www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: teerex på Ma.,12,Mars,2018,20,10

Tittel: 3,1TD reimstrammer, bytte
Skrevet av: teerexMa.,12,Mars,2018,20,10
Reimstrammer WJ 3,1TD, byttet på overtid.
Har hatt en ny (uoriginal) fra ebay liggende i noen år, og hadde en følelse av at nå var det på tide å byttte.
Men at den gamle var så skjevslitt var jo en overraskelse. Kun 133.000 km.
Men løpehjulet var helt OK. Så de som er usikre på tilstanden på sin bør nok demontere den og sjekke.
Original bolt har T55 hode, og rimelig vanskelig å komme til der. Et knep er å sage vekk et stykke ca 1 cm bredt av viftekappa (hardplast) så man får svingt verktøyet.
Latmannsarm er nærmest påkrevet. Husk å sette en solid skrue/splint/unbrakonøkkel i låsehullet når fjæra er spent. Da blir det så mye enklere å demontere, iallefall om man ikke skal bytte reima samtidig. Den nye strammeren kom jo ferdig oppspent med låsesplint for montering.
Hadde kjøpt ny bolt også fra Maldal, med 10 mm unbrako, just in case. 75 Nm moment på bolten.
Bakplata/braketten er det jo ikke nødvendig å røre med mindre det er noe feil med den. Det fulgte ny bakplate med strammeren da.

Tittel: Sv: 3,1TD reimstrammer, bytte
Skrevet av: eirikbgTi.,13,Mars,2018,06,09
Det ser ut som det var på tide å få skiftet den. Så ikke helt bra ut. Merket du noe på den, som gjorde at du ville bytte den?
Tittel: Sv: 3,1TD reimstrammer, bytte
Skrevet av: teerexTi.,13,Mars,2018,20,35
Ja det var litt kakling foran der på tomgang, så gikk ut fra at det kunne komme fra strammeren.