www.jeepclubnorway.no

Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: Tom-G på Ma., 4,Februar,2008,19,23

Tittel: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GMa., 4,Februar,2008,19,23
Er vel på høy tid at også jeg kommer med litt info om Jeepen vår.
Bilen er en 97" 2,5 sport f.reg i Norge oktober 1996. (Fikk brått vibber om sein 76" Granada, grøss!!??)
Blåmann har hatt tre eiere og har det meste av sitt liv vært i kvinnelig pleie(vanskjøtsel) et sted på vestlandskysten. Jeg kjøpte bilen vinteren 2007 av en kar i Skien i bytte mot en bunke dollars og en bånnsur gammal G-Wagen, den var da registrert som varebil og sånn passe orginaltrist å se på. :-\
Har tidligere hatt to modda Jeeper, en YJ 4,0 og en XJ 2,5TD og fikk så usannsynlig lyst på verdens beste halvfabrikat igjen.
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GMa., 4,Februar,2008,19,49
Ikke lett å få lagt inn bilder her nei >:(, får melding om at området er fullt???
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: RonnyMa., 4,Februar,2008,20,39
Jaja da er det ikke bare meg som er "dum" da altså........prøvde jeg også.... :-X

Men flott med interaktiv garasje da Tom :)
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GTi., 5,Februar,2008,08,37
Bilen når den ankom gårdsplassen hjemme for et år siden
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GTi., 5,Februar,2008,08,42
Mimrebilder om de to foregående gobilene
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Golden EagleTi., 5,Februar,2008,16,54
Den YJ-en så jeg på et O-løp på Kongsberg i Pinsen for noen år siden.
Var den din den gangen?
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GTi., 5,Februar,2008,20,10
Var på etpar kjøretilstelninger i Jeepklubbregi den gang ja, mener det er en kar nede i Vestfold som eier bilen nå.
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GTi., 5,Februar,2008,20,38
Det måtte jo moddes, orginalt synes jeg TJen er bortimot femi. Samtidig var målet at det skulle være så lovlig som mulig og at bilen skulle beholde mest mulig av kjøreegenskapene på vei, også var det å få satt inn baksete ettersom jeg har en hel ungeflokk som vil være med.
Det som ble kjøpt inn først var.
-Orginalt baksete og E merka seletøy fra Autoutstyr
-Ome sett m/st demper fra Tor med TUV papirer
-245/75-16 BF A/T som tilsvarer 31", felgene i 8x16 satt på bilen og de var ok, fikk papirer på dette fra JJ i Jeep Norge.
+ en del fjas og stas av slite/rep deler for å få ting på stell.
Cobrabøylen foran var allerede godkjent av tidligere eier så det var ikke noe tema.
Så bar det til BT på Hønefoss for godkjenning og det gikk rett i boks, bortsett fra en en noe lengre argumentasjon for å få lite skilt bak, men også det løste seg. God stemning!
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GTi., 5,Februar,2008,20,45
Blåmann hadde 3,73 utv som de fleste andre 2,5l, og jeg synes det var litt småtrist i terrenget, gikk litt for fort på 1L og litt for lite drag. En annen liten overaskelse ble det da jeg skiftet olje i bakdiff og oppdaget at det ikke var traclock inni der, trodde det var standard på alle TJer i Norge?? :-\
Så bar det til Gol på treff og snøkjøring, det gikk ikke så aller værst, men moddebasillen kom og tok meg igjen.
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GTi., 5,Februar,2008,21,00
Fram med lommeboka, ut med noen halvslappe møll og riste litt grundig :P
Innkjøpene bestod nå av:
-AEV 8x16 felger fra A/T
-285/75-16 BF mud fra Interkontakt
-T-Max 10000 winsj fra Knut
Egenprodusert plate til vinsjen
Var endel spent på om hjula ville subbe med kun 2" heving, men er ikke interessert i mer løft enn nødvendig, så her var det bare å prøve.
Rista ut siste bunken med dollars og ringte Tor og bestilte 4,88 drev til akslinger, litt frem og tilbake og jeg hadde bestilt ARB foran og bak og, jaja moro ere lell!! ;D
Bækken offroad gjorde en glimrende og rimelig jobb med akslene, og jeg la opp resten.
Første flexeprøve viste at blåmann løftet det nye framhjulet sitt nesten 70 cm før det subbet bak, jeg var mer enn happy 8)
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: TerjeTi., 5,Februar,2008,21,08
Fin bil! Ser veldig bra ut.
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GTi., 5,Februar,2008,21,10
Takker for det
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GTi., 5,Februar,2008,21,17
Med vinsjen kom også innkjøp av et Maxxima Bluetop batteri fo mer strøm, valgte dette som et godt kompromiss for vinsj/startbatteri, genialt også at det har både std poler til starter og skrupoler til vinsjen.
Så var det Evje treffet, og det skulle bli den store prøven for "Blåmann", dugde oppsettet eller ble det fortsatt for spett? ::) Jeg kjørte stort sett sammen med CJen til Arve og TJen til Tomas og begge disse bilene er som kjent ganske potente, og til min store glede hang Blåbassen på. Der vi ble litt etter var det nok piloten som også spilte en rolle :P
Totalt sett meget god stemning og et knallbra treff!!
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GTi., 5,Februar,2008,21,30
Det fulgte kun med Canvas til bilen dajeg kjøpte den og jeg er vel en av få Wrangler eiere som synes at hardtop er suverent, mulig det er alderen som spiller meg et puss??!!
Det var da en reddende engel fra Bergenskanten skulle selge "vedboden" sin, vi avtalte tid og sted og Blåmann skar over fjellet mot vest. Etter noen rullings, kaffekopper, endel Jeepprat og en ny bunke dollars ble hjemturen både mye stillere og mindre trekkfull over fjellet igjen. Blåmann og jeg takker for handelen Rudi :D
Når T-maxen gikk på måtte Cobrabøylen av, men denne skal moddes litt og på igjen etterhvert, da får jeg vinsjen bak noe som er godkjent og etpar KCer på toppen, tror det kan bli OK.
For å kunne ha med ski og andre lure ting på en grei måte, fikk jeg tak i rails(samme type som sitter på "King top" på pickuper) og disse var en smal sak å montere på hardtopen.
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GTi., 5,Februar,2008,21,41
Fangern bak er også egenprodusert av 100x50 vinkeljern med påsveisa sjakkelfester og 4kantfeste til kroken, bolta fast med 10 stk m12 bolter i ramme og bakbjelke, Skulle gi grei frivinkel bak.
Har også en frontfanger under produksjon og 6" Bushwacker breddere for å dekke hjula.

Selv om denne motoren ikke er noe lyn så synes jeg at den drar greit med denne giringa og hjula, det passer bilen godt både på vei og i terrenget og forbruket ligger på ca 1,2 med normal kjøring
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Golden EagleTi., 5,Februar,2008,21,48
Var på etpar kjøretilstelninger i Jeepklubbregi den gang ja, mener det er en kar nede i Vestfold som eier bilen nå.

Hehe Tom, jeg mente O-løp sånn som på beina med kart i skogen, men det virket ikke som du kjente deg igjen der.... Svein Larsen på Kongsberg er o-løper og Jeepentusiast (den svarte YJ-en fra Autofilprogrammet). Det samme er jeg så vi pleier å dra til Kongsberg på besøk og løpe O-løp i pinsen og besøke gamle trakter.
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: SkywalkerTi., 5,Februar,2008,21,50
Najs. AEV = helt rett.  :)
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GTi., 5,Februar,2008,22,04
O-løp er nok ikke min store lidenskap i livet, så det var nok ikke meg nei.
Men alt som lukter av i villmarksliv er av det gode, jeg foretrekker nok kart og kompass på en langtur i bushen, gjerne med tilhørende fiskelykke og bålrøyk;)
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: RonnyTi., 5,Februar,2008,22,37
Når det gjelder den blå YJ`n, så husker jeg med gru når jeg og forrige eier (før Tom) sto i ett nedlagt verksted/lager i Solbergelva, og han insisterte på alle de aluplatene.

Aluplater passer på gamle løene 7`ere ;), og ikke på ein slik flott doning. Aluplater brukes jo både titt og ofte på såpekopper for å dekke rust. Men denne YJ`n hadde ikke rust....ikke noe sted.

Så det var litt surt å se på eieren sto med drillen og boret masse hull til pop-naglene :P, som skulle feste platene. Og ja.....det er massssssse sikaflex eller Tech7 under de, så å få av de noen gang blir litt mer enn en kveldsjobb. :-\

Og kuriositeten med YJ`n var at det var Norges eneste 3 seters varebil av dette slaget. BT i Drammen selvfølgelig ;D Nytt sete/benk laget på HTS på Holmen i Drammen. I ekte ku-skinn.

Og den gikk på 10" brede felger og 33/12,5R15 BF AT. Med standard fjærer og ingen Bodylift. Men Warn-breddere var det. Så man kan godt si den i en periode, var flat som ei padde.

Og etter det jeg husker så så el.opplegget den gang ut som ei gryte med spagetti. Hvorav alle regnbuens farger var representert.

Men du reddet "stumpene" Tom, og fikk bil av det igjen.

Og TJ`n har blitt kjempefin. ;D
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GOn., 6,Februar,2008,08,31
Stemmer bra det Ronny, du husker godt må jeg si :) Men når jeg kjøpta YJen satt det et 2" bodylift på den, men med stive orginalfjærer og ikke noe sperrer eller trashloc så var det diagonalspinn bare den så ei hump ???
Da ble det en tur til Lierstranda  og på med OME, det hjalp betraktelig. Så var den berømte bærepåsan med overflødig kabel som en Petter smart hadde lagt opp til alt og ingenting og endel smedjobb og pulverlakk av fangere etc.

Må fortelle også at jeg solgte bilen til en kar fra Haugesund som hadde 48 i marsjstøvler og hadde aldrig kjørt bil med automat før. Vi møttes i Drammen, han besiktiget og betalte før vi dro på BT og omregistrerte. Så var det at han skulle bare kjøre meg opp på Åssiden for å slippe meg av, vi lå etter en ny den gang Mazda 626 med et eldre ektepar og en sjæferhund baki.
De store pailabbene hans og mangel på erfaring med mandig bil resulterte i at når han skulle bremse opp bak Mazdaen så ble samtidig 180hk aktivisert på pip åpent spjell og Mazdaen ble åpnet bak som en makrellboks. Bikkja gikk helt bananas inni der imens vi trøkkte det stakkars eldre ekteparet bortover asfalten på stive hjul men jeg skreik "Slipp gassen da mann!!!!"
Da han endelig fikk flytebryggene vekk fra pedalene var 626en totalvrak, vi fikk rygget ut av kofferten hans, da spratt bikkja ut helt vettskremt og gubben som kjørte virra rundt å så på de sørgelige restene av stoltheten sin, skotta bort på Jeepen som var helt uskadd og kommenterte tørt "Det var da svært til bil da"
Karen fra Haugesund var helt skjelven i knærne, så på meg og sa "Jeg vet ikke om jeg er mann nok til å ha denna bilen jeg"
Jeg kunne ikke dy meg og sa til han at han hadde lurt på om det var noe rust på Jeepen, det har du fått testet nå, boniteten her er helt optimal.
Vel, det endte greit uten personskade eller skade på gobilen, en mazda fra eller til. Har ledd mye av denne episoden i ettertid ;D
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: RonnyOn., 6,Februar,2008,09,12
hmhmhmh ;D

Jeg blir beskyltd hjemme for å ha jeep som penis-forlenger.

Men mannen med 48 i sko-størrelse trenger nok ikke en slik bil for det. Og siden jeg også har YJ, så er val saken grei da?? ;D ;D
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: renegadeOn., 6,Februar,2008,12,13
hmhmhmh ;D

Jeg blir beskyltd hjemme for å ha jeep som penis-forlenger.

Men mannen med 48 i sko-størrelse trenger nok ikke en slik bil for det. Og siden jeg også har YJ, så er val saken grei da?? ;D ;D

Og jeg trooor den nå bor i tønsbergdistriktet...
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: RonnyOn., 6,Februar,2008,15,34
Hva bor i Tønsberg? Genetaliene mine? ;D

Om det er bilen, så står den kanskje i Tønsberg?
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: renegadeOn., 6,Februar,2008,17,28
Hva bor i Tønsberg? Genetaliene mine? ;D

Om det er bilen, så står den kanskje i Tønsberg?

He-he, jeg er nokså sikker på at den YJ'en bor i en garasje i Tønsbergdistriktet.
Når det gjelder "det andre": Too much information, waaaaaaaaaaaaay to much...
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: RonnyOn., 6,Februar,2008,17,48
Sorry Tom,  for at jeg har grisa i garasjen din........ :D
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GOn., 6,Februar,2008,19,01
Ja der tok du rotta på den jomrfruelige korrekte garasjen min, regner med at du skammer deg litt grundig nå, ender antakelig med en rundvask i garasjen, huff. ;D
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GTo., 7,Februar,2008,15,51
Har lenge gått å lurt på SYE kit for å få skidpanna opp igjen der den hører hjemme samt at gearstengene går lett og ledig sånn som de skal gjøre.
Idag fjerna jeg senkesettet til transferkassa mest for å prøve om det ble mye vibrasjoner i mellomakselen. Og til min strore glede var det ikke antydning til noe som helst, hadde bilen oppe i 130 og det var helt tyst hele veien. :D
Da skrinlegger jeg hele SYE styret, etter et gammelt visdomsord: "Ikke fiks noe som funker"
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: RonnyTo., 7,Februar,2008,16,10
En annen fordel med SYE-kitet er vel at man ikke lenger kan "flexe" hele mellomakselen ut av trsf.kassa.
Og det er jo ikke såååå veldig dyrt da, om du skulle få lyst til å skru litt. Simon har vel en god write-up på how-to.

Men prisen på den nye mellom-akselen som kreves, har vel gjort sitt til at i allefall jeg har dette som en "fremtidig tenkt" jobb.

Men ellers enig med du, det som ikke trengs å fixes, trengs ikke å fixes. Samme på min bil, ingen vibrasjoner, til tross for heving. Jeg monterte "senke-settet" kun for at de lå i veien på verkstedbenken. (jævlig intelligent argument ikke sant? :D)
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GTo., 7,Februar,2008,18,18
Ser det argumentet der Ronny, men kan ihvertfall "flytte" den jobben mye lenger frem med godt samvete.
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GTo., 7,Februar,2008,23,11
Slenger ut noen detaljbilder av diverse ting som er gjort med TJen. Det datt inn noen pakker fra Junaiten her for noen dager siden så litt nytt ble det pån ikveld.
Skidpanna fra Warn under motorn satte jeg på tidlig, da jeg erfarte på YJen at det ikke er særlig vanskelig å få bunnpanna til å romme noen desiliter mindre olje. Det var endel smedarbeid for å få den bøylen over fremre mellomaksel til å ikke ta borte i noe (Amerikansk pasning), og ved flex har fortsatt mansjetten rundt glideyoken lett for å bli litt uggen.

Husky liner gulvmattene var geniale, nå er det muligheter for å få kasta myra ut av bilen etterpå.

Satte også inn en dings som holder baksete i oppreist stilling når det er vippet fremover.

Dørstoppere så ikke unga slipper dørene rett i BMWen som tilfeldigvis står parkert ved siden.
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GTo., 7,Februar,2008,23,21
Enda litt........... ::)
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GTo., 7,Februar,2008,23,27
Etpar til da ::)
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GFr.,15,Februar,2008,18,38
Driver med prosjekt barnesikkerhet i Blåmann om dagen, er en smule slapp av at det er airbager foran men ikke engang nakkestøtter bak. Kan selvfølgelig ha noe med at wrangleren ikke akkurat ble konstruert som familiebuss, men likevel greit å ha noe som tar i mot topplokket ved påkjørsel bakfra.
Planen foreløpig er et gitter skrudd i bakkant av veltebøylen med påmonterte nakkestøtter og plass for førstehjelpspute på innsiden og braketter for å feste HI-liften på baksiden. På den måten blir det en funksjonell helårs plass til landbruksjekken også.
Er igang med konstruksjonen, men er noe usikker på det endelige resultatet ennå, bilder følger hvis det ser vettugt ut :D
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: JeepSø.,17,Februar,2008,10,36
Hei!
Jeg har også vurdert det med nakkestøtter til baksete. Jeg har drømt litt om å skru stanga til hi-liften i veltebøyla og bruke den som feste for nakkestøtter, men jeg har ikke kommet lengre enn som så. Gleder meg til å se hva du kommer opp med.
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GOn.,20,Februar,2008,21,26
Grinda begynner å ta form, er til pulverlakk så jeg håper å få den tilbake før helgen.
48" jekken går akkurat inn på bredden og med noen mindre justeringer så går ruta igjen også.
4 stk 10 mm bolter igjennom bøylen holder beistet på plass.
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GOn.,20,Februar,2008,21,33
Boret 4 hull i bøylen og inn med 10x80 bolter, skar også vekk skumgummine på det feltet som ramma legger ann for å få klem på innfestinga.
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GOn.,20,Februar,2008,21,37
Det jeg brukte var: 12mm blankvals til ramma, 50x5 flattjern i sidene, nett med 50x50 masker 30x3 flattjern til nakkestøtteramma og noe solid skrot til jekkbrakettene samt Kempii 250 og en pose smultringer fra Cooperativen.
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GOn.,20,Februar,2008,21,43
Har snekra ferdig frontfangern og lyktebøylen, de er også hos pulverpeder på Gulskogen.
Fangern er knekt av 6mm plate (100mm innvendig høyde) med påsveisa sjakkelfester som er skjært ut med koppebor.
Bøylen er en Godkjent Cobra som nå er moddet til å passe utenpå winsjen og lampene på toppen.
Skiltet skal jeg nå ha klemt på rullene til winsjen.
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: RonnyOn.,20,Februar,2008,22,18
Some comments coming......

Må du ut av bilen for å få tak i brannslukkeren? Om ja, så se litt på om du kan plassere det mellom nedre del av døråpning og setefeste/understell på førerstolen. Der passer det samme 1,2 kg på min bil. Da når du det fra førerplass også.

Godkjent Cobra som i godkjent på Nissan X-trail? Neppe godkjent på TJ, men det bryr vi oss ca. 2 millimeter om :-) hihi Men dint ble det.......

Og jeg regner med PulverPeder du refererer til er Trond? Hmmmmmm......har hatt mange sjøslag med ham...Kjenner`un godt så spør ham om kombinajson Batmandrakt, Supermann, sjøsame, Princess 45, måker og Danskeferje, juletrebelysning, politi og to "gode" turkamerater.
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GOn.,20,Februar,2008,22,54
Godkjent Cobra som i godkjent på Nissan X-trail? Neppe godkjent på TJ, men det bryr vi oss ca. 2 millimeter om :-) hihi
Neida, Cobrabøyle type TJ/3, godkjent for og på  Wrangler TJ(står i vognkort) og nå vil winsjen være bakom bøylen og skilt så da innbiller jeg meg at de ikke kan mase noe mer om den, kanskje..... ::)

Helt klart enig i det med slukkern, men jeg kjøpte 2 kg og den er for stor for døråpningen og jeg får den ikke til å passe noe sted ???, mulig jeg må krype til korset og kjøpe en mindre.

Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GFr.,22,Februar,2008,20,09
Fikk igjen betane fra Pedersen smie og Sveiseverksted AS (Pulverlakkering) anbefales forøvrig på det varmeste, raske og med bra resultat :D
Så her er resultatet av grind med nakkestøtter til unga og Hi-lift feste.
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GFr.,22,Februar,2008,20,10
Braketter
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GFr.,22,Februar,2008,20,15
Fikk samtidig på ferdig lakkert fanger, bøylen og på med KC ene og flyttet skiltet opp på rullene.
Passa på å banke inn TUV nummert i bøylen før lakk så da bør det ikke bli noe mas med det ::)
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: renegadeFr.,22,Februar,2008,22,05
Fikk igjen betane fra Pedersen smie og Sveiseverksted AS (Pulverlakkering) anbefales forøvrig på det varmeste, raske og med bra resultat :D
Så her er resultatet av grind med nakkestøtter til unga og Hi-lift feste.

Dette ble utrolig flott !!
Har du forsøkt å sitte baki der, ble det greit, nakkeputene kom ikke for langt frem eller tilbake ?

Det er akkurat noe slikt jeg også har tenkt på når jeg skal sette inn baksete i min.
Eneste jeg kunne tenke meg, er å bruke noen gummiforede rørklammer rundt rundt bøylen istedenfor å borre i den (?)

Jeg har fundert på å lage feste til Hi-liften uten foten på liften, den sitter jo bare med en enkel bolt eller no.  Eneste ulempen med det, er jo at en kan være HELT sikker på at en greier å somle bort den bolten når en trenger den som mest.
Bør kanskje kjøpe noen flere å ha i hanskerommet...

Det er slike tråder jeg liker, flere slike !!
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GFr.,22,Februar,2008,22,32
Ingen dum ide å ta av foten, det tenkte ikke jeg på. Det hadde spart noe plass bak der, sånn som jeg har festet den nå er det bare 1,5 cm til bakruta, så jeg lurte en stund på om det kom til å gå.
Jeg kappet også av jekken 5 cm for at det skulle bli lettere å få den ut og inn av festene, tror jeg er en av få som besitter en 46" Hi-lift ;D
Nakkestøttene er nok mest for barn i div aldre, men helt ok for de som ikke er noe særlig over 180 også.
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: RonnyLø.,23,Februar,2008,08,26
Det beste man kan gjøre, tror jeg, er å kjøpe en 60" jekk og kutte den til ønsket lengde. Vi har en spesial 21,43" Hi-Lift jekk på jobben. (laget i fylla på firmafest - å låse lageret og gjemme nøkkelen er en fordel :-) )

Men å lagre Hi liften som tre deler er egentlig genialt. Splinten/bolten roter man ikke bort, om man henger den i en tynn wire. Splinten er det jo øye på, og bolthode kan fort få ett hull i seg.

"Hovedprofilen på jekken kan med fordel festes på utsiden av bilen. Under en av dørene kan være ett alternativ. To bolter type gjennomgående i bilens side, på med stanga, og festes med to store vingemuttere. (også med hull og wire i)

Og ja - flott arbeid Tom
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: renegadeLø.,23,Februar,2008,08,41
Det beste man kan gjøre, tror jeg, er å kjøpe en 60" jekk og kutte den til ønsket lengde. Vi har en spesial 21,43" Hi-Lift jekk på jobben. (laget i fylla på firmafest - å låse lageret og gjemme nøkkelen er en fordel :-) )

Men å lagre Hi liften som tre deler er egentlig genialt. Splinten/bolten roter man ikke bort, om man henger den i en tynn wire. Splinten er det jo øye på, og bolthode kan fort få ett hull i seg.

"Hovedprofilen på jekken kan med fordel festes på utsiden av bilen. Under en av dørene kan være ett alternativ. To bolter type gjennomgående i bilens side, på med stanga, og festes med to store vingemuttere. (også med hull og wire i)

Og ja - flott arbeid Tom

En variant over samme tema (som jeg nå ser burde gå greit) er å montere den på 2 rørklammer som en skrur rundt veltebøylen helt nede bak bakseteryggen.  Da vil den ikke være så mye i veien for bakspeilet (?).  Altså flytte den ned bak baksetet.
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GSø.,24,Februar,2008,11,25
Abslutt en god tanke å montere bak seteryggen, det skulle gå fint. Hvis en der hadde laget fester som lå helt inntil uten foten på jekken, da hadde det ikke gått bort SÅ mye av den lille bagasjeplassen som er der.
Og. ja det skygger en del for sikten bakover de remediene jeg har montert, så det er ikke optimalt for tett skogsterreng.
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GSø.,24,Februar,2008,16,53
Blåmann i sin nåværenede form, har fått på seg 6" skjermbyggere, de dekker 285`ene helt (nesten litt for godt ;D)
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GSø.,24,Februar,2008,16,55
Det var den helgen ;D, kone og barn er på vinterferie og jeg skrur Jeep på dagen og ser på "gladvold" om kvelden 8)
Pluss i boka til bushwacker for god passform og skikkelig gummilist mellom plast og karosseri, men er noe skeptisk til at de er så stive, tror de vil sprekke istenfor å bøye unna hvis/når en er borti noe.
Til alt hell hadde jeg et sett med flensmuttere og tang for hånden, de fleste av de som satt på bilen gikk rundt i hullet og måtte bores ut.

Svettlappene er laget av lastebilgummi i metervis (8mm mener jeg) og hengt opp med 3mm plastbelagt wire. Er vel endel delte meninger om skvettlapp på Wrangler formoder jeg, men det er det som er så bra med Jeepmiljøet, ingen er like og det er helt dønn i orden! :)
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: myggenSø.,24,Februar,2008,17,25
det ble veldig bra,liker de "bredderne" også fint med no "himlaga" ;D
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GFr.,29,Februar,2008,17,08
XJ`en
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: BirkelandjeepFr.,29,Februar,2008,20,31
Er dette også din bil?????

Fin "bu" du har laget til her, mye kjkk lesinig..  ;D
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GLø., 1,Mars,2008,10,55
Takker for det, neida dette er XJèn jeg hadde tidligere, bildene er kun lagt ut til inspirasjon(Hygge og nytte) ;D
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GMa.,24,Mars,2008,17,50
Idag kom dørkplatene på kanalene på, 5mm alu med grunning og silkematt pulverlakk. Hellimt med Tec 7 og skrudd i bunn og topp, disse skal garantert ikke av igjen. ;D
Skiftet også endel sensorer på motorn: upstream O2, rundetellern på svinghjulet, IAC`en, alt kjøpt på Rockauto til latterlige priser. ;) Motorn fikk mye mer kultivert gange, selv om det ikke lå noen feilkoder der.
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GOn.,17,September,2008,14,39
Vært stille i bua lenge nå, sommern har gått med til tomt og grunnarbe til nytt hus, så det har blitt lite Jeep.
Nå har det tatt seg opp litt igjen, og Blåbassen fikk nye stoler i går. Kjøpte noen som heter "Corbeau GTS 2" på 4wd, som jeg synes så bra ut.
De passa selvfølgelig ikke på orginalt understell, så jeg måtte lage et mellomstykke slik at de kom der de skulle samt at jeg fjernet de orginale avstandstykkene i bunn på understellet, da ble høyden dønn i orden.
Sittekomforten er helt i toppklasse med bra sidestøtte og samtidig er det ikke for mye styr å komme inn og ut av bilen, kan anbefales.
Og skulle noen ha lyst på halvslitte orginalseter så er det muligheter for det.
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: FagelundOn.,17,September,2008,21,13
Dette ser skikkelig bra ut, sitter godt nå!? 8)

Hor mye ga du for de setene?
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GTo.,18,September,2008,23,10
De ble kjøpt sammen med endel annet fjas og stas, men tror de havnet ca på 4000.- for begge inkl. mva og frakt.

Legger ut tegning av adapter mellom orginal seteramme og Corbeau stolen også hvis noen skulle være interessert.
Hullmønsteret i den nye stolen er i senter og måler 290 x 330mm, på orginalstolen er det ca 280 x 355mm og ute av senter sidevies med 50-60mm. De to adapterne må følgelig være speilvendte slik at begge de nye stolene kommer de 50mm inn mot midtkonsollen som de skal.
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GTo.,27,November,2008,09,35
Ble litt handling igjen, denne gang fra 4wheelparts, det tok fryktelig lang tid og mye fjas med frakt, tror ikke jeg gidder å bruke dem noe mer. ???
Uansett, igår ble det ARB snorkel på vogna, en grei og rett fra jobb, bare en er nøye med boringa og har en patron med tec7 for hånden. Litt knot med luftfilterboksen som var rillet på siden der det nye inntaket skulle på, men jeg brukte plastrep.masse og fylte ut dumpene med dette før jeg pusset det flatt. Jeg måtte heller ikke flytte vakumreservoarboksen, den gikk greit inn bak luftslangen.
Synes det ble stas å se til :D
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: CJ-7To.,27,November,2008,12,43
C der ja Tom,
tøft sugerør. Klar for noe høyere vannstand nå...
Men dissa TJ så er det vel heller el.anl. som stopper opp før luftinntaket....  ;)
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GTo.,27,November,2008,12,57
Sitat
Men dissa TJ så er det vel heller el.anl. som stopper opp før luftinntaket.... 

Er vel en viss fare for det ja, men med ei god baugbølge så slipper i hvertfall motorn og bli sølete innvendig.
Også syens jeg det er litt tøft da :P
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Stein-KTo.,27,November,2008,13,02
Velkommen etter  ;) Ser bra ut, men du vil nok merke en ørliten reduksjon av de ville hestene som sitter under panseret... Det gjorde jeg. Så derfor skaffet jeg en ekstra luftboks, så til daglig kjører jeg uten tilkoblet snorkel.

Sitat
Men dissa TJ så er det vel heller el.anl. som stopper opp før luftinntaket....

Joda, men du slipperå fylle sylinderne med vann og blåse topper etc hvis det ble litt for dypt. At en sikring ryker er lissom ikke så farlig...!?!
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GTo.,27,November,2008,14,07
Sitat
du vil nok merke en ørliten reduksjon av de ville hestene som sitter under panseret...
Kan ikke si jeg merket noe forskjell på effekt, men jeg skifta map sensoren samtidig, så det er mulig den kompenserte litt.

Hvordan er badetempen i indre Oslofjord om dagen forresten, Blåmann er sugen på en dukkert ;D

Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Stein-KTo.,27,November,2008,14,34
Bare å ta turen! Fin temp rundt 4-6 grader. Vet om et fint vadested som vil sørge for utstrakt rustanngrep på Blåmann.... Jeg kan ta bilder jeg....
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GOn.,15,April,2009,13,44
Sleit litt med bagasjeplassen i TJ`en, med baksetet i bruk blir det noe marginalt. Svaret ble en henger, som startet med at jeg fikk kjøpt en skikkelig billig plasttop som en kar ikke trengte mer. Så kjøpte jeg hengern på AK maskin, en Brendrup 1150.
Men da jeg prøvde hengern på Jeep`en så det stusselig ut, her må det moddes!!
Skjermer og hjul føyk av, og ut på leit etter noe mer egnet. Boltsirkel på de fleste hengere er 4 x 100 og siden jeg jobbet med Opel tidligere husket jeg at felgene på Astra sport med 1,6 l var  6x15 med rett boltsirkel. Disse fant jeg på lokalt hoggeri, men problemet er at de bygger altfor mye innover. Da var det bare å skjære ut hjertet i felgene og snu dem, og etter retting i avbalanseringsmaskin ble de sveiset inn igjen. Neste steg var sandblåsing og pulverlakk, og med etpar dekk  fra en tidligere Cherokee ble det litt med "Rockcrawler" look på det hele.
Med større hjul så passa de orginale plastskjermene heller dårlig, løsningen ble ei avdanka rullestolrampe fra jobben i 5mm dørkaluminium.
Litt kapping, knekking og sveising + etpar nye braketter så hadde "Trailern" nye tak over tøfla.
Har ikke rukket å prøve ut konseptet i praksis ennå, men den skal tjenestegjøre som bagasjetralle til Gol til helga.
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: CJ-7On.,15,April,2009,14,41
Tøft Tom  8)

Gøy å se skikkelige hjemmebygg, som blir så bra!
Hva ble ca vekt på hengeren?
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GOn.,15,April,2009,22,45
Sitat
Hva ble ca vekt på hengeren?

Dette er jo ei minitralle uten bremser, så totalvekt på henger er 500kg. Tipper egenvekt nå er ca 150 kg, og det gir ca 150 kg i nyttelast hvis en etter lov og forskrift skal kunne kjøre lovlig i 80km/t på mor norges asfalt.
Skulle holde akkurat til reservehjul, verktøy, canvasbolig og en bag med klær. :D
Tittel: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: sandviperTo.,16,April,2009,12,00
Den var flott, har også tenkt på Brendrup 1150 som objekt hvis en skulle ha laget noe en gang.
Tittel: Re: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: JeepTi., 2,Juni,2009,08,45
Boltsirkel på de fleste hengere er 4 x 100 og siden jeg jobbet med Opel tidligere husket jeg at felgene på Astra sport med 1,6 l var  6x15 med rett boltsirkel.
Årsmodell for oss som ikke har peiling på Opel heller?
Tittel: Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GOn., 3,Juni,2009,10,03
Egnede felger i 15" er fra 1998-2001 Opel Astra 1,6 (1,4 har 14" i 4-100 og 1,8 har 5-100, så disse er uaktuelle.)
Du kan også bruke felger fra Toyota Corolla fra 2001, disse er også 6x15 i 4-100.
Tittel: Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GFr.,11,Desember,2009,10,54
Har hatt et lengre fravær fra "Bua" grunnet husbygging og bygging av ny JeepBu.
Tittel: Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GFr.,11,Desember,2009,11,06
Blåmann er i daglig bruk, og har dratt mye henger og winsja trær rundt på tomta. Men så gikk jeg på en ny bilfeber og handla inn en ZJ her også til fordelaktig deal, der jeg ble kvitt en gammal Voyager i samme slengen.
1994 ZJ SE med 4.0L, RE42 Kasse og 231 Transfer, Standard 30/35 aksler med 3,55 utv.
Det satt et ome 1" sett på, så jeg la bare på 1" coilspacere for å få plass til 265/70-16 dekk på 8x16 Aev.
Var endel grums under, så det ble skiftet en masse foringer, kryss og simringer en kveld og vips så var sølvreven god å kjøre igjen.
Så får vi se hva fremtiden bringer av byggelyst på denne.
Tittel: Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: CJ-7Fr.,11,Desember,2009,12,47
Fin stuk på både hytte, bu & Jeep  8)
Tittel: Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Geir G KLø.,12,Desember,2009,17,14
Gratulerer med flott gromhus og bil,  tror nok også at GC, Blåmann vil trives der!   :) 
Tittel: Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GOn.,30,Desember,2009,11,54
"Blåmann" har vært snørrete med hoste en stund, så jeg bestemte meg for å rive av toppen og stille diagnose. Ny komlett topp + pakn. og ny eksos lå på lur etter tidligere handleturer med laptopen. Toppen fra Alabama cylinderheads var like billig som prisen for planing og ventilsliping her hjemme, og nytt er nytt.
https://www.alabamacylinderhead.com/productdetail.php?id=105
Pakn sett fra Felpro (Rock auto) var av suveren kvalitet, samt nye løftere, bolter, vipper etc. og komplett eksos fra Gale Banks.
Etter å ha sett over og vasket det meste var diagnosen stilt:
-Kj.væske svetting rundt topplokkbolt nr.7 (fremre venstre), denne går igjennom toppen og ned i vannpumpehuset, skal settes inn med gjengetetting(loctite 577).
-O-ringene på inj. dysene var bare filler, falsk luft på cyl.nr. 1. Dette er noe å tenke på for andre andre som har fusking/lugging på 2,5/4,0L, sitter O-ringer i begge ender av dysene, som morkner opp etter endel år, billig og enket å bytte.
-Eksos/insugspakningen var bare filler og sprekk i eksosmanifold.
Nesten rart at den har gått såpass som den har, takk til god gammeldags og enkel motorkonstuksjon.
Nytoppen passet perfekt, stor glede :D, løfterne tas ut med magnet på stang. På med Banks tourqe Header, satt som et skudd. Fremre røret måtte moddes litt, men resten av eksosen var dønn i orden.
Tittel: Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GOn.,30,Desember,2009,11,59
Etter prøvekjøring må jeg si "Fourbangern" hadde fått ny giv, drar reint og som den skal fra bånn og økte fra 90 til 100km/t i motbakken til jobben. Eneste jeg er litt misfornøyd med er at potta fra Banks bråker litt mer enn jag hadde tenkt meg, men kjøpt er kjøpt.
Alt i alt ei god romhjul for Blåbassen :D.
Tittel: Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: FighterOn.,30,Desember,2009,12,04
Slit'an med ny grombil, Tom. Bilder må du også legge inn på bilder av våre zj/wj.  ;D Sees på Gol med den?.
Tittel: Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GMa.,23,August,2010,13,03
Ja,ja da var ZJ,en solgt og et prosjekt avslutta pga. for lite tid. Men "Blåmann holder koken og venter bare på bedre tider.
Monterte inn en "innvendig i rør" demper bak i Banks eksosen, synes det bråka litt i overkant.
Kjøpt på Vangbo as, det er gutta som har mye gromt i eksos og som dessuten villig vekk gir 20% til klubber.

http://www.vangbo.no/index.php?c=351

http://www.carchemistry.com/

Genialt også på eldre offroadere med lyddempere inne i røret/rørene, mindre drit som ligger igjen på mosen etter en grunnstøting. ;D
Tittel: Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GFr., 5,November,2010,23,19
Da "Bob" kom til gards...
Ja,ja da har det dukka opp en liten kar på tunet igjen, en grønn og smukk 96`XJ.
 Indianeren ble unfanget i Toledo, Ohio, og adoptert av en Nederlandsk dame som umiddelbart døpte ham Bob. Han hadde sine første år i New Orleans for så å bli sendt over dammen til landet med tresko og tulipaner. Da han ble voksen ble han lei flatlandet og flyttet til ei ny dame i Oslo. Det var da denne dama skulle emigrere til søta bror at Bob,en var på utkikk etter ny bopel.
Og siden han har USA spec. / vin S 96+ 4.0 HO motor / AX15 manuell kasse / np231 / 2 dører og bare 100k på tellern, var det ikke nei i min munn.
Spartansk på elektrisk fjas, pen i tøyet og nesten ikke kjeks i bunn, da var det klart at gutten måtte få et sted å bo :D
Så får fremtiden vise om han vil vokse seg stor og stygg eller om han blir mer av den moderate typen.
Tittel: Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: sivrtFr., 5,November,2010,23,29
Gratulerer med flott XJ og velkommen i 2 dørs klubben ;D Var det denne som sto på Finn? Tror ikke det finnes mange 2 dørs `96 modeller rundt om. Bra funn!
Tittel: Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GFr., 5,November,2010,23,54
Ja, sto på Finn, ringte mest for moroskyld først. M ,en så var bilen skjelden godt i stand og prisen ble etterhvert normal, da ble det handel :D.
Tror kanske dette er eneste 96`2d i gamlelandet med 4,0L og manuell.
Tittel: Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Geir G KLø., 6,November,2010,19,15
Gratulerer,   er ikke mange med så lav kilometer stand å finne, og to dørs man 4 l   er unik i den årsklassen.   Den kunne jeg tenkt meg sjøl også!  :)   
Tittel: Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: HermanMa., 8,November,2010,20,36
Gratulerer med fin bil ;D
Tittel: Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: CJ-7Ma., 8,November,2010,21,03
Da "Bob" kom til gards...
Derfor Blåmann er til sags?
Bare å begynne på nytt igjen da Tom: Utv,(h)Jul, ARB, fjærer... and the list goes on & on...
Tittel: Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GMa., 8,November,2010,21,41
Hehe... ja, han står på Finn, Blåmann, men jeg tror ikke det er noen som vil betale det jeg vil ha. Og da er han ikke tilsalgs. Tror kanskje det ender med at Blåbassen blir offroadbilen og "Bob" lett frisert dagligskyss. Kjekt med to også :D, begynner etterhvert å bli ferdig med laftehus og garasje, og da blir det mer tid til Jeepene 8).
Tittel: Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GTi., 9,November,2010,14,00
Fiffig...
Fant ut idag, etter å ha sett litt grundig over "Bob", at han har fabrikkmontert "Up Country package"

Dette består av:  LSD rear diff, Tow hooks front & rear, Skidplates under Transfer/Tank, 1" Lift, samt uten stabstag bak.
Tittel: Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GOn.,10,November,2010,14,55
Helt orginal 1996 XJ Sport Up Country 4.0L/Man. 2d.
Tittel: Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: MadbutcherOn.,10,November,2010,22,24
Den så jo virkelig flott ut ja ;D

Grattis med 2 dørs ;)
Tittel: Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Tom-GLø.,20,November,2010,18,42
Leverte de orginale stålhjula til blåsing og pulverlakk, og monterte på noen 31" jeg hadde liggende.
Ble litt military look!?? Tror kansje jeg skal følge den enkle, funksjonelle sti videre.
De smatt rett på med UC fjærene på 1".
Tittel: Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: MussaLø.,20,November,2010,21,54
Se der ja! :)
Knallfin den XJ`n din, og ikke minst "Blåmann"!!
Takker forresten for handelen og praten! :)

Marius
Tittel: Triste tider!
Skrevet av: Tom-GOn.,24,November,2010,21,14
Blåmann er solgt til ei dame fra Lillestrøm. :-\Føles som å adoptere bort guttungen og selge sjela samtidig.
Tittel: Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: myggenTo.,25,November,2010,07,00
kondolerer  :'(
Tittel: Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: JeepTo.,25,November,2010,07,02
Prøvesalg,...det er fali det........
Tittel: Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
Skrevet av: Geir G KTo.,25,November,2010,15,31
Au da,  føler med deg.............   
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GSø.,28,November,2010,18,48
Takker for sympati og gode råd. :)
Fikk i det minste rett pris, så da er det lettere å prostituere seg.

Nå er det Indianerens tur etterhvert, men "Bob" blir nok mer en Multitool, ser for meg lett armylook, 2-3" løft, 31" Mud på svart felg og flyttbar winsj. Hmmm...kan bli litt moro dette og :D.
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: MadbutcherSø.,28,November,2010,20,22

 ser for meg lett armylook, 2-3" løft, 31" Mud på svart felg og flyttbar winsj. Hmmm...kan bli litt moro dette og :D.
Helt klart morro det også..

3,5" løft å 32" på min..
fungerer utmerket som familie vogn også ;D
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GFr.,14,Januar,2011,22,36
 ;D ;D
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GFr., 4,Februar,2011,14,23
Da er det aktivitet i skjulet igjen, blir ei langhelg med grundig oppstramming av Bob. 8)
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GMa., 7,Februar,2011,09,37
Maratonhelg i skjulet, er støl i skrotten etter 35 timer med skruing :P ;D.
Bob, en ble kvitt all stålmarken under og gnidd inn med owatrol, tynnstoff og tectyl.
Fikk på OME settet, brukte 034 RA + fjærer bak med gummiforinger, dette økte høyden med 5cm i forhold til UC fjærene.
JKS justerbar trackbar, lengre stabstagbein foran, Rustys styresnekkestag, OME styredemper, nye kryss i framaksel+bakre mellomaksel, Dynomax eksosanlegg, H feste med firkant fra Warrier.
Har også tatt full 100 000km service, med alt blod,filtre, tenningsdeler, vannpumpe, Reim, bremser og forstillingskontroll. Så nå koser vi oss her. :D

Har også tidligere montert 3 nakkestøtter og 3p midtbelte i baksetet. (Nakkestøtter fra Opel Vivaro faktisk, passet helt i farge og form). Skålmatter i hele bilen, ny  Kenwood stereo samt motor og kupevarmer.
Det som står igjen er: Firkant feste (Hidden hitch) foran til Portabelwinsjen, Bunnpannebeskytter fra AEV, og gummi skvettlapper. Har også liggende 31" BF mud km2 som skal på grisesolide Dotz Dakar stålfelger.

Har endel deler liggende som doneres bort til trengende: Trackbar, UC bakfjærer, nye bakdempere og en komplett topp til 2,5L (97" TJ motor)
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GMa., 7,Februar,2011,12,05
Prosjekt barnesikring i Jeep mk2:
Da jeg er så heldig at jeg er oppsatt med en drage og 3 små korporaler i husstanden, måtte det til litt ekstra barnesikring i Jeepen, som i utgangspunktet ikke hadde nakkestøtter i baksetet, etter US standard. ::)

Det startet med å ta ut bakseteryggen, av med trekk og pute og forsterke denne i toppen med ei 100 x 6 mm stålplate so ble sveisa inn i toppen på langs. Hvorpå det ble sveisa 6 hylser med o-ring spor innvendig til beina på støttene, som forøvrig stammer fra Opel Vivaro minibuss.
En tur i pressa med beina for riktig vinkel og vips 3 nakkeputer på plass.
Samtidig ble det sveisa inn en bolt til sikkerhetsbelte for midtplassen og to bolter for fremtidig "hundegrind". Beltet er hyllevare hos Autoutstyr i Drammen.
Fungerer etter planen og minst like solide innfestinger som "i byen". ;)
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GMa., 7,Februar,2011,12,17
Motorvarmer i 4,0L:
Defa element nr: 138 er en konplugg som passer i alle frostlokka, jeg brukte det nest bakre på venstre siden av blokka. Litt knot bak eksosmanifolden, men helt greit.

http://www.defa.com/doc/100/138.pdf

Kabelsett nr. 785 og Termini 1350 og vinteren er en glede. :)
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: sandviperMa., 7,Februar,2011,19,46
Hvor mye må du ha for UC fjærene?
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GMa., 7,Februar,2011,19,59
Sitat
Hvor mye må du ha for UC fjærene?

Doneres: Gratis mot avhenting ;)
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: MadbutcherMa., 7,Februar,2011,20,35
Xj'n din blir sexy ;D

Like it!
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GMa., 7,Februar,2011,21,08
Takker og bukker, begynner å se den store Jeepgleden igjen nå 8).
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GMa., 7,Februar,2011,21,20
Dotz Dakar stålfelg 7x15 ET5, forhandles av Norsk offroad teknikk i Skien og er meget solid bygd! Passer som hånd i hanske til XJ med 2,5-3 løft og 31" med orginale skjermbyggere, fåes i antrasitt eller svart.

http://www.youtube.com/watch?v=mUw4heeD-1Q



Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: MussaTi., 8,Februar,2011,23,54
Pent! :) Hvis Sandviper ikke henter fjærer kommer jeg mer enn gjerne å henter de.. Er ganske så signe på min nå, og Limited`n er vel et hakk eller to lavere i utgangspunktet..  :)
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GOn., 9,Februar,2011,08,42
Kom og hent, du vet hvor det er ;). Så får jeg ryddet opp på jobben, du er kanskje interessert i bakdemperne også?
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: sandviperOn., 9,Februar,2011,09,25
Litt langt å kjøre for meg så du bare hente de du Mussa
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: MussaOn., 9,Februar,2011,17,28
Kjempe, er selvsagt interessert i demperne også, sendte deg en mail jeg.. :)
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: PettersenOn., 9,Februar,2011,20,32
Pokker, så denna tråden for seint :P Hadde også treng noen nye fjærer... Jaja, får vel bare handle nytt da^^

Uansett, flott bil!
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GOn., 9,Februar,2011,22,15
Bladfjærene og demperne er dine Marius, snakkes fredag.
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GOn., 9,Februar,2011,22,22
Var forøvrig i Skien  hos Janne på Norsk Offroad Teknikk idag, og henta "Jernhjula", de var tillitsvekkende tunge.
Forøvrig ei gledens dame, Janne, som hadde Formula Offroad som hobby, nesten så jeg følte meg som en pyse... ;D
Fikk trua på butikken, hele ARB/OME sortimentet + en masse annet, til hyggelige priser i utgangspunktet -10% JCN rabatt, stas!

http://www.norskoffroadteknikk.no/

Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GOn., 9,Februar,2011,22,56
Warning....... :D
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: RonnyTo.,10,Februar,2011,08,31
hehe Janne er utvilsomt ei dame med baller ja. Imponerende flott dame på alle nivåer :-)

Med den hobbyen hennes så tror jeg det skal ti ville hester til for å temme henne.
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GLø.,12,Februar,2011,15,44
For en suveren lørdag i de dype skoger, vinteren kan virkelig vise seg fra den gode siden fra tid til annen. :)
J..... møkkete Bob,en da men, denne satans veisaltinga hele tiden!!!? >:(
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: sivrtSø.,13,Februar,2011,07,26
Grom kåk Tom ;) Bob kommer seg fint han også..
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GTi.,15,Februar,2011,11,00
Ja, takk! Kåken og garasjen tok all fritid i 2 år og etpar, tre turer til kiropraktor ;D.
Alt er lafta og tælja på gamlemåten med Norsk tømmer fra tinnoset og Løten bygdesag.
Nå til våren er det bare å brette opp busserullen og start ute på tomta :P.

Sommertøfla til Indianeren står forresten klare til vårsola, tror det skal bli stas 8).
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: RonnyTi.,15,Februar,2011,13,17
Det heter mocasiner vet jeg på indiansk :-)
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GTi.,15,Februar,2011,20,34
hehe..var å få i to utgaver, med og uten dusk...
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: RonnyOn.,16,Februar,2011,08,05
Helt greit med dusk......bare den ikke er så stor:-) ..........Dusken altså
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GTo., 3,Mars,2011,12,57
From dusk til dawn: Lagde meg et "hundegitter" så unga ikke skal få all bagasjen i hodet.
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GTo., 3,Mars,2011,13,02
Indianeren
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: RonnyTo., 3,Mars,2011,15,04
Nice han der Cher O. Kee. Spesielt med så "ny" look og bare to dører.
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: MussaTo., 3,Mars,2011,18,50
Snikende Ullteppe ser helt riktig ut nå, perfekt! Blir spennende å se den med Mud Terrain på!  ;D
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: RonnyFr., 4,Mars,2011,01,55
Two-door Måsadott er vel mer riktig indianernavn. :-)
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GOn.,30,Mars,2011,12,09
Måsadotten med nye mokkasiner
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: RonnyOn.,30,Mars,2011,12,31
Ulv i fårikål det der Tom :-)
Flyttet du ut bredderne i lengderetningen av bilen ved å kutte i metallet eller?
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GOn.,30,Mars,2011,19,38
Sitat
Ulv i fårikål
Du mener "Prærieulv i jordekornpels" :) :)

Sitat
Flyttet du ut bredderne i lengderetningen av bilen ved å kutte i metallet eller?
Øøøhhh.. blei veldig usikker på hva du mener her?
Bredderne sitter i orginalplass, bare choppet litt i framkant og bøyd inn blekket.
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: xjrebelOn.,30,Mars,2011,19,54
Er ikke mer som skal til,gitt..
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: MadbutcherOn.,30,Mars,2011,19,58
måsafåret blei sexy nå gitt ;D
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: RonnyOn.,30,Mars,2011,23,01
Jeg mente om du friserte så mye at du måtte "strekke" bredderen langs med bilens lenge og lage nye hull for den.....For jeg tror du kan gjøre dette nesten 12-13 cm uten at de blir deformert. Gjorde tilsvarende på russlands-prosjektet til Capt. Grundtvann (CJ). Tror vi økte diameteren på hjulhuset bak med nesten 25-30 cm :-) Uten at skjermbredderen fikk annen fasong enn noe mer langstrakt.
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GTi.,24,Januar,2012,17,36
Vinter... snø...kaldt...Finn.no..?! Det er fali det!
Kjøpte meg litt mer skrujobb her om dagen, jaja vi får se når jeg henter til uka.
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GTo.,15,Mars,2012,14,20
Da var mye av skrujobben gjort, det meste måtte gjøres som seg hør og bør på en 18 år gammel bil.
Men nå går Grandisen som en drøm ;D.
Brukte OME HD fjærer, stive, men du verden så fast i fisken han blei.

En gledens bruksbil til budsjettpris! :)
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GMa.,19,Mars,2012,12,26
Jammen ble det ikke en omgang på "Bob"i helga også.

Fanger fra BG, Winsj fra 4wd. com, toning av ruter bak lokalt,  og seiping av BFmud hos Arctic Truck.
Tittel: Re: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Geir G KMa.,19,Mars,2012,19,26
 ;D
Tittel: Sv: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GTi., 3,September,2013,23,33
Ny doning på tunet, 04`Overland 4,7 HO.
Tittel: Sv: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GSø.,21,Desember,2014,18,32
Far/Sønn prosjektet: "ZJ Armytruck" er i godt driv.

Utgangspunktet er en Flyttegodsimportert, 1995 GC ZJ 4,0 LTD med "Up Country/tow package", 3,73 gearing og tracklock. Tidligere vært ambassade bil i østen. Bilen var i ok stand, lite kjeks, og 190 k på tellern, og ikke minst ble solgt BILLIG av en desperat tidligere eier.

Planen var å først ta grep om alt teknisk, så alle bolter under ble løsnet,smurt og satt inn igjen. Så ble det bestilt alle deler jeg ikke hadde fra før av slitedeler + 4" RC understell og Bushwacere. Så falt valget på Dotz Dakar 8,5x15 ET -20 stålfelger og BF KM2 i 33.12,5-15.
Det ble ryddet i kabeltafser, moddet og flyttet vekk alle "duppeditter fra fronten. Her skal det på en hjemmesmidd fanger med 4kant feste. Hengerfeste ble gjort om til 4kant og flyttet så høyt som mulig.

Tittel: Sv: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GSø.,21,Desember,2014,18,38
Tanken er at vi bruker vintern på å få "Wardog, n" opp å gå, som skal bli i fargen "Olive drab" selvfølgelig ;D.

Tittel: Sv: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GSø.,21,Desember,2014,18,41
Poden er i knallform, og har trua på kjøring til våren 8)

TBC
Tittel: Sv: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GTi.,24,Februar,2015,12,41
Ja, da var WJ,n solgt til Sandnes, og ny dagligbil hentet fra Mo i Rana.
Galskap å reise så langt etter en gammel ZJ TD, men bilen er helt rustfri!!
Så da får vi kjøre litt diesel igjen til hverdags :o :)
Tittel: Sv: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GTi.,24,Februar,2015,12,47
Litt mer på ZJ Armytruck:
Avtagbar winsj i hjemmesmidde braketter foran og bak
Tittel: Sv: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GTi.,24,Februar,2015,12,50
Og litt til..
Tittel: Sv: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GFr.,18,November,2016,23,14
I morgen starter prosjekt AX15 inn i "Brutus".
Tittel: Sv: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GMa.,12,Desember,2016,10,53
1995 ZJ 4.0l. Ltd med AX15 og 231.
Donorbil, var min gamle 1997 ZJ Diesel.
Tittel: Sv: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GMa.,12,Desember,2016,10,54
Flere bilder:
Tittel: Sv: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GMa.,12,Desember,2016,10,55
Flere bilder:
Tittel: Sv: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GMa.,12,Desember,2016,10,56
Flere bilder:
Tittel: Sv: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
Skrevet av: Tom-GMa.,12,Desember,2016,10,59
Og noen til: