www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: Stianvi på Fr.,14,Februar,2014,18,13

Tittel: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: StianviFr.,14,Februar,2014,18,13
Som tittelen sier. Skal kjøpe lagerkit til den og lurer på åssen jeg finner ut hvem aksel jeg hat?
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: teerexFr.,14,Februar,2014,18,19
Tja du har  vel en Dana 30 med vari-loc/hydra-lok.
Det er jo flere måter å finne det ut på men tror ikke det er noe å lure på egentlig  :)
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: StianviFr.,14,Februar,2014,18,29
Tusen takk:-)
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: teerexFr.,14,Februar,2014,18,49
Dana 30 186FBI (186 mm front beam iron) er vel det korrekte navnet.

Her er jo en grei oversikt over diffen, ser de har nr 34 rebuild kit med alt av  lager og tetninger.
Men det med shimsing osv. må man jo se i servicemanualen for hvis man lurer på noe vedr. hele jobben.

http://www.quadratec.com/jeep-replacement-parts/grand-cherokee-wj/wj-dana-30-front.php

Lurer på hvorfor det er 6 lager på bildet når det er 4 lager i diffen?

(http://www.quadratec.com/Assets/Images/24664/24664-lg.jpg)

Her er litt mere shims og greier for den som vet hva han trenger.
Irriterer meg at de har plassert nr 11 innenfor diffen når det er bakre pinjongtetning.
Nr 15 er nemlig bare støvtettingen utenfor der igjen.
Det kostet meg dyrt da jeg glemte å bestille den og måtte punge ut hos forhandler med mangedobbel pris  :)

http://www.jeep4x4center.com/jeep-axle-differential-parts/dana30-front-grand-cherokee-wj.htm
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: fiskernFr.,14,Februar,2014,21,01
de to lagerne er hjullagre
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: teerexFr.,14,Februar,2014,21,06
til hvilke hjul  da tro ?
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: fiskernFr.,14,Februar,2014,21,32
tror ikke de passer på forhjula på dana 30
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: teerexFr.,14,Februar,2014,22,50
iallefall ikke på WJ  :)
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: pwbLø.,15,Februar,2014,08,36
Nå er ikke den siden kjent for å ha bilder som samsvarer med det man får i pakka. Har man flaks så får man riktig i pakka, men da er man heldig. Her er link til riktig bilde vil jeg tro. Så er det bare å håpe at det man bestiller passer, lykke til.
http://www.sandmansauto.com/catalog/images/crown/D30LMASKIT.jpg
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: StianviSø.,16,Februar,2014,22,28
De har master rebuildkit med alle lagere, shims og tetninger på sarpsborg motor til litt over 1000lappen så handler vel derfra trur jeg:-) så har jeg tatt non mål idag og skal lage meg diffhus avspenner verktøy på jobben. Skal også bytte øvre og nedre bærekule på hs. Dette kosta ca 1250,- på samme sted. Syns dette var veldig billig:-) og knallbra service!
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: teerexSø.,16,Februar,2014,22,41
Hvis det var 1250 inkl. deler så er det iallefall billig.

Håper de er mere profesjonelle enn det tidligere merkeverstedet i Harstad der jeg leverte inn løs foraksling i 2012 og de brukte nesten en hel dag på jobben, antagelig fordi de ikke gjorde det på rett måte (akslingen så mishandlet ut etterpå). Og de skulle til og med ha betalt for alle timene også...
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: StianviMa.,17,Februar,2014,23,31
Nei er bare deler. Jeg gjør jobben selv. Er jo mekaniker på mitt 8. år:-)
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: teerexTi.,18,Februar,2014,00,16
hmm ja da var det ikke såå billig  :)
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: StianviOn.,19,Februar,2014,17,22
Koster jo like mye fra rockauto med frakt og mva...
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: OsebergOn.,19,Februar,2014,20,58
Har et nytt sett som ikke ble benyttet.   Send meg PM så kan du få det rimelig
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: hkrixTo.,20,Februar,2014,22,48
Flott innspill Stianvi..
La oss høre hvordan dette går, og om alle delen var med i kittet osv. samt om resultatet ble bra. Vurderer en slik jobb selv på min ZJ.
Ser i manualen at det benyttes en presse for å utvide diff.huset sideveis under monteringen, synest dette høres litt rart ut, men må man så må man. Det er vel denne du skal lage deg, skjønner jeg.
Jeg kjøpte verktøy for demontering og remontering av bærekuler på ebay, kosta ca. 1800,- for en svær koffert, dårlig kvalitet, men fungerer uansett og mange muligheter og dimensjoner. Brukte ca. 1. time pr. side på å bytte disse, så Teerex, bytt verksted.
Og 1250.- for to bærekuler er en grei pris om man er sikker på at man får bra kvalitet, disse lever et hardt liv, så å spare noen hundrelapper, bare for å må gjenta jobben to år etter blir som å spare seg til fant, spør du meg. Nest siste jeg kjøpte var fra Delphi hos Meca, de passet ikke min ZJ, og de kostet bare 550.-, Maldal sine kostet litt mindre, men der kom frakt i tilegg, så ble det like dyrt det også, men de passet i allefall....
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: teerexFr.,21,Februar,2014,01,12
Jeg har ikke noe verksted, heldigvis, så kan ikke bytte. Liker ikke verksted  :P
Det var kun fordi jeg antok at det ikke ville koste særlig mere å få bytta bærekulene på verksted enn om jeg bestilte el cheapo pressverktøy fra USA.
Et tidligere Jeep merkeverksted som også er lastebilverksted burde jo kunne fikse dette enkelt og rimelig. Særlig siden jeg allerede hadde tatt hele akslingen av bilen.
Men så feil kan man jo ta  :(
Kan ikke akkurat si at jeg har anbefalt noen dette verkstedet i ettertid...

Pressa for å utvide diffhuset fikk jeg på et merkelig vis tak i/lånt på et VW verksted. Passet med svært små modifikasjoner.
De brukte nemlig Dana aksler på oldtidens VW LT 4x4.
Skulle bare bytte akseltettingene.
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: StianviSø.,23,Februar,2014,22,38
jeg tenker jeg bestiller deler imorgen. har vært litt fram og tilbake her. men har kjøpt inn 20mm gjengestang nå og skal til å lage meg verktøy til uka. skal ta no bilder når deler er ankommet og legge ut her. skal se ann det med pressverktøy til bærekuler og, mulig jeg lager dette selv også hvis ikke jeg finner no billig verktøy på biltema el lignende som passer. skal jo bare bruke det en gang. jobber på anleggsmaskin verksted så der har vi tilgang til det meste av stålbiter og sveiseapparat=)
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: teerexSø.,23,Februar,2014,22,46
Biltema har såvidt jeg vet ingenting som passer disse dimensjonene.
Men mye rimelig på ebay og ellers fra USA.
Skulle ha vært jeep-klubbverktøy som bare kunne sendes rundt etterhvert som behov melder seg rundt omkring  :)
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: StianviSø.,23,Februar,2014,23,39
det er sant Teerex! får se hva det ender i ift å lage evnt. er ikke no i veien for å låne bort verktøy hvertfall.
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: teerexSø.,23,Februar,2014,23,41
Hadde vært enklere om vi alle bodde i danmark, eller på island  :) Norge er et langt land.

Her er noe gøy vi skulle hatt i framdiffene våre http://www.quadratec.com/products/16100_2003_07.htm

http://www.youtube.com/watch?v=EShieQMiqKk
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: teerexMa.,24,Februar,2014,04,35
Du kjører kanskje ikke så mye utenfor veien ? Men de gangene jeg har testa bilen litt offroad så er det som regel drivkraften foran som begrenser framkommeligheten hvis man skal ha det litt gøy.
Quadradriven foran klarer ikke å overføre all/nok kraft til det hjulet som står godt planta og som trenger kraften.
Så lenge man ikke kobler ut stabilisatorstaget foran så får man ikke den fjæringsveien som trengs for å få best grep på begge sider.

Hadde vært morsomt med en sånn ARB Air Locker foran, som da erstatter vari-lok carrier'en. Framkommeligheten hadde gått fra meget god til ekstremt god  :P
Bak er det ikke så viktig å gjøre noe siden quadradriven virker sterkere der, samt at man ikke får ARB til bakdiffen sånn uten videre siden det er en litt sær utgave på ZJ/WJ (Dana 44a/HD med aluhus).
Videre vil jo framkommeligheten ikke lide noe særlig under vanlig kjøring med Air Locker avslått, siden bak og senterfunksjon av quadradrive fortsatt virker som normalt, og det er jo det viktigste.

Foran må stikkakslingene byttes til de som er til diff uten quadradrive/vari-lok (forskjellig lengde).
De koster ikke mye faktisk, vet ikke åssen kvaliteten på disse er da, men komplett med CV-ledd til den prisen..bob bob http://www.ebay.com/itm/PAIR-NEW-COMPLETE-FRONT-RIGHT-LEFT-DRIVESHAFT-CV-ASSEMBLY-JEEP-GRAND-CHEROKEE/121094083400?rt=nc

ARB Air Locker'en kommer normalt sett med nye carrier lager også http://www.ebay.com/itm/261284178331?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Og så trenger man en kompressor til en tusenlapp + omk. http://www.ebay.com/itm/ARB-ON-BOARD-HIGH-PERFORMANCE-12-VOLT-AIR-COMPRESSOR-CKSA12-/271271779048?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3f290edae8
Eller kanskje man kan klare seg uten kompressor men med en liten lufttank som man fyller av og til, siden man bare skal ha en ARB og hvis man ikke kjører "proff" offroad. Hva vet vel jeg.

Og så finnes det kina-kopier til halve prisen for de som tør det, mulig at de funker til hobbybruk da... http://www.ebay.com/itm/Air-lockers-ARB-RD132-RD88-RD87-RD128-RD100-price-including-CKMA-compressor-/161227622277
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: teerexMa.,24,Februar,2014,05,32
Men etter litt research kommer jeg til at OX Lockers kanskje er et vel så bra alternativ siden det kun forakslingen det dreier seg om.

http://www.ox-usa.com/dana-30/18-dana-30.html

Den er helt mekanisk med wire, prisen er såvidt litt lavere, og det følger med et tøft difflokk  :P
Men kan også leveres med elektrisk eller luftstyring. Alle muligheter altså.

Og de har et greit og rimelig installkit med lager, shims osv. http://www.ox-usa.com/locker-install-kits/422-amc-20.html
Men hvor monterer man den spaken tro... nei elektrisk styrt er nok tingen.

Og så har vi Eaton E-locker, elektrisk styrt... den er jo faktisk rimeligst http://www.drivetrainshop.com/Eaton_E_Locker_p/eat-19818-010.htm

http://www.youtube.com/watch?v=bnplleAycNY#t=272
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: teerexMa.,24,Februar,2014,06,37
Det meste du trenger å vite om frontdiffen står forresten på side 20 (pdf-side 22) og utover her http://www2.dana.com/pdf/X510-6.pdf
De kaller den faktisk Model Super 30 /186.

Jeg har foraksling model nr. 6010951 som står både på de metall-tags'ene på difflokket, samt på en etikett som falt av diffen.
Se bildet av mine tags fra foran og bak.
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: StianviMa.,24,Februar,2014,17,03
Takk for det Teerex! Skal titte litt der. Skal ned å hente dela mine iløpet av uka. Blir spennende. Gleder meg til å få en mindre vinglete bil igjen:-)
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: TrygveaSø.,30,Mars,2014,21,18
Etter Litt morro i skauen i dag, så har jeg ikke lenger 4hjulstrekker... er det noen som vet om det er ett stk "svakeste ledd" i dana 30 foraksel?var bare ett knekk, ikke ren tannpuss havari....Kjørte hjem etterpå ingen lyder eller noe, når bilen stod fast så gikk inngående aksel rundt, men ingen av stikkakslene...
Er det mulig ¨bytte innmat til noe kraftigere?
er 99 wj 4,7 min også...
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: PettersenSø.,30,Mars,2014,22,27
Stikkaksler er vel det svakeste leddet. Usikker på hvordan det er med quadradrive, men med vanlig standard carrier så blir 4-hjulstrekken borte hvis man knekker en stikkaksel, siden alle kreftene går dit det er minst motstand. Og hvis en stikkaksel har knekt tvers av så kan du oppleve det du sier. Skal du ha kraftigere innmat så må du bytte til carrier med sperre.
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: NavyenSø.,30,Mars,2014,23,12
CV joint leddet kanskje? (Forutsetter da at du så fremre mellomaksling gå rundt, og faktisk ikke inngående aksling/pinjong)
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: teerexSø.,30,Mars,2014,23,35
Dana 44 foran er jo et alternativ. Får jo ferdige akslinger fra USA men det koster jo deretter.
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: hkrixTi.,22,April,2014,23,20
Hvordan går det med Stianvi, det var snakk om å skaffe deler for deretter å overhale frontdiffen.
Har akkurat bestilt deler for dette formålet selv på min -98 zj(samme diff?). Har skrudd mye bil, men diff har jeg ikke behøvd å skru på før nå. Gidder ikke høre på levenet lenger etter snart ett år med rummel, rummel.
Lurte på om du fikk laga en spreader selv eller om du fikk låne noen sted?
Samt er litt nysgjerrig på om dette ble bra?
Har tenkt å ha gjenbruk på drev, jeg da. Billigst mulig, da det kanskje ikke blir suksess uansett. Blir det mye bedre, vurderes drevbytte etterpå. Om det ikke fremkommer noe som tilsier det når diffen åpnes da.
Kanskje noen som har utført slik jobb på dana differ kan komme med råd......
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: fiskernOn.,23,April,2014,10,24
jeg har byttet lagrene i front diffen,Med nye lager så passet det med shimsene som var der
dette er satt opp med måleur eg kom fint innefor toleransne
brukte ikke noe spesial verktøy, fikk dette på plass men det var veldig trangt.
mye lirking for å få shims på plass,så dette er betydelig enklere vis jeg kunne fått større åpning til lager og shims
plast hammer er et`" nødvendig" vertøy til denne jobben
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: StianviOn.,23,April,2014,19,47
Jeg hadde ut diffklompen på min med dette verktøyet jeg lagde. Gikk veldig fint og merket stor forskjell når jeg spenteav huset og ikke. Byttet ikke lager siden jeg ikke så noen grunn til det. Så ble med tetninger.
glemte selvfølgelig og ta bilder da det gikk litt fort unna.
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: hkrixTo., 1,Mai,2014,01,53
OK, takker for tilbakemeldinger.
Delene er nå i hus, stikker innom Biltema på fredag og kjøper indikatorklokke, slik at tolleranser blir målt.
Det var jo med fargepasta for sjekk av drevenes inngrep, får prøve å benytte litt logisk sans på dette.
Det er vel grovt så det holder, med tanke på tolleranser.
Ser for meg å lage en spreder med noe flattjern og et gjengestag(20mm).
Så får vi se da, om dette inngrepet hjelper på de hersens ulydene....
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: StianviTi., 6,Mai,2014,21,44
Hvordan er ulydene da? Kun ved gass eller hele tiden?
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: hkrixSø.,11,Mai,2014,01,18
Straks bilen er i bevegelse rumler/skærer det som bare det. Minner om utslitte bremseklosser som skraper jern mot jern. Hørest klart værst ut fra sjåførsiden. Bremsene fikk først nye klosser/skiver. Var sikker på at hjullager var gåent, men nei. Skiftet deretter ut cv-ledet, nok engang uten bedring. Lyden går over til uling i høy fart, så diff.lager er nok gåent. Om drev osv. er ok, ser jeg vel når lokket kommer av. Finner jeg ikke noen i Trøndelag som har en spreader å låne/leie ut snart, kjøper jeg min egen fra us. Koster jo ca.1500,- inkl. frakt og toll. Dyrt om den benyttes bare en gang, men bruker heller pengene på verktøy enn verksted.
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: StianviSø.,11,Mai,2014,21,06
Da er det nok fra diffen ja.
den spredern er jo lett å lage selv om du har tilgang på sveiseapparat.
jeg brukte 4kant stål pga mangel på kraftig nok flattjern. Og sveisa inn gjengestang fra biltema på de og borra hull til å skru fast i diffhuset. Fungerte veldig bra og kosta meg ca 200,-
du får gå til innkjøp av master rebuild kit og sporlakk eller hva det heter så du får sjekka at shimsinga er riktig. Men før du gjør dette, prøv å momentere opp muttern til utgående aksel mot mellomakselen og se om den blir bedre da. Det ble min da ble den helt tyst.
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: teerexSø.,29,Juni,2014,01,22
rimelig spreder her (men vet ikke noe om frakten da) http://www.ebay.com/itm/DANA-SPICER-30-35-44-50-60-70-80-CASE-HOUSING-SPREADER-NEW-/151330580547?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item233c016843&vxp=mtr
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: fiskernSø.,29,Juni,2014,10,06
http://www.youtube.com/watch?v=nVb5WRUfM7Y
denne er fin,for å justere diffen riktig
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: hkrixMa.,28,Juli,2014,10,46
Kjøpte spreader på ebay, "Real amarican tool", var drit-tung, så flyfrakta ble 1,5x kost på sprederen. Ble nesten 2500,- summa summmarum. Fikk spredd huset ja for å si det sånn.
Men klokka hadde fått en smell og må nok skiftes, da det var kast i den, det var også tydelige spor etter reparasjoner før meg, så fyren i Drammen som solgte meg bilen, bør kjøre raskt gjennom Trøndelag......
Det ble derfor ikke byttet annnet enn tetninger og bærelager i diffen. Ser at det er en del plukk for å få pinjongen rett, så jeg er derfor på utkikk etter en aksel med 3,73 utv. Fra -96 eller nyere ZJ.
Alternativet er komplett klokke og kronhjul/pinjong sett. Dette koster komplett ca. 2500,- på ebay, pluss en himla masse fraktkostnader og en del usikkkerhetsmomenter med oppsett av pinjongen som utfordrer......
Flere med erfaring med kast i diffklokka? Hvor mye er akseptabelt. Satte jeg klokka på benken med et bærelager ned mot bordet og dreide på klokka hadde jeg ca. 1,5mm avvik ytterst på kronhjulet. Kjente at det lageret som stod rett opp ville danse, så det kunne ikke være kronhjulet som var skjevt men selve klokka(differential carrier).
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: fiskernMa.,28,Juli,2014,11,11
det var mye kast i den
har en E-locker i 3,73 utveksling til salgs fabrikk ny i eske
http://www.youtube.com/watch?v=D1OGdduVphQ
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: teerexMa.,28,Juli,2014,15,17
fraktkostnader kan reduseres en god del med Jetcarrier båtfrakt.
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: hkrixMa.,28,Juli,2014,23,50
Skulle jeg giftet meg med min ZJ så kunne en ELocker e.l. vært av interesse, men er nok motivert for noe nyere bil snart, etter å ha kostet på denne bilen uante summer i dekk, understell og driverk.
Båtfrakt er en mulighet, ser den, men dette skulle gjerne blitt utbedret snarest, da sju...
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: hkrixMa.,11,August,2014,20,02
Og dermed ble det en 2001 4,7 Limited med LPG....
Men etter noen dager kjenner jeg igjen lyden, en eller begge diffene uler på denne også, men noe mer diskret, om ikke annet.
Har uansett en relativt påkostet -98 ZJ 4,0Limited til salgs, litt diff støy medfølger på kjøpet.
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: StianviMa.,11,August,2014,21,10
Litt ot. Men LPG?  Hadde det på min. Satt på ca 70 00 km.  Havarerte toppen pga det. Ventilsete løsna på ene ventilen. Fikk satt inn nytt på Oslo motorservice, og han fortalte meg at de hadde hatt flere slike jeep motorer som hadde gått på gass med samme problem. De tåler visst ikke varmen fra gassen. Bare for å advare. Jeg skrur selv og toppjobben kom på over 10 000 i USA deler og maskinering! Når det kommer til diff, så ville jeg sjekka når siste oljeskift var, og sett på olja i diffen samt spon på magneten. Evt prøve å bytte olja og dra til muttern på inngående aksel med moment. Mest sannsynlig blir det å bytte lager og shimse opp. Deler for et par lapper om du skrur selv.
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: hkrixTi.,12,August,2014,01,10
Skeptisk på LPG? Jeg også, men løstner ventilsetene betyr det at det har vært varmt, utover det skal dette være et problem uansett på disse motorene lpg eller bensin.
Men man bør ta visse forbehold. Skal motoren belastet hardt, dvs lang og bratt bakke som forseres med tung henger, da skal man switche til petrol.
Bilen var nå kjørt ca. 70 000km på Lpg av de 218tsn bilen har gått, av en kar som nå ble 80år..
Bilen ble servet i fjor høst av CARCRAFT i Trondheim, da ble alle oljer skiftet, men det var nok litt for seint. Støyen er overkommelig, men når jeg har blitt klar over dette, blir jeg jo kjørende å lytte.
Skepp på å skru diff selv, har jo sprederen, lagersettet koster ikke så mye hos Morris(Timken), men sliter litt med å forstå pinjong shimsinga.
Dette med rotasjonsmomentet forvirrer, da en av de beste dokumentasjonene jeg fant på nettet, ville ha ca 2,5nm før momentet(på muttern) ble satt og etterpå, og siden til slutt med klokka montert, samt at det må være vanskelig å finne senter, i diffen, slik at dybden på pinjongen blir shimset korrekt.
Klart jeg tenker enten for vanskelig eller misforstår noe totalt....
Har skrudd mye bil og mc, har bra med tools, men ønsker å gjøre dette "helt rett" fra første stund.
En annen side av saken, har noen her på forumet erfaringer med at lagrene byttes og tannhjulene består, med vellykket resultat? De kan vel lage støy de også?
Får vel bestille deler og trene på ZJ'en....før den selges....
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: fiskernTi.,12,August,2014,09,20
https://www.youtube.com/watch?v=LqHsTAKUvYc
med rett verktøy
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: KnuNorOn.,13,August,2014,10,13
Den var kjekk Fiskern!
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: StianviOn.,13,August,2014,21,46
Husk at propan forbrenner med en mye høyere temperatur enn bensin. Men gode poeng du har der. Var nok garantert ikke kjørt slik med å svitsje over til bensin i tunge bakker osv på min. Skrev forresten en 0 for lite. Den hadde gått 70 000 km med LPG. Men var mest overraska over han på Oslo motorservice. Han så toppen min og Før jeg rakk å si No sa han: gått på gass denna ser jeg! Er ikke første vi har hatt innom med løse seter som har gått på gass. Problemet er at alu topper har stål ventilseter.  Disse sitter i presspasning. Og som kjent utvider alu seg mer enn stål og når det blir for varmt løsner de.
Men Sorry ot. Var egentlig bare for å advare, ser du visste om dette fra før☺
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: hkrixOn.,13,August,2014,23,47
Kjøper dine argumenter, uansett så er vel ingen av disse bilene noe man skal satse på om om man er redd for å skru. Det finnes jo flust med kjente og ukjente feil som dukker opp på disse bilene til en stadighet, og jeg har fått høre det i mine omgivelser siden min første Jeep var så dårlig at jeg måtte kjøpe nok en Jeep.
Men får si som en Bmw kar sa: Bedre å være trist de dagene noe ryker, enn å kjøre Toyota og ha det trist hele året.......
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: StianviTo.,14,August,2014,17,21
Haha kunne ikke Vært mer enig
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: teerexTo.,14,August,2014,17,50
Man skal være fornøyd med bare 1-2 "større" jobber pr. år når man kjører WJ  :P

"Større" = mere enn bare service, bremseklosser o.l.
Tittel: Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
Skrevet av: teerexTi.,25,April,2017,19,53
det var mye kast i den
har en E-locker i 3,73 utveksling til salgs fabrikk ny i eske
http://www.youtube.com/watch?v=D1OGdduVphQ

Det ble nettopp solgt en slik i Jeep Club Norway-gruppa på facebook (lå vel også på finn.no) men det var kanskje ikke din da?