www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: Stormer på Fr., 4,September,2009,10,31

Tittel: Chip eller powerbox
Skrevet av: StormerFr., 4,September,2009,10,31
Hei Wurderer å bytte ut ZJ med en WJ fra 04. litt skeptiskt il å gå fra V8 til 2,7 diesel....Det er ivertfall sikkert at her skal det trimmes. Spørsmålet er hva blir jeg mest frornøyd med Å få bilen chip trimmet eller å koble på en Powerbox?
Tittel: Re: Chip eller powerbox
Skrevet av: teerexSø.,27,September,2009,03,04
Ikke mange svar her.. hehe. Ordinær chip-trim er vel alltid å foretrekke om du spør ekspertisen.
Powerbox ble relativt slaktet i bladet Motor i fjor var det vel..  nei ingenting er som skikkelig chip-trim.
Tittel: Re: Chip eller powerbox
Skrevet av: StormerMa., 5,Oktober,2009,09,41
Takk for svar, gikk for chip/reprogramering har nå 188 hk og 470nm kjempefornøyd. ;D
Tittel: Re: Chip eller powerbox
Skrevet av: TomasMa., 5,Oktober,2009,23,26
Pris, hvor, forbruk før og etter, fortell, fortell. :P
Tittel: Re: Chip eller powerbox
Skrevet av: StormerTi., 6,Oktober,2009,12,00
Når det gjelder forbruket ligger det på det samme som før tuningen, men jeg har jo trått på litt mer nå som det er mer å hente så det er ikke helt samenlingnbart.

Det er et firma som heter Ultimo som gjorde dette ring Trond Ødegård
tlf: 9005 0404 (vanlig kontortid). og Hils fra Snorre Hansen så hjelper han deg.
Prisene variere litt ettersom hvilken tunig du velger. jeg ga 4800 eks mva.

Konseptet deres er helt genialt der har et tilbud som de kaller på stedet service hvor de kommer til deg og tuner bilen der og da. Jeg satt på kontoret mens han puttet ekstra pulver i bilen min.
Tittel: Re: Chip eller powerbox
Skrevet av: teerexTi., 6,Oktober,2009,13,40
Jeg satt på kontoret mens han puttet ekstra pulver i bilen min.
Hvis han bare puttet pulver på tanken så spørs det jo hvor lenge effekten varer  :P
Tittel: Re: Chip eller powerbox
Skrevet av: svempaTi., 6,Oktober,2009,14,48
 Min WJ 2.7 crd fikk jeg omprogrammert på Beckhmans tuning og forbruket ved blanda kjøring gikk ned litt i overkant av 1 dl.
De omprogrammerte også gearkasa slik at den holder gearet litt lengre før den girer ned sånn at man får utnyttet det ekstra momentet motoren får......synes selv det ble myyye bedre.

Det programmet jeg valgte var steg IIII  med mest effekt og høyest moment.....det var også den mest aggressive momentkurven, så det var anbefalt å ta det litt rolig med gassfoten skulle man trekke tung campingvogn eller lignende og det var også muligheter for litt svartrøyk ved pådrag.

De lovet 203 hk og 500 nm og det tror jeg absolutt stemmer
prisen var 8000 så det er jo ikke akkurat billig men men.....
Tittel: Re: Chip eller powerbox
Skrevet av: teerexTi., 6,Oktober,2009,17,23
Har 2,7 også sånn amerikansk kasse som vi med 3,1 har ? Eller er det mercedeskasse kanskje.
Vi med 3,1 sliter jo med denne feilprogrammerte lock-up'en på RE44 som kobler inn først ved 120 km/t.
Så de som programmerer har gode fortjenestemuligheter på det markedet iallefall  :-[

Kan jo si at jeg angrer litt på at jeg ikke spytta i de 50-100.00 ekstra kronene for en 2,7, men da hadde jeg jo ikke fått råd til båt i sommer  ;D
Tittel: Re: Chip eller powerbox
Skrevet av: StormerOn., 7,Oktober,2009,09,48
2,7l har MB kasse ikke amerikansk.


Tittel: Sv: Chip eller powerbox
Skrevet av: teerexSø.,14,April,2013,04,36
Disse lover mye futt for pengene.. 190 hk og 480 Nm på 3,1TD, kan det stemme tro ?

http://www.smchiptuning.com/2231/jeep-grand-cherokee-3.1-td-140?lang=en

Riktignok står det at evt. andre ting må modifiseres, men det står ikke hva.
Selv 455 Nm på standard tuning-nivået er jo mere enn jeg har sett før (har 425 Nm selv.. ifølge han som tunet min).
Tittel: Sv: Re: Chip eller powerbox
Skrevet av: ZigmaSø.,14,April,2013,09,33
Takk for svar, gikk for chip/reprogramering har nå 188 hk og 470nm kjempefornøyd. ;D

Hei min første post her, ikke meningen og være frekk men har du bremset motoren i dynobenk. Det er en stund siden jeg slutet og tro på julenissen ;)
Tittel: Sv: Chip eller powerbox
Skrevet av: teerexSø.,14,April,2013,10,17
Vil anta at de som utvikler/leverer programvaren til de seriøse tunerne har gjort som følger:

Den aktuelle bil/motormodellen blir benkkjørt før chiptuningen.
Softwaren blir så utviklet/mappet inn mot et ønsket/oppnådd mål i forhold til akseptabel effekt- og momentkurve, temperatur, eksos/røyknivå samt evt. andre parametre slik at tuneren kan stå inne for resultatet og ikke blir belemret med klager/havarier osv.
Effektøkningen blir så oppgitt som den nominelle effektøkningen i forhold til bilprodusentens oppgitte tall.
Som vi vet er det et visst slingringsmonn vedr. motoreffekt innenfor normen, så en hvilken som helst motor kan evt. yte noen prosent mere eller mindre enn angitt både før og etter tuning.

Julenissen trenger man nok ikke tro på, da som kjent "alle " turbomotorer har et visst potensiale for effektøkning ved "chiptuning" så lenge man holder seg innenfor visse grenser vedr. driftssikkerhet.
Det går vel noen hundre tusen chiptunede/omprogrammerte biler bare i Norge så dette er ingen svart magi akkurat, siden det begynte å bli vanlig på slutten av 90-tallet.
Personbilmotorer er godt egnet for dette, da de oftest går med lett belastning i forhold til max. motoreffekt og dermed sjelden blir "utsatt" for den potensiellt mere slitasjeøkende effektøkningen. Om en motor varer 200.000 km eller 300.000 km er lengre er vel forsåvidt da opptil eier, bruksmønster og vedlikehold.
Men automatkasser er kanskje mere utsatt enn motoren, i de tilfeller der kassen er marginalt dimensjonert, evt. hentet over fra bensinmodeller til mere momentsterke dieselmotorer.
Tittel: Sv: Chip eller powerbox
Skrevet av: TrygveaSø.,21,April,2013,21,36
vil bare komplettere teerex's komentar....
hk og den slags skal stemme, forutsatt at andre komponenter som turbo, dieselpumpe, injektorer osv fungerer som de skal/optimalt....
Fikk tunet opp min 06 mb actros 540hk euro3 motor (lastebil) hos bertel osteen lørenskog, bilen hadde 460 hk og alt for lite moment, etter at alle parametere var satt til det høyeste de som merkeverksted gjjør , så var effekten 498 hkpluss en del moment.
Neste trinn nå blir å bytte injektorene som har vert et problem på disse motorene...
Da skal bilen yte rett over ca 600hk... ;D
Men denne bilen ble også testet i dynobenk, for å få bekrefte min mistanke om at enkelte hester var gått videre til de evige jaktmarker :P
Tittel: Sv: Chip eller powerbox
Skrevet av: ChryslercrapSø.,21,April,2013,21,40
Hehe, har nettopp hatt en Actros hos Fyksen selv, den manglet 50hk og 200nm, det er nok ganske vanlig med disse.
Tittel: Sv: Chip eller powerbox
Skrevet av: TrygveaMa.,22,April,2013,16,39
jepp, bare synd eg ikke gjorde noe med den innen bilen ble 3 år siden mb opererer med 3 år garanti på alt innen motor og drivverk...
nå kommer det på rundt 30-35 lapper å skifte dem... >:(
men det har vert MYE trøbbel med euro3 motorene her...
Tittel: Sv: Chip eller powerbox
Skrevet av: Bjørn jeep2Lø., 2,Desember,2017,00,52
Gammel tråd ser eg men tenkte blåse litt liv i den igjen😊 flere som har chipet 2.7? Tok eit raskt søk og ser dei reklamerer med 216hk og 520nm.noen som har testet?
Tittel: Sv: Chip eller powerbox
Skrevet av: teerexLø., 2,Desember,2017,01,15
Tror du må ta de tallene med en klype salt. Ser at biltuning.no opererer med slike tall.
De leverer en tuningboks, istedenfor OBD tuning. Men om den fungerer på tilsvarende måte vet jeg ikke på sparket.

Enda høyere tall og lavere priser her

http://www.bestchip.no/biler/jeep/jeep-grand-cherokee-2-7-crd-163hk

Generelt er jo såkalte powerbokser ikke å anbefale i forhold til ekte chiptuning eller OBD-tuning.
Se hva Flissundet, Norsk Motorkompani og andre seriøse med ekte omprogrammering sier:

Flissundet sier 190 hk og 445 Nm

http://www.flissundet.no/public.aspx?pageid=75922&g0=21714&g1=21999&pg=22002&p=42708
Tittel: Sv: Chip eller powerbox
Skrevet av: Bjørn jeep2Lø., 2,Desember,2017,13,08
Var nok det eg fryktet 😂 men kunne gjerne tenkt meg opp på 218 hk eg😊 noen som har  trimmet disse mye da?
Tittel: Sv: Chip eller powerbox
Skrevet av: teerexLø., 2,Desember,2017,14,26
Husk at automatkassen også skal tåle momentet. Hvilken årsmodell har du?

Husker jeg forsket en del på hvilken olje girkassen til 2,7 CRD skulle ha, og da dukket det jo opp flere svar.
Bl.a. at 2,7 CRD skulle ha blitt levert med en svakere girkasse på de første årgangene, og en sterkere kasse i 2004 (samme kasse som WK og XK V6 3,0 CRD).

W5J400 skulle ifølge enkelte tåle 400 Nm mens W5A580 tåler 580 Nm.

Så er det jo naturligvis noen som stiller spørsmålstegn for hvordan Jeep kunne montere en 400 Nm kasse på en motor med 400 Nm, slik at det blir helt på grensa.
En med 2002-modell mener han har W5A580. Så hvem vet, kanskje alle har det:

http://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php/34982-2002-Jeep-Grand-Cherokee-CRD-Owners

Så er det jo mulig at 400 ikke står for 400 Nm men for 4x4, og at J i W5J400 står for Jeep osv. ifølge beskrivelsen i servicemanualen:

http://www.ausjeepoffroad.com/forum/showthread.php?t=87330

Her er noe jeg skrev i en av trådene under for noen år siden:

"Hvis du bestiller en "build sheet" fra Chrysler til din bil og finner ut at den har DGJ kode for girkasse så har den W5A580 og skal ha ATF+4 olje. Tror jeg....
Og hvis du har DGU kode så har du kanskje en W5J400 kasse og skal ikke ha ATF+4 olje."

For å gjøre det enda mere komplisert vedr. olje så var det forskjellige oljetyper avhengig av om den W5J400 var montert bak en dieselmotor eller bensinmotor (men gjelder jo ikke WJ da).

I tillegg dukket betegnelsene 5G-Tronic, NAG1 og 722.6 opp vedr. MB.girkassen i WJ 2,7 CRD.
NAG1 er MB-kasse produsert av Chrysler i USA og er derfor neppe å finne i WJ som jo ikke ble levert med dieselmotor i USA.

Denne hjelper litt https://www.yourcovers.com/transmission_nag1.php

Emnet er jo diskutert i tråden under her, og det refereres til en TSB fra 2007 som bl.a. sier at WG (altså WJ produsert i Østterrike) med dieselmotor og W5J400 girkasse IKKE skal bruke ATF+4 olje. For sikkerhets skyld står det kode DGJ for W5J400 i TSB'en som da er omvendt av hva som står alle andre steder.

http://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php/36197-2-7-CRD-ATF-Fluid-Confusion

Kanskje du blir mere klok av de trådene her ang. girkassemodell:

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,13748.0.html

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,13445.msg73506.html#msg73506
Tittel: Sv: Chip eller powerbox
Skrevet av: Bjørn jeep2Lø., 2,Desember,2017,19,57
Dette er litt i dypeste laget for meg! Så mye har eg ikke satt meg inn i dette, men kunne tenkt meg ein wj racerbil😁
Tittel: Sv: Chip eller powerbox
Skrevet av: teerexMa.,11,Desember,2017,05,23
Interessante betraktninger ang. 722.6 girkassen

https://www.youtube.com/watch?v=9SwtN49SOag
Tittel: Sv: Chip eller powerbox
Skrevet av: Bjørn jeep2Ti.,26,Desember,2017,19,23
Stenger og egr ved chip på 2.7?