www.jeepclubnorway.no

Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: 85cj på To., 3,April,2008,23,14

Tittel: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjTo., 3,April,2008,23,14
Nei, ikke dette.....

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e2/Det_Kongelige_Slott_by_night.jpg/800px-Det_Kongelige_Slott_by_night.jpg)


Mer noe slikt:

                             (http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/Garsje480.jpg)

(må rette på takrenna, den er jo ikke i vater...)
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: RonnyFr., 4,April,2008,11,37
Jaaaaa........der var lysbryteren ja :)
Tittel: And So It Begins.......
Skrevet av: 85cjSø., 6,April,2008,23,16
OME kit til XJ.

Har endelig startet.

Her er et bilde før start:
(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/IMG_0193.jpg)

Dag 1-x:
Har gått og sprayet med WD40 en tid.


Dag1:
Skal begynne med fjærene bak.
Bilen opp på bukker.

Samle sammen redskap (det jeg vet og tror jeg trenger, men kommer til å lete etter ting jeg glemte uansett.

Har fått av U-bolter på begge sider.

(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/Garsje4XJrear640x480.jpg)

Dag 2:
Har fått av stabstag brakettene.

Fått løsnet nedre støtdemperfester.
Fant ikke kubeinet, trengte det for å få løsnet støtdemperne fra braketten. Nytt innkjøpt på Plantasjen (har vel alltid bruk for et kubein eller to...)

Har fått av bakre nedre sjakkelfeste. På grunn av at boltene er montert innenfra og ut, måtte jeg kappe bolten (bensintanken i veien). Har allerede anskaffet nye M14 x 120 bolter, skiver og låsmuttere.

Dårlig plass på høyre siden, kommer ikke til med vinkelsliperen for å få kappet bolten. Tar'n med baufila etter hvert.

U-boltplater skal rengjøres og lakkes, det samme skal stabstaget.

Dag 3 (nå er det ikke hele dager vi snakker om,da):
Løsnet "Main eye" bolt på ene siden. Det gikk greit.  Måtte kappe bolten, men fikk dyttet den litt for langt inn, så jeg trenger en bajonettsag for å kappe bolten mellom fjæra og fjærfestet. Ut å låne bajonettsag...

Dag 4:
Ikke gjort noe særlig idag. Måtte på hytta og måke snø av taket i drittværet.

Har fått av fjærbolten på høyre side av fjæren bak. For å komme til med vinkelsliper på bolten kappet jeg litt av eksosrøret. Det skal nok snart byttes uansett, så....
Har lånt bajonettsag, men sagbladene var dårlige. Ut å skaffe nye.


Dag 5:
Har fått av bakfjærene og støtdemperne!

Rest In Peace (not!)

(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/Bakfjaerer640x480.jpg)

Var heldig, brakk bare tre av fire øvre støtdemperbolter. Materialet i de boltene må være laget av resirkulerte Colabokser...

Satser på å borre opp og gjenge med M8 gjenger. Time will show.

Dagens oppdagelse. Originalboltene er ikke standard M8 bolter! Ser ut som M8, men gjengestigningen er anderledes.

(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/Stotdemperbolter640x480.jpg)

Me tru me vil hjukse litt og la sjaklene være. De virker tighte i gummiforingene så det blir sikkert OK.

Dag 6:
Jobbet i hagen idag, men fikk lakkert U-boltplater og Swaybarfester. Har også begynt å borre opp de tre knekte boltene. Trenger bedre bor, samt 6,8 mm bor for å gjenge opp med M8 gjengetapp.

Dag 7 og 8
Får ikke gjort så mye. Har borret opp siste huller til øvre støtdemperfester og gjenget opp. Spørs om det holder, men kommer uansett til å sette på en ekstra låsemutter.

Har begynt å pusse, slipe, pusse, slipe på sjakler, aksler etc. Utrolig hvor mye dritt som samler seg. Må nok avvente og spyle, steame grundig under, men det kan jeg ikke gjøre inne.
Ellers ser det ut som om jeg har en lekkasje i akselen på høyre side, enten bremsevæske eller diff.olje. Går nok mot overhaling av bremser og simringer....
Oh well, jeg trenger ikke bilen før utpå høsten.

Dag 9 og 10
Fortsatt male, et strøk med owatrol, et strøk 40:60 Owatrol/bengalack og et strøk bengalack.

Dag 11
Ny strategi for å fikse øvre støtdemperfester.

Har brukt en slik for å banke ut mutterne. Veldig effektiv sak denne!
(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/Meiselhammer640x480.jpg)

Her er et bilde etter å ha fått vekk mutterne og malt litt. Skal bruke nye bolter som kan tres inn gjennom en åpning i støtdemperfestet.
(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/sttdemperfesteutenmutre640x480.jpg)

Nå er det tid for å få på demperne og fjærene!

Dag 12
Nå går det unna!
Har satt på støtdemperne bak. For å få på plass boltene for støtdemperne brukte jeg en tynn ståltråd viklet rundt boltene og tredde de inn gjennom åpningen i ramma. Deretter en fastnøkkel for å holde bolten fast mens jeg skrudde muttern fast. Det gikk veldig greit!

Her er boltene på plass. En kan så vidt se ståltråden jeg brukte for å tre boltene.
(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/Stotdemperskruer640x480.jpg)

Her er støtdemperen på plass!
(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/Sttdemperpaplass640x480.jpg)

Nå er også fjærene på plass!
(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/Bakfjarerferdig640x480.jpg)


Eneste trøbbel sok gjenstår nå er å få tredd i siste bolten i sjakkelen på venstre side. Fjæra sitter skjevt, så bolten treffer ikke "utgangshullet".
(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/trubbelsjakkel640x480.jpg)

 Det er litt trøblete, må gruble litt på hvordan jeg skal få vridd fjæra slik at jeg får bolten igjennom. Kanskje jeg kan vri akselen ved å senke høyresiden så mye som mulig. Vi får se......

Dag 13
Med hjelp av bror og en stor rørtang fikk vi bolten inn i sjakkelen på 10 sekunder.
Har idag gjort alt ferdig, trukket til alle mutre etc.

Resultatet sees her (opp ca 7,5 cm):
(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/CherokeOMEbak640x480.jpg)

Nå er det tid for framfjærene. Bør ta kortere tid....


Dag 14 og 15
Etter et par ukers opphold har jeg nå begynt på jobben med å bytte fjærene foran.

Løsnet stabstaget på begge sider. Kommer til å bytte foringer her.

Har foreløpig valgt ikke å gjøre node med Panhard staget (trackbar). Skal se hvor mye akselen flytter seg sideveis først, og deretter om jeg evt skal bore nytt hull eller investere i justerbar trackbar.

Har løsnet nedre støtdemperfester og fått den ut av veien. Har ikke fått løsnet festene oppe enda.
Vanskelig å komme til og jeg må finne en grei måte å hindre at hele demperen vrir seg. Satser på ekstern hjelp.

Som sagt, trangt om plassen...
(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/Cherokeefjrerforan640x480.jpg)


Jobben med å få ut spiralfjærene gikk OK. Var redd for å knekkke boltene som holder festet for fjæren nederst, men det gikk heldigvis bra.

Jekket opp ene siden så langt som mulig og festet fjærklemmer.

Deretter slapp jeg denne siden ned og jekket andre siden opp så langt som mulig. Da var det lett å få ut fjæren.

Gjentok operasjonen på andre siden. Det gikk greit.

For å få av fjærspennene brukte  jeg en presse jeg har i kjelleren, den var til stor hjelp og gjorde jobben enklere.

(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/Cherokeefjrerforan2640x480.jpg)


Antar at jeg bruker den når jeg skal komprimere de nye fjærene også.

Her er gammel og ny fjær.

(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/Cherokeegammelognyfjrforan640x480.jpg)

Nå skal jeg pusse litt, få vekk overflaterust og male med Owatrol og Owatrol/Bengalack.

Dag 16 og 17
Har nå rustbanket og malt.
Siste to dager er gått med til å montere nye spiralfjærer. Gikk vedlig lett.
Har montert støtdemperne. Gikk OK på passasjersiden. Gikk OK på førersiden også men det er veldig trangt når en skal skru i mutteren øverst, så det tok lang tid.
Har også montert ny styredemper.

Ferdig på førersiden:
(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/XJnewfrontsuspension640x480.jpg)


Her er det ferdige resultatet. Nå gjenstår forstillingskontroll.

Og i ferien blir det overhaling av bremser samt kanskje bytting av kryss etc.

(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/XJlifted640x480.jpg)

Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: SkywalkerMa., 7,April,2008,06,07
Hehe... Jeg leste "mekkeplass", ikke "mekkepalass". Bra at du er i gang allerede. :)
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjTi., 8,April,2008,00,12
På en måte er nok "Mekkeplass" en bedre beskrivelse..
Tittel: Lambdasonde
Skrevet av: 85cjFr.,11,April,2008,22,37
Byttet forøvrig lambdasonde etter å ha fått problemer (går ujevnt, dårlig tomgang samt kode 21....)

Kjøpte nye original "MOPAR" lambdasonde fra www.jeepsareus.com. Pris 94 USD. Ikke billigst, men grei nok pris.

Enkel å bytte, men måtte rive vekk "gulvmatta" som skal beskytte mot sprut. Den har nok sett sine beste dager så den bør nok byttes. Usikker på om den er nødvendig også.

Etter bytte nullstilte jeg computer. Ingen nye feilkoder foreløpig. Synes som om det ble bra.
Tittel: OME løft: Halvferdig!
Skrevet av: 85cjSø.,11,Mai,2008,00,13
Har fått montert bakfjærene så nå er det å bytte foran som gjenstår.
Jeg visste at bakfjærene var dårlige, men at de var så ille merker en først når en får prøvet de nye.

Her er før/etter bilder. Etterbilde viser foreløpig "CJ7 original-stuk"....

(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/IMG_0193.jpg)

(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/CherokeOMEbak640x480.jpg)
Tittel: Ferdig
Skrevet av: 85cjSø.,29,Juni,2008,23,39
Da var også framfjærene på plass.

(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/XJlifted640x480.jpg)
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: SkywalkerMa.,30,Juni,2008,08,43
Bra! Ser den stuker ca. 1" fremover. Har du ikke brukt OME-spacere på spiralene i det hele tatt? Jeg har lagt inn 2 og vurderer å ta ut 1. Høydeforskjellen på hjulbuene (1") gjør at min ikke ser ut til å være i vater, selv om den faktisk er det. Optisk bedrag av klasse. 
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjMa.,30,Juni,2008,16,02

Hei,
 1 spacer foran på begge sider. Høyden økte med ca 5 cm i forhold til mine originalfjærer:

(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/XJnewfrontsuspension640x480.jpg)
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: CJ-7To., 3,Juli,2008,11,53
Bra jobba Jørn. XJ`n trengte litt mer luft under skjerma  8) Så da er "snøballen" i gang på den Jeep`n også... Next er vel jul, etc.....
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjTi.,22,Juli,2008,23,28
Test med 31 tummare.

Første montering av lånte 31 tummare.

Felgene har rundt 1 cm mindre "backspacing" enn original. Gjør at de stikker litt mer ut.

(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/XJmed31inch2008640x480.jpg)

Rubbing på nedre bærearmer ved fullt "rorutslag", dette er vel som forventet.

Kan vel fikses ved å justere stopperne for rattutslag.

Også et lite problem at "måling med kosteskaftet" viser at dekket stikker for mye på utsiden venstre foran.

I og med at jeg har originalt panhard-stag er dette som forventet.

MEN,
så lenge det kjøres på veien er vel dette OK.

I skogen (nå har jeg ikke tenkt meg så langt inn) vil jeg få problemer med rubbing oppunder. Kunne fikse dette med "bump stop extenders" alias "hockeypucker", men en eliminerer jo en del av oppnådd flex.

Så pr. idag heller jeg mer mot 30x9.50 dekk....



Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: SkywalkerFr.,25,Juli,2008,09,14
Det var jo en grei melding. Da tipper jeg at det blir samme valg på meg også - 30x9,5, evt. 245/75-15. Antageligvis GY MTR.
Tittel: Cherokee radiobytte
Skrevet av: 85cjOn., 1,Oktober,2008,00,13
Har også byttet radio i XJ'en.

Hadde originalt Infinity anlegg som vist under før og synes ikke radiomottaket var spesielt bra, samt at kassett kanskje er litt for retro...
(Selv om det også var installert CDveksler).

Og synes ikke lyden var så veldig bra selv om det var "top of the line" Infinity anlegg med egen forsterker og høyttaler foran og over bakluken.

Så, ut med det gamle:

(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/Radiobytte4640x480.jpg)

Var lett å få av dashbordets frontdeksel, bare å nappe ut, og radioen sitter i to skruer.

(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/Radiobytte5640x480.jpg)

Valg av ny radio falt på Pioneer DEH 4000, som har sub-out, AUX tilkopling og mulighet for USB minnebrikke.
Betalte rundt NOK 1500,-. Sikkert andre fabrikat til omtrent samme pris som er like bra.

Men denne er det ikke så mye blått lys på (egentlig ingen) slik som på mange andre og jeg ville ha noe som var forholdsvis diskret.

(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/PioneerDEH4000.jpg)

Måtte kjøpe en ramme for montering siden originalradioen er større.
(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/Radiobytte3640x480.jpg)

Denne radioen har AUX for tilkopling av IPOD etc på baksiden. Laget en kort overgang fra minijack til 2 phonoplugger på fronten, så jeg kan plugge inn IPODen der. (Prøvde med minijack først, men fant ingen som passet på Biltema, og den jeg fant på Clas Ohlsson var ikke god. Disse phonopluggene er i alle fall solide).

Fant ut at radioen ikke ville få noe støtte i bakkant, så lage meg en støtteanordning av en trepinne.

(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/Radiobytte2640x480.jpg)

Orket ikke å vente på å få tak i spesialovergang mellom standard europeisk bilradioplugg og Jeep sin proprietære, så mekket til noe selv ved hjelp av en standardledning fra Biltema.

Jeg måtte også "bypasse" den gamle effektfortserkeren. Denne ble forsynt av "høyttalerutgangene" på originalradioen, og jeg mekket til kopling mellom innpluggen fra radioen og utpluggen mot alle fire høyttalerne.

(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/Radiobytte6640x480.jpg)


Bare å skru fast radioen, sette på alle deksler og nyte bedre kvalitet fra radio, IPOD og USB stick. Særlig sistnevnte virker veldig bra, har en 4Gbyte stick, g radioen viser grei navigering mellom filkataloger, artister etc.

Den nye radioen spiller høyere og renere enn den gamle Infinity effektforsterkeren.


(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/Radiobytte1640x480.jpg)
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: SkywalkerOn., 1,Oktober,2008,22,57
Du verden, det var jo en grei melding. Jeg trodde Infinity-forsterkeren leverte varene greit.

Har gått i de samme tankene selv. En 8GB USB-stick med slank fysisk formfaktor er langt mer attraktivt enn CD-veksleren (jeg har identisk stereo i min XJ). iPOD har jeg ikke så stort behov for, men AUX inn er kjekt. Greit å ha plass i sargen til Phono.

Hva har du valgt å gjøre med antenne? Radiomottaket i Chrysler-pakka stinker big time, så radioen skal ut. Jeg regner med at motordrive-antenne går samme veien.

Får du belysningen i head-unit til å følge dimmer på instrumentpanelet?
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjTo., 2,Oktober,2008,22,14
Infinity: 4x19W river ikke noe særlig.

Har brukt originalantenna. Med originalradioen trodde jeg at antenna ikke var tiloplet (det var den), med den nye er radiomottak langt bedre med samme antenne, selv om det fremdeles er noe problemer syd for Drammen.

Men jeg er fornøyd og kommer ikke til å bytte antenne.

Med den gamle forsterkeren hørtes Infinity høyttalerne dårlige ut, men med den nye har jeg ikke behov for å bytte.

Skulle ikke by på problem å benytte originalmating av displayet med instrumentlyskilden dersom den nye radioen har mulighet for det.Den radioen jeg kjøpte har så vidt jeg kan se fast (diskret) belysning.

Jeg nevnte ikke at den nye radioen har subwooferutgang. Jeg kjøpte den billigste forsterkeren på Biltema og en 8¨ sub. Med sub-en inne savnes i alle fall ikke lydtrykk i bassen. Og radioen har en finesse ved at den kan kutte alle toner til hovedhøyttalerne under 50,63 eller 80 Hz. På den måten grumser ikke dårlig bass til resten av lydbildet i hovedhøyttalerne.

Trakk strømkabel direkte fra batteriet via gummiforing rett ved rattstammen og til bagasjerommet. Har brukt slik sigarett-tenner/båtkontakt for hurtig frakopling av strømmen. Egen phonoledning fra phono ut på radioen. Samt en ledning fra radio til sub for fjernstyring av av/på.
Skrudde fast forsterkeren på siden av sub-kassa, for å kunne fjerne den lett. Ikke særlig tyverisikkert, men forsterkeren og høyttaler er ikke så dyre. Kanskje jeg skrur den nye fast på samme sted som den originale, under baksetet etter hvert.
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: SkywalkerTo., 2,Oktober,2008,22,53
Ganske greit å få tatt cut-off på dypbassen til de elementene som ikke skal spille der. Lyden fra de elementene blir langt bedre uten. Lydbildet i kupeen din vil nok bli fint. XJ er vel knappest å regne for en ideell HiFi-børse med tanke på tilgjengelig installasjonsplass (det var heller ikke derfor jeg valgte XJ).

Greit å vite at hovedproblemet på radio-ytelsen faktisk er Chrysler-radioen og ikke antennen. Sørgelige greier. Nå har endelig EBU blitt enig om felles digital radiostandard, så da kan vi også vente vettuge digitale underholdningsradio for bil også. Jippi.
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjTo., 2,Oktober,2008,23,12

Ferdig.
Tittel: Litt akseljobbing
Skrevet av: 85cjTi., 4,November,2008,00,06
Har brushet opp bakakselen i det siste...

Før:

(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/xjbremserbefore640x480.jpg)

Etter:
(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/xjbrakesafter640x480xjbrakestest.jpg)
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: CJ-7Ti., 4,November,2008,09,35
Sånn skal det se ut Jørn  :)
Greit med litt periodisk vedlikehold.
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: FagelundTi., 4,November,2008,16,57
Ser jo veldig bra ut!!

Tenker på å gjøre det samme, men har ikke gjort det før. :P Er det mye justering som må gjøres??
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjTi., 4,November,2008,21,40
Ikke store problem, men en del knoting. Beregn fire ganger så lang tid som du tror  du trenger :)

Ellers er eneste justering bortsett fra  håndbremsen bremsebandas anlegg mot tromlen og det er rimelig greit forklart i Hanyes etc, bruk justeringsskruen til banda ligger på trommelen og deretter backer en litt tilbake så det ikke er kontakt. Har ikke justert håndbremsen enda, men det er også enkelt.

Men, et lite problem jeg har er at bremsebanda "ligger på" litt selvom jeg har justeringskruen "helt tilbake". Antar at det går seg til, men...

Jeg brukte også sjansen til å smøre på litt rustbeskytter og Owatrol/Arcanol her og der.

Skruene som holder bremsepumpene var noe herk å få av. På den ene siden måtte jeg til slutt skru av bakplaten og "vinkelslipe" den ene skruen slik at jeg fikk av den gamle pumpa.
Ny skrue på merkeverksted: NOK 85,- pr stk.   >:(

Jeg byttet også ytre simringer og hjullager på min Dana35 C-clip aksel. Angrer litt på hjullagerne (simringer pluss lager kostet 400,- på Phoenix så jeg kunne ikke la være).
Hjullagerne er noe herk å få av om du ikke har eksakt riktig avdrager. Endte opp med å bruke en Dremel til å slipe gjennom lagerbanen for å få ut de gamle lagerne.
Mest nyttige fastnøkkel: 3/8" av god kvalitet.

Om lagerne ser OK ut og akslene ser OK ut der de ligger an mot lager-rullene vil jeg latt dem være.
Simringene er enklere å få ut med en egnet skrutrekker eller lignende, men vær forsiktig så du ikke tar hjullageret også.

Jeg har som nevnt Dana 35 "C-clip" aksler så jeg måtte av med diff-dekselet (planlagt allikevel) for å få ut akslene. I Diff'en på min Dana 35 er det en låseskrue for å få ut låsebolten. Denne hadde i mitt tilfelle "12-kant 1/4inch" type hode. Heldigvis passet den minste tommenøkkelen jeg fant på Biltema.
Om det fremdeles finnes "tabs"(merkelapper av metall) på skruene som holder diffdekselet kan det være av interesse om disse fremdeles var leselige. På min var det to: en med et nummer, og en som sa at det kun måtte benyttes olje beregnet for "limited slip".

Som andre har sagt, jeg brukte Biltema svart RTV pakningsstoff på diffdekselet, funker bra.

Ikke drei på diffen etter at akselene er tatt ut.

Ellers:
- Som sagt, beregn og bruk god tid
- Ta bilde av hvordan ting ser ut før du begynner
- Var litt kronglete å få av tromlene, men det gikk
- La hendelen for håndbremsen på bakre bremsesko henge, den er noe dritt å få på håndbremsevaieren igjen
- Ta vare på gamle deler til du er ferdig, er ikke alle fjærer etc som følger med i "repkitet", f.eks. fjæra på det vannrette staget for håndbremsen og fjærstaget som sørger for å holde låsemekanismen til bremsejusteringen i spenn
- Kjøp rikelig med brake cleaner og gjør godt rent før en begynner
- Riktig verktøy, spesielt den dingsen som brukes for å feste bremsesbandfjærene er viktig
- Husk å lufte bremsene etterpå. Bruttern anbefaler noe som heter "Speedbleed" bremselufteskruer for enkel enmanns bremselufting
- Bremsepumpene skal ha litt RTV pakning når de skrus på.
- Om du har C-Clip; husk gjengelås på låseskruen til diff'ens låsebolt
- Sjekk tromlene, de er merket med maks "lovlig" innvendig diameter, om de overskrider den må de byttes
- Det er en tynn skive mellom to av delene på justeringsmekanismen, den kan være lett å miste
- Justeringsmekansimen skal ha litt grease på gjengene
- Det skal også være litt grease der bremsebanda ligger an mot bakplaten


Og, jeg fikk ikke byttet simringen på pinjingen, som var det jeg egentlig skulle gjøre,  :-\
Tror jeg får det gjort på et verksted allikevel. Satser på at "proffe" kan håndtere å sette "preload'en" riktig.
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjFr.,23,Januar,2009,23,51
Nye vinterdekk i desember, Cooper Discoverer M+S 235/75 R15.

Har forresten byttet radiator også.

(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/XJ_coopertires-dec2008_640x480.jpg)
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: TerjeLø.,24,Januar,2009,11,58
Ble veldig bra med heving! Fattern har samme bil i samme farge, så nå spørs det om det ikke blir nye fjærer og dempere i burdagsgave til han :) Den er helt lik det første bilde.
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjLø.,24,Januar,2009,20,25
OME-fjærer og støtdemere anbefales varmt.
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: simonSø.,25,Januar,2009,13,49
Fattern har samme bil i samme farge, så nå spørs det om det ikke blir nye fjærer og dempere i burdagsgave til han :)

Du må være en god sønn !  Gid vi alle får likedanne sønner e.l.
Tittel: Mere lyd
Skrevet av: 85cjFr., 6,Februar,2009,21,31
Uttagbar subwoofer.
Billig høyttaler og forsterker fra Biltema.
Deler ved 63 Hz.

Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjTi., 7,April,2009,22,30
Oil Pressure Sensor ¨gone¨......?

Måler´n har vist lavere oljetrykk enn vanlig den siste tiden.
Vanligvis har den stått omtrent stille på ¨3¨ ved vanlig gassing, men i det siste har den nesten ikke kommet over ¨pinne 2¨ og ofte under ¨pinne 1¨ på tomgang.

Har bra med olje på motoren og ikke noen lekkasjer (bortsett fra de vanlige).
I går fikk jeg tilogmed lys i ¨Check Gauges¨  lampa, det var nesten ikke utslag på olejtrykksviser´n.
Mistenker Oil Pressure Sensor, men er usikker.

Uansett, har byttet olje og filter idag. Nå er måler´n tilbake til ¨normalt¨. Vi får se hvor lenge det varer. Kan det ha vært den gamle oljen (mener det var W10-40, samme som den nye jeg fylte på) ikke er gode lenger, den ble byttet i august i fjort og jeg har ikke kjørt mer enn 5-6 tusen side det.
Kan ha vært at de gamle filteret har gått tett også?

Uansett, avventer jeg bytte av sensor, den koster bortimot en tusing....(innaskjærs).
Tittel: Re: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjFr.,24,Juli,2009,02,14
Fremdeles noe problem med oljetrykksmåler.
Har byttet oljetrykksgiver, og alt var OK i lang tid.
I det siste (etter siste oljebytte tro?) har jeg igjen opplevd at når motor er varm vil ikke oljetrykksmåler'n "indikere" oljetrykk etter start. Om jeg gir litt gass på frigir, starter måler'n å gi oljetrykk-indikasjon og "check gauges" lampen slutter å lyse.

Snålt.

Hadde nede bunnpanna i forbindelse med bytte av "rear main seal" og alt "inni der", inkl olejpumpe inntak så rent og pent ut...
.

(Har også byttet vannpumpe , bremseklosser og simring for front mellomaksel på transfer'n i det siste. Alt for å stoppe irriterende lekkasjer).

Har også igjen hatt litt problem med hovedlysbryter'n. Noen ganger virker ikke turteller etc. Et lett slag mot hovedlysbryter fikser dette (har liggende ny bryter).
Tittel: Re: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: Jeepchxj97Fr.,25,September,2009,15,22
hei:) har akkurat samme settet med heving  på min egen bil(se garasje):P
men med 31" ble det da litt mye "skubbing"  mot deler i forstilling, skjermer ved vanlig kjøring? humpler-rundkjøringer etc?:)
veldig fin bil btw:)
vegar
Tittel: Re: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjLø.,26,September,2009,03,00
 OME XJ lift og 31" funker ikke! (min påstand)

Sånn er det bare.

Prøvde 31" selv, men likte det ikke (for mye rubbing i diverse karosseripunkter på -97 XJ)



Satser på 30x9.50 for egen del,Det skulle gå OK. (Men sliter nok på mine Cooper 235x75 R15 et år til :-)
Tittel: Re: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjLø.,26,September,2009,03,07
EUkontroll:

'97 Cherokee Limited:                           Check (måtte bytte bærearmer/foringer høyre foran)
'85 CJ Renegade:                                   Check (ingen ankepunkter) ! 

2 år til neste gang :-.)
Tittel: Re: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjSø.,25,April,2010,20,58

En liten milepæl

(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/CJ-7/200000_640x480.jpg)
Tittel: Re: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjSø.,15,August,2010,01,49
XJ-er ruster!

Ser ikke særlig bra ut i kanalene.
Heller ikke antydning til rustbeskyttelse.
Tittel: Re: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjSø.,15,August,2010,01,51
New look (Spot the difference?)

Tittel: Re: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: sten_mortenSø.,15,August,2010,12,06
New look (Spot the difference?)



Hey hey...

Nye hjul, skjermbreddere og bort med stigbrettet!!
Tittel: Re: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjSø.,15,August,2010,23,08

En av tre korrekt  :)

Dekk, felger og breddere er nok ikke nye.
Men jeg måtte plukke av stigbrett og pyntelistene på hver side for å komme til for litt rustreparasjon på balja.
Rust under  forsterkning i framkant av døråpning på begge sider. Har vel ikke kommet godt nok til forrige gang jeg tok et tak på undersiden.


Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjFr.,12,Juli,2013,21,41
"Teamrush-ed" fordeler'n på Renegade'n

Har kjørt med Jacobs tenningsystem på 4,2 liter'n  til nå, men det har tatt kvelden av en eller annen grunn.

Så har sett på andre løsninger og har startet med "Teamrush" modifikasjon av fordeler.

Tips: Skal fungere på V8ere også   :)

Informasjon: På sekser'n sitter Motorcraft fordeler (Ford).

Fordelerlokket har liten diameter og om en øker coilspenning risikerer en visstnok overslag etc.

Så en har funnet at fordelerlokk fra Ford F-150 fra rundt 1980 passer.. Dette har større omkrets, så kabler kommer lenger fra hverandre og risk for overslag blir mindre.

Billig oppgradering, koster 3-400 kroner, samt nye pluggledninger.

Jeg "fant" et sett 8mm ledinger på en 4.0 liter motor i garasjen til brorsan. Antar at settet som er avbildet på det ene bildet  (Accel for 4.0L) bør fungere, eneste mulige problem kan være kopling mellom coil (gammeldags kopling) og fordelerlokk (kopling som ligner tennplugg).

På det nye fordelerlokket er det "pinner" som ligner tennpluggtopper i stedet for "vanlige" koplinger (Fordeler på  4.0L har også disse pinnene).

De nye delene er:
- "Base" eller adapter for det nye fordelerlokket, Obs: må være type som skrus fast i fordeler-underdel
- Nytt fordelerlokk
- Ny rotor
- Ny kabler
- Opsjon: Ny coil  :)

Etter å ha fjernet gammelt fordelerlokk (og notert i hvilken rekkefølge plugg-kablene skal plasseres)
er det bare å skru på ny base, bytte til ny rotor og sette nytt lokk på plass. Deretter plugge inn nye kabler.

Bilde 1 viser nye deler, base, lokk og rotor samt Accel pluggkabler for 4.0 liter og det gamle fordelerlokket. (Rundt 3-400,- NOK for de nye delene med unntak av plugg-kablene).

Bilde 2 viser ny fordeler med gammel coil.

Bilde 3 viser ny fordeler og en Accel coil jeg har satt inn (skal gi høyere spenning).
(Ca 400 NOK).
Ny coil har skrueterminaler, så lagde noen overganger til standard "Ford-coil" hestesko-konnektor. Den gamle coilen ligger i hanskerommet som backup.

Har nå åpnet tennplugg-gapet til 0.045 inch.

Vet ikke om jeg opplever så stor forskjell fra "standard" men har inntrykk at tomgang er noe jevnere.

Kanskje blir det nå en MSD 6A etter hvert....
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjFr.,20,Mars,2015,22,05
Enda en liten milepæl passert.
Årsavgift for CJ'en: NOK 432,-  :)
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: CJ-7Ma.,27,April,2015,09,36
Enda en liten milepæl passert.
Årsavgift for CJ'en: NOK 432,-  :)
Ja, var noe spent om det gikk automatisk. Er jo like gamle våres 7ère og (var) ganske så like. Vurderer faktisk og få tak i noe original decaler. I alle fall Renegade decal til panser i samme orange som du har og jeg hadde. Lenge siden sist Jørn, fremdeles i by`n?
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjLø.,15,August,2015,02,47
Nytt telt

Etter 22 år så var Bestop'en etter hvert begynt å bli noe sliten selv om den i og for seg fremdeles var OK.
Så nå er den "gamle grå" byttet med en moderne svart Supertop.
(Ikke samme  fargeutvalget som det var i de gamle gode dagene..)

Usikker på om jeg synes den nye "one fit wrangler and CJ" m.h.p. bakrute-design er bedre enn den gamle "CJ-only".
".
Og så er det ikke lærstropper for vinduene i fordørene lengre, bare noe plastikkgreier.  :'(

Morsomt med låser i dørene i alle fall, veldig nyttige (not)

(http://i224.photobucket.com/albums/dd198/jorn-norway/jeepcj%20top%20600400_zpstvtvr2pd.jpg)
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjSø., 2,Oktober,2016,02,24
(2016) Winter is coming

Så på med vinterhabitten.
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: CJ-7Ma.,24,Oktober,2016,15,24
(2016) Winter is coming

Så på med vinterhabitten.

Nice Jørn. artig å se 7èrn din igjen, og med Ht. Ikke så mange CJ mere og se med ht. Min har ligget nede i en pottetkjeller i en 20 års tid...Kanskje man skulle tørka støv eller var det luka potteter av den.. 
Har begynt å tenke på noe decaler på min igjen nå etter en 15 års tid uten give or take. Min hadde samme decaler,
vurderer i første omgang Renegade og "V" på panser så evt. nedre stripe men ikke da opp og langs bakre hjulbue. Time will shåve.
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjLø., 5,November,2016,01,06

Tja, jeg har valgt hardtop om vinteren med hensyn på lagringsforhold.
Fast prosedyre om våren, på med teltet.
Fast prosedyre om høsten, på med vinterhabitten.

Kommer ikke til å gjøre noen endringer på "look and feel", nå er vi jo veteraner å regne.
I like it the way it is today :)

Brukte denne som eneste bil i fem år,  sommer som vinter (angrer litt på vinterbruken i Oslo's Salt Lake City inspirerte veier idag).

Men rimelig rustfri fremdeles.

Bortsett fra bytte av fjøringen så er mesteparten originalt.
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: CJ-7On., 9,November,2016,22,40

Tja, jeg har valgt hardtop om vinteren med hensyn på lagringsforhold.
Fast prosedyre om våren, på med teltet.
Fast prosedyre om høsten, på med vinterhabitten.

Kommer ikke til å gjøre noen endringer på "look and feel", nå er vi jo veteraner å regne.
I like it the way it is today :)

Brukte denne som eneste bil i fem år,  sommer som vinter (angrer litt på vinterbruken i Oslo's Salt Lake City inspirerte veier idag).

Men rimelig rustfri fremdeles.

Bortsett fra bytte av fjøringen så er mesteparten originalt.
Hei Jørn,
holder du til her i by`n fremdeles? lenge siden med både Jeep & eier.
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjLø.,17,November,2018,02,07
Another winter...
Litt "morsomt" at  et par av sommerens heftige vinder har blåst omkull hardtoppen med følge av litt småskader. Ikke la åpning på lagret hardtop peke i antatt vindretning. Still works though.

Ellers ruster Cherokee'en like mye som før, og nå vriker ikke radio og vinduspussere lenger.
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjLø., 7,Desember,2019,00,19
Jaja, så har vannpumpa sagt mer eller mindre takk for seg på CJ'en. Holdt bare 100k meter. Pussig at den ikke lekker, bare at den har en lagerslark "på flere centimeter". Lyder ikke bra..
Byttet denne en gang på rundt 100k...

Ny pumpe ankommet og delvis montert (Phoenix  US Cars Tønsberg er ok å handle med bare for å ha sagt det). Tok ut radiator for bedre plass å mekke på, evaluerer om det er fornuftig å gi den litt "tender loving care".
Men nå er det jekla kaldt i garasjen....
Så ikke så mye rush for å få bilen klar til neste vår. :)
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjLø., 7,Desember,2019,00,22
Milestone.
Første gang siden jeg overtok CJen i 1992 at jeg ikke har tatt av Softtop og satt på hardtoppen på høsten....
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjLø., 3,Oktober,2020,01,04
Avhendet Cherokee'en til noen jeg regner med får glede av den... :)
Litt synd, men har ikke plass og tid til å ta bedre vare på den.
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: eirikbgSø., 4,Oktober,2020,13,03
Synd det. Blir det en ny Jeep på deg?
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: 85cjLø.,10,Oktober,2020,23,28
Har jo en til, da...
Den selger jeg ikke  :)
Tittel: Sv: 85CJ's Mekkepalass
Skrevet av: eirikbgSø.,11,Oktober,2020,10,32
Godt å høre.  :)
Gjorde den feilen å solgte den jeg hadde. Angrer på det nå.