www.jeepclubnorway.no

Modeller => KJ => Emne startet av: kosbin på To.,29,Mai,2008,12,07

Tittel: Jeep cherokee 2,8 Renegade
Skrevet av: kosbinTo.,29,Mai,2008,12,07
Jeep Cherokee 2,8 crd Renegade 2003 (liberty?)  120000km Pris ca 170 000kr

Heisann. Jeg er mulig kommende Jeep eier. Jeg lurer bare på ovenfornevnte bil? Har så å si ingen greie på bil selv og sliter med å finne noen gode svar på den aktuelle bilen.
Lurer mest på andres erfaringer med samme bil. Er det noen kjente feil eller mangler med denne bilen som jeg bør vite om? Er den dyr i drift og hva bør jeg være oppmerksom på ved et eventuellt kjøp?
Allt som kan skrives tilbake til meg om denne bilen mottas med kjempetakk!!!

Ps: har sett biltesten hos dinside uten at jeg ble noe spesielt klokere så alle referanser til den er unødvendig.

Vennlig hilsen Inge
Tittel: Sv: Jeep cherokee 2,8 Renegade
Skrevet av: 85cjMa., 2,Juni,2008,15,44
Hei,
det virker som om de fleste som sokner til disse sidene ikke har så mye erfaring med de nyeste Jeep-modellene (kanskje pga pris?).

Mitt inntrykk er at de som handler bil i denne klassen går for Grand Cherokee i stedet  :-)

Generelt er vel SUVer noe dyrere i drift enn "vanlige" biler.

Tror ikke det er spesifikke problemer med KJ. Tidligere utgaver av diselmotor (fra VM Motori) hadde visse svakheter, det var viktig å holde oljeskift og bruke riktig olje etc, var visstnok visse problemer med ventilløftere (se siden for XJ Cherokee), vet ikke om dette også gjelder 2,8 l motoren.

Mulig en kan dra noen slutninger av folks erfaring med ZJ/WJ Grand Cherokee også (sjekk tråder der) , er vel mye av de samme komponentene (motor, aksler, hjuloppheng, girkasse etc.) som inngår.

Generelt er nok drivverk rimelig "skuddsikkert".

Inntrykket mitt (basert  riktignok på XJ Cherokee) er at svakheter som oftest er relatert til elektriske komponenter som slutter å fungere (brytere, vindusheiser og annet stæsj) , og diverse sensorer etc som må til for at motoren skal gå. Moderne biler har så masse rare sensorer at det "ofte" kan oppstå feil på dem som gjør at motor går dårlig eller stopper (O2/lambda sensor, TPS sensor, Crank Position Sensor, diverse temp sensorer, MAP sensor og hva de heter alle sammen). Men dette bør ikke være unikt for Jeep.

Se etter en bil med alle servicer overholdt, alle oljeskift tatt etc så bør en være rimelig sikker.
Tittel: Sv: Jeep cherokee 2,8 Renegade
Skrevet av: kosbinTi., 3,Juni,2008,23,08
Takk for svaret. fikk litt mer peiling der. har hatt bilen inn å fått tilstandsrapport nå. ser ut til at jeg må bytte bremseskiver bak samt klosser. håndbrekket er også gåent og må skiftes. hva som var feil der aner jeg ikke. jeg ser skiver o.l er sinnsykt dyrt å handle i norge så jeg kikket litt på foumet her og fant sider i usa. lurer på om skiver til Jeep Cherokee liberty 3.7 passer min? har sett litt rundt på nettet og spurt noen verkstedfolk men det er vanskelig å få noe godt svar.
Tittel: Sv: Jeep cherokee 2,8 Renegade
Skrevet av: 85cjOn., 4,Juni,2008,22,21
Liberty er jo navnet på Cherokee i USA så det bør kanskje, men en bør forsikre seg om at det er tilfelle. Chassisnummer/VINkode og årsmodell er nyttige referanser. Ellers finnes det norske firmaer som kanskje er billigere, kontakt flere.

Tittel: Sv: Jeep cherokee 2,8 Renegade
Skrevet av: kosbinMa.,23,Juni,2008,10,26
Takk for all hjelp så langt. Nå fikk jeg tak i klosser og skiver foran og bak til ca 3000kr i norge. Skulle skifte de her i helgen men det viste seg at skivene bak ikke passet da vibrasjonsfjæren(eller hva det nå heter) som sitter på kaliperen tok neddi skivene bak. skivene var ikke mye for store, hadde den vært en til to mm mindre på dia hadde den passet. Fram var det fullstendig feil. der var skivene fin på diameter men fullstendig feil på dybde. Snakket med brakes norge (hvor jeg bestillte delene) de sa at ifølge norgeskatalogen eller noe sånt så var det de riktige skivene til bilen min. Jeg ga de også nr fra
"2003 Jeep Liberty/Cherokee (kj) Parts catalog"
hvor de søkte opp delene via det nr som sto for skivene mine og fikk opp nøyaktig de samme skivene som jeg var blitt tilsent. Jeg skjønner ikke det pøkk av dette og begynner å bli litt frustrert her da jeg ønsker å finne de riktige delene før jeg setter bilen inn på noe verksted. Noen erfaringer med dette ell???