www.jeepclubnorway.no

Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: 4Runner på Ma.,14,Juni,2010,22,08

Tittel: YJ'n hass Runar
Skrevet av: 4RunnerMa.,14,Juni,2010,22,08
Av ren inspirasjon av andre garasjer har jeg besluttet å opprette en liten tråd selv så kanskje jeg kan gi noen ideer og inspirasjon til andre igjen.

Var på leting etter en ny bil og snubla nærmest tilfeldig innom Jeep, og syntes jo at Wrangler'n var kongen på haugen. Fikk overtalt madammen om at
hun såklart kunne bruke nybilen (en 2005mod Corolla), bare jeg fikk bestemme hva som skulle kjøpes inn denne gangen. Leste endel på forumet her og
kom vel fram til at en 4 liter var det mest fornuftige da jeg hadde lyst på litt motorkraft. Det måtte jo da bli en YJ siden en TJ med 4 liter er lei å
oppdrive her til lands. Fulgte vel med et par måneder på Finn.no uten at helt det store dukket opp.

En ettermiddag derimot kom det opp en armygrønn 95 modell YJ med 4 liter. Jeg ringte tvert og avtalte møte neste dag. Bilen var pen i lakken
og det var heller ikke særlig mye rust under gulvtepper eller på ramme/understell. Den hadde nok stort sett stått i garasje de siste årene og var kjørt
av en pensjonert herremann. 165000 hadde bilen gått og siden resten så bra ut syntes jeg ikke dette var så skrekkelig mye og dermed ble kjerra kjøpt.

(http://i1040.photobucket.com/albums/b407/Frysern/Wrangler/CIMG0595.jpg)

Første jeg gjorde når jeg fikk summet meg etter kjøpet var å rive ut alt av tepper. Disse hadde nok samlet støv i 15 år og lukta rett og slett dritt.
Softtoppen som fulgte med var også sliten og manglet også et par deler til rammeverket. Dermed måtte det handles stash!

Hadde ikke handlet fra USA tidligere men leste litt om det her på forumet og dermed ble Quadratec valgt som nettbutikk og jeg opprettet også en
konto hos Jetcarrier som tok seg av alt av frakt og slik. Veldig enkelt, hurtig og greit å bruke.
I første runde ble det dermed bestilt:

*Ny softtop - Sunrider: http://www.quadratec.com/products/11004_XX_PG.htm
*Nytt teppe: http://www.quadratec.com/products/14051_3XX_PG.htm
Samt nye speil, viskere og panserfester da disse var rustet og så slitne ut.

Etter ca.14 dager kunne varene hentes på posthuset og jeg var en glad mann. Kjøpet fra USA hadde gått smoooth!
I mellomtiden hadde jeg jobbet litt med dørken i bilen. Det lille som var av rust og dritt pusset jeg med stålbørste og penslet
deretter med Rustomvandler fra Corrostabil. 2 lag hammerite oppå der igjen. Etter ca. 2 mnd ser det fortsatt meget bra ut,
men tiden vil vel vise om dette fikk stoppet litt av rusta.

(http://i1040.photobucket.com/albums/b407/Frysern/Wrangler/CIMG0614.jpg)

Nytt teppe ble lagt i bilen, samt nye matter spesialtilpasset YJen:

(http://i1040.photobucket.com/albums/b407/Frysern/Wrangler/CIMG0592.jpg)

(http://i1040.photobucket.com/albums/b407/Frysern/Wrangler/CIMG0615.jpg)

Videre hadde bilen en sprukket manifold og det putra litt mere under panseret enn jeg hadde sansen for. Dermed måtte nye
deler bestilles og jeg havna på: http://www.quadratec.com/products/17604_101_07.htm
Lurte endel på om jeg skulle ta jobben selv med å bytte den eller få et verksted til å utføre jobben, men alle jeg prata om var
redd for å knekke bolter og kunne ikke gi meg noen fast pris. Dermed tok jeg jobben selv, fikk litt hjelp av fatter og vi fikk vel
bytta den på en 4-5 timer. Kan utvilsomt gjøres langt raskere med litt erfaring.
Bilen fikk golyden tilbake og virker langt mer aggressiv på gassen nå. (Fikk ikke tatt bilder av selve byttet).

Sitter nå og sikler på nye fjærer og dempere da bilen oppleves som "mildt ubehagelig" å kjøre på bygdeveiene.
OME 2.5" er vel antakeligvis det jeg går for da Kristian på forumet her var godt fornøyd med sine.
31" dekk og nye felger står jo også på ønskelista og vi får se om det blir en råd da skattepengene kommer!  ;D

Har ikke helt de store planene om å bruke bilen til offroadkjøring foreløpig, men mer som en dagligdags bruksbil og fishekjerre.
Men aldri si aldri...  ???

(Kommer vel mere bilder etterhvert som jeg fikser den opp).


Tittel: Re: YJ'n hass Runar
Skrevet av: store indianerTi.,15,Juni,2010,09,20
Gratulerer med flott bil ;D ser du har planer om OME Kit på bilen din, det er forresten kanon flott sett 8) mne du må bare huske at OME til YJ ikke har gyldige TUV papirer. De har gal vekt på bakaksel :( og da får du det ikke godkjent i vognkortet :( :( men snakk med Amund på BG-nor. Vet han jobber med saken. Selv har jeg kjøpt Trailmaster 4" til min YJ med riktige vekter i TUV-papirene.
Tittel: Re: YJ'n hass Runar
Skrevet av: 4RunnerOn.,16,Juni,2010,01,09
Ok, tar vel en tur til BGnor neste uke så skal ta en prat med gutta der da. Åssen er Trailmaster i forhold til OME? Stivere?

Har også et annet lite problem som noen kanskje kan bistå med. Bilen vandrer litt, spesielt er det merkbart når jeg kommer opp
i en 70-80 km/t. Må justere litt på rattet hele tiden.
Har prøvd å se under bilens mens en annen vrir på rattet, men kan ikke se noe merkbar slakk noen plass. Eneste jeg ser er at
om jeg rører +/- 3cm på rattet er det fortsatt ingen bevegelse på pitman armen. Styrestaget inn på snekka derimot beveger seg.
Har også strammet opp snekka litt med skruen på toppen, men dette hjalp ingenting på problemet.
Vurderer å bytte alle endeledd og snekka hvis ingen har noen smarte tips å komme med.
Tittel: Re: YJ'n hass Runar
Skrevet av: 4RunnerTi.,14,September,2010,17,59
Lite YJ prat her om dagen så får vel oppdatere litt hva som har skjedd med kjerra mi i sommer.

Hadde jo lyst på et hevesett for senere å få på litt større hjul. Bestilte først et 2,5" trailmaster sett, men dette manglet akselvekter i vognkortet så jeg var litt i tvil om dette ville la seg godkjenne. Tok kontakt med BT og de var noget skeptiske også. Bestemte meg da for å bytte til OME 2.5" da akselvektene som sto i mitt vognkort var innenfor oppgitte i OME's tûvpapirer. Brukte vel ei god helg på å installerer dette, da jeg aldri hadde gjort noe liknende før. Slet mest på framakslingen pga. at jeg ikke hadde tatt av trackbaren til å begynne med og denne pressa nok akslingen over til ene siden. Men det gikk til slutt og bilen ble rett og slett som ny å kjøre. Mye mykere og ligger bedre på veien. Har akkurat hatt forstillingskontroll på bilen nå og skal gjøre et forsøk på å få det godkjent nå i høst.

Slet jo også med at bilen vandra endel og var vanskelig å styre når den kom litt opp i fart. Løste dette med ny styresnekke fra PSC og OME styredemper. Dette gjorde susen når det gjaldt styring og jeg føler ikke at det er en risikosport å ligge i 80km/t lenger.

Videre har jeg byttet ut litt småting som dørpakninger, dørhåndtak og speil. Gitt hardtoppen en ansiktsløftning, sentret skiltet foran, flytta tusenmeterene og litt annet småtteri. Blitt mye kjærlighet på Jeepen i sommer.

Planen videre er å få på litt større dekk, 33" frister, men dette drar vel med seg endel annet på kjøpet. Nye felger og skjermbreddere må vel tas i samme slengen så dette skulle fylle budsjettet for neste år.

Slik ser bilen ut i dag:

(http://i1040.photobucket.com/albums/b407/Frysern/Wrangler/CIMG0700.jpg)