www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: Navyen på Lø.,14,September,2013,22,48

Tittel: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: NavyenLø.,14,September,2013,22,48
I fjor høst spylte jeg gjennom varmeregisteret fordi jeg var litt misfornøyd med varmeapparatet. Da brukte jeg hageslangen og spylte begge veier. Det kom grumsete vann ut, det hjalp litt. Varmeapparatet har fungert OK ned til ca 5-10 minusgrader. Under 20 minus har vært bikkjekaldt. WJ 3.1TD skal selvsagt ikke være slik. Varmeapparatet har irritert meg så mye noen ganger at jeg sågar har vurdert å installere Webasto. Heldigvis kjøpte jeg ikke Webasto.

Min Jeep har nå gått 115.000km. Tidligere eier kjørte den 70.000km før jeg kjøpte den. Tidligere eier er for øvrig kollega av en god venn av meg, og jeg vet den aldri har hatt problemer med "olje i vannet" eller lignende. Likevel hadde jeg mistanke om dårlig gjennomstrømning i varmeregisteret (ingen feilkoder og ellers et velfungerende klimaanlegg). Jeg har vært litt skeptisk til å rense hele kjølesystemet. Derfor bestemte jeg meg for å rense varmeregisteret. Det har vært skrevet om rensing her på forumet før. Mest overbevisende var mannen som brukte det maritime produktet Systemrens kombinert med egen sirkulasjonspumpe. De mindre overbevisende teknikkene har inkludert maskinoppvaskmiddel.

Jeg kjøpte Bar's Nural på Bilxtra. Det er en liten hermetikkboks med pulver. Egentlig er det meningen å helle pulveret direkte i radiatoren, men som sagt er jeg skeptisk til det. Hadde jeepen hatt toppakning- eller topproblemer, med påfølgende olje i vannet, hadde saken stilt seg annerledes.

Det jeg gjorde var å spyle med hageslangen begge veier. Skylle gjennom med varmt vann. Fylle opp med varmt vann blandet med 1/3 av Bar's pulveret. Vente en time, og fylle opp med varmt vann blandet med nok en 1/3 del Bar's Pulveret. Vente nok en time. Skylle gjennom med varmt vann og deretter spyle med godt trykk med hageslangen begge veier. Fylte opp igjen med kjølevæske. Startet opp og sjekket at det var tett, og kjørte en tur.

Resultat: ENORM forskjell! Plutselig er jeepen helt på høyde med de beste varmeapparatene jeg har erfart. Fantastisk!! Varmen kom kjapt og for første gang er luften ubehagelig varm når man holder hånden rett på utsiden av luftdysene. Jeg har for øvrig "standard" 82 graders termostat.
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: Terje77Lø.,14,September,2013,23,48
Takker for tips. Greit å vite at det finnes enkle løsninger for denne typen problem.
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: KnuNorSø.,15,September,2013,00,07
80' er original termostat ;)
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: teerexSø.,15,September,2013,00,18
Termostaten bør være 82 grader. Ingen grunn til å kjøre på bare 80 grader her i det kalde nord.
Jeg har brukt 88 graders om vinteren men hvis det hjelper med rens så slipper jeg kanskje det.

Forøvrig spennende løsning, men hvor ble det av den siste 1/3 av pulveret ?
Noen bilder? hvilke slanger løsnes og hvor ?
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: NavyenSø.,15,September,2013,00,41
Den siste tredjedelen er igjen i boksen, jeg brukte ikke alt. Dersom jeg skulle renset hele kjøleanlegget ville jeg trolig ha valgt et annet produkt i flytende form. Bar's Nural var anbefalt flere steder på amerikansk forum.

Min 80-graders termostat røk i fjor, den ble byttet ut med en 82-graders fra Bilxtra.

Jeg tok av slangene nesten helt bak ved torpedoveggen, like i nærheten av turboen. Først tok jeg av luftslangen mellom turbo og intercooler, for å komme bedre til. Så tok jeg av varmeapparatslangene. I tillegg tredde jeg et lokk fra en sprayboks over stussen på turboen for å unngå vannsøl ned der.

Det jeg ikke gjorde, som jeg burde ha gjort, var å bytte all kjølevæske selv om den ser OK ut. For øvrig brukte jeg grønn kjølevæske fordi det hadde jeepen da jeg fikk den og fordi det er iht verkstedshåndboken, riktignok relativt rimelig kjølevæske fra Bilxtra.

Som nevnt har ikke jeepen hatt olje-i-vannet-problematikk tidligere. Da kan grunnen til redusert varmeeffekt ha vært for dårlige rutiner på bytte av kjølevæske, normal opphopning av avfallsstoffer i varmeregisteret, eller korrosjon i varmeregisteret som har ledet til dårlig sirkulasjon.

Vedlikehold er tingen, nå har jeg litt dårlig samvittighet for at jeg aldri har byttet olje på hverken gearbokser eller akslinger, og det nye dieselfilteret har stått til pynt i garasjen i over et år...
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: teerexSø.,15,September,2013,01,35
Ja da er det bare å sette i gang med vedlikeholdet  :)
Jeg har byttet alt som finnes av oljer, væsker og filter opptil flere ganger de siste årene. Men greit å ikke ta alt på en gang men ei økt nå og da.
Neste er transferkassen, den har ikke vært skifta på siden 2009, men har bare kjørt ca 20.000 km siden da.

Kjølevæske for meg er denne her.
Det har gått med noen liter siden jeg har skiftet termostat en del ganger høst og vår, og må tappe av 3-4 liter hver gang.
Så den rekker aldri å bli gammel.

(http://www.biltema.no/ProductImages/36/large/36-706_l.jpg)
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: NavyenSø.,15,September,2013,18,35
Bilde, tok dessverre ingen bilder da jeg holdt på.
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: teerexSø.,15,September,2013,22,10
takk for det. det bør vel spyles motsatt vei av sirkulasjonsretningen, så hvor skal vanntrykket inn tro?
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: NavyenSø.,15,September,2013,22,34
Vannet går fra vannpumpen, gjennom motoren, ut til termostathuset, og derfra gjennom varmeregisteret. Returen fra varmeregiseret er den som gå tilbake til vannpumpen.

Som sagt er forskjellen før og etter rens enorm. Med utetemperatur i morges på åtte grader ble jeepen god og varm i god tid før motoren nådde normal driftstemperatur. Herlig!
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: teerexSø.,15,September,2013,22,55
15 grader ute her i kveld i det kalde nord. tror ikke det blir vinter i år  :)
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: KnuNorMa.,16,September,2013,23,37
Kun 5' her i Skien nå med skyfri himmel ;)
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: teerexMa.,16,September,2013,23,41
rene hetebølgen her i nord.. først i mai og så i september. fint med disse klimaendringene  :P
13 grader ved midnatt i siste halvdel av september er ikke noe man har opplevd ofte.
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: KnuNorMa.,16,September,2013,23,42
Hehe, ja ikke dumt det ;)
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: KnuNorLø.,26,Oktober,2013,14,59
I fjor høst spylte jeg gjennom varmeregisteret fordi jeg var litt misfornøyd med varmeapparatet. Da brukte jeg hageslangen og spylte begge veier. Det kom grumsete vann ut, det hjalp litt. Varmeapparatet har fungert OK ned til ca 5-10 minusgrader. Under 20 minus har vært bikkjekaldt. WJ 3.1TD skal selvsagt ikke være slik. Varmeapparatet har irritert meg så mye noen ganger at jeg sågar har vurdert å installere Webasto. Heldigvis kjøpte jeg ikke Webasto.

Min Jeep har nå gått 115.000km. Tidligere eier kjørte den 70.000km før jeg kjøpte den. Tidligere eier er for øvrig kollega av en god venn av meg, og jeg vet den aldri har hatt problemer med "olje i vannet" eller lignende. Likevel hadde jeg mistanke om dårlig gjennomstrømning i varmeregisteret (ingen feilkoder og ellers et velfungerende klimaanlegg). Jeg har vært litt skeptisk til å rense hele kjølesystemet. Derfor bestemte jeg meg for å rense varmeregisteret. Det har vært skrevet om rensing her på forumet før. Mest overbevisende var mannen som brukte det maritime produktet Systemrens kombinert med egen sirkulasjonspumpe. De mindre overbevisende teknikkene har inkludert maskinoppvaskmiddel.

Jeg kjøpte Bar's Nural på Bilxtra. Det er en liten hermetikkboks med pulver. Egentlig er det meningen å helle pulveret direkte i radiatoren, men som sagt er jeg skeptisk til det. Hadde jeepen hatt toppakning- eller topproblemer, med påfølgende olje i vannet, hadde saken stilt seg annerledes.

Det jeg gjorde var å spyle med hageslangen begge veier. Skylle gjennom med varmt vann. Fylle opp med varmt vann blandet med 1/3 av Bar's pulveret. Vente en time, og fylle opp med varmt vann blandet med nok en 1/3 del Bar's Pulveret. Vente nok en time. Skylle gjennom med varmt vann og deretter spyle med godt trykk med hageslangen begge veier. Fylte opp igjen med kjølevæske. Startet opp og sjekket at det var tett, og kjørte en tur.

Resultat: ENORM forskjell! Plutselig er jeepen helt på høyde med de beste varmeapparatene jeg har erfart. Fantastisk!! Varmen kom kjapt og for første gang er luften ubehagelig varm når man holder hånden rett på utsiden av luftdysene. Jeg har for øvrig "standard" 82 graders termostat.
Må prøve dette, men hvordan fikk du mikset det pulveret og varmtvannet inn i de tynne slangene og få det til å bli værende der i en time?
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: NavyenLø.,26,Oktober,2013,16,00
Jeg tok varmeapparatslangene av rørene ved peilepinnen til gearkassen. Det gir deg ca 30 cm med slange og nok høydeforskjell til at ikke pulver-vannblandingen renner rett ut igjen. Jeg brukte konas blomsterpottevannkanne, uten at hun oppdaget det, og blandet ut glovarmt vann og pulver i blomsterpottevannkannen med en fastnøkkel som rørepinne. Det var ikke mulig å få alt pulveret oppløst, men det tror jeg ikke er avgjørende. Jeg fylte opp vha en trakt.

Aller først spylte jeg med hageslangen for å få vekk glykolen. Deretter fylte jeg opp med glovarmt vann for å varme opp registeret og fordi jeg tror man vasker bedre med varmt vann. Videre tok jeg to runder med Bars Nural med ca en times virketid pr runde. Deretter spylte jeg begge veier, og da så jeg at det kom grått vann ut. Tilslutt toppet jeg opp med grønn kjølevæske. Etterpå har jeg kost meg lettkledd i jeepen, godt og varmt selv i minusgrader over fjellet for to uker siden :)
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: teerexLø.,26,Oktober,2013,18,50
det er vel bare å bruke en sånn liten malingsblander på drill for å få blandet pulveret helt ut.
blir spennende å prøve, kanskje jeg ikke trenger å bytte til vintertermostaten min denne vinteren.

hva med å bruke drillpumpe eller lignende for å sirkulere blandingen kjapt gjennom registeret for maksimal effekt ?
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: NavyenLø.,26,Oktober,2013,21,28
Jeg opplevde det egentlig ikke som noe problem å blande pulver og varmt vann. Det var ikke stort verre enn å røre ut sukkeret i en kopp med te, bortsett fra ørlite bunnfall som jeg ikke brydde meg med, og som jeg tømte ned i registeret.

Sikkert bra å sirkulere med en pumpe på drillen. Det var jo slik han med Systemrens hadde gjort jobben med suksess, og som han beskrev her på forumet for noen år siden. Dog gikk det veldig bra uten, i mitt tilfelle.
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: NavyenLø.,26,Oktober,2013,22,24
I den lange tråden "Brr. Kald WJ..." er det flere som spekulerer i at WJ ble levert med for dårlig varmeapparat fra fabrikken. Flere bygger om varme/kjøleanlegget for å få mer varme i kupeen. Men på side 9 i tråden tilbakeviser Tomas alle spekulasjonene etter at han renset varmeregisteret og oppnådde en dramatisk forbedring av varmeapparatet. Link til tråd: http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,3744.120.html

Tomas er mannen jeg ovenfor refererte til vedr. Systemrens.
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: teerexLø.,26,Oktober,2013,22,34
Det er ikke blend-door problematikken som gjør at mange tror det er varmekapasiteten som er problemet ?

Men nå har jeg Laredo og er ikke så beheftet med blend-door problemet, men allikevel syns jeg det har blitt dårlig effekt av varmeapparatet, selv om jeg ikke aner hvordan det var da bilen var ny.
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: NavyenLø.,26,Oktober,2013,22,47
Det kan sikkert dukke opp problemer med luftspjeldene, i hvert fall når jeepen har gått flere hundre tusen km, men da er gjerne symptomet varm luft på en side og kald på den andre.

Dersom man kan veksle mellom kald og varm luft, dersom man ikke har ulik temperatur på høyre og venstre side, og man ikke leser av feilkoder, ser jeg ingen grunn til å mistenke at det er problemer med spjeldene (blend doors) eller andre kostbare og vanskelige problemer.
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: KnuNorTo.,31,Oktober,2013,00,49
Men når biler med 3.1 får dårlig varmevirkning fra registeret, hvorfor er ikke det problemet på WJ med 2.7 CRD motoren da? De har vel vent samme varmeapparat kassa og registeret, eller?
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: NavyenTo.,31,Oktober,2013,11,49
De WJ som har TD-motor begynner å dra på årene, og eierne av disse jeepene er neppe like ivrige på å levere inn til merkeverksted for service og vedlikehold. Det kan være en forklaring. En annen forklaring kan ligge i at CDI-motoren visstnok skal ha en separat sirkulasjonspumpe for å sikre god gjennomstrømning i varmeregisteret.

Årsaken til at CDI-motorene har en slik pumpe tror jeg skyldes at CDI er enda mer effektiv enn TD. Med effektiv mener jeg mindre varmetap og en mer ideell forbrenning. Sammenligner man bensin og diesel er forskjellen på effektivitet enda større, og i tillegg kommer forholdet at en bensinmotor jobber på høyere temperatur.

Uansett, min TD produserer meget god varme og varmen kommer hurtig med standard/originalt oppsett. Det blir etter min oppfatning galt å generalisere å hevde at WJ med 3.1TD har dårlig varmeapparat.
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: KnuNorLø., 2,November,2013,01,11
Ok. Da sier det meg at det må være dårlig gjennomstrømning i registeret slik at det tettes over tid siden dette ikke skjer med 2.5 TD som ikke lager noe mer varme!
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: teerexLø., 2,November,2013,02,13
Eric the car guy jobber med en WJ 4,0

http://www.youtube.com/watch?v=dcL_0TWeZJY
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: teerexLø., 2,November,2013,03,05
dette vil vel også funke greit

(http://bestmarin.no/Media/Cache/Images/1/5/WEB_Image%20SystemRens%201%20l%20951363347.Jpeg)

Evt. en sterk blanding av kaustisk soda som anbefalt her http://www.bilforumet.no/topic/150106-audi-80-varmeapparat/page-2
Men registeret er vel av aluminium og da er det vel ikke så bra.

Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: KnuNorLø., 2,November,2013,13,20
Eric the car guy jobber med en WJ 4,0

http://www.youtube.com/watch?v=dcL_0TWeZJY
Dette skal prøves til uka! Bare det ikke er fare for å ødelegge registeret med trykkluft så...
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: teerexLø., 2,November,2013,13,25
så lenge det ikke er tett noe sted så er det vel ingen fare. bare å bruke en blåsepistol for enklere regulering av luftmengden kanskje.
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: NavyenLø., 2,November,2013,14,03
Jeg ser vel egentlig ingen god grunn til å være brutal med for eksempel trykkluft eller kaustisk soda når risikoen for skade på varmeregisteret ikke kan utelukkes. Tross alt finnes det mer skånsomme metoder som virker og som allerede er dokumentert, spesielt tatt i betraktning prisen på et nytt varmeregister og at dashbordet må ut...
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: teerexSø., 3,November,2013,00,22
Lurer på om det er en fordel å kjøre på rent vann istedenfor frostvæske blandet med systemrens under rensetiden.

http://www.maritim.no/systemrens
Tittel: Re: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: KnuNorLø., 9,November,2013,23,47
Renset varmeregister i dag på WJ'n.  Blåste først igjennom med trykkluft inn retur slangen noen ganger etter å ha fylt opp register med varmt vann blandet med systemrens og blokkert slangen ut. Skal si det kom ut mye drit og brune partikler altså! Satte så på en pumpe fra biltema etterpå koblet til en dunk med varmt vann blandet med systemrens og lot den stå å gå i to timer med sirkulasjonen inn retur slangen! Resultatet etterpå var helt enormt! :-) Det er kjempe forskjell og varmen ut fra luft dysene nå er sånn at man ordentlig kjenner det på hånda. Målte temperaturen til å være 58' og det er ikke dårlig. Før rens var det ikke mer enn noen å 30'!
Anbefaler alle med 3.1 å gjøre dette får å få tilbake et godt varmeapparat:-)
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: teerexLø., 9,November,2013,23,57
genialt, og pumpa koster ikke mye

http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/25-981_man.pdf
Tittel: Re: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: KnuNorLø.,16,November,2013,03,31
Nei den er ikke dyr og ikke De Sverre Skjerve jeg kjøpte heller som 1/2" slangenippler å sånn.
Jeg hadde ringt å lurte litt på installasjon av Eberspächer eller Webasto vann varmere, men det er jeg så glad for jeg ikke gjorde nå som varmeapparatet er så bra! :-) Har ikkje vært mer enn -5' her foreløpig, men da varma den ihvertfall like bra :-)
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: HEOn.,11,Desember,2013,14,15
Hei. Har en WJ 2001 mod. og har registret at det ikke er "glovarm" luft som kommer ut av spjeldene nå i kulda.
Det jeg lurer på er hvordan står nålen på temperaturinstrumentet hos dere andre når motoren er driftsvarm.
På min bil er den max. nesten rett opp, men vanligvis litt til venstre dvs. kl. 23:30 for å gi et bilde på det. Da er det jo lenge igjen til det røde området nederst til høyre på instrumentet.
Er dette en vanlig posisjon for temperaturmåleren hos dere andre eller er det kanskje feil ved min termostat slik at den står for mye åpen og ikke lar temperaturen stige til rett nivå.
Dersom kjølevannet er for kaldt så blir ikke varmluften til cupe'en varm heller, men dersom dette er vanlig posisjon og termostaten virker så må jeg kanskje prøve rengjøringsmetoden som er beskrevet i denne tråden.

Takknemlig for svar før den værste kulden setter inn  ;D
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: HEOn.,11,Desember,2013,14,20
Glemte å si at det var V8 utgaven jeg har dersom det har betydning for temperaturen ;D
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: ChryslercrapTo.,12,Desember,2013,11,29
Hei. Har en WJ 2001 mod. og har registret at det ikke er "glovarm" luft som kommer ut av spjeldene nå i kulda.
Det jeg lurer på er hvordan står nålen på temperaturinstrumentet hos dere andre når motoren er driftsvarm.
På min bil er den max. nesten rett opp, men vanligvis litt til venstre dvs. kl. 23:30 for å gi et bilde på det.

Nåla rett opp betyr 100 grader, den skal ligge litt til venstre.
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: HETo.,12,Desember,2013,22,19
Takker for info. Da kan jeg anta termostaten er ok, så da er det vel bare å rense.
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: jensobentsTo.,12,Desember,2013,23,10
Sirkulerte med Systemrens, motsatt vei, to tre timer og tempen inne ble betraktelig høyere. Kunne ikke se serlig guff i vannet som ble brukt, men noe må ha isolert for varmen i registret... Systemrens kan anbefales !
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: teerexLø.,14,Desember,2013,22,37
her en spennende løsning hvis det finnes noe greit sted å montere en slik da.
burde bli kjapt oppvarmet motor og fungerer vel da som tilleggsvarmer ved kjøring i sterk kulde http://www.bluemarlin.no/index.php/component/virtuemart/dieselvarmer/vann-5000w
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: jensobentsSø.,15,Desember,2013,21,51
Om det er motoren som ikke avgir nok varme eller registret er for lite; ja. Dette har jo de fleste nye supereffektive diselbiler nå.  Men om det er dritt i systemet som er årsaken, heller jeg jo til rensing...  WJ med bensiner har et kanon varmeapparat når det er rent og funker som det skal, hva som er ståa med diselen aner jeg ikke. Det som er helt sikkert, er at på Dodgen min med Cummins, så er ikke registret effektivt nok til en dieselmotor størrelse hest som ikke avgir varme uten to tonn stein i kassen ! Både Jeepen med 3,1 VM og Dodgen med Cummins er kokihop av samme ingeniører, og har begge vært tenkt drevet med bensinmotor...
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: KnuNorSø.,15,Desember,2013,22,34
Bare for å få oppklart i dette! WJ med 3.1 har et veldig bra varmeapparat! :) Det opplevde jeg etter å få igjen sirkulasjonen etter å kjøre systemrens igjennom mot vanlig sirkulasjonsretning + å blåse ut varmt vann med trykkluft. Varmeregistre pleier jo vanligvis ikke tette seg, men på disse bilene gjør dem vist det av en eller annen merkelig årsak...
Jeg sier ihvertfall: Bare PRØV, så skal du se det blir varmt! ;)
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: HESø.,12,Januar,2014,22,25
Hei, Det er jo mange her som er flinke å lage kanonløsninger selv og det er bra. Jeg ønsker også bedre varme i min WJ 2001 med 4,7l men har begrenset med både tid, sted, og innsikt til å koble opp slike sirkulerende rensesystemer hjemme i garagen. Lurer derfor på om det er nødvendig å ta rens av bare varme registeret slik de fleste her har gjort?
Jeg hadde håpet å fylle få systemrens 2 dager før den nå skal på service, og så få tappet, skylt, og skifte kjølevæske.
Dersom jeg renser hele systemet med systemrens , er det noen tips om blandingsforhold, bruk av motorvarmer når bilen ikke benyttes, eller annet? Antar det bare er å sette termostaten på HI hele tiden for å få mest mulig gjennomstrømming av vann og rensemiddel?
Det er meldt noen få minusgrader kommende uke.

Kan gjerne gjenta denne prosedyren en gang til om det er nødvendig, det er lettere for meg å bare få gjort dette en å lage slike løsninger som er beskrevet her og som har fungert bra. Skulle vel ikke ødelegge noe med 2 rens på kort tid?

Bor i Bergen og det blir sjelden -20 garder her, selv om det har skjedd for noen få år siden men ned til -5 bør jo varmeapparatet fungere godt.

Er det noen som har renset hele systemet med godt resultat slik jeg håper, eller kreves det å rense varme registeret spesielt??

 
Tittel: Re: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: KnuNorMa.,13,Januar,2014,19,27
Du styrer ikke gjennomstrømninga av kjølevæska i varmeregisteret på disse bilene ved å justere varmen inne i bilen! Gjennomstrømninga er lik hele tiden og man styrer kun spjeld som regulerer hvor mye av frisklufta inn i bilen som går via varmeregisteret.
Jeg vil anbefale deg å ta en skikkelig utblåsning og spyling av bare registeret, men klart det mulig også hjelper noe med systemrens på hele systemet for service. Er problemet at det har grodd igjen, vil det nok ikke hjelpe så mye med bare latmannsløsninga ;-)
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: HEMa.,13,Januar,2014,20,57
Takker for info.
Har handlet systemrens i dag og tenker å prøve latmanns løsningen først  ;D
Det er jo ikke helt stop på varmen, men det det kunne gjerne fungert litt bedre når kulden kryper ned.
Har sjekket på ac displayet og ikke funnet feilmeldinger for noen spjeld.
Ser om det blir bedre, ellers blir det vel full pakke senere.
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: erik_hTi.,14,Januar,2014,08,39
 :) Det er ikke bare WJ som sliter med dete >:(
På Tjèn min har jeg 2 ganger siden jeg kjøpte den i fjor vår, tappet ut og gjennomspylt kjølesystemet. Det har ikke hjulpet stort.
Men jeg tok jobben og rigget opp et sirkulasjons system med varmekolbe og lot det gå i registeret i 3 timer eller noe.. (det står: la virke i 2 døgn!!!, men hvem kan unngå å kjøre jeep i 2 døgn???) Så jeg blandet det ca 50/50 og satset på litt mer intensiv behandling 8)
Det virket som et skudd...! før målte jeg ca 40 grader i defroster på full guffe, nå passerer jeg 70 grader og måleren viser bare "HI" så det er det bedring som er verd å snakke om  8)
Takk for gode ideer til dere alle som har snakket varmt om systemrens.

Det eneste jeg tenker på er at siden det selv etter 2 gjennomspylinger,  fortsatt blir det møkkete/rustet vann, ser jeg at behovet for en skikkelig rens av hele systemet er påkrevd,  eller så vil vel bare registeret tette seg igjen... Så ideen til HE er nok det neste jeg gjør... Det er jo slik det brukes på båtmotorer som sliter med dårlig kjøling...
Men det får komme når jeg har tid...

Slik så oppsettet mitt ut.:
 l](http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0296_zps4c6f0034.jpg)[/URL]



Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: OsebergOn.,15,Januar,2014,22,18
Så tok jeg samme oppskrift som Navyen med Bar´s Nural og fikk sjokk da jeg kjørte en tur for test etter flushingen. Ekstrem forandring. Dette var bra saker. Varme kom kjapt og med skikkelig temp.

Noe lærdom:  Husk å holde lokket på hele tiden på ekspansjons kammeret under gjennom spylingen.  Det holder på vaccumet i kjøle systemet. Jeg tok av lokket etter en time (hvorfor vites ikke) og da fosset det vann ut begge rørene som går inn mot motor og vannpumpe.  Lite problem, men mye søl.


Kjøpte også "blend doors" tidligere i høst da mistanken var at det og lå en feil her som på så mange WJ´s. De var helt fine og jeg  "sydde" på igjen det stykket jeg freste ut.  Så er det noen med standard regulering av spjeld  (ikke  delt mellom passasjer og fører), så har jeg dette settet til salgs.


Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: teerexSø., 5,Oktober,2014,04,24
Gammal WJ + Systemrens = økning i varmeeffekt fra varmeapparatet.

Tappet av frostvæsken og fylte litt vekselvis på vann og 2 liter systemrens.
På flasken står det ingenting om at det skal blandes med vanlig vann og ikke frostvæske, men jeg antok at det ville funke best med vann.

Kjørte motor god og varm lenge og vel, og hadde dette på i 2 døgn. Brukte bilen som normalt.
Måtte etterfylle noe vann underveis da det begynte å lekke foran under bilen, så nesten ut som det kom fra den ekspansjonstanken som er skjult under høyre frontlykt.
Det virket som om trykket i kjølesystemet var høyere enn normalt pga. systemrensen.

Advarsel! ikke prøv å åpne påfyllingslokket når motor er varm, og heller ikke når du tror motor er blitt kald. Men vent enda lengre, samt ha filler og vannslange klar for å spyle av søl fra overtrykk som kommer ut. Neppe bra å få glovarm syresprut i øyet heller.
Jeg åpnet litt for tidlig og det kom et slags smell fra kjølesystemet.

Tappet ut gørra og fylte på rent vann og kjørte et døgn, og gjentok samme operasjon med rent vann igjen.
Lot luftepluggen og tappepluggen være åpen og fylte med vannslangen i ekspansjonstanken til det rant over på radiatoren og det kom rent vann ut og ikke mere gørr.

Løsnet også øvre slange til varmeapparatregisteret fra røret som går framover til motor. Lett å komme til når turboslangen løsnes (husk plastpose over åpningen).
Koblet til vannslangen her og spylte igjennom. Vet ikke hvor mange desiliter eller liter registeret tar ?

Det er sikkert 100 måter å gjøre dette på med spyling diverse veier og steder.

Men resultatet er iallefall ubehagelig varm luft fra midt-dysen, noe som ikke kunne oppleves før rensen.
Skal fylle på frostvæske nå så får vi håpe at systemet fortsatt er tett.

Det er jo også relativt enkelt å kjøre en systemrens bare på varmeapparatregisteret med en sirkulasjonspumpe og evt. varmekilde slik som noen har prøvd tidligere med hell her.

(http://www.marineshop.no/Media/Cache/Images/1/4/WEB_Image%20SystemRens%201%20l%20-1653774222.Jpeg)
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: teerexMa., 6,Oktober,2014,01,00
En liten hjemmelagetfilmsnutt https://www.youtube.com/watch?v=BhfCrCVBq6U&feature=youtu.be

Jeg kjørte også trykkluft gjennom varmeregisteret for å tømme det før påfylling av frostvæske.

Eric the car guy prøver seg på noe lignende https://www.youtube.com/watch?v=dcL_0TWeZJY
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: teerexLø., 1,November,2014,18,56
Etter noen dager med temperatur rundt frysepunktet må jeg konkludere med at jeg endelig har fått god og varm WJ  :P

Kuren med systemrens i hele kjølesystemet måtte etterhvert følges opp med en dags jobb med et stort antall skyllinger og kjøreturer for å få ut rester av syren og annen dritt.
Etter at jeg fylte tilbake den gamle men ikke veldig gamle røde longlife frostvæsken jeg tappet av før jeg kjørte på med systemrensen, så ble denne ganske hurtig grågul i fargen, så jeg antok at det lå igjen en del syre fra systemrensen i systemet fortsattselv om jeg trodde jeg hadde skylt systemet godt.

Jeg gjorde vel 10-15 sykluser med avtapping av kjølevannet, og påfylling av rent vann og så en kjøretur i mange oppoverbakker (bor nesten nederst i en bratt by) for å få opp temperaturen, sirkulert vannet og få ut evt. luft.
Da først begynte det avtappede vannet å bli bortimot rent og klart, og jeg fylte på helt ny longlife frostvæske (biltemas ferdigblandede), det går nesten 4 x 3 kg kanner når man har fått luftet ut systemet og kjørt litt, samt etterfylt når motor har blitt kald igjen.

Trodde først at jeg måtte vente til bilen var relativt kald før avtapping og påfylling men det hadde jeg rett og slett ikke tid til fant jeg ut, siden det må gjøres så mange ganger.
Men det er nok iallefall en fordel å tappe av kjølevannet like etter at motor/bil har vært kjørt litt.
Men det funket greit å tappe av vannet på varm motor og fylle på med kaldt vann. Ingen skade skjedd iallefall. Vannet blir raskt oppvarmet av den varme blokka før nivået når topplokkene.

Men med systemrensen på systemet må man helst vente til motor er kald. Trykket i systemet blir mye større enn normalt og det er ikke moro å ta av lokket eller åpne avtapningskranen for det spruter mye, og det er nok ikke noe særlig å få i fjeset eller andre steder.

Jeg kjørte også et par sykluser innimellom med blåsing av trykkluft gjennom returretningen i selve varmeapparatregisteret samt gjennomspyling med vann. Innimellom alle de andre syklusene på hele systemet. Det kom ut en mengde skittent vann fra varmeapparatregisteret første gangen iallefall.
Det er jo gjort på få minutter å løsne turboslangen og varmeregisterslangene oppe på motoren (husk å dekke til turboen så det ikke kommer vann nedi der...).

Siden det var blitt ut i oktober så monterte jeg 88-graders termostaten siden jeg nå allikevel hadde tømt kjølesystemet.
Samt tok ut sikringen til el-kjølevifta slik at ikke den går hele tiden på den litt høyere driftstemperaturen.
Temperaturnåla ligger nå rundt 1-tallet på 100-markeringen, altså bortimot 90 grader sånn cirka.
Og varmeapparatet gir hurtig og mye effekt nå. En STOR forskjell fra før iallefall.
Allerede etter 2-3 minutters kjøring begynner det å komme litt varme.
Kan ikke lengre ha på max. temperaturstilling så lenge om gangen (har Laredo og ikkeno automatisk klimaanlegg)  :)

Skal kjøre en systemrens på kun varmeapparatregisteret hver høst fra nå av for å opprettholde den gode effekten.

Det er altså en myte at WJ har dårlig varmeapparat.. sånn i utgangspunktet iallefall.
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: teerexTo.,13,Desember,2018,19,31
Da står det og putrer, sirkulerer og "koker" noen timer.. håper det blir skikkelige varme etterpå :-)
3-4 liter vann blandet med 0,5 liter Systemrens.
Kjøpte termostatstyrt kokeplate på Europris, kr 180.
Har satt den på ca 55 grader, det får holde.
Koblet meg på rørene foran ved termostathus og vannpumpe istedenfor bak på motor. Blir litt søl så må ha noen liter ny frostvæske klar etterpå. Rørene er forøvrig 16 mm.
Backflushet med varmtvann fra springen et par minutter først, for å få ut all frostvæske og evt. løst slam.
Testet varmeapparatet litt under flushing, uten motor i gang naturligvis. Det ble faktisk varmere luft med ca 50 graders vann, enn når motor er driftsvarm. Så det er/var rom for forbedring ja.

Edit: "Kokingen" stod på i 6 timer.

https://www.youtube.com/watch?v=kZhfOm4JA_g&feature=youtu.be
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: eirikbgTo.,13,Desember,2018,20,46
Godt å høre at det hjalp. Er godt med god og varm bil på vinteren.
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: teerexTo.,13,Desember,2018,21,08
Litt tidlig å si. Er ikke ferdig ennå. Om et par timer kanskje  :P
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: teerexFr.,14,Desember,2018,04,25
Ferdig testa  :P

Trenger vel nesten ikke kommentere noe mere  :D
Bortsett fra at det minste tallet er temperaturen i kupeen oppå ryggen til passasjersetet.
Det største tallet er tempen inni luftdysa midt på dashbordet. Utetemperatur 2-3 grader.
Nå går vel de fleste slike målere bare til 70 grader, men det er jo uansett relativ varm luft.
Trenger iallefall ikke å montere 88 graders termostat denne vinteren. Så den er til salgs rimelig :-)
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: eirikbgFr.,14,Desember,2018,21,07
Nei, trenger nok ikke den 88 graders termostaten her. Så ut til å ha blitt rimelig effektivt dette.
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: teerexFr.,14,Desember,2018,21,17
Kan jo montere 88 graders termostat og se om jeg får over 40 grader i bilen. Ta opp konkurransen mot Tesla liksom  :P

Glemte forøvrig å skrive at renseprosessen (kokingen) stod på i ca 6 timer. Antok at det skulle være nok og det var det.
Neste gang holder det sikkert med 3 timer, hvis man gidder å ta det før det blir altfor grodd.
Tittel: Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
Skrevet av: teerexTi.,26,November,2019,20,15
Flaska ser sånn ut da.