www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: Trond på To.,29,Mai,2008,23,58

Tittel: Wj Service
Skrevet av: TrondTo.,29,Mai,2008,23,58
Hei forum.

Har lest flere ganger om oljer og service her på forumet, men noen ganger glemmer jeg fort hvis tema ikke er fullt så aktuelt for øyeblikket. Spørsmålet mitt er hvilke oljetyper skal jeg bruke på min Wj 3.1 liter diesel og på automatkassa, servo, kardanger og ellers noen tips å få når jeg en av dagene skal ta service på bilen, bruker vanligvis å gjøre dette selv på de andre bilene jeg har men det er første gang på Wj-en, tar imot alt som er av gode råd og erfaringer med denne bil.

Mvh.Trond.
Tittel: Sv: Wj Service
Skrevet av: TomasSø., 1,Juni,2008,07,08
Det står i instruksjonsboken hva slags oljer bilen skal ha, samt hvor mange liter.

Av motorolje, så kan du vel bruke hel eller halvsyntetisk motorolje. 5/30, 10/40 eller hva som måtte passe temperaturene der du er. går vel en del liter på denne bilen. ivertfall en 6 liter.
Kardangene kan vel ha vanlig diffolje 80/90 med LS tilsetning om du har diffbrems bak. Er det ikke diffbrems kan du droppe LS tillegget.
Olje til automaten pleier jeg å handle på biltema. Vanlig ATF3 olje. Det står i instruksjonsboken hvor høyt ATF nummer du skal ha. Reglen er at du kan kjøre på ikke noe lavere nummer enn det som står i boka.
Transfern bruker vel samme olje som akslene, altså 80/90 girolje eller diff. olje.
på TJ går det vel 1.8 liter bak på dana35 og 1,2 liter forran på dana30 akslen. Det er vel Dana44 bak på WJ med aluhus, går nok noe mer bak på denne.

Som sagt. tror det meste skal stå i instruksjonsboka. Jeg kjøper alt av olje på biltema. billig og bra. LS tilsetning får du ikke der, så det har jeg måttet kjøpe hos forhandler.
Tittel: Sv: Wj Service
Skrevet av: sivrtSø., 1,Juni,2008,07,12
Akslene skal ha 75/140 både foran og bak. Begge skal ha LSD slippmiddel da du har Varilok i begge akslene.
Transfer mener jeg du skal ha ATF olje på, men dette står i instruksjonsboka.
Tittel: Sv: Wj Service
Skrevet av: supersveinFr.,20,Juni,2008,23,47
Dette var et interessant tema.
Jeg har nettopp betalt for en merkeservice på min WJ - hvor de har fakturert 7,2L motorolje.
Går det virkelig så mye på denne maskinen (3,1)?

Tittel: Sv: Wj Service
Skrevet av: TomasSø.,22,Juni,2008,10,19
Alle diesel motorer har større oljekapasitet enn bensinmotorer. Siden dette er en 5 sylindret maskin, så går det nok det. Men du kan kontrollsjekke med instruksjonsboka di. der står det hvor mye som skal på, med og uten filter.
Tittel: Sv: Wj Service
Skrevet av: teerexOn., 6,Mai,2009,17,01
Transfern bruker vel samme olje som akslene, altså 80/90 girolje eller diff. olje.

Nei i transfern på WJ Quadra-Drive NV247 (med gerotor hydraulisk lamellbrems/sperre) må man ikke bruke noe annet enn Mopars spesielle olje. Tror den koster litt over 200,- pr liter...

Forøvrig skulle jeep-forhandleren ha over 400 kr pr liter for syntetisk akselolje til diffene  :o
Så da blir det Mekonomen neste...

NB! transferkassa i denne bilen (NV247) SKAL ha original MOPAROLJE for NV247. Denne lukter appelsin - og ikke girolje..  var det en som skrev  :P

Automatic Transmission -- Only one fluid is recommended by DC; Mopar ATF Plus 4, Type 9602.

Transfer Case (NV247) -- Only one fluid is recommended by DC; Mopar Transfer Case Lubricant (P/N 05016796).

Men Amsoil og Redlines tilsvarende (syntetiske) produkter anbefales også i denne tråden http://www.jeepsunlimited.com/forums/showthread.php?t=128083

På side 20 her står alle Mopar-oljene http://www.hansenracing.se/kataloger/hr16_kap_1b_kemikalier.pdf

Oversikt over ATF+4 oljer http://www.centerforqa.com/licensedatf4brands.html
Tittel: Re: Wj Service
Skrevet av: steffenTi.,19,Mai,2009,15,25
Var på Biltema nå. Der har de ikke noe atf automatoljer i det hele tatt. De visste ikke hva jeg snakket om engang.
Dexron II og Dexron III heter de. Han var rimelig sikker på at Dexron III dekket behovet til ATF4+

Dette folk bruker på automaten på en wj 3.1 eller?

--

Steffen
Tittel: Re: Wj Service
Skrevet av: teerexTi.,19,Mai,2009,15,41
Biltema har bare det som de fleste skal ha, så ATF+3 eller ATF+4 blir nok for spesiellt.
Mekonomen neste, eller BilXtra eller hva de nå heter alle sammen.
Tittel: Re: Wj Service
Skrevet av: teerexTi.,19,Mai,2009,19,24
godkjente ATF+4 oljer: http://www.centerforqa.com/licensedatf4brands.html
Tittel: Re: Wj Service
Skrevet av: steffenTi.,19,Mai,2009,22,54
Ja det er det da.

Noen som vet hvor de fører noen av disse atf4+ oljene?

Vært gjennom Mekonomen, Meca og BilXtra. Og finner dårlig med butikker med noen atf4+ oljer.


--

Steffen
Tittel: Re: Wj Service
Skrevet av: teerexOn.,20,Mai,2009,18,32
Dagens oljekjøp, 11 liter kr 2200,-.

(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/oljer1.jpg)

Meca Harstad (et amcarvennlig sted) hadde både mineral ATF+3 og syntetisk ATF+4 fra Amalie. Sistnevnte dekker forøvrig både DextronIII og mange andre standarder i samme oljen.
Mekonomen hadde Redline syntetisk ATF+4, men jeg kjøpte Mopar original ATF+4 siden det sikkert er det som er på fra før av. Literprisen var ca den samme.

Til differ skulle jeg egentlig kjøpe Castrol SAF-XJ 75W-140 synt men det ble isteden Quaker State 75W-140 synt til bak, og Amalie 75W-90 synt foran. Samt en flaske 0,24 liter Amalie Limited Slip Axle Concentrate som tydeligvis erstatter Mopar Friction Modifier tilsetning. Størst belastning og varme er det jo normalt på bakdiffen.
I ettertid ser jeg av servicemanualen at de ikke blir helt enige med seg selv om det skal være 80W-90 eller 75W-140 synt i framdiffen. Det står litt forskjellige her og der på sidene. Rom for fri tolkning kanskje ?
Bak er det spesifisert 80W-90 for vanlig bruk og 75W-140 synt for heavy duty og trailer tow. Dette gjelder akslingene som benevnes med 186FBI (foran) og 226RBA (alu bak). Den som heter 198RBA (jern bak) er uten Vari-lock og er vel ikke så vanlig i Norge?
Men i instruksjonsboken står det at Quadra-Drive skal ha 75W-140 synt både foran og bak (og friction modifier så klart).

Amalie er jo et fint navn  ;D "In 1953, Amalie was the first oil company to introduce a multi-grade motor oil: the Imperial 10W30." http://www.amalie.com/

Forøvrig står det i min svenske instruksjonsbok på side G:21 at på transferkassen skal det være ATF DextronIII. Dette må være feil da det overalt ellers står at det skal være Mopars spesialolje for NV247 som avbildet.

Tittel: Re: Wj Service
Skrevet av: teerexFr.,22,Mai,2009,14,26
Skifta olje på transferkassen, det var enkelt (med hjelp av dings fra Biltema til kr 59).
Men olja som var på var gul og fin den.

Skulle skifte på diffen bak, men der var boltehodene såpass korrodert at det var problematisk å få tak på dem. Må ha vært skrudd meget godt fast en gang i tiden (skal være 41 Nm).
Anbefaler 1/2" sekskantpipe (12,5mm) som er kjøpt inn nå. Tolvkantpipe 1/2" glipper på disse hvis de er dårlige. 13mm sekskant funket på noen av dem, mens en måtte jeg banke på en 12mm for at den skulle sitte godt nok til å få løs.
Den siste av de 10 boltene var umulig å få løs da den sitter øverst dårlig tilgjengelig og var nesten rund.
Kan jeg da bare skru løs støtdemperne for å få senka akslingen ned sånn at jeg får banka på en 12 mm pipe?
Jeg kjøpte 10 nye bolter for en 50-lapp (uoriginale). Originale kosta kr 120 pr stk  :P

Forøvrig står det faktisk på tag'en på diffen hvilken oljeviskositet og mengde samt friction modifier, og en kode som man finner igjen i delelista som forteller hvilken aksling, hvilken diffbrems og hvilken utveksling man har.
Dette står på min bakdiff:

75W-140 synt 72 OZ + FM 4 OZ
52111202AB H/L
3 91 606186-1
 
Nummeret i midten finnes igjen i delekatalogen, og betyr 3,91 i utveksling, Dana44-226mm med Vari-Lock. Hva H/L betyr aner jeg ikke, og ikke den nederste tallrekka heller.

I smøreskjemaet i servicemanualen har de uteglemt helt intervallet for oljeskift på fram og bakaksling i schedule A, altså for de som kjører mye (24.000 km pr år.) Men de fleste bruker kanskje schedule B eller det som står i serviceheftet som følger bilen. Det er eget smøreskjema for dieselmotoren, så man må bruke to skjema da.
Tittel: Re: Wj Service
Skrevet av: TomasFr.,22,Mai,2009,23,46
du får nok ikke akslen noe særlig lenger ned ved å fjerne demperne. må nok ta stabstaget også. sjekk først om demperne er helt ute når den henger på bukk. ellers så kan du slipe ned kantene med en dremmel eller noe og skru de ut da.
Tittel: Re: Wj Service
Skrevet av: teerexTo.,11,Juni,2009,03,26
Falt for fristelsen til å benytte det tilbudet her. Det blir jo ca halv literpris av normalt for denne oljen selv om 25 liters dunk kanskje er litt upraktisk.
Men den rekker iallefall noen år  :D 75 kr/liter er ikke så ille hvis den er så bra som alt skrytet sier.
http://www.motordeler.com/webshop/product_info.php?cPath=341_343&products_id=749
Vet ikke hvorfor bare 15W-40 er merket med diesel for det skal ikke være noe forskjell slik sett.
Fant ikke bilde av 25 litersdunken, 5 gallon er jo bare 19 liter
(http://imagehost.vendio.com/a/11434761/aview/SAE10W405gal.JPG)
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/std-SAE10W40.jpg) (http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/gal-sae15W40.jpg)
Tittel: Re: Wj Service
Skrevet av: DagmyrTi.,23,Juni,2009,01,06
Min 2000 mod. JG Cherokee 4,0 l  var inne til skifte av et par opphengskuler. Noen dager senere (kanskje tilfeldig) begynte ulyder å komme i diffén.
Stetoskop avslørte tydelig at "malelyd" kommer fra diffens høyre side (visstnok der kronhjul er opplagret). HAr funnet en del spon i oljen (skiftet denne)
så det bekrefter vel at ting ikke er som det skal
Kan noen tipse om det er flinke mekanikere som kan fikse dette uten at jeg må gå til merkeverksted (Stavanger-regionen)

Ellers er jeg plaget med tidvis voldsomme vibrasjoner i bremsene foran.  Er anbefalt å skifte til 2003 mod calipere/skiver/klosser.
Skulle dette være nødvendig. Skiftet skiver for ca. 16000 km siden, så dette er rimelig dårlige greier på jeepén tydeligvis.

Trist med disse tingene  på en ellers SUPERB bil.
ips om mekaniker tas i mot med takk. ???
Tittel: Re: Wj Service
Skrevet av: FighterTi.,23,Juni,2009,10,07
Sitat
Forøvrig står det i min svenske instruksjonsbok på side G:21 at på transferkassen skal det være ATF DextronIII. Dette må være feil da det overalt ellers står at det skal være Mopars spesialolje for NV247 som avbildet.
Alt dette som du skriver er forenelig med det som står i instruksjonsboken til min ZJ 1995 V8. Der "skal" også transferen ha DextronIII. Men det er MEGET viktig at aut.kassen får ATF+ eller bedre.(På nyere biler er det nok ATF+4, som er kommet senere). Lockup'en funket ikke da jeg hadde D III olje på. Etter jeg skiftet til ATF + funker den, og bilen gearer bedre. :)
Sitat
I ettertid ser jeg av servicemanualen at de ikke blir helt enige med seg selv om det skal være 80W-90 eller 75W-140 synt i framdiffen.
I norsk klima er det nok ok å bruke 80-90 olje, men hvorfor ikke kjøpe 3 liter 75W-140 når det står, så har man nok til begge? Et tips for de som ikke har byttet diffolje før: Varme flasken med oljen i vannbad først. Da blir den mye mer tyntflytende, og det går lettere å fylle på. Det samme gjelder slipmiddelet i den små flasken(hvis du ikke bruker olje med slipmiddel i).
Sitat
Vet ikke hvorfor bare 15W-40 er merket med diesel for det skal ikke være noe forskjell slik sett.
Motorolje 15W40 for dieselmotorer kan også brukes til bensinmotorer, men 15W40 for bensinmotorer kan ikke brukes på dieselmotorer fikk jeg vite. Dieseloljen tåler nok noe mer hardkjør.
Tittel: Re: Wj Service
Skrevet av: teerexTi., 7,Juli,2009,16,00
Vrient dette med å fylle automatkassen etter å hatt av bunnpanna.
I boka står det 3,8 liter, men nå har jeg fylt på alle 5 quart jeg hadde kjøpt, altså 4,75 liter og enda ser det ut til at nivået bare er nederst på pinnen. Måleresultatet er også forskjellig på hver side av pinnen, med lavest nivå der teksten står. Peilepinnen passer jo bare ned i røret i en bestemt posisjon.
Til og begynne med fylte jeg 3 liter slik som det står i boka, men slurvet nok litt med luftingen da jeg måtte flytte bilen umiddelbart før jeg fikk fylt opp nok olje. Da ble det noe rykkete gange og det var tydelig at det var altfor lite og at den sugde luft. Men har nå kjørt ganske langt og det ble jo bedre etterhvert som jeg fikk fylt på mere, men jeg turte ikke fylle på så mye om gangen siden det står 3,8 liter.
Dessuten må man vente en stund fra man har fylt til man kan peile siden olja fra røret legger seg på peilepinnen og man blir lurt.
Olja skal jo peiles med bilen i vater og motorn på tomgang og giret i fri. Ellers beskriver jo teksten på peilepinnen det meste.
Er det noen som har erfart noe lignende, og hvor mye går det på kassen egentlig ved oljeskift ?

Redigert: Endelig har den visst fått nok olje, kjøpte flaske nr 6 idag. Og endelig har de fått litersflasker isteden for de dumme 0,946 litrene. Da har jeg fylt på 5 x 0,946 + 0,5 liter som blir totalt 5,2 liter. Hvis ikke han mekanikern som hjalp meg litt fylte bare 2 flasker i begynnelsen da, og har kasta 1 full flaske men det er tvilsomt for han er sikkert på at han fylte 3 flasker.
Nå har jeg fylt 5,5 liter totalt, nå ser det ut til å være nok... Nei ikke helt. Må ha på enda en skvett for å komme litt over minimumsmerket på kald olje.
Tittel: Re: Wj Service
Skrevet av: teerexFr.,10,Juli,2009,01,34
Tømte fullstendig flaske nr 6 på automaten nå, og nå er nivået endelig på max. Cold på kald olje og min. Hot etter litt småkjøring.
Dvs. at jeg har fylt 5,7 liter istedenfor de 3,8 som det står i manualen. Er det noe muffens her tro ?

SÅ har jeg fått gneldring/mjauing i bakdiffen i krappe svinger når olja er blitt litt varm. Hadde ikke det før jeg skifta olje.
Fylte på Quaker State 75W140 synt som skal inneholde en visse mengde LS tilsetning.
Dette i en fin blanding med 20% QMI girbehandling og ca 5% Amalie Limited Slip Concentrate tilsetning.
Får vel bare fylle en skvett til med Amalie konsentrat, eller kjøpe Mopars variant hvis det ikke hjelper. Hvis det da ikke er QMI-tilsetningen som skaper ulyden.
Tittel: Re: Wj Service
Skrevet av: AmbuFr.,10,Juli,2009,09,45
SÅ har jeg fått gneldring/mjauing i bakdiffen i krappe svinger når olja er blitt litt varm. Hadde ikke det før jeg skifta olje.
Fylte på Quaker State 75W140 synt som skal inneholde en visse mengde LS tilsetning.
Dette i en fin blanding med 20% QMI girbehandling og ca 5% Amalie Limited Slip Concentrate tilsetning.
Får vel bare fylle en skvett til med Amalie konsentrat, eller kjøpe Mopars variant hvis det ikke hjelper. Hvis det da ikke er QMI-tilsetningen som skaper ulyden.

Jeg har også 20% QMI gearbehandling i for øyeblikket - i håp om å redusere lager- og pinionstøy - ettersom merkeverkstedet ikke klarer det...
Dette har ikke laget problemer for diffen så langt. Den støyer litt mindre og varilock synes å fungere bra. Ingen ulyd i svinger. Ellers har jeg Castrol 75W-140 (for LS diff) uten ekstra LS tilsetning.
Tittel: Sv: Re: Wj Service
Skrevet av: teerexSø.,14,Juli,2019,03,35
Dagens oljekjøp, 11 liter kr 2200,-.

Idag ble det ikke kr 2.200 men under kr 2.000.  Ikke alt som trenger å bli dyrere 10 år etter  :P

Har også investert i Lubelocker pakninger både foran og bak.
Tittel: Sv: Wj Service
Skrevet av: PerHFr.,26,Juli,2019,16,13
Jeg trodde varilock var 100% sperre som ble sjaltet inn? Det er altså bare LS?

Hvor kjøper dere oljefilter til 3.1?
Tittel: Sv: Wj Service
Skrevet av: teerexLø.,27,Juli,2019,01,15
Vari-lok er hverken LS eller 100% mekanisk sperre men en artig og effektiv mellomting som kobler automatisk inn ved hjulspinn  :)

Oljefilter har Maldal, ebay og ellers div. nettsjapper. Og naturligvis Mekonomen (til blodpris) og sikkert BilXtra også.