis det ligger lenge nok...

Før-bilde:

(http://i961.photobucket.com/albums/ae95/Conarenor/Bil/IMAG0076.jpg)

Etter-bilde finnes ikke, glemte bort heile greia...

Så var det ned i grava en tur, for å montere opp feste til diverse bokser, kjekt å ha for å legge skruer og slikt i når man er under der.

(http://i961.photobucket.com/albums/ae95/Conarenor/Bil/IMAG0077.jpg)

Blei akkurat passe halv-gæernt og skjeivt :P

Bilde fra nedi grava:

(http://i961.photobucket.com/albums/ae95/Conarenor/Bil/IMAG0078.jpg)

Som dere ser, så trengs det virkelig å gjøres reint her :P

Ventilasjon er på plass og:

(http://i961.photobucket.com/albums/ae95/Conarenor/Bil/IMAG0079.jpg)

Sånn bortsett fra det så har jeg finni ut at jeg må ha nye blad-fjører... Pris hos mekonomen: 2500,- stk. Quadratec: 75$ stk...
Kommer jo frakt og slikt i tillegg, men blir vel fortatt billigere. Har ei god liste over andre små-ting som også skal handles.
Og en kollega som kjører en YJ fant ut at han måtte ha litt stasj og, så det blir vel en god del til slutt... Ordner Quadratec frakt, eller må det fikses via Jetcarrier eller noe slikt?
Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: MadbutcherSø., 6,Februar,2011,09,05
Ordner Quadratec frakt, eller må det fikses via Jetcarrier eller noe slikt?
Quadratec ordner fraken.. men det blir 99% sikkert mye billigere å bruke Jetcarrier om du/dere skal handle mye å store/tunge ting som fjører, hevesett,felger osv..

Men du.. om du skal løfte bilen.. er det ikke dumt å handle nye orginale bladfjører bak da?

Bare en tanke :)

Pøs på med bilder når det hendermer.. bilder er gull ;D
Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenSø., 6,Februar,2011,11,12
Jo, du har helt rett i at det er litt dumt å handle originale fjører når bilen skal heises... Men er ikke helt sikker på når jeg kommer til å gjøre det, har litt med økonomien å gjøre også :P

I første omgang tenkte jeg muligens å bare gå for sjakler og spacere. Og syns uansett at det er greit å ha originale deler liggende. Koster jo ikke en formue akkurat...

Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenLø., 5,Mars,2011,11,37
En liten update:

Her om dagen, på vei til Farsund, løsna belegget på bremseklossen på høyre side, og låste bremsene... Skifta bremseklosser om onsdagen, men det hadde tydeligvis skjedd noe med caliperen og, for etter litt kjøring så låste heile dritten seg igjen, og før jeg rakk å stoppe tok caliperen fyr... Så må spandere på nye skiver, ny caliper og nye klosser :P Moro å skru litt!
Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: MadbutcherLø., 5,Mars,2011,18,54
Bremsedeler er nesten gratis på ebay.. bare sån at du veit det ;D
Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenSø., 6,Mars,2011,15,55
Takk for tipset :)

Kikka hos Amerikanske Bildeler (http://www.amerikanskebildeler.no), og det kosta ikke akkurat flesk der heller. Bikka akkurat 2500,- inkludert frakt. Det tar også litt kortere tid enn å få sendt det fra statene, og siden jeg bruker Jeepen daglig så er jeg avhengig av å få fiksa det litt fort.
Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: 77 golden eagleSø., 6,Mars,2011,20,41
Da skal jeg bestille nye bremsedeler på min YJ herfra..
Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenTo.,17,Mars,2011,20,19
Fått fiksa bremsene på bilen i dag. Må si jeg er imponert over hvor enkelt det faktisk er på disse bilene. På Audien jeg hadde var det fryktelig mye knot for å skifte caliper'n. Åpna den gamle caliper'n også, så tydelig at det var brent. Stempelet var brunt, pakningen var mer eller mindre borte, og støvhetta brent opp. Skal se om jeg får fiksa'n med pakningssett og honing te uka. Skiver må også skiftes, men venter med det. Meninga var bare å få bilen hjem^^
Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: simonTo.,17,Mars,2011,22,07
Ikke kast bort tida med overhaling, kjøp NY caliper.   Been there...
Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenTo.,17,Mars,2011,22,52
Ny caliper er allerede montert ;)

Kjøpte et repsett tidligere, kosta ikke stort. Så tenkte jeg sku prøve for å se om det blir noe bedre. Uansett greit å ha en i reserve i nødstilfeller seinere :P
Tittel: Update!
Skrevet av: PettersenMa.,18,April,2011,21,45
På tide med en liten oppdatering.

Etter litt skaukjøring for en tid tilbake siden, mista jeg på mystisk vis den delen av bakre støtfanger som går langs sida på bilen. Under der åpenbarte det seg littegranne rust. Heldigvis ikke rusta igjennom. Det er nå tatt tak i, og vil forhåpentligvis snart gå over :P

Ellers er sommerjula satt på, stakkars små dekk i størrelsen 215/70-15... Har også et sett med 255/75-15 på flotte Jeep-alufelger. De passer ikke slik bilen er nå i hvertfall. Henger altfor mye på fjørene bak. Så jeg bestilte like greit et sett med nye bladfjører, foringer og et Budget Boost sett. Så bilen blir 1,5" høyere om 5-6 uker :P Dette kosta den nette sum av 3100,- inkludert frakt. Ikke altfor ille det, med tanke på at de billigste fjørene jeg har finni her til lands ligger på 2500,- per side. Lesjøfors ville ha 4 lapper per pakke...

Også ser det ut til at jeg har fått to stykk Nissan Patrol 160, kort utgave med glassfibertopp, i gårdsplassen... Så må vel finne på noe å gjøre med de også etterhvert. Må bare bli ferdig med Quattroen først... Faen, drar på seg med prosjekter nå. Forresten noen som vil kjøpe en pent brukt Ford Escort med 8 knekte eksosventiler? :P
Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenOn.,10,August,2011,17,03
Lenge sia update her nå. Skjedd en del sia sist i hvertfall. Kjøpte et sett med sjakler og spacere, så jeg har fått heisa ca 2". Nye bladfjører er også montert. Fikk testa bilen litt på landstreffet i Skien, og blei egentlig ganske overraska over hvor bra den kommer seg fram, selv med "gateslicks" (Cooper Cobra 255/70-15). Klarte å banke eksosen flat lørdagen på landstreffet, så må ha nytt anlegg. Funderer litt på 3" hele veien. Hva bruker dere andre?

Skal også få gått over bremsene på den, så alt er i ship-shape.

Lurer også på om styresnekka synger på siste verset, mye slark, selv etter stramming.

Har også fått en liten "knakk"-lyd når jeg svinger til venstre, lurer på om det er noen foringer som er modne for utskifting. Har planer om å skifte alt av kryss og foringer i vinter. Men i første omgang så prioriteres huskjøp og garasjebygging.

Bilder kommer^^
Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenMa., 7,Mai,2012,18,13
Ny update.

Eksosanlegget er endelig på plass. Endte opp med Dynomax Super Turbo Cat-back. Frontpipa fiksa de hos Bilens Eksosanlegg. Meget god service, anbefales. De monterte også en hi-flow katalysator. God lyd i bilen nå.

Fått handla inn litt stasj, så nå kommer det snart til å skje ting her.
OME 2,5" (ish) hevesett med papirer
CB-radio og antenne
Smittybilt XRC frontfanger
Nytt luftfilter-kit

Stay Tuned!
Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: RoyeTo.,12,Juli,2012,01,59
Flott prosjekt.
Hvor mye ville Bilens Eksos ha for det?
Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenTi.,24,Juli,2012,18,36
Hei. Jeg betalte vel rett i underkant av 5000. Katalysatoren kosta vel 3 lapper.
Syns det var en grei pris, i og med at de måtte modifisere frontpipa såpass. Hele jobben tok vel en times tid.

Et lite tips til de som eventuelt kjøper samme eksosanlegg: Oppheng og klemmer følger ikke med, så det må bestilles separat.
Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: CheTi.,24,Juli,2012,20,13
Bilder!!!  ;D
Tittel: Re: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenTo.,26,Juli,2012,00,17
Bilder ja... Har ikke fått slengt noe av det på bilen enda, siden jeg må få den eu-godkjent først, altså av med budget-boost og dekka...

Har alt liggendes i garasjen, og det kan jeg jo muligens få tatt bilde av :P
Tittel: Sv: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenOn.,15,August,2012,22,09
Ny dag i garasjen i dag.

Nå er bilen tilnærmet original igjen, etter at noen plukka litt på at det var hevesett som ikke stod i vognkortet, og litt for store dekk på...
La merke til at jeg har et kryss som er kav gåent, og trenger skifte omgående. Men de tre boltene som holder navet på plass er ikke helt enige. Rustne som fy, og har et stort behov for å skiftes. etter litt research har jeg finni ut at det er 10-9 bolter, dimensjon M12X90, med gjengestigning 1.75. Og hvor i heite finner man det her på berget? Noen tips?

Planen er å få tatt etterkontroll i morra, s¨bilen igjen er EU-godkjent. Deretter slenge på nytt hevesett med papirer, fikse 4-hjuls kontroll og lysjustering, og besøke BT... Deretter kommer ny fanger, vinsj, dekk, bushwackers osv... Forhåpentligvis er bilen helt klar til landstreffet. :)

Men inntil videre ser bilen fryktelig puny ut...
Tittel: Sv: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenFr.,17,August,2012,13,08
Etterkontroll i boks, tenkte jeg egentlig sku slenge på hevinga i dag, men blir utsat til i morra. Men tenkte det var på tide med noen bilder.

Litt av det som kommer på i nærmeste framtid:
(http://farm8.staticflickr.com/7131/7801049774_3d2f938e09.jpg) (http://www.flickr.com/photos/49949371@N07/7801049774/)

CB og antenne, og JKS Quicker Disconnects:
(http://farm8.staticflickr.com/7270/7801057882_43609f2f98.jpg) (http://www.flickr.com/photos/49949371@N07/7801057882/)


Smittybilt XRC Frontfanger:
(http://farm8.staticflickr.com/7271/7801062372_f09f7533c1.jpg) (http://www.flickr.com/photos/49949371@N07/7801062372/)
Tittel: Sv: Vidar's Garasje!
Skrevet av: CheFr.,17,August,2012,21,57
Ser bra ut dette Pettersen :) Gleder meg til å se fangern på plass!

Er det en Firestik antenne du jar kjøpt?
Tittel: Sv: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenFr.,17,August,2012,22,25
Jepp, Firestik. Skal visst ikke trenge å tunes inn, bare å montere og bruke. Ikke helt sikker på om jeg stoler helt på det, så blir nok til å tune inn med SWR uansett før bruk. Gleder meg til å se fanger'n på plass jeg og. Virker som om det er bra kvalitet, bra tykkelse på gods og bra sveisesømmer. Litt usikekr angående denna lakken de bruker "over there", men funker sikkert. Etter hva jeg har lest, så tåler den bra med juling. Bushwackers kommer neste uke, gleder meg til å få alt på plass.

Tittel: Sv: Vidar's Garasje!
Skrevet av: CheFr.,17,August,2012,22,42
Det der kommer til å bli knall bra!!!! Lengde på antenna di?
Tittel: Sv: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenLø.,18,August,2012,22,06
Ikke helt sikker på lengden på antenna, orker ikke gå ut å måle nå :P

Ny dag i garasjen gjennomført, og hevesett på plass! Tok litt banning og herjing, men blei bra til slutt. Røyk på noen problemer underveis, sånn som at festeboltene til demperne bak knakk, som de jo pleier å gjøre :P Blei løst ved å banke ut resterende fastsveisede muttere i ramma, og fiska inn nye bolter fra oversiden. Tok rett og slett en god lengde sveisetråd, tredde igjennom hullet, og tvinna rundt bolten. Så var det bare å dra rett på plass. Gikk som en lek. Gjengene til skruen som holder spiralfjøra på venstre side foran tok også kvelden, og der var det relativt mye knot for å få på plass en mutter under... Men alt går, det tar bare litt tid. Kødda også med å få i fremre festebolt til bladfjørene, men det gikk seg til.


Før:
(http://farm9.staticflickr.com/8285/7810094982_76492d5c0b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/49949371@N07/7810094982/)

Ny demper foran på plass:
(http://farm9.staticflickr.com/8299/7810101144_3359c64ef4.jpg) (http://www.flickr.com/photos/49949371@N07/7810101144/)

Ny fjør på plass, og Andre fikk teipa fingeren etter å ha vært mellomlegg for slegga og fjøra:
(http://farm9.staticflickr.com/8424/7810105692_8891c971b8.jpg) (http://www.flickr.com/photos/49949371@N07/7810105692/)

Ny høyde foran:
(http://farm8.staticflickr.com/7263/7810108670_018d56b342.jpg) (http://www.flickr.com/photos/49949371@N07/7810108670/)

Etter å ha banka ut knekte skruer:
(http://farm9.staticflickr.com/8288/7810129932_f1a6e08107.jpg) (http://www.flickr.com/photos/49949371@N07/7810129932/)

Fiske skrue-trikset:
(http://farm8.staticflickr.com/7139/7810151310_de7fcc0b76.jpg) (http://www.flickr.com/photos/49949371@N07/7810151310/)

Close-up av metoden:
(http://farm9.staticflickr.com/8284/7810149124_72c7fc1f5d.jpg) (http://www.flickr.com/photos/49949371@N07/7810149124/)

Da venter 4-hjuls kontroll og justering av lys til uka, så blir det en tur til BT...
Tittel: Sv: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenTi.,28,August,2012,21,56
4-hjulskontroll i boks, time hos BT bestilt...
Tittel: Sv: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenTo.,30,August,2012,21,00
Ny julaften i dag :D Pakka fra Quadratec ankom. Bushwackers, OME styredemper, Steering box brace og tune-up-kit med fordelerlokk, nye plugger, pluggledninger og oljefilter. Så er det bare å få tid til å montere alt før landstreffet...
Tittel: GODKJENT HEVING! :D
Skrevet av: PettersenFr., 7,September,2012,11,56
Jepp, da var hevinga godkjent.

Var på Drammen Trafikkstasjon, betalte 410 kroner, og satte meg til å vente. Mens jeg venta kom Arctic Trucks med en JK som skulel godkjennes, så slo av en prat med de.
Så kommer det en ung mann bort, og åpna porten. Så kikka han litt på fjørene, og sjekka numemr i forhold til papirer. Så målte han høyden fra senter nav til hjulbue (Noe som kan bli litt problematisk i forhold til Bushwacker-bredding...).

Tok en halvtime hele greia. Så skreiv han det han skulle, og jeg var fri til å gå, ferdig godkjent. Men det var ingen som hadde sagt til meg at jeg måtte ha med vognkort del 2, og det tenkte jeg ikke på heller. Så jeg må en tur til BT igjen med begge delene av vognkortet, og få det skrivd inn.

Mens jeg venta på at han skulle skrive ferdig tinga sine, så kommer det et gammelt ektepar bort til meg og lurer på om jeg kan hjelpe de litt. De har omregistrert en Spacewagon fra varebil til 7-seter. Men de fikk ikke på skilta :P Så jeg skrudde på skilta for dem, og viste dem åssen de sku legge ned setene. De var ikke fornøyde med servicen der, ingen som gadd å hjelpe de med noe. Ikke hadde de blitt fortalt at de måtte bestille skilt på forhånd heller. Men de var i hvertfall fornøyde etter litt hjelp fra meg :P

Nå får jeg se om jeg ikke får på resten av greiene også... Spurte om åssen det var å få godkjent frontfanger, bredding og større hjul... De var igrunn bare å hoppe og drite i, med mindre jeg hadde papirer fra produsent eller TUV...
Tittel: Sv: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenMa., 5,August,2013,23,45
Oi, oi, oi... Her var det lenge sia det hadde skjedd noe. Etter siste innlegg (ganske kort tid etter siste innlegg fakitsk) har bushwackers, vinsjfanger, og masse annet blitt montert. Alt er testa og funnet i orden :P

Nå som det nærmer seg landstreff igjen er det en del nye deler på vei over dammen. Nye motorfester, ny toppakning, forbedra overføring fra transferspak til transferkasse og litt diverse pakninger. Nytt girkassefeste skal bestilles fra Klintberg i løpet av uka. Omtrent umulig å finne, helt til Alf tipsa meg om at det var samme girkassefeste på 2.5 TD.

Funderer også på å få montert Aussie locker foran. Time will show.

Kanskje jeg endelig skal få rota meg til å få montert CB-radioen og...

Ja, også må jeg ha nye kanaler...
Tittel: Sv: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenOn.,14,August,2013,21,39
Fin dag i garasjen, fått montert Novak cable-shifter settet.

(http://farm4.staticflickr.com/3781/9471918081_c7b84ab5ac.jpg)

Sku egentlig være flink, å ta masse bilder, men kameraet blei igjen hjemme. Og ting går litt i glemmeboka mens man holder på :P


Helt greit å montere, blei no krøll med å få av den gamle overføringa, men med litt tålmodighet så gikk det. Det settet her passer ikke 100% til 2.5 litern, måtte modifisere littegranne. Testa, og virker bra, men må strammes opp litt til.

Må ut med teppet når det skal monteres, og der fant jeg litt rust og et hull.

(http://farm6.staticflickr.com/5453/9509798845_4a804f38d8.jpg)

Mesteparten overflaterust, så pussa med stålbørste og guffa det inn med noe rustmelk, som forsegler rusta og stopper den fra å utvikle seg. Isolasjonen under teppet var klissvått, tenkte på å røske ut hele dritten nå men venter til etter Skien, blir nok værre der. Skal skifte teppe og sveise rust til vintern. Slang noen aviser under, får heller skifte de et par ganger.

Sperra har ankommet Norge, og ligger på postkontoret og venter, mens motorfestene er på vei over atlantern. Klintberg & Way har fått bestilling på girkassefeste og indre simmeringer til framaksel. Skulle være rett rundt hjørnet egentlig.
Tittel: Sv: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenSø.,18,August,2013,21,26
Monterte Aussielocker'n før helga. Enkel montering, tok lengst tid å få ut stikkakslene. Fått prøvd den ganske godt i helga, og den funker. Litt større svingradius i 4hjulstrekk, men det kan jeg leve med. Merker veldig lite til den under vanlig kjøring, men lager litt lyd under svinging i 4hjulstrekk.

Blir vel til å montere CB-radio i løpet av uka, og forhåpentligvis kommer motor og girkassefester også i løpet av uka.
Tittel: Sv: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenSø., 1,Desember,2013,19,13
På tide med en liten update her.

Siden sist er motorfester og girkassefeste kommet på plass. Motorfester fra Brown Dog industries. Blei en del mer tilpassing og modifisering på de, siden de ikke har samme motorfester i statene. Måtte borre noen hull i brakettene, så det blei ikke helt hundre... Ganske mye vibrering. Det har kanskje også en sammenheng med at traversen har fått mye juling, og er bøyd ganske mye opp på midten. Dette gjør at det blir feil vinkel på gir og motor, og eksosanlegget ligger altfor nærme girkassetunellen.

Ellers har det kommet ny vinsj, Quadratecs "egenproduserte" Q-9500IS, med syntetisk tau denne gangen. Ikke fått prøvd den skikkelig enda, siden styrestaget knakk når jeg var en tur i Svarstad i går. Så nå har bilen akkurat fått nytt styrestag, forsterket denne gangen, og massivt, i forhold til det gamle hule... Får satse på at det holder ei stund :P
Tittel: Sv: Vidar's Garasje!
Skrevet av: PettersenLø.,22,Mars,2014,22,33
Ny oppdatering, fortsatt uten bilder :P Glemmer å ta bilder når jeg er på verkstedet, altfor mye annet å gjøre :P

Skifta sleperingen i rattet, så nå har jeg igjen tut, og airbag på førersida. Grei jobb igrunn, bare husk å ta av batteripolene før du gjør det :P Så er det bare av med airbag, av med ratt (bruk avdrager), ut med slepering, inn med ny og på med ratt og airbag igjen.

Har fått fiksa handbrekket, etter at knappen "datt" av med et smell en gang i fjor... Måtte skifte hele spaken, siden både knapp og fjær forsvant ut i periferien. Grei sak, av med midtkonsollen, sitter to skruer i oppbevaringsboksen, en skrue ved girspak, og en ved firhjulstrekkspak. Skifta også håndbrekkvaiere, alle tre. De to bakerste fikk seg en knekk på landstreffet, og var ikke operative :P

Skifta også bremsesko. Så nå fungerer bremsene optimalt, men handbrekket trenger en del justering.

Eksosanlegg blei skifta, siden det var et hull på ca 10 cm i diameter i lydpotta. Nesten stille bil igjen
Tittel: Bilder! Yay!
Skrevet av: PettersenTo.,18,Desember,2014,17,11
Hmmm, helt siden Mars a gitt... Skjedd litt etter det. Gode, gamle Cherokee'en fikk en smell i ræva, og to knekte rammevanger. Hadde ikke tid til å få det fiksa, så handla ny bil. 97 modell ZJ denna gangen, heva ca 3", ARB i begge aksler.

Men Cherokee'en er her fordet, skal få fiksa ho så fort jeg har plass i garasjen... Der står nemlig et annet prosjekt, en rein lekebil. 90 modell XJ, ribba for det meste, foreløpig heva 2" foran, og litt mer bak.
Hadde et sett med hevefjører hvor hovedbladet var knekt, så kappa hovedbladet i rett lengde, og monterte hovedblader fra ei standard fjørpakke oppå der :P Funka fjell det. Slang over noen aksler vi hadde liggende, Chrysler 8.25 med LSD og 4.10-dreving, og en Dana 30 med Aussielocker. Funka bra sammen med automat og 4-liter.

Sånn begynte det:
(https://farm9.staticflickr.com/8610/15862954928_6b421ba0f2.jpg)

Her har vi fått røska ut mesteparten innvendig, og begynt å fjerne unødvendige ledninger og duppeditter. Holder også på med akselbytte.
(https://farm9.staticflickr.com/8631/16049704552_7e084c8476.jpg)

Dash og interiør ute, måtte flytte bilen, og da var ølkassa fin^^
(https://farm8.staticflickr.com/7513/15428116254_4b4dca9c90.jpg)

Kappa litt bedre plass til dekka.
(https://farm8.staticflickr.com/7491/15428106064_a1fbe81ff8.jpg)

Fått på fangeren, mangler å koble vinsjen og få inn lyktene igjen.
(https://farm8.staticflickr.com/7546/15430730613_dac0fd72f6.jpg)

Fått inn igjen litt interiør, dash in the making.
(https://farm9.staticflickr.com/8613/16049685562_1e28e630b9.jpg)

På landstreffet, torsdag morra.
(https://farm8.staticflickr.com/7538/16024606016_c30126b8af.jpg)

(https://farm8.staticflickr.com/7522/15862927628_3b51cc5b06.jpg)

Søndag ettermiddag, "skulle bare"...
(https://farm9.staticflickr.com/8655/16049679532_3d59803fe0.jpg)

Og hjem igjen.
(https://farm9.staticflickr.com/8670/16050512405_d720892473.jpg)

Skal prøve å få tatt litt bilder av hva som skjer framover, lekebilen skal i hvertfall bli større.