www.jeepclubnorway.no

Modeller => YJ => Emne startet av: 88 YJ på Ti., 2,Januar,2007,01,52

Tittel: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
Skrevet av: 88 YJTi., 2,Januar,2007,01,52
Så nå er jeg i gang, har overhalt en ford 8.8 i romjula som skal inn i bilen en av de første helgene. :) Dette tror jeg vill løse alle mine dårlige erfaringer med dana 35 :o Tror dette er den billig bra løsningen for alle som kjører offroad med YJ og TJ.

Litt info: Ford 8.8 fra 1995 og nyere.
Du får en bakaksel som er minst like kraftig som Dana 44, det er samme boltmønster 5-4.5, skivebremser,
til en fornuftig pris.
Så er det baksiden som jeg har valgt og leve med, den er ca. 30mm smalere. du mister ca. 12mm bakkeklaring under diffen og Yoken blir ca. 25mm lengere så du må ha SYE på bilen.

1 stk. Aksel ford Explorer 1996: 3000kr.
1 stk. Ommbygningsett fra M.O.R.E: 3175kr.
1 stk. Gearing og nye lager, simmringer fra summit racing:2850kr.
2 stk. Bremseskiver og klosser fra steinar stolen: 2580kr. 
1 stk. Masse arbeidslyst ::)
Tittel: Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
Skrevet av: JeepTi., 2,Januar,2007,20,09
Dete ser bra ut. Si ifra når du skal oppover, og ta med deg dingsen.

Tor
Tittel: Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
Skrevet av: 88 YJTi., 2,Januar,2007,22,35
Jeg tror jeg kommer til helgen ;D skal prøve og huske dingsen ::)
Tittel: Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
Skrevet av: TomasTi., 2,Januar,2007,22,53
satte du opp diffen selv??
Er det vanskelig å lære seg?
Tittel: Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
Skrevet av: 88 YJTi., 2,Januar,2007,23,17
Ja, med litt veiledning. Teorien er enkel, må bare få alle mål til og stemme. En seriøs knote jobb brukte ca. 5-6 timer, aner ikke hvor mange ganger tok den ut og satt den inn igjen men sikkert 30 ganger. Har du skrud litt bil før så er det en grei jobb. Dette var min andre jeg har satt opp.
Tittel: Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
Skrevet av: TomasOn., 3,Januar,2007,18,12
Jeg har en del verktøy, både tomme og millimeter. Men jeg mangler måleverktøy for en slik jobb.
Har sett med gru de micrometerne som er satt opp i diffen for å måle backlash osv.
Hvor mye ville slikt måle verktøy kostet?
Regner ikke med biltema selger dette.
Tittel: Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
Skrevet av: 88 YJOn., 3,Januar,2007,21,28
Du må ha måleur/m magnetfot, men du bruker det bare til og måle backlash. Resten av målene bruker du målepasta som du legger i kronhjulet, sveiver runt og ser på mønstere fra anleggsflatene (se bilde). Jeg tror Clas Olson har, aner ikke hva prisen er...
Tittel: Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
Skrevet av: HermanOn., 3,Januar,2007,21,32
Må mann ikke ha en moment stav eller lignene til justering av forspening på pingjong lagrer?
Tittel: Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
Skrevet av: 88 YJOn., 3,Januar,2007,21,48
Må mann ikke ha en moment stav eller lignene til justering av forspening på pingjong lagrer?
På Dena 35 og Ford 8.8 er det spennhylse, du strammer til det er 0 slakk deretter litt til så du kjenner det går litt trekt runt . Men du kan ikke slakke igen da må du ha ny spennhylse.
Ps. Når du justerer bruker du ikke spennhylsa da legger du til med et valig forspen bruker den først når alt er på pass.
Tittel: Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
Skrevet av: TomasOn., 3,Januar,2007,23,03
Jeg har også hørt at at man så absolutt burde ha en moment stang for å måle motstanden i lageret. Er visst viktig at det er helt riktig, og ivertfall ikke FOR mye. Da blir lageret varmt, og varer mye kortere.

Uansett, blir nok bra med en 8.8
Er kanskje ikke så dumt at den er noen centimeter kortere. gjør at 10x15 felger ser bedre ut i forhold til skjermene, om ikke dekkene subber da :-)
Tittel: Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
Skrevet av: 88 YJOn., 3,Januar,2007,23,31
Jeg har også hørt at at man så absolutt burde ha en moment stang for å måle motstanden i lageret. Er visst viktig at det er helt riktig, og ivertfall ikke FOR mye. Da blir lageret varmt, og varer mye kortere.

Uansett, blir nok bra med en 8.8
Er kanskje ikke så dumt at den er noen centimeter kortere. gjør at 10x15 felger ser bedre ut i forhold til skjermene, om ikke dekkene subber da :-)

Ok, da bruker du mometstang og jeg bruker følse..  ;)
Tittel: Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
Skrevet av: HermanTo., 4,Januar,2007,17,51
Sitter håndbrekket på Kaliperen eller?
Tittel: Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
Skrevet av: Stein-KTo., 4,Januar,2007,20,16
Du satser på å bli en harding i skog og mark nå! Det blir gøy å se bilen i sitt rette element når du får på denne akslingen!
Tittel: Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
Skrevet av: 88 YJTo., 4,Januar,2007,22,48
Sitter håndbrekket på Kaliperen eller?

Nei, innvendig sko i skive...
Tittel: Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
Skrevet av: WrangsterSø., 7,Januar,2007,04,03
En venn av meg har gjort dette byttet. Han måtte bygge om mellomaksel, da explorer-alselen har annen yoke enn dana 35. Husk dette når du bestiller mellomaksel. I tillegg så står diffen ganske mye mer til høyre enn på dana akselen.  ;)
Tittel: Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
Skrevet av: 88 YJMa., 8,Januar,2007,20,55
En venn av meg har gjort dette byttet. Han måtte bygge om mellomaksel, da explorer-alselen har annen yoke enn dana 35. Husk dette når du bestiller mellomaksel. I tillegg så står diffen ganske mye mer til høyre enn på dana akselen.  ;)

Det er ikke noe problem det følger med ny yoke i Ommbygningsett fra M.O.R.E som passer på akselen som igjen passer til yj krysset...

Hva er ganske mye??? målet er 20mm til høyre. noe som ikke er noe problem..
Tittel: Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
Skrevet av: 88 YJMa., 8,Januar,2007,21,40
 ;D hurrrrra!!! ;D Da er jobben gjort, startet på fredag ca. 1700 med og åpne fordelingskassa for og bygge om denne til fast yoke. Lørdagen startet med demotering av dana 35, innmåling av alle braketter på ford 8.8 punkting og sveising. Mellomakslen var 25mm for lang så den måtte ta en tur i dreibenken og  kuttes for så og sveises. Søndag var det bare og montere ford 8.8, det ble prøvetur kl 1800 som var helt utrolig alt virket perfekt. Det var også veldig deilig og få gode bremser bak som har væst mer eller mindre fraværende på dana 35.

Det kan jeg si til alle som sliter med offroad og dana 35 denne ombygnigen er vært vær krone, det er litt jobb men...  8)

Ps. Bredden på ford 8.8 er litt smalere, men selv om du vet det, er det vanskelig og se...       
Tittel: Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
Skrevet av: 88 YJMa., 8,Januar,2007,22,47
Noen flere bilder....
Tittel: Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
Skrevet av: Stein-KTi., 9,Januar,2007,00,55
Knallbra! Blir vel hardkjøring på deg nå.... Deilig når slike ombygginger funker med en gang.

Men var det den nye akselen fra SYE kitet som var 25mm for lang ? Er det høy pinjong på 8.8 ?
Tittel: Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
Skrevet av: 88 YJTi., 9,Januar,2007,01,03
Knallbra! Blir vel hardkjøring på deg nå.... Deilig når slike ombygginger funker med en gang.

Men var det den nye akselen fra SYE kitet som var 25mm for lang ? Er det høy pinjong på 8.8 ?

Det var mellomaksling som skal passe orginal yj med opptil 3" løft og den ble litt lang, pinjongen  på 8.8 er litt lengere. Det er ikke høy pinjong..
Tittel: Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
Skrevet av: simonTo.,18,Januar,2007,15,41
Pussig nok har jeg også kjøpt en Ford 8.8 :)

Er det noen som kan decode nummeret på diffen ?    S613BR / 3L73885K24
--------
En kar på offroad.no meldte at det betød 3.73 og lamelldiff.   Noen som vet hvor mange splines det er ?

Ang. gearing.  Ifølge denne tabellen (http://jeephorizons.com/tech/rpmchart.html)  er det litt for lite for 33" dekk.   Hva tycks ?
Tittel: Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
Skrevet av: 88 YJFr.,19,Januar,2007,09,48
Pussig nok har jeg også kjøpt en Ford 8.8 :)

Er det noen som kan decode nummeret på diffen ?    S613BR / 3L73885K24
--------
En kar på offroad.no meldte at det betød 3.73 og lamelldiff.   Noen som vet hvor mange splines det er ?

Ang. gearing.  Ifølge denne tabellen (http://jeephorizons.com/tech/rpmchart.html)  er det litt for lite for 33" dekk.   Hva tycks ?

Det er 31 splines. Fikk ikke tid i går Simon..
Tittel: Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
Skrevet av: CJ-7Fr.,19,Januar,2007,11,17
Ang. gearing.  Ifølge denne tabellen (http://jeephorizons.com/tech/rpmchart.html)  er det litt for lite for 33" dekk.   Hva tycks ?
Pussig... skjønner meg ikke helt på alle disse US gear ratio tabellene.
Synes alle! Oppgir alt for lav giring. Mange er nok basert på manuell giring & spe motor i hvert fall ikke V8 & Aut.
Skal jeg m 35" liksom kjøre med 4.56/4.88? Aldri!! Er jo nesten happy m 2.73...

edit: Grattis med 8.8 Simon, sikkert bare å leie inn Knut for hjelp og modding  ;)
Tittel: Sv: Fra Dana 35 til Ford 8.8 i bilen min!!!
Skrevet av: TomasLø.,20,Januar,2007,13,37
Ang. gearing.  Ifølge denne tabellen (http://jeephorizons.com/tech/rpmchart.html)  er det litt for lite for 33" dekk.   Hva tycks ?

Hei simon. Grattis med ny aksel.

Jeg kan jo si litt om min bil, vi har vel lik motor, kasse og transfer. Jeg kjører på MT/R 35x12,5" og har 4.11 i akslene. Og jeg kunne IKKE tenkt meg noe lavere numerisk utveksling. Jeg hadde heller kanskje vurdert 4.56, men det går greit med 4.11. Da har jeg omtrent 2000 rpm i 80, og rundt 2500 i 100 GPS fart.
Lockupen min slår inn i ca 55 - 60 km/t, akkurat slik den gjorde når bilen var original.