www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: Jensemann på Lø.,16,Februar,2019,08,36

Tittel: 2,7 Crd som aldri blir bra
Skrevet av: JensemannLø.,16,Februar,2019,08,36
Nå har jeg vel en av norges best vedlikeholdte 2,7 crd snart tror jeg.
Har alltid slitt med et , i mine øyne, alt for høyt forbruk. Nå ligger den på 15-16 l/100km i bykjøring (vinter) og 10,22 l/100 km på motorvei langkjøring i ett strekk. Alt er målt ved fylling av tanken. For øvrig er tanken slik at hvis jeg fyller til pistolen klikker, så må jeg fylle utrolig sakte for å få på mer, men det går 15-16 liter til på tanken før dieselen står i fyllerøret.

Jeg har byttet alle injectorene, luftfilter, olje, oljefilter, dieselfilter, luftmengdemåler, bypasset EGR ventil med en diode og et par motstander. Byttet alle calipere.
Er det viskelig mulig at en bil på knappe 2 tonn med diesel skal bruke 1,6 liter på mila i byen? Da er det ikke tettbygd strøk en gang, men 8-10 km strekning til og fra jobb.
Jeg har et railtrykk på 281 bar på tomgang, og opp i 1300-1800 bar under kjøring.
Har lagt merke til at bakbremsene (skivene) blir litt varme på en kjøretur på feks 10 km, uten å ha brukt bremsene. De er ikke så varme at jeg ikke kan ta på de, men det er bare såvidt. Foran er skivene helt kalde, men der er innerste bremseklosser nesten helt utslitt etter bare 30.000 km, mens de ytterste klossene er nesten som nye. Men som sagt ingen varme her.
Nå er jeg lei av å bruke penger på deler og diesel, så håper det finnes noen her som har tips.
Tittel: Sv: 2,7 Crd som aldri blir bra
Skrevet av: teerexLø.,16,Februar,2019,20,04
At bremsene henger litt eller mye bak er ikke så uvanlig.
Skyldes en eller flere ting som gjør at stemplene ikke har fri vei i retur.
Alt fra gamle bremseslanger som er oppsvulmet innvendig, til oppsvulmede stempler (de er ikke i metall originalt), samt slitespor i bremseklavene.
Tittel: Sv: 2,7 Crd som aldri blir bra
Skrevet av: JensemannSø.,17,Februar,2019,07,00
Er det andre ting som kan føre til et slikt forbruk da? Er det ikke rart at jeg ikke under noen omstendighet klarer å få forbruket ned under literen på langkjøring?
Tittel: Sv: 2,7 Crd som aldri blir bra
Skrevet av: teerexSø.,17,Februar,2019,18,17
0,8 er vel normalt forbruk på langkjøring med original dimensjon sommerdekk.
Tittel: Sv: 2,7 Crd som aldri blir bra
Skrevet av: MagneiSø.,17,Februar,2019,20,39
Min 2,7 CRD, 2004 mod., trillet 218' km bruker ca 0,8 i/ mil på langkjøring, og litt over literen på bykjøring. Frambremsene på min hadde også samme "syken" som din: ved at de indre klossene ble slitt, og de ytre så nesten ny ut. Jeg byttet begge calipterne - da det var stemplene som gikk veeeldig tregt - sikkert pga at jeg har vært for slurvete med å bytte bremsevæske i ny og ne. Kondens/ vanndråper som kommer i calipteren og forårsaker rust og lort... Etter at jeg skiftet calipterne, ble bremsene også betydelig bedre  :) Kjøpte calipterne på skruvat.no til en overkommelig penge
Tittel: Sv: 2,7 Crd som aldri blir bra
Skrevet av: teerexSø.,17,Februar,2019,20,58
Glideboltene er også ofte synder for skjevslitte bremseklosser. Uansett om de er skråslitt eller bare ujevnt slitt på hver side.
Spesielt bak, siden det bare er ett stempel der.
Biltema har billig glideboltsett bak.
Tittel: Sv: 2,7 Crd som aldri blir bra
Skrevet av: JensemannMa.,18,Februar,2019,14,40
Glideboltene bak har jeg nettopp byttet, men foran var de skikkelig trege, satt nesten fast. Jeg har rengjort og pusset, samt bestilt nye glidebolter fra Rockauto. Har gjort denne jobben for under 6 mnd siden foran, så jeg synes det er rart de satt fast igjen.