www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: Ragnarokk på Sø.,23,Mai,2010,05,42

Tittel: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: RagnarokkSø.,23,Mai,2010,05,42
Da var det skjedd, simringen i bakkant av 3,1 Vm dieselen har begynt å lekke. Har vasket motor rommet opp og ned flere ganger, samt ligget våken med folla hender om natta i håp om at lekkasjen skulle stamme fra andre steder, men i dette tilfelle gjør den nok ikke det dessverre.

Jeg har søkt endel rundt på forumet her, og forstått det slik som at å bytte denne simringen, er en relativt tidkrevende jobb, og derav grisedyrt å få utført på verksted. Derfor har jeg, etter endel frem og tilbake, bestemt meg for å jekke opp Jeepen, og heller gyve på selv.

Jeg ser at det er mange karer med vanvittig god kjennskap til jeepene sine her på forumet, og håper derfor på litt hjelp. Har skrudd endel tidligere, men må innrømme at det skal ikke så veldig mye til for å øke selvtilliten min akkurat på dette området.

Har et par spørsmål som jeg ikke helt har greid å finne svaret på.

- Er det mulig (med vanlig verktøy) å få løsnet samtlige bolter rundt girkassa, uten å ta ned motoren?

- Må man splitte selve converteren for å få den løs fra svinghjulet?

- Er det greit å få løs svinghjulet med en relativt vanlig avtrekker, eller må det spesial verktøy til?

- Hvordan moment skal de forskjellige komponentene settes fast med ved tilbake montering?

- Er det noen som har noen gode råd på veien?


Alle tips og triks mottas med største takknemlighet...

Tittel: Re: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: teerexSø.,23,Mai,2010,17,00
Første bud er vel å laste ned verkstedmanualen, der står vel en del essensiell info.
Tittel: Re: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: RagnarokkSø.,23,Mai,2010,19,10
Fant en verksted manual som visstnok også skulle omhandle 3,1td på e-bay. Denne er kjøpt, og ventes vel i posten i løpet av kort tid. Har søkt mye på nett etter en nedlastbar manual, men uten hel så langt. Noen som sitter på en link til 3,1 td manual?
Tittel: Re: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: teerexSø.,23,Mai,2010,22,05
Joda de fleste her har vel lastet ned manualen. Det skal ligge en link i en tråd som omhandler nettopp dette, et sted her.
Jeg bestilte en CD fra ebay i fjor, men der var det stort sett bare tøv på. Iallefall ikke den rette manualen.
Tittel: Re: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: aslemjoenSø., 1,August,2010,16,05
Har samme problem selv m.h.t. lekkasje i simmerring (ikke pop å parkere på steinlagte områder  :P) - og sjekket pris.
"Mitt" verksted antydet ca 11-12 tusen for å gjøre jobben.

ER det derimot mulig å gjøre dette selv, med hjelp av instruksjonsmanual og ordinært verktøy, så tar jeg jobben.

Noen som har utført det/ kommet videre i leting etter manual??

På forhånd takk!
Tittel: Re: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: RagnarokkTo., 5,August,2010,06,52
Gjorde nettopp denne jobben selv. Er litt arbeid, men ikke noe hokus pokus egentlig.

Verksted manualen fant jeg her på forumet: http://www.gianecri.it/WJ/WJ.htm

Denne gir en veldig grei beskrivelse av jobben. Følger du denne slavisk, kan det egentlig ikke gå så mye galt. Noen små tips på veien vil allikevel være:

-Straks du får av transferen, og løsnet på bærebjelken under kassa. Vil motoren tippe såpass langt ned at det ikke er noe problem å   komme til boltene rundt girkassa, men du vil ha en klar fordel om du har 3 stk forlengere til skralla tilgjengelig. (ikke tipp motoren før du har løsnet eksos og dekselet rundt vifte)

-Disse 3 forlengerene trenger du også for å løsne den øverste bolten på starteren.

-I senter av svinghjulet sitter det en liten kopp som holder converteren på linje. Denne presser du ut ved å bruke en av boltene (de
lengste) til forakslingen i det gjengede hullet i midten.

-Du må ha ei ganske stor pipe (husker ikke størrelse, men over 40 mm) for å turne motoren mens du løsner coverteren fra svinghjulet. Du kan også bruke en stor skiftenøkkel på vifte hjulet, om ikke du har pipe.

-Det er ikke nødvendig å skru startkransen løs fra svinghjulet, bare ekstra arbeid :)

-Vær forsiktig når du setter til boltene med moment igjen. Vrei av et par, selv om jeg fulgte moment anvisningen i manualen.   

I tillegg til selve simmeringen, bør du også bytte 3 stk o-ringer bak på motoren. Disse dukker opp etterhvert som du løsner på delene. Vil også anbefale deg å bytte simmering i forkant av girkassa mens du har denne nede. Mener å huske at jeg betalte nesten 1900 kr for de 2 simmeringene, og de 3 o-ringene hos den lokale Jeep forhandleren. Så super billige er de ikke akkurat.

Prøver å legge ved bilder fra dele katalogen. Delene jeg byttet er gulet ut.

Noe mer du lurer på, så er det bare å slenge ut en post til.





Tittel: Re: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: teerexTo., 5,August,2010,19,14
-Vær forsiktig når du setter til boltene med moment igjen. Vrei av et par, selv om jeg fulgte moment anvisningen i manualen.   
Har du en kalibrert momentnøkkel da ?  ???
Tittel: Re: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: RagnarokkTo., 5,August,2010,19,57
Den var helt ny ut av esken ja..
Tittel: Re: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: teerexTo., 5,August,2010,20,21
Jeg lånte en gang en momentnøkkel av en venn, da jeg ikke hadde min egen tilgjengelig.
Det viste seg at denne var heelt feil, holdt på å ødelegge gjengene i en sylinder men rakk å stoppe da jeg kjente det var noe feil.
Den ga nesten 50 Nm der det skulle være 30 Nm.
Han var til og med bilmekaniker, men hadde aldri brukt denne momentnøkkelen  :P

Etter dette fikk jeg testet alle mine tre momentnøkler sånn at jeg vet at de er innenfor noen få prosents avvik.
Tittel: Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: cat-viMa.,10,Februar,2014,12,11
Dere som har gjort denne jobben, demonterer dere reduksjonskassa fra automaten eller tok dere ned begge kassene som en del? og hvor mange av dere måtte bytte selve aluminiumsplata p.g.a. sprekk i denne. Vurderer å gå løs på jobben selv, har forstått det slik att aluminiumsplata mellom motor og gear er et litt svakt punkt, denne koster i underkant av seks laken hos maldal, med tettninger så kommer det fort opp i sju+. Så jeg vurderer litt frem og tilbake.
Tittel: Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: teerexMa.,10,Februar,2014,16,42
Er det ikke flexplata du tenker på, som er et svakt punkt ? Den kan jo sprekke men den får man jo ikke tak i ny da.
6 laken for ny adapterplate var jo ikke altfor ille sånn sett, men sprekker disse ?
Jo de gjør kanskje det, ifølge Cryslercraps innlegg her http://www.offroad.no/forum/topic/127536-grand-cherokee-wj-2000-lekker-litt-olje-mellom-bellhouse-og-girkasse
Siden Maldal har dem i sortimentet så er det tydeligvis et problem....

Er hovedlekkasjen mellom motorblokka og adapterplata ? Eller blir det noe lekkasje inni converterhuset/bellhousing ?

Her noen bilder av sakene jeg fant på nett:
Tittel: Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: cat-viMa.,10,Februar,2014,16,58
Var adapterplate jeg tenkte på ja, når jeg kjøpte bilen for ca. 6 år siden så la selger ved en adapterplate som hadde vært bytta, den var det flere sprekker i, er ikke helt sikker på når denne ble byttet. Venter litt åser om arbeids-lysta skal komme over meg :) og så passer det litt dårlig å være uten bil de neste to ukene, (sjelden det passer da :) )
Tittel: Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: findanameFr.,14,Februar,2014,21,39
Jeg skjønner egentlig ikke hvoror noen skulle ha lyst til å gå løs på denne jobben med så mye arbeid og så mange usikkerhetsmomenter, når forhandlerverkstedet kan gjør jobben til en grei penger. De har bukker og verktøy etc etc. Spør din nærmeste hva de tar for jobben. Kan hende du blir positivt overasket. Jeg var og nå har jeg en WJ UTEN OLJE LEKKASJE. Deilig
Tittel: Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: teerexFr.,14,Februar,2014,22,54
Det handler om mestringsfølelsen. Man skal ikke måtte spørre om hjelp  :)
Tittel: Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: findanameSø.,16,Februar,2014,19,57
Skjønner:)

Lykke til til ham som skal under bilen og skru..
Tittel: Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: teerexSø.,16,Februar,2014,22,37
Håper det blir en stund til det blir min tur.
Dvs. til jeg har fått bygget garasje med løftebukk  :P
Tittel: Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: xxaxxSø.,16,Februar,2014,22,45
Er en rett frem jobb. Tar ikke så lang tid for to mann. Jeg bytta simmeringen og alle oringene men fortsatt lekker det. Men oljen kommer ut mellom kassa og adapterplata. Må nok ned med kassa igjen og se hvorfor regner med det er feilproduksjon på simmeringen eller noe....
Tittel: Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: cat-viMa.,17,Februar,2014,08,14
Om den lekker etter bytte av simring så bør du rengjøre adapterplata og gå over denne med argusøyne, denne har det vært sprekk i på flere en en av disse bilene.
Tittel: Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: xxaxxMa.,17,Februar,2014,13,59
Det ble gjort når plata var av, rengjort og sjekket. Så da må den ha sprukket i monteringen.
Tittel: Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: cat-viTi.,18,Februar,2014,08,02
Ok, nei, tror ikke att den sprekker sånn uten videre under montering, det jeg har sett av sprekker ser mer ut som tretthetsbrudd, det er jo en del bevegelse i en 3.1 oljebrenner.
Tittel: Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: xxaxxTi.,18,Februar,2014,08,32
Hvor på plata sprekker den som oftest?
Tittel: Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: PerHOn., 5,Juli,2017,21,47
Ber om tilgivelse for å plukke opp en gammel tråd, men denne virker å være den beste om emnet..

Jeg setter igang med demontering nå, men et par spørsmål fant jeg ikke svaret på:

Kan girkasse demonteres uten å tømmes? Den er ikke så gammel på min, og det blir jo en 1000lapp det også!

Hvorfor må fordelingskassen av? Kan den ikke henge på kassa med ut?

Når man senker i bakkant, senker man bare til motor butter i torpedoveggen? Og det er ok så lenge eksos og viftedeksel er av?
Tittel: Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: teerexTo., 6,Juli,2017,00,49
Girkassen er jo tett så den kan jo tas ut av bilen uten å tømmes, så lenge converteren får følge med.
Men oljen er ikke så dyr, hvis du kjøper på Biltema  :)
Har ikke gjort jobben selv, men i servicemanualen står nok framgangsmåten beskrevet.
Det blir vel veldig tungt hvis fordelingskassen skal sitte på.
Tittel: Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: PerHTo., 6,Juli,2017,12,53
Jeg er godt igang, og har den nevnte manualen. Jeg valgte å beholde hele samlet, så senker jeg hele røkla ned på et Trillebord under bilen (som er på løftebukk).

Jeg lurer fortsatt på hvor mye jeg kan vinkle motoren, og hva den til slutt butter i!

Sliter også med å få løsnet downpipe, noen tips der?
Tittel: Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: PerHFr., 7,Juli,2017,10,22
Da er kassa ute, og flex platen er av.

Sentreringen av converteren kom ut med en M8x55 bolt i senter, bare å skru til den er ute. Jeg glemte å ta høyden på denne skal den sitte helt inne?

En av mutterene som holder adapterplaten er borte! Har nok hatt veldig flaks at den ikke ødela noe, ingen skader å se.. Hadde de ikke Loctite i 2000??

Forøvrig litt overasket over at alt er metrisk på denne! good stuff. :)
Tittel: Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: PerHFr., 7,Juli,2017,13,43
Bestilling på ny adapterplate lagt inn hos maldal.  :-\ Sprekt flere steder.

Det at jeg fant 6-7!! løse bolter til sammen bak der har nok litt å si for sprekkdannelsen også, ting får jobbe litt mer når det ikke sitter fast. Ny blir definitivt festet med loctite.
Tittel: Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: teerexFr., 7,Juli,2017,17,44
Joda Chrysler/Jeep har hatt mye metrisk i en mannsalder. Og adapterplate osv. er nok produsert i Italia siden motoren er det.

Kanskje mange av oss kjører rundt med en skrue løs  :P
Eneste jeg har sjekket er de 4 boltene til flexplata som man kommer til gjennom inspeksjonshullet bak/under turboen når man tar vekk downpipen.
Ingen av mine var særlig løse heldigvis.

Ser at Maldal lagerfører adapterplate, til den nette sum av kr 6000. Ingen billig fornøyelse da.
Flexplate skaffer de også, til nesten 4000.

En herre fra Polen? får laget adapterplater i stål til disse motorene. Han har jo skrevet en del innlegg her på forumet.

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,14584.msg79847.html#msg79847

Tittel: Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: WilySø., 9,Juli,2017,11,44
Joda Chrysler/Jeep har hatt mye metrisk i en mannsalder. Og adapterplate osv. er nok produsert i Italia siden motoren er det.

Kanskje mange av oss kjører rundt med en skrue løs  :P
Eneste jeg har sjekket er de 4 boltene til flexplata som man kommer til gjennom inspeksjonshullet bak/under turboen når man tar vekk downpipen.
Ingen av mine var særlig løse heldigvis.

Ser at Maldal lagerfører adapterplate, til den nette sum av kr 6000. Ingen billig fornøyelse da.
Flexplate skaffer de også, til nesten 4000.

En herre fra Polen? får laget adapterplater i stål til disse motorene. Han har jo skrevet en del innlegg her på forumet.

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,14584.msg79847.html#msg79847

I'm from the Czech Republic no from the Poland :-)
Tittel: Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: teerexSø., 9,Juli,2017,12,05
Sorry, I once had a Jawa  :)
Tittel: Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: PerHSø., 9,Juli,2017,13,31
Jeg bestilte fra maldal siden de var de eneste som hadde plate på lager, og fordi Wily så han ikke hadde flere igjen. Så får vi se hvor lang tid det tar, maldal har ferie nå.. Frustrerende å vente, jeg har jo bruk for bilen! På andre siden forstår jeg godt at folk trenger ferie.

Jeg syns det virker som det har vært en systematisk sammenstillingsfeil her siden så mange opplever at skruene bak der løsner. Tipper du aldri ser sprekker på biler hvor alle skruer sitter fast..
Tittel: Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: pederznSø., 6,August,2017,22,48
Har akkurat tatt denne jobben å fått skiftet o-ringene og simmering.
Fikk kjørt ca 2000km å nå lekker det som aldri før :/

Tittel: Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
Skrevet av: PerHSø.,27,August,2017,10,01
Det kan hende at du har opplevd det samme som meg, at skruer har løsnet og at det har gjort skade.. På min er det sprekk i blokka rundt en pinnebolt.. Fest disse skruene med Loctite folkens!