www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: GerhardFuglem på Ti., 3,Desember,2019,14,16

Tittel: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: GerhardFuglemTi., 3,Desember,2019,14,16
Hei, overtok svigers sin 2004 mod grand cherokee 2,7 crd for nesten 2 mnd siden, bilen har fungert fin helt til for 3 dager siden, da ville den ikke starte. Den har vært litt tungstartet når den har vært parkert med snuten oppover og tenkt at dette var en svakhet at dieselen rant tilbake, men skjønner nå at den lekker luft å at dette er grunnen til retur av diesel. Så tidlig at den ene slangen som var koblet på det jeg tror er lavtrykkspumpa var nesten av, satte den skikkelig på å vipps startet den, LYKKE.
Dagen etter skulle jeg starte bilen, men uten hell, dessverre. så at en kobling på dieselfilteret var festet med strips, STRIPS!?!? ble lettere sjokkert og torte ikke gamble på å kjøre fjelloverganger med den når jeg skulle hjem så lånte svigers Land cruiser.

Tenker å bytte ut de 3 slangene som har denne forhatte klipsen som blir ødelagt så lett og håpe det fikser problemet, også hørt det kan hjelpe med en o-ring på tappeskruen på filteret, men usikker på dette.

Om noen har tips, triks, løsninger eller synspunkter så bare fyr løs, gode steder å handle Jeep deler mottas også med takk :D
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: JensemannTi., 3,Desember,2019,19,56
Jeg sliter med det samme som deg. Har byttet alt på hele dieselsystemet uten at det har blitt noe bedre. Alle rør, o-ringer, injectorer. Jeg har ingen synlig luft i rørene men railen synes å tømmes for diesel når bilen er parkert med snuten oppoverbakke. Jeg har nærmest gitt opp å finne feilen, men siste jeg skal prøve er å kjøpe et filter av denne typen
https://www.eurodel.no/drivstoffilter-champion-cff100441?gclid=EAIaIQobChMItP-jq5Oa5gIVy6iaCh3ODQWrEAQYASABEgKZHvD_BwE

Altså kutte ut alt av dritt som er på originalfilteret. Kjører da returen rett til tanken. Men mulig jeg må koble på en magnetventil som stenger returslangen når motoren er stoppet, jeg har prøvd å finne ut av denne feilen i flere år nå, og den eneste muligheten jeg ser er at det må skyldes at returen drar dieselen ut av railen så den tømmes helt.

Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: JensemannTi., 3,Desember,2019,20,02
Det første du må sjekke er om det er luft i plastrørene mellom filter og lavtrykkspumpe. Det var det hos meg før jeg byttet o-ringene.

Men det hjalp altså ikke å bi kvitt denne luften, når railen tømmes via returen. Helt utrolig elendig design på dette systemet, fatter ikke at det er mulig.
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: GerhardFuglemTi., 3,Desember,2019,22,54
Lite oppmuntrende lesing det der...
Bytter tre dieselslangene først og krysser fingrene, klipsene er dårlig på disse så kan være ett problem der. synes disse var utrolig dyre, 2300,- ca fra mandal import og ca 1800,- fra ebay, finnes det noen som selger disse billigere?

Men problemene dine er kun at den er tungstartet når den står med fronten opp, slik at den starter hver gang, men bare med noe mer kinning ved oppstart i bakke? 
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: JensemannOn., 4,Desember,2019,17,23
EBay er nok det billigste. Jeg kjøpte på maldal, bet i det sure eplet.

Det stemmer, min starter alltid til slutt. Blir værre jo mindre diesel det er på tanken og jo kaldere det er ute.
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: JensemannOn., 4,Desember,2019,19,18
Hvis du ser luftbobler i rørene fra filter til pumpe, altså det røret som går fra midten av filteret til lavtrykkspumpa, så er det jo håp, da kommer lyften fra filteret et sted, eller nedenfor mot tanken, men det er tvilsomt. Bytt ut de svarte gummislangene (tur og retur) med klare plastslanger, så ser du hvor det kommer bobler.
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: PerHOn., 4,Desember,2019,23,26
Har tilsvarende symptomer jeg også, og det er ikke bare jeepene som sliter, samme med mercene med denne motoren. Nå ser jeg noen luftbobler inn til lavtrykkspumpa når motoren går, men den starter hver gang, og var ikke noe verre i -12 ihvertfall.

Jensemann, har du prøvd å lufte filteret fullstendig? så en merc-tråd hvor de snakket om det, at luften kan kjøres gjennom systemet på et vis.. Ikke vet jeg, håper bare den oppfører seg til det blir varmere i været og jeg kan ta ut sommerbilen, så kan man feilsøke ordentlig. :)

Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: JensemannTo., 5,Desember,2019,02,14
Jeg prøvde å lufte filteret via den ventilen oppå motoren, sugde ut diesel med en vacuumpumpe, jeg har ingen luft i filteret eller rørene nå, det eneste stedet jeg ser luft nå er i returen etter at bilen har stått en stund. (jeg byttet ut slangen som går fra bakkant av railen til den svarte plastventilen på filteret, med en gjennomsiktig slange. ) denne slangen tømmer seg delvis for diesel i løpet av natten. Men det er ingen luft i plastrøret som går fra midten av filteret og inn til lavtrykkspumpa. Kommer heller ingen luft i noen av plastrørene når jeg starter opp, det er kun retur-slangen som har luft i seg. Dette får meg til å tro at returen drar dieselen ut av railen og ned i tanken, slik at når jeg prøver å starte om mårran må jeg prøve ekstra lenge fordi det er en luftlomme øverst i railen(da vil ikke dysene åpne, fordi trykksensoren ikke får trykk)
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: JensemannTo., 5,Desember,2019,04,33
jeg fant denne, det meste her gjelder også for vår modell:

http://oregonfuelinjection.com/content/uploads/2016/08/sprinter-01-06-diagnostic.pdf
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: JensemannLø.,14,Desember,2019,18,15
Nå har jeg bytta ut filteret med en ny type uten returventil, så kun inn og utgang, ingen vannsensor eller avtapping. Koblet returen rett på røret som går tilbake til tanken. Dette løste ingen problemer, fortsatt like tungstartet i oppoverbakke over natten. Dieselen forsvinner ut av railen via returen.  Noen med ideer her? Luft må jo komme inn et eller annet sted, det er ingen luft i rørene frem til lavtrykkspumpa. Kan heller ikke se noe luft i røret mellom lavtrykk og høytrykkspumpa. Så enten kommer lufta inn gjennom høytrykkspumpa et sted, eller en eller flere av injectorene??? Faen nå er det like før jeg dumper bilen her altså. Drittlei
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: PerHTi.,17,Desember,2019,23,23
Det er jo fristende å montere en "tsjugg-tsjugg" sugepumpe fra biltema mellom filter og tank, den gir vel ca 0.2 overtrykk.. da ser man kanskje hvor det lekker? For min del unngår jeg å parkere i motbakke gjennom vinteren og ser på det når det blir varmere i været..
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: JensemannTi., 2,Juni,2020,22,17
Har noen av dere funnet ut noe mer her? Jeg har gitt opp, parkerer jeg flatt eller i nedoverbakke starter den som vanlig. Ingen luft i plastrørene. Ellers fungerer bilen som normalt
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: PerHOn., 3,Juni,2020,11,47
Nei, det har bare blitt til at jeg unngår å parkere med nesen opp.. Har planer om er skikkelig service nå ila sommeren, skal oppdatere her om jeg finner ut noe.
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: JensemannFr.,19,Juni,2020,07,19
Problemet forsvinner når det er varmt ute, dvs over ca 15 grader. Har ikke hatt noe problemer med start i oppoverbakke siden sommervarmen kom.. dette til info
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: PerHTo.,14,Januar,2021,07,41
Har slitt litt med startvansker i det siste. Det er helt klart når det er kaldt den sliter, så snart motoren har litt varme fyrer den opp.

Byttet til grønne mercedes O-Ringer på slangene inn til pumpene, og syns den ble lettere å fyre etter det.
I dag hadde jeg glemt å sette i motorvarmeren, og i -10 ville den ikke starte uansett hvor mye jeg glødet. 2-3 sylindere fyrer høvelig raskt, nok til å skremme starteren ut av inngrep, men den kommer ikke igang likevel.

Tror dere dette er fueltrøbbel fortsatt, eller kan det være glødeplugger? Ser jo at den gløder like lenge selv om jeg har gjort det flere ganger, hvis pluggene er skikkelig varme vil vel glødetiden gå ned?
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: eirikbgFr.,15,Januar,2021,05,41
For meg høres det ut som et glødeproblem. Hvis du har en prøvelampe kan du bruke den til å teste de med. Ikke bruk diodelampe, da den vil omtrent lyse uansett om de er defekte eller ikke. Hvis du har prøvelampe om du kan prøve med, så pass på at lampa lyser ordentlig. Hvis det lyser svakt, er de dårlige. Du kan også prøve å lese av feillageret, da jeg vet at i alle fall på nyere motor vill den også lagre feil på glødeplugger hvis de ikke er bra nok.
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: PerHFr.,15,Januar,2021,07,45
Ingen feilkoder.. Prøvde å bytte glødeplugger etter alle kunstens regler igår, har nå en som er knekt i toppen.. Herlig!
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: eirikbgFr.,15,Januar,2021,17,23
Dessverre kan det å bytte glødeplugger noen ganger være en risikosport. Har hørt at noen på noen merker, når det skjer legger en fille over den knekte glødepluggen, og så kjører belaster de motoren mest mulig, for da hender det glødepluggen spretter ut. Vet ikke selv om det fungerer eller ikke. Hvis ikke er jeg redd du må prøve å bore det ut.
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: PerHMa.,18,Januar,2021,11,20
Pr nå står bilen med 2 nye plugger, èn hvor kragen er knekt over gjengene, en hvor spissen sitter fast i toppen, og en jeg ikke kommer til (5ern).. Måler nummer 1 (med knekt krage) til å være i orden, så jeg hadde håpet at 3 var tilstrekkelig for start i kulde, men ikke i minus 10 tydeligvis.

Har prøvd å kjøre varm flere ganger, rustløser og soteks, får ikke ut den spissen..

Da er det vel bare å stålsette seg for demontering av motor! >:(
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: eirikbgTi.,19,Januar,2021,05,39
Du er dessverre ikke den første jeg hører som har disse problemene. Høres ut som du dessverre har en stor jobb foran deg, ja. Håper det ordner seg til slutt.
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: JensemannTi.,19,Januar,2021,19,25
Jeg endte opp med å bytte høytrykkspumpen, nå er bilen gulle god!
Bestilte fra https://www.ks-turbo.de/ , ca 3000 kr
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: PerHMa.,25,Januar,2021,10,40
Da har jeg fått byttet plugg på cyl 5 også, men symptomene er de samme. den hoster litt, og av og til spinner den opp nok til at starteren ramler ut av inngrep.

Mistenker nå at det fortsatt er fueltilførsel som plager meg? Skulle den ikke klare å dra igang med 3 flette nye glødeplugger og 1 som tilsynelatende er iorden? Med motorvarmer starter den imidlertid som vanlig, og den går helt som den skal når den først er igang!

Har handlet inn Facet fuelpumpe som skal monteres (med eget rele) på glødereleet, så får vi se.. Prøver alt før jeg bytter pumpene, for det ser ut som en kjip jobb å gjøre!
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: JensemannMa.,25,Januar,2021,13,07
Byttet høytrykkspumpen på en drøy halvtime, så det er ikke noe stor jobb
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: JensemannMa.,25,Januar,2021,13,09
Men når du sier at den kommer etter, altså den tenner litt, så begynner jeg å tvile på om det er fuelrelaterte problemer du har.
Common rail motorer åpner ikke for trykk før railpressure er tilstrekkelig for start. Tror det er 250 bar.
Hadde du hatt fuel leveringsproblemer hadde den ikke kommet etter i det hele tatt, kun dratt rundt på starteren uten antydning til start.
Sikker på du har strøm på alle glødeplugger? Min var sånn som du beskriver da temperatursensoren til kjølevannet var gåen, den leste 45C konstant, og dermed ble det aldri noe gløding selv om alle pluggene var i orden.
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: PerHMa.,25,Januar,2021,19,10
Ja, jeg syns fortsatt det virker som det er glødeplugger.. Temp sensor var et bra tips! Ser jo at tempen beveger seg da, og gjødelampa står jo på en stund i -10.. Skal sjekkes nærmere. Er det samme sensor som for meteret, eller er det flere?

Men mener du/dere den skulle fyre med 3 nye plugger? Syns liksom ikke noe endret seg etter bytte, derfor gikk mistanken til fuel igjen..
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: JensemannMa.,25,Januar,2021,19,21
Det er bare en temp sensor på denne motoren, den sitter i termostathuset.
Har du WJdiag appen? Da kan du lese ut coolant temp.
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: PerHTi.,26,Januar,2021,08,02
Har det, og ser som sagt at det er bevegelse på den.. Men loggingene jeg har her starter på 30 og opp, siden jeg har brukt motorvarmer.. Får ta en ny logging i dag, det er i hvertfall kaldt nok! -14 grader her, ikke fristende å skru bil ute med andre ord!
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: PerHLø.,30,Januar,2021,16,01
Ikke rart det ikke hjelper å bytte plugger når begge sikringene til glødepluggene har gått! :-[

Det er jo en indikasjon på at jeg kanskje har et helt annet problem? Dårlige glødeplugger har vel lavere strøm og ikke høyere?

Tips mottas med takk, og hvis det er en moderator som kan skille ut mine poster som ikke har med falskluft til en egen tråd er det greit for meg.
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: PerHTi., 2,Februar,2021,00,10
Leste et sted nå at belegget som legger seg rundt glødepluggene faktisk kan kortslutte pluggen om man er uheldig, så det kan jo forklare at begge sikringene mine gikk.
Brosje med M10 gjenger er innkjøpt, så nå blir det å ta ut pluggene igjen og rense opp.

Bilen starter fint nå i -10 med 3 nye, en knekt spiss og en gammel med knekt krage som tydeligvis virker enda.

Da er det bare å vente på at motoren spytter ut den knekte spissen da, uansett kan bilen brukes til det blir varmere skru-vær. :)
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: eirikbgTi., 2,Februar,2021,05,30
Godt å høre at du finner ut av det. Så får vi satse på at resten blir i orden også snart.  :)
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: MagneiMa., 7,Februar,2022,21,41
Da har jeg endelig funnet ut hvorfor min 2004 mod 2,7CRD har vært treigstartet når den har stått i motbakke. Det var fødepumpa som lekket inn bittelitt luft når bilen har stått ei stund (i slakk motbakke) Sannsynligvis er det o-ringen som er mellom fødepumpa og det ytre lokket som ikke tetter helt (gammel og stivnet).... Jeg skiftet hele fødepumpa (kr. 2.700,- hos Maldal), og vips, så var alt i orden. Nå starter den lett om den står i motbakke i flere døgn :) Fikk tips fra denne videosnutten.. (Mercedes ML 270 - men det er jo samme motoren): https://www.youtube.com/watch?v=F7bkljnbE0w
Tittel: Sv: 04' wj 2,7 crd sliter med falskluft
Skrevet av: KnuNorOn., 9,Mars,2022,18,58
Bra det ordnet seg  :)