www.jeepclubnorway.no

Modeller => XJ, MJ => Emne startet av: Williz på To., 5,Juli,2007,16,36

Tittel: Trenger hjelp til kjøp!!
Skrevet av: WillizTo., 5,Juli,2007,16,36
Hei alle!  :)

Vurderer kanskje å gå til anskaffelse av en Cheeroke da jeg synes det er en tøff bil. Men jeg vet ufattelig lite om cheeroke, og lurte derfor på om noen kanskje var interessert i å guide meg/hjelpe litt med hva jeg må unngå!

Planlegger å bruke opp til ca 40-50 000 på kjøp!

- Plager som oppstår på Cheeroke?
- Hva jeg bør se etter
- Hvilke modeller og motor jeg bør gå for
- Annet

Håper på svar :)

Mvh
William Vevang
wvevang@online.no
Tittel: Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
Skrevet av: chrisTo., 5,Juli,2007,21,26
Standarfeil er rust og elektronik
Steder du bør se etter rust er spess bakre del av kanal på førersiden der hjørnet på bakdøren går mot hjulbuen og i området der (sjekk og gulv mellom førersete og bajsete)
Et annet utsatt sted er der hjulbuene og gulv går sammen foran så sjekkder og litt oppunder plast innerskjermen motorog gir så er 4,0 literen og automaten ganske så skuddsikre Sjekk peilepinnene om hvilken farge automatolja er  den skal være så rød som mulig  er den brun og lukter kattepiss så er det ikke et godt tegn sjek og olja på motor er den svart og tjukk er det ofte et tegn på dårlig vedlikehold
Eldre xj'er og elektronikk behøver ikke være en bra samenheng
Sjekk standarting som el seter el vunduer lys kjørelys varsel lamperosv  sjekk og om ac virkerog abs bremser fungerer

noe mer du lurer på så kan du sikkert ringe meg på 45294594
Tittel: Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
Skrevet av: SkywalkerTo., 5,Juli,2007,22,51
Hva har du tenkt å bruke XJ'en til? Hverdagsbil med familien, stort sett på asfalt? Offroadbil for far 2 ganger i måneden? Blanding av disse? Selv i standard utgave har XJ bra offroadegenskaper og klarer ting andre 4x4 standardbiler ikke kan. Stort sett er objekter i din prisklasse ganske godt brukt, rundt 15 år ++ gamle. Objekter vil UANSETT alder og prisklasse variere veldig i tilstand. Se, hør og prøv så mange som mulig. Da vil du til slutt se når du har funnet et eksemplar du liker. Det er uansett kjøpers marked.

2.1 Renault turbodiesel er slapp (men grei?), 2.5 WM Motori turbodiesel kan bli et kostbart bekjentskap, men med godt dreiemoment - 300Nm (fra '94 og nyere). GM V6 er slapp, men grei. Bruker nesten like mye bensin som 4.0HO. 2.5 I4 bensin er slapp, men grei, bruker nesten like mye bensin som 4.0HO den også. 4.0HO I6 (242cu.in.) er det morsomste alternativet med mellom 176 og 195hk, avhengig av årsmodell og ca. 300Nm dreiemoment. Dette er en robust maskin som er bortimot skuddsikker. De XJ'ene som fikk ABS før 1992 har ofte et ABS-system som ikke er bra, for de bilene gjelder life time warranty tilbakekalling. ABS etter dette er OK og på min '98 meget bra.

IAC (Idle Air Controller) er en liten servo som styrer tomgangen. Denne blir dårlig.
CPS (Crank Position Sensor) detekterer svinghjulets posisjon, svikter over tid og gir problemer.
TPS (Throttle Position Sensor) er en liten glidemotstand som registrerer gasspådrag - blir slitt.
Alle disse sensorene er rimelige erstatningsdeler dersom de kjøpes direkte fra USA. Det er ingen vits å vurdere disse hos høgger'n siden de er slitedeler.

Limited har ofte Limited Slip bakaksel, Trac-Lok på Chryslerspråk (Trashlok) i bakakselen. Disse bremselamellene blir slitt og dermed er hele effekten borte.

NP231 / NV231 er den kjedelige transferen som bare gir Part Time 4WD = snø, is, leire osv. Stort sett i kombinasjon med manuell gearkasse.
NP242 / NV242 er den morsomme transferen som gir mulighet for 4WD når du føler for det - også på tørr asfalt fordi denne transferen har mulighet for åpen differensial (planetgir i transfer). Finnes stort sett i kombinasjon med automatkasse. 242 gjenkjennes fra førerplass med 5 mulige innstillinger; 2WD Fulltime - 4WD Part Time - 4WD Full Time - N - 4WD Low (Part Time). Det er bare "Full Time"-valgene som kan brukes på tørr asfalt!

Fra '95 finnes XJ med stålbjelker i dørene og airbag i ratt. NB! Kun biler med stort nav i rattet!
Fra '97 års modell (høsten '96) fikk XJ en vesentlig oppgradering innvendig, bl.a. 2x airbag som standard og en trivelig oppgradering utvendig. Fronten ble rundere, det ble nye bakspeil og ventilasjonsvinduet forsvant fra fordørene. Skjermbreddere og dørlister ble kraftigere og litt rundere.
Fra '97 får man SKIM - Sentry Key Immobilizer Module. Startsperre som fungerer. Grått nøkkelhode med microchip identifiserer OK nøkkel. Gjør XJ'en (og andre Jeeps med dette systemet) usedvanlig vanskelig å stjele. Noen ganger også en plage for rettmessig eier.
Fra '99 har 4.0 et innsug som gir bedre flow.
Fra '00 har 4.0 fordelerløst tenningssystem. Limited fikk "forkrommet" grill.

Plager som oppstår: Det er lett å bli avhengig. Let etter en '92 eller nyere med 4.0 og automat. Fortrinnsvis en Limited. Alle funksjoner skal virke - el.-vinduer, AC, el-stoler, kupévifte osv. osv. Ikke godta noen unnskyldninger fra selger på utstyr som ikke fungerer, bortsett fra utslitt Trash-lok.
Tittel: Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
Skrevet av: WillizOn.,11,Juli,2007,21,43
Hei, og takk for beskrivende tekst.. Bilen skal vel stort sett brukes "vanlig" av meg selv, så trenger ikke nødvendigvis være 5 seter. Får man den transferen som man kan kjøre 4wd full time til 2,5 turbodiesel?

Har noen linker til noen cheerokeer, har du tid og mulighet til å stikke innom disse?


Takk uansett!

Mvh
Williz
Tittel: Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
Skrevet av: Stein-KTo.,12,Juli,2007,16,58
Jeg flyttet spørsmålene dine hit. Hvis du ønsker å annonsere etter en Cherokee, så gjør gjerne det. Men helst da under "Kjøpes".

Lykke til etter søken på grom bil!

Mvh Stein
Tittel: Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
Skrevet av: SkywalkerTo.,19,Juli,2007,08,25
...Får man den transferen som man kan kjøre 4wd full time til 2,5 turbodiesel?...

Jeg har sett Comanche diesel (pickup-utgaven av Cherokee) med Selec-Trac (NP242/NV242 Transfer) originalt, til og med med emblemer for dette på forskjerm/dør. Å lete spesielt etter en slik bil er vel nesten håpløst og egentlig ikke hensiktsmessig. Dette fordi å skifte av transfer er en "bolt-on" modifikasjon gjort på noen få timer dersom du får en bil med "feil transfer" i forhold til dine ønsker. Det er en fordel å få tak i transfer til "din" årsmodell, slik at du slipper å tenke på om du har rett antall splines  på inngående og utgående aksler osv. (splajns' = langsgående spor på akseltappen).
Tittel: Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
Skrevet av: WillizOn.,25,Juli,2007,01,46
Noen som har litt "statistikk" eller erfaring med drivstoff forbruk på 4.0l?
Tittel: Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
Skrevet av: SkywalkerOn.,25,Juli,2007,15,24
Jepp. 4.0 (eller 242 cu.in.) liker drivstoff veldig godt. Mye drivstoff gjør den glad og utadvendt. Dårlig tilgang på drivstoff gjør at den blir stille og innesluttet, rent ut motvillig. Noen sier det slik; den bruker aldri over 0,7 på mila, resten er hobby.  :)

Stort sett kjører jeg på rundt 1.34 sommerstid, 1.37 vinterstid.
Automatkasse, hjul = 225/75/15 sommer og vinter. Std. utveksling i aksler. Ingen heving, ikke skiboks.
Tallene er basert på jobbkjøring, 20km én vei. Landevei - by/saktegående kø - landevei.

Tidligere kjørte jeg på rundt 1.29, men da var det mer motorvei uten kø.

Noe som er vesentlig å observere er at 4.0'en går med rett termostat - ca 195*F eller 90,5*C. Blir temperaturen for lav vil motorstyring og innsprøytningsreguleringen bli stående i kaldstartmodus - "Open Loop" med sinnsykt blandingsforhold. Normal varm motor har reguleringsmodus "Closed Loop" og normalt blandingsforhold luft/bensin 14,7:1. Jeg vet ikke nøyaktig hva som er programmert temperatur for overgangen, men den ligger ihvertfall et sted mellom 85 og 90*C.

Pga. andre sammenhenger forsøkte jeg i våres med en 185*F (85*C) termostat. I mitt kjøremønster gikk da bensinforbruket umiddelbart opp mot 1,6 l/mil, men jeg merket ikke noe på kjørbarheten av motoren.

2" heving og 31" hjul vil være merkbart, men ikke voldsomt. Noe høyere forbruk blir det med 31" hjul, forutsatt at det ikke er skiftet til tilpassede differensialer som gir normale turtall på motoren igjen. 33" hjul og automat gjør at mange ser 1,6 som snittforbruk - igjen er dette uten tilpasning av differensialer.

En 4.0 med manuell kasse vil nok være noe mer økonomisk, men de finnes det ikke så mange av. Det er sikkert veldig gøyalt også. Off road er automatkasse ofte en fordel, men rundt det temaet er det grunnlag for mye og lang debatt mellom tilhengerne av automat og manuell.

Lang langkjøring er ikke helt reelt for meg, men i en slik situasjon blir forbruket ofte rundt 1,1l/mil. Alle forbrukstall basert på utkjørt distanse og en forholdsvis riktig kilometerteller.

Tittel: Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
Skrevet av: WillizOn.,25,Juli,2007,22,38
Okei.. Takker!

Har du noe erfaring med forbruket til en 2,5 diesel? (Er det en turbodiesel el?)

Lukter litt på en 1995 mod 2,5 diesel.. men den har rullet 300 000 km.. er dette mye for en Cheeroke? Er klar over at jeg ikke kjøper ny bil, men er det beste tilbudet i diesel utgaven jeg har funnet.

I tillegg sier selger i annonsen at det er utført en del overhaling/reparasjoner på bilen. Er dette noe man bør være skeptisk til?

Kan du evt ta en titt på annonsen?


Mvh
Williz
Tittel: Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
Skrevet av: SkywalkerTo.,26,Juli,2007,00,21
Sårri, ingen egen erfaring med oljekamin. De som har sier at de ligger mellom 0,7 og 0,9. At det er utført reparasjon på en VM-Motori 2.5 som har rullet 300' synes jeg ikke er det minste merkelig. Jeg ser det på den måten at de pengene jeg sparer på dieselreparasjoner kan brukes på bensin. Har du gjort noen søk på Jeep-delen av offroad.no med søkebegrep=diesel? Da får du  se at 2.5TD fra VM er kalkulert risiko. Og ja, 2.5'en er turbodiesel. Hadde jeg hatt 2.5TD med ras hadde jeg vurdert å sette inn den 2.7CRD fra Daimler-Benz som ble brukt i WJ fom. 2002. Den er robust og velprøvet i tusenvis av E-klasse og Vito. XJ er godkjent for over 190 hk og 300Nm dreiemoment, så det bør absolutt være mulig å få godkjent alternative motorer. Den største utfordringen blir nok å få kraftpakken på plass.  ::)
Tittel: Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
Skrevet av: WillizTo.,26,Juli,2007,20,32
Hehe.. oljekamin ja.. Får se hva det blir til, men takk for hjelpen hvertfall!


Mvh
Williz
Tittel: Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
Skrevet av: simonTo., 6,September,2007,13,46
Noen som vet hva normal tilhengervekt er på en XJ ? Jeg har sett på en og det står 1500 kg i vognkortet.  For lite :(
Tittel: Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
Skrevet av: Stein-KTo., 6,September,2007,15,25
Rune L har 3000 eller 3500kg i vognkortet sitt.....
Tittel: Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
Skrevet av: SkywalkerTo., 6,September,2007,21,33
Du må nesten se i vognkortet for det aktuelle objektet. Jeg har 3200kg på min '98 XJ. Mye mulig at dette har noe med et nå historisk bytte av importør å gjøre. Stort sett ser det ut til at XJ og ZJ før 1996 har 1500kg i vognkortet. XJ etter '96 har stort sett 3200kg, ZJ etter '96 stort sett 3500kg. Dette ser også ut til å være uavhengig av motoralternativ.
NB! Dette er hva jeg har registrert selv og behøver på ingen måte være "fasit".
Tittel: Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
Skrevet av: HermanTo., 6,September,2007,21,54
Jeg har oppregistrert henger vekt fra 1560 til 3500 kg.  Snakket med Jeep forhandleren på Ensjø ;D
Tittel: Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
Skrevet av: FighterFr., 7,September,2007,19,33
Hei. Jeg har oppgitt to tilhengervekter i instruksjonsboken. En hvis du har kl.B sertifikat og en hvis du har c.
Min 94 mod. zj kan max. trekke 3500 kg. Har man kl.B kan totalvekt på henger og bil ikke overstige 3500 kg. Derav den lavere oppgitte vektgrensen.
Tittel: Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
Skrevet av: Stein-KFr., 7,September,2007,19,42
Sitat
Sett inn sitat
Hei. Jeg har oppgitt to tilhengervekter i instruksjonsboken. En hvis du har kl.B sertifikat og en hvis du har c.
Min 94 mod. zj kan max. trekke 3500 kg. Har man kl.B kan totalvekt på henger og bil ikke overstige 3500 kg. Derav den lavere oppgitte vektgrensen.

Her bommer du vel på litt førerkortbokstavene.... Dog har du alikevell rett.

"B" Personbil inntil 3,5t inkl henger
"BE" Personbil inntil 3,5t + så stor henger bilen har lov å dra i henhold til vognkort.
"C1" Lett lastebil inntil 7,5t inkl henger
"C1E" Lett lastebile inntil 7,5t + så stor henger bilen har lov å dra i henhold til vognkort.
Tittel: Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
Skrevet av: FighterFr., 7,September,2007,21,27
Ja,du har helt rett. :)
Men har undersøkt litt, og jeg/vi hadde feil mht.kl.B også. Her er det riktige:
Du har førerkort klasse B:Tilhenger uten brems:
Du kan trekke en tilhenger uten brems med en totalvekt opp til det som står i bilens vognkort, eller maks 750 kg. Det som er viktig er at tilhengere med totalvekt opp til 750 kg kommer i tillegg til bilens totalvekt som kan være 3500 kg. Dette siste er viktig å huske på for dem som har store tunge biler med totalvekt for eksempel på 3000 kg. Med en slik bil har mange blitt stoppet og nektet å bruke tilhengeren. Dersom bilen har låv å trekke mindre enn 750 kg, så har du likevel lov å bruke en slik henger, men du har ikke lov til å utnytte dens kapasitet fullt ut. F.eks det står i vognkortet at du kan trekke 550kg uten brems. Da betyr det at du ikke kan lesse på de siste 200kg som hengeren kunne fraktet.

Altså: Klasse B gir deg rett til å kjøre en bil opp til 3500 kg totalvekt + en tilhenger med totalvekt max 750 kg.
Dersom du vet at du har bruk for og skal bruke tilhenger fremover, eller du har en bil som er for lett i forhold til hengeren, så er et godt råd å utvide førerkortet til BE. Dette er en enkel praktisk prøve hos biltilsynet som alle klarer. Ta kontakt med en kjøreskole der du må ha en time eller to, og der du også må låne bil til prøven.
 
TOTALVEKT = Det som tilhengeren, evt bilen har lov til å veie inklusiv last.
NYTTELAST = Den vekt som du har lov å laste.
EGENVEKT = Det som tilhengeren, evt bilen veier når den er tom.
AKTUELL VEKT = Det som tilhengeren, evt bilen veier MED det du har lesset på den.

Så da vet vi det. :)
Litt avsporing kanskje, men nyttig likevel.

Tittel: Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
Skrevet av: WrangsterFr., 7,September,2007,23,29
Se nederst på denne siden.  :)

http://www.tysse.no/?page=75&show=389
Tittel: Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
Skrevet av: valdresTi.,11,September,2007,23,07
Hvis den 2,5 turbodiselen står på hamar området til rundt 39 lapper så er det ikke mye og kjøpe.har vært og kikka på den.er brukt mange tusen poppnagler for "rustsveising"
Tittel: Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
Skrevet av: bmheOn., 7,November,2007,18,13
så den generelle oppfatningen blandt erfarne jeep folk er å styre unna 2,5 td ?
Synd, for det virker jo i utgangspunktet som en bra pakke bil/kraft.

Noen som har synspunkter på Cherokee vs. Blazer?
Tittel: Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
Skrevet av: jeep siemensOn., 7,November,2007,19,42
Noen som vet hva normal tilhengervekt er på en XJ ? Jeg har sett på en og det står 1500 kg i vognkortet.  For lite :(

Jeg kjører mye campingvogn med min 93mod ZJ 4.0 liter, kjører en liten 4,2m bjølseth og en 6.00meter bjølseth (ofte) og en 7.60m dethlef i ny og ne og bil og motor er helt konge  :D
Angrer ikke 1sekund, du merker fort hva du kjører da du putter på en campingvogn.
Tittel: Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
Skrevet av: RockerTo.,19,Juni,2008,11,10
Ja,du har helt rett. :)
Men har undersøkt litt, og jeg/vi hadde feil mht.kl.B også. Her er det riktige:
Du har førerkort klasse B:Tilhenger uten brems:
Du kan trekke en tilhenger uten brems med en totalvekt opp til det som står i bilens vognkort, eller maks 750 kg. Det som er viktig er at tilhengere med totalvekt opp til 750 kg kommer i tillegg til bilens totalvekt som kan være 3500 kg. Dette siste er viktig å huske på for dem som har store tunge biler med totalvekt for eksempel på 3000 kg. Med en slik bil har mange blitt stoppet og nektet å bruke tilhengeren. Dersom bilen har låv å trekke mindre enn 750 kg, så har du likevel lov å bruke en slik henger, men du har ikke lov til å utnytte dens kapasitet fullt ut. F.eks det står i vognkortet at du kan trekke 550kg uten brems. Da betyr det at du ikke kan lesse på de siste 200kg som hengeren kunne fraktet.

Altså: Klasse B gir deg rett til å kjøre en bil opp til 3500 kg totalvekt + en tilhenger med totalvekt max 750 kg.
Dersom du vet at du har bruk for og skal bruke tilhenger fremover, eller du har en bil som er for lett i forhold til hengeren, så er et godt råd å utvide førerkortet til BE. Dette er en enkel praktisk prøve hos biltilsynet som alle klarer. Ta kontakt med en kjøreskole der du må ha en time eller to, og der du også må låne bil til prøven.
 
TOTALVEKT = Det som tilhengeren, evt bilen har lov til å veie inklusiv last.
NYTTELAST = Den vekt som du har lov å laste.
EGENVEKT = Det som tilhengeren, evt bilen veier når den er tom.
AKTUELL VEKT = Det som tilhengeren, evt bilen veier MED det du har lesset på den.

Så da vet vi det. :)
Litt avsporing kanskje, men nyttig likevel.



Hei.

Dette var glimrende Fighter.
Har spekulert på dette en stund, men nå vet jeg hva jeg skal forholde meg til.
TAKK  ;D

Mvh
Rocker
Tittel: Re: Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
Skrevet av: jeep1991Ti.,20,September,2011,21,17
Du må nesten se i vognkortet for det aktuelle objektet. Jeg har 3200kg på min '98 XJ. Mye mulig at dette har noe med et nå historisk bytte av importør å gjøre. Stort sett ser det ut til at XJ og ZJ før 1996 har 1500kg i vognkortet. XJ etter '96 har stort sett 3200kg, ZJ etter '96 stort sett 3500kg. Dette ser også ut til å være uavhengig av motoralternativ.
NB! Dette er hva jeg har registrert selv og behøver på ingen måte være "fasit".


Min Xj 91 limited 4.0 ho har 2500 i vognkortet