www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: gammelfiskaren på Ma., 7,November,2016,17,41

Tittel: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: gammelfiskarenMa., 7,November,2016,17,41
Jeg kjøpte meg en ganske fin 2003 Overland med 200k på telleren i September. Trivelig bil å kjøre , med vesentlig bedre vegegenskaper enn 97ZJ 5,2 jeg hadde før. Forbruket ser greit ut også , kom så vidt under 0,8 på langkjøring. Brukte 1,5 på dårlig vei i jakta , der jeg brukte borti 3 på ZJen tidligere.

Jeg ble imidlertid litt skuffa da det ble -14 en morgen i jakta , motoren startet litt og sovnet igjen. Måtte ha 4-5 repetisjoner før det dura.

Nå har jeg googlet ganske heftig , og har en del på lista jeg skal prøve. Det kan jo være nyttig for andre å se hva slags årsak jeg kan finne. Jeg utelukker glødinga i første omgang , da den tenner til ganske fort etter gløding.

Jeg har bestilt dieselfilter og diverse o-ringer til slange mellom filter og lavtrykkspumpe. Starter der så får vi se. Kommer tilbake og redigerer dette innlegget etter hvert.

Har dere egne erfaringer del det gjerne i denne tråden!

Til slutt kunne jeg tenke meg tilbakemelding på hvor lav temperatur dere har fått i gang 2,7`n når alt er OK ?



Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: fiskernMa., 7,November,2016,23,00
min 2,7 crd ble tungstartet var dårlig høytrykk dieselpume,skiftet den å fikk en lettstartet motor igjen 
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: gammelfiskarenTi., 8,November,2016,22,55
Hmm. Den starter lett ved bruk av motorvarmer. Dette undergraver teorien om tetninger i sugeslange , men HT pumpa nyter sikkert godt av en liten lunk fra blokka. Tipset fra Fiskern er nok ikke dumt. Bestille repsett til den også da  ;D
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: gammelfiskarenOn.,16,November,2016,19,25
Frua ble kald på bena da vi kjørte en tur i kulda. Det viste seg at resirkulasjons spjeldet hang og slang.
Det heteste tipset på weben er å bore hull i spjeldet og stripse det fast , men jeg fant det mye enklere å bore et lite hull i kanten mot coupeen og feste spjeldet med en liten karosseriskrue og skjermskive fra innsida av kanalen. ( glemte selvfølgelig å ta bilde av dette )
Det ble imidlertid ikke mye varmere etterpå. Det tyder på at det kommer kald luft utenfra så vi får lete litt mer. Den gode nyheten jeg fant er at begge "blend door" spjelda fungerer perfekt så da slipper jeg å kappe sund kanalen (foreløpig).. Jeg kjøpte et sett fra http://blendorstore.com/ (http://blendorstore.com/) som jeg har i beredskap.
Er ikke særlig fornøyd med temperaturen på varmlufta heller , så det blir nok full vask av registeret i nærmeste framtid.
Har fått repsett til høytrykkspumpa og alt som trengs for motering av 2DIN radio også ,så det blir litt skruing framover.
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: aslemjoenOn.,23,November,2016,22,36
Angående repsett til høytrykkspumpa-du kan få kjøpt et fullt pakningssett/oringssett til denne pumpa av meg om du vil?
Det ble ikke til at jeg gjorde dette selv, før hele pumpa tok kvelden.....
Repsettet er ikke dyrt, men nå er det altså til overs.
Bare la meg få vite.
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: gammelfiskarenLø.,26,November,2016,00,51
Takk for tilbudet men jeg har fått deler nå. Bare ikke rukket å montere enda.
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: gammelfiskarenSø.,11,Desember,2016,15,59
Vel , jeg hadde tro på høytrykkspumpa , men i dag var det kaldt not til å få verifisert at feilen fortsatt er til stede. Har ikke fått feilkodescanner enda , man kan vel sjekke railtrykket med den. Neste blir vel å bytte trykkventilen. Den gode nyheten at ny thermostat og skylling / vasking av kjølesystem gjorde mirakler for temperaturen. Den går ti grader varmere nå , og jeg kan kjenne varmluft i dysene ganske fort etter oppstart !
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: fiskernMa.,12,Desember,2016,23,27
har du sjekket glødeplugger.?
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: gammelfiskarenTi.,13,Desember,2016,22,30
Glødeplugger bestilt , men er rimelig sikker på at de er ok. Driver og demonterer injektorer nå. Får overhalt dem ( Fyksen Lillehammer ) , skiftet trykkregulator i rail og glødeplugger så bør det bli ok. Har fått løsnet injektorer , men å få de ut krever hard lut. Har sluppet tansmisjonsfestet 7-8 cm men det er på langt nær nok.. Tror det ender med drastiske tiltak...
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: gammelfiskarenOn.,14,Desember,2016,21,43
Det ble litt gruff å demontere injektorene. Ser greit ut å lage hull i plata på diverse forum , men våre venstrestyrte biler har festet for vinduspusseren i veien.
Måtte bare frem med meisel og feinsag , men til slutt hadde jeg fem injektorer på benken.
Da blir det litt venting til de kommer tilbake fra Fyksen. Imens får jeg rette braketten og lage en plate for å lappe sammen Jeepen etter vandalismen.
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: aslemjoenFr.,16,Desember,2016,16,46
Dette gleder jeg meg til å høre fortsettelsen på!!!
Var det slik at du MÅTTE sage istykker plata, eller finnes det en annen løsning?
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: gammelfiskarenFr.,16,Desember,2016,18,36
Vel , jeg senka gearkassen , men det hjalp ikke stort. Det skal vistnok funke å senke motoren på motorfestene , men jeg tror det kan bli snaut også , da kan man vel snart løfte ut hele greia ?? Bolten til festet på høyre side er tredd fra baksiden så man må vekk med avgassrøret også. Man må jo komme til i hullet etter injektoren for å gjøre rent og inspisere. Hvis injektoren sitter godt pga black death må man ha litt plass å romstere på.  Jeg har en plan på hvordan jeg skal lappe sammen uten å sveise i torpedoveggen. Det er vel en del brennbart på baksida :-) Kommer tilbake med bilder etterhvert. Spent på om jeg får tilbake injektorene før Jul. Monterer ryggekamera til 2din radioen og litt småtteri når den først står inne .
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: aslemjoenTi.,20,Desember,2016,02,06
Rart de lager det slik, men-men det har vel skjedd merkeligere ting......og da tenker jeg på Citroen der man måtte demontere bakskjermen for å bytte tennplugger (eller hva det var )  :-[ ;D :'(
Blir fint å se bilder og høre resten av "story'en!!

Asle
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: gammelfiskarenTi.,20,Desember,2016,20,02
Det ble en stygg tabbe i dag. Jeg tok ut railen for å bytte trykkregulerings ventilen i dag , og når den var borte ble det så fint å komme til glødepluggene. Det var en stygg tabbe !!

Aldri prøv å løsne glødeplugger på 2,7 på kald motor :-\  Det var noe som røyk , håper det var bare gjengene..
 Nå skal jeg surfe etter helicoil , det var heldigvis på nr 2 , så det er lett å komme til. Lar det bare stå slik til injektorer kommer hjem , så får jeg se om den kommer ut av seg selv ved varmkjøring.. Har ikke hørt fra fyksen enda , må vel ringe å mase i morgen.
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: gammelfiskarenOn.,28,Desember,2016,18,35
Da er nye injektorer og glødeplugger på plass.  Fyksen mente at alle var utslitte og måtte skiftes selv om en og tre ikke så verst ut på papiret ! Det gikk greit å få ut den brekte glødepluggen , tenkte å lage en ny tråd om hvordan jeg gikk fram. Det har ikke vært veldig kaldt enda , men jeg er helt sikker på at kaldstarten nå er ok. En fin bonus er at dieselforbruket gikk kraftig ned , displayet sto faktisk på 0,71 da jeg kom hjem fra Sverige i dag , og det med piggdekk og skiboks  ;D Trykkreguleringsventilen jeg kjøpte på Ebay måtte jeg bare skifte ut igjen , motoren ville slettes ikke gå jevn på tomgang. Hørtes ut som en V12 lokdiesel !!
Legger ved bilde av lasken jeg laget for å lappe hullet jeg laga over injektor 4 og 5. Sveiste braketten for vinduspusserfestet på ei plate. Denne festet jeg bare med popnagler.
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: gammelfiskarenTo., 6,April,2017,22,07
Heisann , lenge siden jeg har vært her. Det viste seg at Jeepen slettes ikke ble bra mht kaldstart. Har siden jeg skrev dette byttet til ny overhalt HT pumpe , og nye plastslanger. Fortsatt ikke ok. Har nå bestilt lavtrykks (føde) pumpe ,returventilen på filteret og trykkventil på railen. Skulle så klart hatt den på merkeverksted for feilsøking med en gang , men er så forbanna sta at jeg vil komme til bunns i dette. Har ikke råd til å selge den nå  ;D 

Nå har starter / startkrans begynt å klikke , angrer på at jeg solgte ZJ 5,2 nå gitt !!
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: fiskernTo., 6,April,2017,23,50
kansje en  kompresjons test er det du må gjøre,er motorn gått langt?
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: gammelfiskarenFr., 7,April,2017,16,47
Gått litt over 200k . I.o.m. at  jeg fikk den helt ned i 0,7 på langkjøring er jeg overbevist om at motor er i ok stand. Bruker  ikke olje , og injektorene / glødepluggene  var rene og pene når jeg først fikk dem ut. Skal nok finne ut av det. Den starter til som normalt og stopper umiddelbart , og jeg får ikke relevante feilkoder heller.
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: gammelfiskarenTi.,25,April,2017,08,18
Da er kaldstartproblemene borte. Neste mann som opplever disse symptomene anbefales å prøve å bytte den j**la plastventilen på dieselfilteret først  ;D
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: cat-viTi.,25,April,2017,10,03
Alle gode råd tas imot med Takk!! Skal huske på dette om problemstillinga oppstår.
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: gammelfiskarenOn., 9,August,2017,06,37
Fikk spørsmål på PM om delenummer på den ventilen som skapte problemet. Det kan jo være av interesse for flere så jeg deler det her. Delenummeret er 5080460AA som Jeepdel  , A6110780249 hos MB. Ikke kjøp den billigste på Ebay , den jeg kjøpte lager en irriterende pipelyd når den åpner ..
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: HaukenMa., 2,Oktober,2017,15,05
Takk for tips. Samme problem på min bil. Del er bestilt, og håper på samme resultat. ;)
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: teerexTi.,12,November,2019,07,25
Nok en god tråd om 2,7 CRD black death med bra info og bilder

https://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=1458194&fbclid=IwAR2WnQg36mECRl6hKobfN53b7zEcvgQBuudKI-Cg7-Iwuw3q-YYsfNrxji4
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: PerHOn.,13,November,2019,07,43
Artig at du trekker opp disse gamle 2.7CRD trådene, nå vil plutselig min ikke starte..
Jeg kjørte hjem fra jobb som normalt uten noe hikke, etter å ha stått hjemme en halvtime ville den ikke starte igjen. Jeg ser i appen at fuelrail trykket er borte, om det er sensor eller fueltilførsel har jeg ikke funnet ut av enda. Jeg leser på andre fora at ECUen ikke åpner dysene hvis denne ikke rapporterer trykk, så da starter den jo ikke.

Har denne fødepumpe i tanken, eller trekker høytrykkspumpa fuel fram?

Syns det er rart om det er pakninger siden den stoppet så momentant, den gikk jo strøkent siste turen..

Ser forøvrig at det ikke er feilkoder, og at det ikke er svart sørpe rundt injektorene.. Det lå kvitteringer fra et par år siden om dysebytte, så jeg tror de er i orden?
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: PerHOn.,13,November,2019,22,04
Da går bilen igjen, og jeg har blitt litt klokere.

Alt jeg gjorde var å prime lavtrykkspumpa litt, så fyret den. Det er med andre ord falsk luft som ødelegger for meg, ikke helt ukjent på disse har jeg lest.
Når motoren går ser jeg jo at det bobler luft inn i begge pumper, noen som vet om vanlige steder i systemet dette oppstår? Tenker da på systemet bak dieselfilteret, ikke på mercedesbitene. Der er det slanger og o-ringer som blir gamle, så de skal jeg bytte..
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: JensemannTo.,14,November,2019,22,16
Jeg har nøyaktig samme problem som deg. Det jeg har gjort, og funnet ut, er at dieselen på mystisk vis blir dratt ut av fuelrailen gjennom returen. Jeg monterte en klar slange mellom filteret og retur-røret som går tilbake til tanken, og når bilen har stått parkert i oppoverbakke (med fronten høyest) så forsvinner dieselen i den klare slangen. Ingen diesel renner ned via tilførselsslangen, for der har jeg satt inn en enveis-ventil.

Jeg har også prøvd å bytte den svarte plast-T-en på filteret, uten at det hjalp i det hele tatt. Vurderer nå å sette inn en elektrisk ventil som stenger for returen når jeg slår av tenningen, tror det er det eneste som kan funke. Det må jo være en lekkasje et sted, men jeg gir opp å finne ut hvor den er. Har byttet absolutt alt i hele dieselsystemet bortsett fra høytrykkspumpe og lavtrykkspumpe.
Alle o-ringer og rør, filter, injectorer, slanger er byttet. Tomgangstrykket på railen min er 281 bar, så det tyder på at den er i orden antar jeg.
Den bruker også endel mer diesel enn jeg hadde forventet. Snittet over et år ligger på 11,5/100 km. Da er mesteparten landeveiskjøring.  (Kjørecomputeren viser konsekvent 1,3 l/100km mindre enn realiteten , det er en gjenganger på alle disse bilene.)
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: PerHLø.,16,November,2019,13,05
Merkelig det der, men gjør det teoretisk noe at railen tømmes da? det tar i så fall litt tid å fylle den igjen, men så lenge pumpene har diesel får de vel jobbet opp trykk igjen? (ingen ekspert jeg altså)..
Tror min også ligger rundt 281 bar, så det er vel sikkert ok.. Når motoren går, ser du fortsatt luftbobler som går inn og ut av lavtrykkspumpa?

Har du prøvd å lufte med nippelen på høytrykksiden? Ikke helt sikker på hva man må koble til for å gjøre det?

Min rapporterer helt ned i 0.65 på rolig langtur (oppunder literen på blandet kjøring), så det indikerer vel at motoren er fin når den går.. Jeg får ta en kontrollmåling en dag, men jeg syns jeg kommer langt på en tank og definitivt lenger enn med 3,1 jeg hadde før!
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: PerHLø.,16,November,2019,13,06
En ting jeg har fundert på er å montere en fødepumpe før filteret, da ser man i hvert fall hvor lekkasjen er! ;)
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: JensemannSø.,17,November,2019,16,04
Hvor langt kommer du på en tank da? Min rekord er 757 km på 70 liter (Trondheim Oslo-tur )
Jeg prøvde å montere en sånn boble fra en påhengsmotor før filteret, klemte på den for å prøve å fremprovosere lekkasje, men ingen lekkasje sett. Det kommer noen få luftbobler i rørene rett etter start men det går fort over. Kan det være at det kommer luft inn gjennom injectorene når motoren står da?
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: teerexSø.,17,November,2019,17,13
Jeg kjørte Harstad-Trondheim tur/retur i sommer + en avstikker, totalt ca 2000 km med min 3,1TD.
Fylte 65 liter i Steinkjer etter 780 km så det var jo ikke så ille. Men det var etter at jeg fjernet hevesettet og hadde montert senkesett da   ;)
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: PerHSø.,17,November,2019,18,50
Har ikke målt noe som helst enda, har jo hatt bilen litt over en måned..
0,83 på 3.1 er vel absolutt anstendig ja, tipper det hjelper bra med senk.. Jeg forventer jo at 2.7ern er litt gjerrigere siden den er både 16v og CRD.. Jeg får ta en måling når jeg har hatt en hyttetur (22mil unna), til daglig er det stort sett 10-20min turer..

Kan ikke helt skjønne at det trekker luft opp i injektorene nei, det skal vel aldri oppstå undertykk der heller? Kanskje om man prakerer i en bra motbakke?
Problemene vi snakker om er forholdsvis vanlige på denne motoren, har lest litt på MB forum også, og o-ringene/slangene er visst vanligste feil..
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: JensemannMa.,18,November,2019,15,33
I dag startet jeg etter å ha stått parkert i oppoverbakke i 4 døgn, slangen mellom bakkant av railen og den svarte plastventilen på filteret var nå helt tom for diesel. Måtte prøve 2 ganger, 4-5 sekunder pr gang, så startet den. Etter første startforsøk kikket jeg på slangen, og den hadde fylt seg halveis opp med diesel. Da motoren startet kikket jeg på slangen igjen, og det var ingen luftbobler å se når motoren hadde startet.
Er det noen som kan forklare meg hvilken funksjon den svarte plastventilen på filteret har? Skal den hindre nettopp det som skjer hos meg? Jeg byttet den ut i fjor med en ny, men kanskje denne også er defekt? Har vurdert å kjøpe et filter med kun inngang og utgang, og kjøre returen rett til tanken, men problemet vil vel ikke bli bedre av den grunn...?
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: PerHOn.,20,November,2019,23,22
Aner ikke hva den ventilen gjør, men jeg regner med at den har enveis mot railen og kanskje noe som sjalter dieselen fra rail til retur hvis filteret er fullt?

Jeg byttet denne og en O-ring på min på mandag uten å se noe forskjell.. Byttet også slangene tur/retur fra filteret til rørene bakover.
Den starter greit, men da har jeg parkert med snuten ned eller på flatmark.. Det er konsekvent luftbobler i slangen inn på lavtrykk, uten at det har noe å si for motorytelse.. Kan det skade pumpene med litt luft tro?

Frister litt nå å sette inn et dumt filter og koble rail rett til retur med noen enveisventiler.. Ser litt overkomplisert ut som det er nå? Skulle funnet noe skjematikk over funksjonen her..
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: JensemannLø.,28,Desember,2019,13,37
Noe nytt her PerH ?
Jeg har byttet alle O-ringene i lavtrykkssiden med nye originale (de forrige jeg byttet til var fra ebay, litt smalere og hardere enn orgiginal mercedes).
Jeg har også satt inn et nytt filter som ikke har den svarte plastventilen, bare kjørt retur rett tilbake til tanken. Bilen er fortsatt like håpløs. Jeg tror jeg må plukke ut høytrykkspumpa og injector 3,4 og 5 og sende til testing/overhaling. Intet mer å gjøre her, plukker evt ut trykkregulatoren og sender den også til testing.
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: PerHSø.,29,Desember,2019,02,09
Nei, men jeg må nok finne på noe.. i -8 grader etter noen dagers stillstand var den gretten å få igang, flere runder hvor den dro igang ujevnt for så å stoppe igjen.. Nå frister det mest å sette inn en lavtrykk elpumpe mellom filter og tank, det er jo fort gjort når jeg finner en strømkilde som går på riktig steg på nøkkelbryteren.. Kaldt å skru nå, så det går nok en stund til. ;)
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: JensemannSø.,29,Desember,2019,07,05
Så din starter for så å stoppe igjen? Det gjør ikke min, min er stein dau (altså drar kun rundt på starteren) og får ikke opp fueltrykket. Den starter ikke før fueltrykket passerer 250 bar. Kan virke som vi har ulike feil da. Har du sjekket glødepluggene?
Tittel: Sv: Kaldstart 2,7 CRD WJ feilsøkingstråd.
Skrevet av: JensemannSø.,29,Desember,2019,07,07
Har du prøvd å logge fueltrykket når du starter den?