www.jeepclubnorway.no

Modeller => XJ, MJ => Emne startet av: larseko på Ma.,30,Mars,2009,09,47

Tittel: Howto: Skifte topp(er) på Jeep XJ 2.5TD VM
Skrevet av: larsekoMa.,30,Mars,2009,09,47
Verktøy

Det man bør ha av vanlig verktøy er:
- gode pipesett, gjerne både tommer og millimeter.
- en del fastnøkler, særlig 12mm og 13mm er praktiske når man skal få løs luftinntak og eksosmanifold.
- momenttildrager av noe slag, til selve topplokket må man ha gradeskive også.
- ny kjølevæske. Gode væsker som er beregnet på aluminiumstopper bør duge.

Spesialverktøy:
- 12 og 14mm utvendig tolvkantbits (XZN/spline). Jeg måtte til et bilverksted for å få bestilt 14mm. Hvis du som meg kjøper topp fra Sarpsborg Motor, kan det hende du får nye bolter med vanlig utvendig 6-kant. I såfall kan du kanskje bare borre ut de gamle boltene. 
- spesialpipe eller 28mm fast til dieseldyser.

Deler

Det finnes to typer topper. Den ene har ventilløftere som er festet med to bolter/muttere, og den andre har bare én stor bolt med en stor mutter. Førstnevnte er såvidt jeg forstår den nyeste typen, og kan identifiseres uten å ta av toppdeksel ved at glødepluggen står mer eller mindre rett opp. På den andre typen, som er eldst og den jeg har (1995-modell), ligger glødepluggen horisontalt nesten helt nederst på toppen.

Forberedelser



1. Del: Vannmanifold o.l.
(http://lh5.ggpht.com/_UlAU6znHMaE/Sc8j83ACHlI/AAAAAAAAB0Y/0lCJMtl__uQ/s800/image1.jpg)

2. Del: Innsug og eksosmanifold
(http://lh3.ggpht.com/_UlAU6znHMaE/Sc8kIvAxWPI/AAAAAAAABvQ/nnh-OEjSuhk/s800/image11.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_UlAU6znHMaE/Sc8kLLmoknI/AAAAAAAABvo/ZKdI_pOQ5LM/s800/image14.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_UlAU6znHMaE/Sc8kMWszoRI/AAAAAAAABv4/3iDX1zlQlsU/s800/image16.jpg)
(http://lh5.ggpht.com/_UlAU6znHMaE/Sc8kPWKcrLI/AAAAAAAABwQ/FLeoqE-hGKU/s800/image19.jpg)
(http://lh5.ggpht.com/_UlAU6znHMaE/Sc8kRw5OLVI/AAAAAAAABwg/9VRQk8cab5w/s800/image21.jpg)
[/list]

3. Del: Dieseltilførsel og glødeplugger
(http://lh5.ggpht.com/_UlAU6znHMaE/Sc8kEJNN2JI/AAAAAAAABuo/r8j7yGZQr2M/s800/image6.jpg)
(http://lh3.ggpht.com/_UlAU6znHMaE/Sc8kX6S0qaI/AAAAAAAABxI/bCfI70dYofs/s800/image26.jpg)

4. Del: Topper
(http://lh5.ggpht.com/_UlAU6znHMaE/Sc8kgtrrtdI/AAAAAAAAByE/I4V21SF4aXw/s800/image33.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_UlAU6znHMaE/Sc8khqOOwaI/AAAAAAAAByM/opYApn-HGBE/s800/image34.jpg)

Sett sammen i omvendt rekkefølge. Her er min fremgangsmåte:
(http://lh3.ggpht.com/_UlAU6znHMaE/Sd-Pedou7fI/AAAAAAAAB2g/sO2xfTHvI7s/s800/image2-1.jpg)
(http://lh3.ggpht.com/_UlAU6znHMaE/Sd-P-Q4mnII/AAAAAAAAB34/OZNPUhMk3sI/s800/image14-1.jpg)
(http://lh6.ggpht.com/_UlAU6znHMaE/Sd-Pq48z5_I/AAAAAAAAB3A/_FKDLN5KgC0/s800/image6-1.jpg)


På plass med manifolder igjen

(http://lh3.ggpht.com/_UlAU6znHMaE/Sd-Pst91hVI/AAAAAAAAB3I/8SheH3QjORQ/s800/image7-1.jpg)
Kode: [Velg]
   M2   M2   M2   M2
 I    G    A    E    C
 H    L    F    B    D
   M1   M1   M1   M1

Voila - du har nye topper! :)

(Fyller inn med bilder og beskrivelse etterhvert som jeg har tid.)
Tittel: Sv: Howto: Skifte topp(er) på Jeep XJ 2.5TD VM
Skrevet av: simonMa.,30,Mars,2009,11,15
Supert.  Veldig god og oversiktlig writeup.   Men husk også kaffe og sjokolade.   Helt seriøst, når man skal gå gjennom en vanskelig operasjon som dette er det helt nødvendig å være våken og mett.   Min erfaring er bokstavelig talt at nok mat og drikke gjør jobben lettere, pga mindre dumme feil.
Tittel: Sv: Howto: Skifte topp(er) på Jeep XJ 2.5TD VM
Skrevet av: sivrtTi.,31,Mars,2009,02,17
Flott at du tar på deg jobben med å lage en sånn Write-up på dette. Sikkert mange som har klødd seg i hodet under en sånn jobb..
Tittel: Sv: Howto: Skifte topp(er) på Jeep XJ 2.5TD VM
Skrevet av: atleOn., 1,April,2009,17,48
Erfaring viser at det kan være greit å bunkre opp med muttre til eksos manifold. De har en lei tendens å trille faen så langt
når de detter på gulvet.(les ned i sluk eller bak en hylle)
Plaster og noe du kan knuse når frustrasjonsnivået når uante høyder >:(

Hvis du kjører kjerra varm,  stopp motor for så å skru av kjølevanns kanalen oppå motoren, så start den opp igjen.
Da vil du kunne se hvilke topper som det er sprekk i.
Dvs bobler i kjølevann. Endel billigere enn å sende de inn til trykktest ol.

Så selg og kjøp bensinbil.
Tittel: Sv: Howto: Skifte topp(er) på Jeep XJ 2.5TD VM
Skrevet av: larsekoOn., 1,April,2009,19,17
Hvis du kjører kjerra varm,  stopp motor for så å skru av kjølevanns kanalen oppå motoren, så start den opp igjen.
Da vil du kunne se hvilke topper som det er sprekk i.
Dvs bobler i kjølevann. Endel billigere enn å sende de inn til trykktest ol.

Bra tips. Skulle ønske jeg hadde hørt det før jeg plukket fra hverandre vrakgodset ;) Nå må jeg bare bytte hele hurven...

Forsto forresten på fyren i Sarpsborg Motor jeg snakket med i dag at denne motoren er ganske god butikk for dem. Det er visst topper til VM-motorer og støtstenger til samme de selger mest av, omtrent.
Tittel: Sv: Howto: Skifte topp(er) på Jeep XJ 2.5TD VM
Skrevet av: OlavFr., 3,April,2009,21,59
Disse motorene har toppbolter som går på 2 topper. Derfor skal man skifte alle pakningene når en har defekt pakning/ topp.

Olav
Tittel: Sv: Howto: Skifte topp(er) på Jeep XJ 2.5TD VM
Skrevet av: larsekoFr., 3,April,2009,22,08
Stemmer. På min var det dog felles pakning for alle sammen. Virker som om det varierer litt.

Må man forresten skifte alle tetningsringer (kobber) på injektorer, temp. sensor etc? Det er nemlig en ting jeg har glemt å handle inn selv, men de bør vel skiftes.
Tittel: Sv: Howto: Skifte topp(er) på Jeep XJ 2.5TD VM
Skrevet av: SverreFr., 3,April,2009,23,16
Flott write up - denne kommer garantert til nytte for en eller flere uheldige...!
For egen del lurer på om jeg skal gå rett til del 5 før jeg får behov for del 1-4...  :)
Tittel: Sv: Howto: Skifte topp(er) på Jeep XJ 2.5TD VM
Skrevet av: OlavLø., 4,April,2009,20,41
Stemmer. På min var det dog felles pakning for alle sammen. Virker som om det varierer litt.

Må man forresten skifte alle tetningsringer (kobber) på injektorer, temp. sensor etc? Det er nemlig en ting jeg har glemt å handle inn selv, men de bør vel skiftes.

Kopperskiver kan du gløde med en brenner, propan eller lign event. full guffe på komfyren til de er røde. La de kjøle så er de myke og kan brukes på ny...

Olav
Tittel: Sv: Howto: Skifte topp(er) på Jeep XJ 2.5TD VM
Skrevet av: larsekoMa., 6,April,2009,15,15
Hm. Nå er jeg litt nervøs her. Jeg har omsider fått tak i gradeskive for tiltrekking av toppbolter. Det er sånn at man først skal trekke de midtre boltene til med 30Nm to ganger (i rekkefølge ABCDEFGHIL) og deretter dra til 70 grader i tillegg, to ganger (i samme rekkefølgen). Men det måtte selvfølgelig være ørlite grann vrient med den gradeskiva et par steder, og så gjorde jeg en blunder.

Ved første tiltrekking med gradeskive så kom jeg i skade for å trekke én bolt til to ganger på den samme runden, slik at ikke alle de andre boltene som skulle vært strammet to ganger var strammet på det tidspunktet. Jeg fortsatte bare med de andre, og hoppet over denne på runde nr. 2.

På en annen bolt, dvs. den ene som sitter nærmest torpedoveggen, kom gradeskiva borti torpedoveggen, slik at den sto stille når den egentlig skulle gå rundt (et stykke før jeg reagerte på det). Jeg endte dermed opp med å ta denne mer eller mindre på gefuhlen, noe man selvfølgelig ikke skal.

Til sist, etter å ha dratt til alle, prøvde jeg meg litt frem med momentnøkkelen for å se hvor hardt boltene egentlig var trukket til, mer eller mindre, og landet på ca 190Nm, +/-. Jeg kontrollerte at de "tvilsomme" boltene i alle fall ikke var dårligere strammet enn dette.

Spørsmålet blir så om dette går greit, evt. om det er noe annet jeg bør gjøre før jeg monterer resten og setter i gang motoren for første gang? Såvidt jeg skjønner er den videre gangen nå å montere alt som skal på, fylle på vann, la motoren gå i 20 minutter i normal temperatur, for så å slakke alle midtboltene og stramme dem til på nytt etter visse spesifikasjoner(?) Jeg skjønner jo at det er nøye hvordan man trekker til dette, men disse gradskivene er vel heller ikke akkurat supernøyaktige i praksis, og jeg har vanskelig for å tro at dette spolerer hele festen :-\
Tittel: Sv: Howto: Skifte topp(er) på Jeep XJ 2.5TD VM
Skrevet av: larsekoTo., 9,April,2009,12,44
Bumper. Har oppdatert med litt bilder. Jeg er nå relativt ferdig med jobben. Motoren går fint, og så langt har jeg ikke sett noen lekkasjer. Jeg tror dog at tempen la seg rundt 90 grader etter litt bakkeklatring. Tror kanskje ikke all kjølevæska hadde distribuert seg før jeg tok en kjøretur, siden jeg kun hadde fått på 8 liter, og den skal ta 10,5.

Det gjenstår vel å løsne og etterstramme midtbolter, og etterstramme sidebolter, men har vel hørt at det ikke er krise om man driter i dette.
Tittel: Sv: Howto: Skifte topp(er) på Jeep XJ 2.5TD VM
Skrevet av: larsekoTo., 9,April,2009,18,25
Bie etterlyste i en annen tråd noe info om hva dette har kostet meg til sammen. Jeg kan gi en liten oversikt:


- Topper med alt av pakninger og bolter fikk jeg fra Sarpsborg motor til litt over 13.000 etter å ha spurt dem om de kunne matche prisen til en ebay-leverandør (cylinderheads.org ltd eller noe), som ville ha blitt ca. 11.300 etter mva. og frakt. Regn med rundt 3.500 per topp inkludert alt i Norge hvis du ikke får godpris :)
- Spline (14mm) bit: ca. 100kr. Bestilte hos et lokalt bilverksted. Koster rundt det samme for 12mm vil jeg tro, men de finnes ofte i sett også.
- Momentnøkkel hadde jeg fra før, type Biltema til 600 kr.
- Forskjellige pipesett og fastnøkler hadde man fra før, men regn med å bruke et par hundrelapper, f. eks på 28mm fastnøkkel eller andre ting du måtte mangle... :)
- Gradeskive for etterdraging med vinkel fikk jeg lånt av et lokalt verksted. De fåes på ebay.co.uk til ca. 13-14 pund inkludert frakt (søk på angular torque).
- Høykvalitets frostvæske: ca 600.

Med andre ord, om du skulle ta min vei og skifte alle toppene og har det meste av verktøy, bør du klare det til under 15.000. Trykktester du toppene på forhånd, vil du sikkert kunne spare noen kroner, men jeg gidder ikke å ta sjansen på at neste topp ryker igjen om 3 måneder ;-)
Tittel: Sv: Howto: Skifte topp(er) på Jeep XJ 2.5TD VM
Skrevet av: BieTo., 9,April,2009,18,43
Ok. Sjekket du med VM specialist i England?

mvh

B:
Tittel: Sv: Howto: Skifte topp(er) på Jeep XJ 2.5TD VM
Skrevet av: larsekoTo., 9,April,2009,20,01
Ok. Sjekket du med VM specialist i England?

mvh

B:

Ja, jeg korresponderte med dem i et par uker, og en stund så lovet de å selge meg rimelige brukte og testede topper, men dette viste seg å ikke være tilfelle (de fant sprekker i toppene da de holdt på å pakke dem). Da kom det frem at de ikke lenger lagerførte nye topper til den gamle typen motor (de med horisontalt liggende glødeplugger). Det var da gått ganske mye tid, og jeg orket ikke vente et par uker til for at de skulle å få toppene fra Italia. De ville også ha halvparten i depositum før de bestilte fra VM.

VM Specialists var hyggelige, men det var litt tungt å dra ut av dem all info, synes jeg. Det tok f. eks. sju mailer å få pris på toppene, som viste seg å være lik uansett om det var gammel eller ny. Prisen hos VM Specialists var omtrent samme som hos han fyren på ebay. Rundt £160 per topp + bolter og pakninger og frakt/mva.

En liten ting som kan være verdt å nevne, er at VM Specialists vel fører originale VM-topper. Jeg vet ikke om det snakker til deres fordel.... AMC, som jeg endte opp med, skal være bra. Sarpsborg Motor mente at disse også var ørlite grann forsterket i forhold til sprekk-problematikk, selv om de nok ikke ville love at de tålte uendelig med varme ;)

Det skal også ha vært noen tyrkiske topper ute på markedet en stund. De kostet 5-600 kr og er fullstendig ubrukelige.
Tittel: Sv: Howto: Skifte topp(er) på Jeep XJ 2.5TD VM
Skrevet av: BieTo., 9,April,2009,23,44
Takk. Dette er jo meget nyttig informasjon.
Pussig at amerikanske AMC lager topper til en motor som konkurrenten Chrysler kun monterte i de europeiske utgavene. Da skulle man jo tro at det gikk an å bestille disse toppene fra statene, men det har vi vel ennå til gode å høre om at noen har gjort?

mvh

B:
Tittel: Sv: Howto: Skifte topp(er) på Jeep XJ 2.5TD VM
Skrevet av: larsekoTo., 9,April,2009,23,56
AMC-toppene er etter det jeg har hørt spansk-produserte. Jeg vet ikke om det har med amerikanske AMC å gjøre. Jeg er ganske fersk innen amcar ;-)

Edit: Det er nok dette spanske firmaet: http://www.amc.es/productoing.htm#
Tittel: Sv: Howto: Skifte topp(er) på Jeep XJ 2.5TD VM
Skrevet av: teerexLø.,18,Juni,2016,17,32
AMC Spania har nok ingenting med gamle AMC i USA å gjøre. Det er en tilfeldighet.

AMC står i dette tilfellet for Amadeo Marti Carbonell

http://www.amc.es/?page_id=843&lang=en
Tittel: Sv: Howto: Skifte topp(er) på Jeep XJ 2.5TD VM
Skrevet av: olejohnnynMa.,16,Januar,2017,23,08
hei lurte på om det er mulig å opdatere bildene da jeg ikke får sett disse

holder så si på med samme opperasjon å hadde vært artig å se hvordan du satt alt sammen i gjenn :D klarer jo å lese meg til det men liker bilder :D
Tittel: Sv: Howto: Skifte topp(er) på Jeep XJ 2.5TD VM
Skrevet av: dannythekiwiSø.,18,Juni,2017,21,42
Hei,

Det var en fin gjennomgang av jobben.

Men hos meg får jeg ikke opp bildene? Du hadde ikke hatt lyst til å legge ut på nytt eller sende meg bildene?

Jeg skal i gang med samme jobben for en kammerat til uka, og vil være godt forberedt  8)
Tittel: Sv: Howto: Skifte topp(er) på Jeep XJ 2.5TD VM
Skrevet av: teerexMa.,19,Juni,2017,02,50
Siden innlegget er fra 2009 så er nok bildene blitt borte, hvis de var linket til en eller annen bildetjeneste som evt. er lagt ned.
Tittel: Sv: Howto: Skifte topp(er) på Jeep XJ 2.5TD VM
Skrevet av: dannythekiwiTo.,22,Juni,2017,21,11
Er i gang med toppakningsbytte på en 2.5 TD for en kammerat nå. Kan prøve å ta noen bilder underveis. Fant ikke antydning til ødelagt toppakning så det blir nok en tur innom Sarpsborgmotor og få med seg 4 nye topper. Fikk en pakkepris på Mopar topper. Er det noen her som har brukt de? Er det samme merke som lager Original deler til Jeep?

Selve demonteringen var veldig kurant. Jeg og en kammerat brukte ca. 2.5 timer på å demontere.

Men det var noen trange bolter ved eksosmanifolden!

Bonus at den ene støtstanga hadde hoppet av. Så det blir 8 nye av de også.
Tittel: Sv: Howto: Skifte topp(er) på Jeep XJ 2.5TD VM
Skrevet av: teerexFr.,23,Juni,2017,02,06
Mopar er bare navnet på dele-organisasjonen til Chrysler/Jeep osv.

I utgangspunktet er vel AMC-topper å anbefale siden de skal være forsterket i forhold til originalen.
Originaltoppene produseres nok av VM Motori i Italia siden de har bygget motoren, mens AMC holder til i Spania (har ingenting med det tidligere amerikanske bilmerket AMC å gjøre, som jo også eide Jeep i en periode).
Godt mulig at ettermarkedet, dvs. Mopar leverer AMC-topper for alt jeg vet.