www.jeepclubnorway.no

Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: provib@gmail.com på Ti.,21,Oktober,2008,00,22

Tittel: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTi.,21,Oktober,2008,00,22
Det tar tid og koster en del kvelder, et stykke igjen men hva har man en hobby for??? Morro er det uansett og den dagen jeg vrir om nøkkelen tror kommer det til å ta helt av:-)
Det blir en del bilder med forklaring under hele prosessen.
Uansett startet jeg, høsten 07, med kjøp av en ferdig kræsjet TJ 4L Sahara 1997 modell. ;D
Jeg tar gledelig i mot meninger, erfaringer, kommentarer og spørsmål underveis:-)
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTi.,21,Oktober,2008,00,44
På henger hjem fra Trondhjem.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTi.,21,Oktober,2008,00,51
Vel hjemme begynte jeg å demontere for å få oversikt. Etter å ha fjernet radiator og grill fikk jeg vridd om nøkkelen og startet motoren.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTi.,21,Oktober,2008,01,02
Etter et par mnd. hos oppretteren konkluderte vi med at det beste ville være å skifte rammen siden jeg likevel måtte ha den av bilen for å få rettet den. Så da tok jeg med bilen inn så den ikke skulle fryse i vintekulden. For ikke å snakke om meg selv også da.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTi.,21,Oktober,2008,01,07
Så jeg fortsatte med å ta ut motor og merke alle kontakter med nr.
Det er vel en del her ute som sikler på denne som henger å dingler her:-) For det er nemelig en sekser.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTi.,21,Oktober,2008,01,26
Etter masse demontering og bestilling av deler og ny ramme fra usa gikk hele sommeren med til båtsesong og pussing av denne før jeg igjen viet fritiden til TJèn igjen i høst. Det blir deilig å kruse ned til båten med åpent tak for så å nyte resten av kvelden på fjorden:-) Det første jeg da gjorde var å få strippet den nye rammen for lakk både invendig og utvendig for så å levere den til varmgalvanisering i Sverige. På bilde under har rammen nettopp kommet opp av sinkgryta:-) Her gis en garanti på 40 år mot overflaterust men de regner med hvertfall 100:-) Det vanlige problemet med rammerust på disse bilene kommer av at hele karroseriet er galvanisert men ikke ramma og da kommer ramme og karroseri i forskjellige spenningsrekke noe som igjen fører til at ramma tar i mot den kjemiske støyten som karroseriet støter fra seg. nå har jeg eleminert dette problemet.  
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTi.,21,Oktober,2008,01,29
På dette tidspunkt henger karroseriet  i taket mens jeg grunder å lakker den nye rammen.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTi.,21,Oktober,2008,01,48
Dette skal jo tross alt bli en Wrangler så nå har jeg begynt å flytte over deler. Det første var styresnekka og nye bremserørklips. og sån litt underveis bygger jeg opp den nye forakslingen.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTi.,21,Oktober,2008,22,43
Jeg fikk selvfølgerlig også galvanisert mange av smådelene, her er feste til eksosanlegget. Alle deler monteres med et gummibasert materiale i mellom for å skåne metallet og dempe vibrasjoner. Alle bolter fettes ordentlig inn for å hindre de i å ruste fast. Men selv om det fremdeles er sink i gjengene etter at de ble gjenget opp på nytt er det altid lurt med smørr på flesk:-) Målet er å gjøre en berde monteringsjobb enn fabrikken.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTi.,21,Oktober,2008,23,06
På første bilde ser du den ene bakre støtdemper full av tektyl og drit. Tektyl er bra det men noen deler er greit å ha rent den dagen jeg skal vise bilen. En time med avfetting, oppvaskbørste og j..... møkkete hender ble de rene. Dette gjorde jeg også med spiralfjerene, begge deler etter jeg hadde tatt akslingen av den gamle ramma. Resten av akslingen skal vaskes skikkelig og settes inn med tektyl igjen:-) etter hvert blir det også skivebremser bak men da må jeg finne noen som går til a.b.s. eller noe modding her. men det viktigste nå er å få ramma på hjul så jeg kan komme videre med å montere motor og karroseri. 
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: FrodeOn.,22,Oktober,2008,00,01
Ser ut til å bli veldig bra, dette... Syrebada du den nye ramma for å bli kvitt den orginale overflatebehandlingen?
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comOn.,22,Oktober,2008,01,01
Ja. Et firma (BS-Teknikk) på Fornebu gjorde det. Lå vist i bad et bar dager. Karen der sa det var en hemmelighet hva slags syre de brukte men de som galvaniserte den mente det måtte være no amoniakk greier. Kosta noen få tusenlapper men fremfor å stå der med sandblåseren å slite hvor jeg da heller ikke ville komme skikkelig till innvendig syntes jeg det var vel verdt kronene. Den ble HELT ren. Ramma var ikke fabrikkny så den hadde litt overfletarust også, riktignok ikke i nærheten av en Norskkjørt Tj, men da jeg hentet den så den spitter ny ut. Men det er klart, skal man bare lakke den på nytt må det skje sabla fort, for bart metall ruster "over natta". Denne ble stående et par mnd. og fikk noen overfladiske brune flekker. Men på galvaniseringsverkstedet får den en ny runde med syre, skylling, avfetting og flussmiddel før den går i gryta. Men denne saltsyra tar ikke lakk. kun rust.
Ble langt svar dette her..
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: FrodeOn.,22,Oktober,2008,01,06
Jeg har gjort det samme med min CJ-ramme. Alt ble gjort her på sunnmøre lokalt.. Jeg valgte pulverlakk, men billakk er nok vel så bra. Pulverlakk er sikkert ikke like gunstig ved slagskader.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comOn.,22,Oktober,2008,01,17
Ser man det. da er jeg ikke alene om å ha vært helt ned til ramma på en jeep.
Fikk pris på pulverlakk hos et firma på vestlandet selv men de skulle ha nesten 6000 for det samt at galvanisering ville koste 4000 +mva. så det endte med et galv.verksted i sverig. halve veien og kjøre og de tok bare 1500 sveske kr. Lakkingen gjorde jeg selv med skikkelig solid 2 komponent grunding og  våtlakk (Kosta ca. 1300.-). skal i utkangspunktet bare være for fargens skyld pga. kjip farge på galven. Pulverlakk er vist mye bedre mot slag da den ikke flasser så lett men holder vist ikke rusta borte så godt fra sveiseskjøter og sånt. Men ikke vet jeg, har egentlig ikke mye peiling på lakk. desverre.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: FrodeOn.,22,Oktober,2008,09,52
Håper du har rett ang pulverlakk. :)
Jeg fikk ramma syrebadet hos Vestsink og det kostet ca 600,-  deretter ble den varmgalvet og pulverlakket hos Ørsta Stål. Dette kom på 1200,- Var litt spennende i forhold til om ramma ville vri seg av varmen, mye forskjellige meninger uansett hvor jeg spurte.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comOn.,22,Oktober,2008,13,11
Da har du tydeligvis fått veldig bra priser for jeg lette et halvt år for å få ned prisene men kom ingen vei. uansett kortere for meg å kjøre til sverige. Jeg opplevde også 1000 forskjellige meninger om vridning av ramma, de fleste her i landet ville faktisk ikke ta jobben en gang siden de var redde for det, men i sverige hadde de galvanisert bilrammer i mange år og påsto det ville gå bra. og det gjorde det:-) Tittet litt i garasjen din i går. ser ut til å bli veldig bra det også!!
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: FrodeOn.,22,Oktober,2008,13,35
Takk skal du ha. Det jeg betalte var faktisk std pris basert på vekt.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comMa.,10,November,2008,19,40
I dag fikk jeg tak i TUV- papirer til hevesettet. Det står ikke innskrevet i vognkortet selv om bilen har lent seg på OME siden 2005. men med litt granskning fant jeg ganske enkelt frem til papirene, så nå er de på vei i posten:-)
Jeg står nemmelig der hvor det hadde vært enkelt å skifte ut settet om papirer ikke lot seg oppdrive. Denne bilen skal ikke mangle dokumenter og godkjenninger. Har vel litt og si for verdien også. 
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comMa.,17,November,2008,12,26
Da er papirene i hus. Det eneste er at jeg ikke skjønner en dritt av hva som står der. De er på tysk og det kan ikke jeg det kvekk av.
Får høre med BT om de godtar det, Ellers får jeg få de oversatt. Noen som har erfaring med dette setter jeg stor pris på meninger!!!   :-)
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTi., 2,Desember,2008,23,00
Ble en tur på lagret i dag for litt etterlengtet mekking. Har vært altfor mye jobbing i det siste så det var på tide å vie litt tid til min kjære TJ. Her har jeg fått på plass bakakselen også med noen nye deler fra usa.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comOn.,25,Februar,2009,17,09
Det tar tid pga. høysesong på jobben men nå venter jeg bare på nye hjullagre så får jeg montert resten av forakslen. Akselen blir da utstyrt med nye bremsekllippere, nye lagre, nye skiver og foringer.  Motor og automatkassa med transfern har fått seg en skikkelig vask og skal veldig snart lakkeres før det monteres på ramma. Nye motorfester med 1" løft samt nytt feste til automatkassa er også montert.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comLø.,28,Februar,2009,18,41
Da er forakslingen klar med nye lagre, skiver og kallippere. Ganske digg å se sdet skinne av nye deler men det blir vel en kortvarig glede når bilen begynner å rulle:-( Men uansett er det greit å vite at det er nytt og at alt er skiftet ut på samme tid. Nå gjenstår det bare å presse på plass de nye foringene til kontrollarmene så kommer akselen på plass og ramma står på 4 hjul igjen.

Neste nå plir lakkering av motor og kasser før det ogs kommer på plass. Nye motorferter med 1" løft er på plass allerede.
Tittel: Re: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comOn.,18,November,2009,23,02
Hm. denne pressingen av nye foringer gikk det dorlig med. Selv med skillelig verkstedpresse og utsyr vad dette komplett umulig. Det ble som en midertidig løsning kjøp av nye orginale armer. Kostet jo ikke no. Senere når bilen er på veien blir det justerbare armer. Nå har jeg kommet ett stykke lenger på vei. Forakslingen er på plass å motor begynner å bli pen å se på. Mye detaljer skal på plass på riktig måte å uten altfor mye fritid går mnd. etter mnd. Men godt å vite at jeg ikke har noe stress hengende over meg.
Tittel: Re: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTo.,19,November,2009,01,12
4L
Tittel: Re: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: A-BallSø., 3,Januar,2010,11,21
Det ser jo ryddig ut detta.... Denne blir det morro å se langs veien!

Jeg har ikke fått montert vinsjen enda, jobber med å få tak i ett fornuftig feste...

Atle
Tittel: Re: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTi., 5,Januar,2010,17,10
Takker for det:-)

Prøver så godt jeg kan da vet du.
Skal låve deg jeg gleder meg til den kommer på veien selv men litt tid tar det.

Lykke till med Winchen og festet!
Tittel: Re: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comFr., 5,Februar,2010,23,01
Da er endelig maskinen på plass på ramma. Deilig å se fremgang.
Tittel: Re: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comOn., 8,September,2010,23,15
Da har jeg endelig fått ånden over meg igjen å kommet i gang etter en flott båtsesong.

Nå er det bare eksosen som mangler før balja skal senkes nedpå.
Tittel: Re: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comMa., 6,Desember,2010,22,40
Nå skjer det ting i garasjen min:-)

Etter ekstrmt god hjelp i fra en proff biloppretter gjenstår bare lakking og montering.
Målet er nå påsketider så jeg kan glede meg over den i sommer:-)
Så må jeg legge til at for å få dette sammen tok jeg fart og investerte i et skikkelig sveiseapparat.Kemppi MinarcMig 180 Adaptive Mig  Gadd rett og slett ikke satse på noe "biltemagreier" og det har jeg igjen for, For dette apparetet gjør nesten jobben for deg. Jeg er ingen sveiseekspert men noen apparater har jeg tatt i, hadde også ett års kurs i sveising på yrkesskolen i sin tid men maken til maskin har jeg aldrig vært borti. Kostet jo litt men om noen skulle ha noe sveiset mot noen småkroner er det bare å si fra.  Når det er sagt kan kan jeg også skaffe disse apparatene for ca 10.000-11.000.- om noen skulle være interessert. fikk en særdeles fin deal for firmaet mitt.
Tittel: Re: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: sandviperTi., 7,Desember,2010,00,01
Blir bra dette!
Hva har du malt motor og motordeler med?
Tittel: Re: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTi., 7,Desember,2010,00,33
Jo takker for det.  Har tatt litt tid da men jeg har ikke alt for mye tid til overs. Har heller ingen stress med å få den ferdig men må si det kribler litt nå.

Til motoren brukte jeg denne lakken:

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=197

   Litt vanskelig å påføre da den koagulerer veldig fort og er ganske tykk men med litt tynning blir det bra om du sprøyter den på. Vær nøye med rengjøring før påføring og vask skikkelig med siliconfjerner. Men det gjelder jo all lakk.
Tittel: Re: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comLø.,18,Juni,2011,00,05
Ja nå har det skjedd mye og det er lenge siden jeg har oppdatert noe her. Men en kort status:

Karroseri er på plass,
Har montert alt det tekniske. Ny olje over alt.
Har prøvekjørt noen kilometer og motor maler som en katt. Virke ekstremt sprek med ny inntaksmanifoild, borla eksossystem og K&N inntak.
Har en bøyd aksling som lager vibrasjoner og skal skiftes ut med SYE-kit men ellers alt i orden drivverksmessig.
Har midlertidig montert radiator med en ramme av tre for grill, panser, skjermer og alle dører er på lakkeringsverksted for ny deilig lakk!
Hele balja har fått ny lakk utvendig.
En del snaks fra statene monteres underveis. Alle kromdetaljer fjernes for det liker jeg ikke så godt, Sorte detaljer ser bedre ut sammen med Min farge.

Får se om jeg ikke kan få ut noen bilder snart:-)

Ja da har jeg kommet et skritt enda videre. ikke lenge før det blir noen prøveskilter nå:-) Venter egentlig bare på sye-kit.

Tittel: Re: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTi., 6,September,2011,10,44
Da er SYE- sett og ny drivaksel bakover montert. Var en veldig grei jobb. Tok en dag uten stress og gode kaffepauser.

Ble dette settet:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NEW-SYE-KIT-YJ-TJ-XJ-WRANGLER-JEEP-CV-231J-DRIVE-SHAFT-/330592398246?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item4cf8d7aba6#ht_1625wt_941

Enkel og grei handel med kjapp levering.   Han tok seg nok litt godt betalt for frakten. men men. prisen var ikke avskrekkende uansett. kom vel på rett i overkant av kr 3000.- totalt
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTo.,23,August,2012,20,51
Ikke mange Innlegg for tiden fra min side men nå er det vel på tide med en liten oppdatering.

Med fammilieforøkelse i Mars ble planene med å få skilter på jeepen før sommerferien utsatt noe. Men nå er prosjektet tatt opp igjen.

Jeepen er uta av garasjen og skal ikke inn igjen  (hvertfall ikke før jeg eventuelt skal gjøre større ting med den igjen) for med skjermbredderene på går den rett og slett ikke igjennom porten.

Jeg bestilte ID-kontroll på BT og fikk time rimelig kjapt i starten av August. Når jeg kom var det tydeligvis interesse for bilen  for det sto 6 kontrollører og venta på meg.
Da ble jeg selvsagt litt nervøs for jeg tenkte at hvertfall en av disse måtte være av typen "vanskelig kontrollør". Men nei da.. De var tydeligvis spente på å prøve det nye "slå inn rammenummermaskinen" de hadde fått lånt på prøve.
Kontrollørene var gord førnøyd med resultatet av oppbyggingen/reprasjonen og godkjendte både dette og OME Hevesettet uen å blunke.

I dag vår jeg på 4-hjulskontroll/justering siden alt har vært vra hverandre og PKK.
Hadde ikke min villeste fantasi trodd den skulle gå igjennom pkk på første forsøk men jaggu gjorde den det.  Så nå blir det bestilling av skilte i morgen.
Så må jeg også tegne forsikring, betale årsavgift og omregistreringsavgift. Så går alt som det skal (og det er det ingen grund til at det ikke skal gjøre) så har jeg skilter i løpet av neste uke. JIPPI!!!

Har også sendt søknad til BT om godkjenning av 32" x 11.5" dekk så jeg avventer svar fra de før jeg bestiller felger fra BG-nord og disse dekkene:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=33060844.129.32112&typ=R-145811&ranzahl=4&Breite=32x11.50&Felge=15&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=129&sowigan=So

Så er det selvsagt masse jeg har gjordt som jeg ikke har fått fortalt her.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comOn.,29,August,2012,20,34
Å DA ETTER GANSKE NØYAKTIG 5 ÅR ER SKILTENE PÅ JEEPEN!!!!!!! GRATTIS TIL MEG SELV:-) JEEPI!!
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: simonOn.,29,August,2012,21,09
Gratulerer !
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: Dr.PlumboOn.,29,August,2012,23,13

Gratulerer med vel gjennomført prosjekt!  ;D
Tittel: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: Geir G KTo.,30,August,2012,14,41
Gratulerer fra meg også, gøy at det går veien…
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comSø., 2,September,2012,21,53
Takker for det folkens!

I dag fikk jeg en prøvetur for første gang uenfor asfalten. Måtte bare prøve "bittelittegranne" å vips så hadde den løfta meg opp til toppen av en lokal slalombakke.

Så har jeg en pri-liste som skal ordnes rimelig kjapt.

1. få på riktige dekk med felger. 32x11,5x15 og få godkjendt dette.
2. få kjøpt inn og montert rockerguard. (vet bare ikke helt hvilke type enda)
3. få revet av transfersenken og motorløften så motor får riktig vinkel igjen. (har jo sye).
4. Skivte til Durango styresnekke.
??. Skifte til AW4 kasse eller annen kompatibel kasse.. Syns 32rh stresser litt siden den mangler overdrive. Men dette blir et større prosjekt.  (Dette punktet blir ikke med det aller første men er på "tegnebrettet"). Vil sikkert hjelpe godt å bare få på større hjul.I forbindelse med dette punktet eller kanskje før skal det monteres oljekjøler og tempmåler for girolja. Er det noen som vet om Giroljetempmåler med C-skala? Finner bare  F-skala.
5. Har en del interiøtgreier som dørpaneler osv. som skal trekkes om. Har allerede truket om lokket til midtkonsollen med sort kunstskinn. Ble faktisk riktig så bra:-)  Kommer bilde snart.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTi., 4,September,2012,23,11
Takk for tipset! Klart du har ett påeng der men AW4 er hvertfall mye bedre på landevei enn 32rh. 32 rh er en gammel kasse uten overdrive og det er det jeg savner. Så er det mange som har bygget om til aw4 før meg og er veldig fornøyde. Men når det er sakt så er ikke jeg låst på aw4. Så om 42re eller lignende er ett bedre alternativ så for all del... Men da må jeg ha litt info. om hva denne ombyggingen går ut på. og en slags veiledning. Finner jeg en kasse fra en 4 liter som er bolt on på motoren og tranferen og at den spiller med elektronikken.. ja da er det svært interessant!
Uansett er dette et prosjekt som det sikkert går en stund før jeg kommer i gang med. Først kommer nye dekk, Durango styresnekke osv..

Vil også tiilføya at kjærra mi allerede er drevet for 32" dekk. Altså 3,73. Så med dagens dekk på 30" går den hvertfall altfor høyt på turtalet. Og det er såpas med krefter at jeg ikke ser for meg noe problem med større 32".
Og uansett hva slags kasse jeg ender opp med vil jeg sørge for en skikkelig viftekjølt oljekjøler.

Så om du eller noen har linker til noen som har gjordt dette før så tas de godt i mot.


Prøver å slenge med et bilde her også. Jenge siden sist.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comOn., 5,September,2012,12,08
Ble forresten mer usikker på 42re etter å ha lest dette:

http://www.jeepforum.com/forum/f9/transmission-swap-nv3550-42rle-979382/

Så for meg virker AW-4 mer overkommelig. Selv om den er kjendt for å gå varm. Snakket med en cherokeeentusiast som sa han aldig hadde hatt noe problemer med AW-4.

Men tar fremdeles i mot alt av erfaringer og tips rundt dette med stor takk!!
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comOn., 5,September,2012,22,40
Takker masse for tips!  Det du skriver er jo logisk og forståelig. Men forstod det fra andre at det ikke bar "bolt on" da kompjuteren elil de kassene er integrert i hovedhjernen i motsettning til AW$ som har separat kompjuter. Jeg skal gjøre litt mer undersøkelse på dette før jeg kommenterer noe mer.

Kommer tilbake etter hvert. Blir spennende dette.

Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comFr., 7,September,2012,14,24
Takk for masse god info!  Da har jeg tydeligvis endret mening. Men denne trenger vel noe info fra div. sensoerer osv.. Finnes noe step by step beskrivelse av denne operasjonen tro?
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comLø., 8,September,2012,09,55
Har god erfaring med USA bestillinger så det skulle gå greit. Har kjøpt halve Jeepen derfra. Blir ikke i år uansett dette prosjektet men kanskje til neste hørst da eg får en del tid. Foreløpig bare på planleggingsnivå.
Jeg har ikke AW-4 kassa altså. Har ingen av delene enda. Så her er jeg åpen for alle løsninger foreløpig.

Dette skal undesøkes nærmere. det er det ingen tvil om.  Det er vel uanset ikke alverdens mengde deler som skal til. og litt tillpassing her og der skulle gå greit.

Men som sagt.. først større hjul. det hjelper sikkert litt på turtallet. Har søkt BT for en mnd. siden og først i går fikk jeg svar.
Der hadde jeg lagt ved TUV papirer på flelgene og svaret på søknaden var:

Du kan bruke en slik dekkdimensjon (32x11,5) i kombinasjon med felgene men vi kan per i dag ikke se at du gan gøre dette ik kombinasjn med hevesettet.

Så da er det vel bare å sende inn TUV papirene på hevesettet også. Selv om det ikke er mer enn en mnd. siden de godkjendte dette. Jeg trodde de da hadde papirene i systemet sitt men tydeligvis ikke.
Så nå havner jeg sikkert nederst i bunken igjen å må vente enda en mnd. eller to >:(

Amund mener det skal stå i papirene på hevesettet at godkjenningen gjelder selv ved bruk av uorginale dekk/felgdimensjoner så sant disse Har TUV.

Selv fortår jeg ikke mye av den tysken som står der.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: PettersenLø., 8,September,2012,12,38
På papirene til hevesettet mitt står det i hvertfall at uoriginale dekkdimensjoner kan brukes, så lenge de har papirer... OME 2".
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comLø., 8,September,2012,17,07
Nå har det seg slik at noe må jeg gjøre, siden kjærra allerede er drevet om for å være optimalisert til 32" hjul. Med det resultat at 30" som jeg har i dag gjør at motor holder litt høyt turtall Og med 32rh som ikke slipper og henger med drivverket hele tiden virker det litt stressende. Og kan egentlig ikke se for meg å kjøre langtur med dette.  Så ja, Jeg er absolut åpen for 42rh nå etter at du har anbefalt det. Det er bare det at jeg ikke finner mye info om 42rh swap på nettet. Men det er jo ikke noe brems for at jeg skal få det til.

Jeg må også si at per i dag er det ikke mangel på krefter i motor hvertfal. men så har jeg foreløpig heller ikke mye ekstre stål på bilen.

Først 32" hjul så kommer vurderingen av girkassebytte etter det.  42rh=sterk kandidat:-)
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comFr.,21,September,2012,09,36
Måtte skrape jeepen i dag ja:-)
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: yeyeyeFr.,21,September,2012,22,30
What?
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: AdrianFr.,21,September,2012,22,33
Som i is håper jeg?
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comLø.,22,September,2012,17,30
He he. Ja, var skikkelig med is på hele jeepen ikke bare litt rim.. så nå er det tydeligvis høst.Uttalte meg kanskje litt uriktig der. den lever i beste vellgående:-) Skrape is. ikke vrake heldigvIS:-)
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTi.,25,September,2012,18,13
Så da prøver jeg å få godkjendt 32"x11,5" så for å gjøre ting skikkelig valgte jeg å søke skriftlig på forhånd. så jeg sendte inn en formell søknad omendret dekkdimensjon samt kopi av tuv på fellgene.
Det går så ca. en mnd. før jeg får beskjed om at 32 X11.5 kunne godkjennes sammen de felgene. ok men samtidig så ikke at de kunne godkjenne dette i kombinasjon med det hevesettet jeg allerede har og fikk godkjendt tidligere i sommer. så da sendte jeg rett og slett inn tuv-papirene på hevesettet også. (Altså OME med tuv). det går så enda en mnd hvor jeg igjen får til svar at man må ha et dokument som godkjenner uorginal dekkstørelse i kominasjon med hevesette. Hææææ?  Så da lurer jeg på om de egentlig har lest tuv-dokumentene jeg har sendt dem. For i Tuv-dokumentene til hevesettet står det at de gjelder selv med uorginale felg/dekkstørelse så sant disse også har tuv-godkjrnning.
Så nå har jeg referert til dette pungtet i dokumentet og håper de svarer positivt på dette.

Dette burde jo egentlig være en grei sak Eller?
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: simonTi.,25,September,2012,18,22
Alle disse tingene BURDE har vært greit, ja.  Men de trenerer i strid med forvaltningsloven, noe som antagelig er instruks fra politisk hold.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTi.,25,September,2012,18,28
får bare fortsette. Skulle vel gå igjennom før eller siden. Kommer sikkert ann på hvem man kommer borti. når jeg var der med hevesettet og rammebytte var de bare positive.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: Geir G KTi.,25,September,2012,19,03
Hmm,  jeg bestilte bare time til visning av bilen, samlet all dokumentasjon i en plastikkfolder.  DVS TÜV på felger m dekk dim og hevesett ink tagen på OME settet.

Alt ble godkjent der og da,  kjør til Drammen Veistasjon,  gutta der er hyggelige og gjør jobben sin.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTi.,25,September,2012,20,24
Ja, Hade bare planer om å få dette bekreftet på mail forst både for å ha dialog og prøve å gjøre ting riktig og ikke minst før jeg brukte 20K på dekk og felg for så å risikere å ikke få det godkjendt. Men men. nå er dekk bestilt så da bare bestiller jeg felgene også og tar turen til Drammen. kanke drive å kjøre rundr på disse småhjula lenger.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comFr.,12,Oktober,2012,15,54
Ja nå har jeg fått dekkene og felgene kommer vel ca. neste uke. men i dag fikk jag jammen svar fra BT igjen...

Etter å ha søkt på forhånd var det ingen problem å benytte 32 X 11,5" på min bil i henhold til TUV på felgene. Men at de kunne benyttes sammen med det allerede godkjente hevesettet (OME som jeg også har TUV på) var han ikke sikker på da jeg ikke hadde et dokument som sa dette.
Jeg refererte da til TUV dokumentet for hevesettet og punkt hvor det står at uorginale dekk/felgdimenson som i seg selv har TUV godkjenning også kan benyttes.
I svaret på det, som kom i dag, sto det bare at de hadde mottatt Tuv dokumenterne på både felg/dekk og hevesettet men at de per dags dato ikke kunne se link mellom disse som sa de kan benyttes samen.

HALLO!!!! Dette har jeg jo referert til og står etter min mening i Hevesettets TUV. Men det er jo som å komunisere med en murvegg. Får jo bare samme kortfattede svar som tyder på at de ikke gidder engasjere seg en gang. Ganske frustrerene.
Får montere dette sammen å ta turen til Drammen å se hva de sier der.

Er det noen andre som har et slikt dokument som liksom skal linke sammen dette?
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comLø.,13,Oktober,2012,23,03
Her er det ikke snakk om noen hjemmel eller noe. Har skrevet formell skriftlig søknad og hyggelige mailer hele tiden men får bare kortfattede svar på mail uten henvisning til noen hjemmel eller lignende. Fulle av skrivefeil er de også. (ikke at jeg er noe bedre selv) Faktisk vanskelig å fortå svarene. Rimelig useriøst fra en offentlig instans. Tydelig at de ikke gidder engasjere seg en millimeter. Hørte med BGNOR igjen om dette og han har ikke hørt om dette før og mener fremdeles det står svart på hvitt i Dokumentet til hevesettet at det kan godkjennes uorginale dekk/felgdimensjon med så sant dette har TUV i seg selv.
Resultatet er bare at jeg ikke tar de seriøst og gidder ikke styre mer med forhåndsklarering. Prøver bare å gjøre ting riktig men det er vist ikke så lett.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comSø.,14,Oktober,2012,16,02
He he. Ja er rimelig sikker på jeg har en god sak her men har tross alt ikke vist bilen, fått noe krav om godkjenning eller mangellapp enda. Står på orginalhjule enda. Men so sagt var det et forsøk på å ,som se kaller så fint, ha en dialog med BT på forhånd for det skulle de liksom like så godt. Og også ha en slags forhånsdgodkjenning før jeg gamblet på 20k i investeringer. Men det har jeg skjønt bare var tull. Så jeg har nå kjøpt både dekk og felger. Så når dette om ikke mange dager kommer på bilen får jeg ta turen å se hva de sier. Får jeg samme beskjed det er veien kort for å ta saken videre.  Har jo tross alt papirer som sier dette skal la seg gjøre.

Det morsomste er at jeg ikke aner hvem som har svart meg fra BT. for de undertegner ikke noe annent enn Statens Vegvesen.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTi.,16,Oktober,2012,23,57
Ha. Da er felgene kommet! Kjapt levert fra Bgnor!! 
Så da må jeg bare finne noen som kan seipe og legge på dekkene:-)

Gleder meg litt nå!

Så har jeg bestilt nye motorfester så jeg kan få rivi vekk motorløft og transfersenken da dette virker en smule overflødig med SYE-kit. Nå står motor og girkassa i strekk pga. dette og vibrasjonsdempingen fra motor virker minimal. Blig godt å få det vekk.

Vurderer også å investere i en blokkvarmer før vinteren slår skikkelig klør.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTo.,27,Desember,2012,21,09
FØKK!!! Som jeg har skrevet i TJ-forum har jeg blåst billigradiatoren min. Nå har den nye Champion radiatoren som er helt i Aluminium og skal skifte den til helgen. Men nå har jeg fått for meg at årsaken kan være blåst toppakning. Kom på at jeg syns vannet i ekspansjonstanken var litt vel mørkt og at jeg demres at jeg har fått litt effekttap i det siste. Samtidig som at jeg mener jeg reagerte litt på lukta på  eksosen for en stund siden. Har også syntes motoren har komprimert litt hardt,,:::++++??? men det er bare synsing. Får ta en skikkelig Komp.test.

Ja ja. Etter å ha damplagt en bensinstasjon i 15 kuldegrader, som forøvrig i seg selv var ganske morrosamt og sikkert litt av et syn for tilfeldig forbipasserende, så lærer jeg sikkert noe av dette også. Ikke hvordan jeg skal ungå dette i fremtiden for dette tror jeg skjer ganske tilfeldig i og med at alt sto bra til med tempratur på motor osv. men å grave seg ner i maskinen for å skifte pakning gleder jeg meg faktisk litt til. Skal vist ikke være så ille vanskelig på disse maskinene.

Ja ja, Helst skulle jeg se det ikke hadde skjedd, men når det først har skjedd så har det skjedd.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comLø.,29,Desember,2012,22,13
Ja nå har jeg skifta radiatoren, sjekket vanpumpa (ok), skifta termostat og pakninger. før jeg satte inn den nye radiatoren kopla jeg på brannslangen og fikk spyla igjennom kjølesysyemet skikkelig. Der kom det MYE dritt! Men nå er det rimelig rent der. Fikk også skylt skikkelig ut av varmeaparatet.
Monterte så på radiatoren og kjørte den opp til driftstemp og lot den gå en stund uten radiatorlokk på. Rusan litt også og ingen tegn til bobling med eksoslukt. Er jo et godt tegn. Det var heller ingen tegn til vann i olja. I morgen tar jeg en kompresjonstest for å være sikker. Skal så kjøre en stund for så å sjekke kjølevannet for olje igjen. Må si det gamle kjølevannet var rimelig brunt men tror dette var rustslam og ikke olje. La seg på bundet og fløt ikke opp. Når jeg sjekket ekspansjonstanken i går var det is oppi der, Noe som teknier på at kjølevesken har vært dårlig og kan ha laget en ispropp i termostaten og skapt et helvettes trøkk.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comOn., 2,Januar,2013,16,44
Ok, Ingen tegn til at toppakningen var røket så det er jo bra. Men nå tror jeg jammen bensinpumpa har tatt kvelden. Så da blir det litt feilsøking på den også. 
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTo., 3,Januar,2013,16,40
Hmmmm...!

I dag sjekket jeg rele til bensinpumpa og det virket fint. Tyvkoplet releet og bensipumpa surra og gikk. Satte på plass releet og vred om nøkkelen. Kjærra starta og malte som en katt i ca. 10 sek. Så stoppa den igjen. Så våknet dattra mi som sov i vogna ved siden av så da var det slutt på forskning for i dag. Men tenker uanset nå at felen kan ligge ett sted før releet. Mulig en annen sensor som er ustabil. Må hukke opp noen voltmetere og sjekke hvor strømmen kutter. Tydelig det er et sted den kommer og går. Nå fikk jeg ikke sjekket om bensinpumpa fortsatte å fungere når den stoppa, Hadde jo vært interessant å vite, men får se om jeg kan finne ut av det i morgen. Kan ikke se det ligger noen feilkoder heller.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: Erik SFr., 4,Januar,2013,13,42
Du kan prøve å kryssbyttebensinpumperelet med relet det står ASD på.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comFr., 4,Januar,2013,14,57
Testa det. Men alle releer virka som de skulle. Men når det er sagt så fant jeg feilen i dag. En billig og enkel feil. Ledningen til CPSen hadde kommet innpå eksosmanifoilden smeltet og kortsluttet mot jord. Dermed svikta alt. Stripsa den skikkelig opp og alt er som det skal igjen.
Dette kom jeg på i natt siden jeg har opplevd det før på en annen bil. Skal etter hvert skifte sensoren siden ledningen nå er litt skadet. Men foreløpig er den som den er så lenge kjærra maler som en katt.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comFr.,25,Januar,2013,09,03
Var en tur på BT å endelig fikk omregistrert kjærra til 4 seter. Var på tide. Så nå blir familiesituasjonen litt lettere. Hadde en mangellapp på mer enn 40 cm fra ytterkant skjerm til ytterkant lykt, dette fikk jeg også godkjendt med å ha montert Warn SDB-160HB ekstralys på fangeren.

Skulle godkjenne dekkene også (32x11,5) men neida, det så vist bra ut men Billingstad gjorde ikke dette. Skjønt prøvde kontrolløren å få tak i risløkka for å høre med dem om han kunne godkjenne likevell men de svarte ikke der inne så da må jeg bestille time i Drammen eller Risløkke for dette. 

Gleder meg egentlig til våren nå hvor jeg kan ta vårpussen og kjøre litt uten tak.

Vurderer forrøvrig å skifte ut softtoppen men usikker på hvilken jeg skal bestille. Erfaringer mottas med takk!
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTo.,31,Januar,2013,08,40
På tide med ett bilde her. Jeepen per i dag:
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: Per LysTo.,31,Januar,2013,14,43
Det ble da en fin TJ.
Per L
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: larstoreOn.,20,Februar,2013,00,30
Et spm. Dekker dine 6" pocket flares 32x11.5 på dei felgane?  Har sjølv stålfelgen til asb eberle med tuv, og det er i grenseland med 31x10,5....
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comOn.,20,Februar,2013,12,53
Nei de gjør ikke det. mangler et par cm. Har skrudd fast gummilister så de dekker.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: jopeOn.,20,Februar,2013,13,09
flott TJ..

hva slags gummilister har du benyttet?

Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comTo.,21,Februar,2013,11,35
Kjøpte Nitrit gummimatte på Tess som jeg kutta opp i passende biter selv. Var veldig enkelt og greit.
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comOn.,28,August,2013,15,43
Ikke veldig til aktivitet her fra min side på en stund men ser ikke ut som jeg er den eneste.

Men må bare legge inn dette:-)

Var på pkk i dag. Kom rett igjennom uten en eneste anmerkning! Jess! da er alt på stell!
Tittel: Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: provib@gmail.comLø.,30,August,2014,00,00
Ja. Nå er det virkelig et år siden siste innlegg. Men både jeg og Jeepen lever i beste velvære. Har vel ikke en gang skrevet at dekkene ble godkjent. Ja det var i fjord høst. Var en hyggelig kar på BT. Drammen. Så alt er uansett nå godkjendt og i orden. Jeepen brukes ganske mye og har vel egentlig ikke hatt noe problemer.
Nå er det dette med unger og sånt som har opptatt det meste av tiden min og selv om jeg har prøvd å få det til så har jeg ikke fått tid til å være med på noen treff enda.
Men i år prøver jeg igjen å få blitt med på landstreffet.

I dag fikk jeg ARB rockerguards i posten og både Winch og litt annet småsnaks er på vei. Håper å få dette på plass før andstreffet og åt jeg får tid og disp. hjemmefra til å bli med:-)

Har en sønn på 8 år. Vurderer å ta han med… Noen andre som har med unger på slikt???
Tittel: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
Skrevet av: A-BallLø.,30,August,2014,04,34
Jeg har en sønn på 8 som pleier å være med, og en på 4 som er med noen ganger:)
Datteren min på 11 er IKKE interressert!!
Nå er GMS 13 minutters kjøring hjemmefra meg så vi har ikke overnattet der enda...