www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: Navyen på Sø., 7,April,2013,12,49

Tittel: Støtdempere WJ
Skrevet av: NavyenSø., 7,April,2013,12,49
Jeepen min er tight og fin, men jeg tror støtdemperne er modne for utskifting. I Påsken og et par ganger tidligere i vinter, erfarte jeg at støtdemperne ble harde og slo under kjøring ved lufttemperatur under ca 15 kuldegrader. I tillegg mener jeg å ane at en av demperne foran demper dårligere enn den andre, når jeg kjører over fartshumper. Derfor har jeg bestemt meg for å kjøpe nye dempere. Spørsmålet er hvilke?

På tag-ene på fjærene leser jeg følgende:

Foran venstre side, tag med grønne striper
421
LG
717765
52089421

Bak venstre side, tag med gule striper
345
LW
71765
52088345

Tallene med mange siffer er Mopar delenummer. Ved å sammenligne delenummerne med listen gitt i  http://www.wjjeeps.com/upcountry.htm ser jeg at jeg har standard fjærer foran og up country bak. Rent intuitivt ville jeg trodd det skulle vært omvendt fordi jeg har en 2001-modell 3.1TD med ettermontert tilhengerfeste. Er 3.1TD-motoren lettere enn 4.0 eller 4.7?

Måling av avstand fra garasjegulv til hjulbuen, tommestokk i lodd gjennom sentrum av felg gir:
Foran begge sider 82,5cm
Bak begge sider 84,5cm

Jeg tror nye originale dempere blir for dyrt. Mange lovord om Bilstein dempere på amerikansk jeepforum. Amerikanerne snakker stort sett om Bilstein 5100 series. bilstein.com anbefaler enten B4 eller B6 til WJ. Har noen her erfaringer med Bilstein på WJ?
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: fiskernSø., 7,April,2013,14,57
rockauto har billige dempere
jeg kjøpte kyb gassdempere veldig fornøyd med de
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: pwbSø., 7,April,2013,17,08
Har selv kjøpt billige Skyjacker støtdempere fra jeep4x4center.com de har stått på bilen i snart ett år, må nok ta de av å lakkere de da det er mye rust på de. Ser ikke ut som de har tatt seg bryet med å ha noe mer enn ett tynt lag med lakk på de. De piper litt når det er kaldt ute med en gang, men ellers virker de ok.
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: NavyenSø., 7,April,2013,17,30
Jeg funderer litt på å oppgradere til såkalte monotube dempere, feks en variant fra Bilstein. Mange skryter av en-sylinder dempere sammenlignet med rimeligere twin-tube dempere. En-sylinder dempere skal vare lengre, tåle mer, dempe bedre på dårlig vei, samt være mer komfortable. To-sylinder dempere er rimeligere og vanligvis stivere, ref diverse jeep-forum.

Det jeg er ute etter er komfort og god demping på dårlig vei. I dag synes jeg jeepen er litt vel stiv over feks farthumper og litt for humpete og stiv når jeg kjører fort på telehiv.

Har noen erfaring med en-sylinder dempere? Hva mener dere om fjærene mine basert på det jeg skrev i innledningen? Kanskje jeg skulle spandert fire stk nye up country fjærer i tillegg til nye dempere?
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: fiskernSø., 7,April,2013,17,47
mine bak dempere er kyb monomax    monotubdemper helt supre
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: NavyenSø., 7,April,2013,18,18
KYB Monomax hadde vært bra, men iht Rock Auto kan man ikke bruke dem på WJ med up country fjærer. Det at jeg har up country bak virker forvirrende..
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: fiskernSø., 7,April,2013,18,27
da er det sikrest å kjøpe dempere som er berengnet på litt heving
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: teerexSø., 7,April,2013,19,33
rart om den beskjedne hevingen som UC medfører skulle bety at original demperlengde ikke kan benyttes.
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: NavyenSø., 7,April,2013,19,46
Ja, sto tagene igjen på fjærene dine da du byttet? Det som gjør det hele litt mer forvirrende er at noen støtdemperfabrikanter ikke skiller mellom UC og standard fjær og heller ikke mellom diesel og bensin, mens feks KYB skiller. Antagelig blir det bedre med nye dempere uavhengig av merke og type.
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: teerexSø., 7,April,2013,19,53
Tag'en foran var vel samme som din, men bak var de borte for lengst.
Men syns den alltid har vært høyere bak enn på bilder fra f.eks. USA. Har jo originalt hengerfeste jeg også.

Slik var den idag, med et lite nummer større dekk enn før.
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: ChryslercrapSø., 7,April,2013,20,31

Har noen her erfaringer med Bilstein på WJ?


Bilstein er bra greier ja, enkelt og greit.

De har også Rancho dempere opp til 2" løft hos rockauto, helt kurante de også, selv om jeg likte Bilstein demperene best.

Edit: du finner igjen demperene som jeg brukte i denne linken, monotube ja http://www.marlincrawler.com/suspension/shock-equip/bilstein-5125-series
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: teerexSø., 7,April,2013,20,41
ja billigdempere trenger et lag med beskyttelse, de er ikke laget for lang holdbarhet i korrosivt miljø
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: NavyenSø., 7,April,2013,21,04
Hva med disse: http://www.ebay.de/itm/4x-Stosdampfer-BILSTEIN-B6-SPORT-Jeep-Grand-Cherokee-II-Europa-Modell-/300845450899?pt=DE_Autoteile&fits=Model%3AGrand+Cherokee+II&hash=item460bc94693

B6 som på linken over er det ene alternativet som bilstein.com kommer opp med for WJ. Det andre alternativet er B4 twintub tilsvarende original MOPAR.

Det at de heter B6-Sport tror jeg man ikke behøver å bekymre seg over. Settet til WJ 3.1TD heter B6 Off Road mens den enkelte demper i settet heter B6-Sport av en eller annen grunn.

Er det for mye med 400 Euro? Jeg skal ha jeepen i flere år og den har kun gått 104.000km. En kamerat av en av brødrene mine har maken jeep med samme motor, hatt den siden den var ny. Den har gått 380.000km uten problemer og han er så fornøyd med bilen at han ikke vil bytte den ut.
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: teerexSø., 7,April,2013,21,07
Min 3,1 rundet 105.000 km idag  :P

Vedr. tysk ebay så bør man jo sikre seg at de ikke belaster Mwst siden du ganske sikkert får norsk MVA på toppen.
US ebay har jo ikke dette evt. problemet.

WJ Bilstein tråd http://www.jeepsunlimited.com/forums/showthread.php?t=397686
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: NavyenMa., 8,April,2013,23,34
Bilstein B6 bestilt fra Tyskland. Vurderer samtidig å bytte til nye UC-fjærer. Hmmm, smittsomt dette med oppgraderinger.
Tittel: Sv: Støtdempere og fjærer til WJ (1" løft)
Skrevet av: NavyenFr.,12,April,2013,00,38
Støtdemperne ligger til tollbehandling i Oslo, gleder meg til å sette dem på. Ellers har jeg bestemt meg for å anskaffe nye fjærer. Jeg vil helst ha Mopar up country, evt noen andre av god kvalitet som løfter jeepen ca en tomme opp i forhold til høyden den hadde som ny. Foreløpig har jeg et sett up country "på hånden". Andre tips mottas med takk!

Ellers var det mye god info i denne tråden, spesielt i første innlegget. http://www.jeepforum.com/forum/f310/comprehensive-bds-fatbobs-2-lift-thread-1154164/

Tråden understreker behovet av å bytte gummisetene til fjærene for å gjenopprette komfort, høyde og kjøreegenskaper. Tråden var så overbevisende at jeg har lagt inn følgende bestilling hos Rockauto:

MOOG K160061 Coil Spring Insulator $ 8.81 $ 0.00 2 $ 17.62
MOOG K160042 Coil Spring Insulator $ 14.64 $ 0.00 2 $ 29.28
MOOG K160041 Coil Spring Insulator $ 1.78 $ 0.00 2 $ 3.56
MOOG K160040 Coil Spring Insulator $ 12.71 $ 0.00 2 $ 25.42
Shipping FedEx International Economy $ 95.90
Order Total   $ 171.78

Egentlig ville jeg bestille gummisetene fra Raybestos, men de var utsolgt for fremre nede og de andre lå på ulike varehus slik at portoen ble for høy.

To bilder under. Det ene viser høyden idag, det andre 2-din spilleren jeg har omtalt i annen tråd.
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: teerexFr.,12,April,2013,00,53
gummi er gummi  :)

Jeg bytta alle gummier unntatt de øvre framme, siden de så helt OK ut og jeg har 2" klosser oppå dem. Crown gummier fra Morris.
Håper de har bedre kvalitet enn drivleddmansjettene...
Men bytter de øvre en annen gang, den er forsåvidt høy nok foran. Mellomakslingen foran har iallefall overlevd 5000 km hittil.

Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: NavyenFr.,12,April,2013,00,59
Jeg håper det. Hvordan var tilstanden på dine nede foran og bak?
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: teerexFr.,12,April,2013,01,03
Nede var de dårlige.. særlig der det var rust under. Den venstre foran var jo deformert.
De koster jo nesten ingenting så det bør være obligatorisk å skifte hvert 10. år eller noe.

Nedre gummi bak sees nederst til høyre på bildet  :o
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: NavyenFr.,12,April,2013,01,13
Den ser passe most ut, ja. Ellers må jeg si det er forunderlig med rusten, på bremseskjoldet ditt feks. Jeg byttet bremser bak på den ene siden her om dagen, og det ser helt annerledes ut, med tanke på rust. Jeg skal ta et bilde når jeg tar andre siden. Tydeligvis har min jeep vært mye mindre utsatt for salt.

Crown er iht Kolak stålforsterket slik at de ikke skal kollapse. Kolak selger følgelig Crown-gummien for at kundenes jeeper skal beholde høyden. Jeg er mer ute komfort og kjøreegenskaper på vei. Dessuten kjører jeg hele vinteren med skiboks da ungene går langrenn aktivt. Noe særlig mer enn 1 tomme opp ift original høyde vil skape problemer i parkeringshus :)
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: teerexFr.,12,April,2013,01,24
de originale nedre foran var stålforsterket men det hjalp jo ikke når fundamentet den satt på var rustet bort  :o

I utgangspunktet vil jeg nå anta at de fleste slike gummideler er laget på samme fabrikk enten de nå heter Mopar,  Crown, Moog eller Raybestos.. men hvem vet.
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: NavyenFr.,12,April,2013,01,28
Antakelig, men amerikaneren i tråden jeg linket til ovenfor var veldig overbevisende..
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: teerexFr.,12,April,2013,01,41
Jeg skal forresten måle høyden på min opp til hjulbuene en dag det passer (har ikke flatt garasjegulv å stå på for tiden).
Siden dekkene jeg har på nå er ca 80 cm ubelastet, så regner jeg med at jeg har 90-95 cm høyde.

Dumt at jeg ikke målte høyden før jeg begynte å demontere fjærer og alt.
Da kunne jeg ha flytta over fjærene til motsatt side for å kompensere for evt. skjevhet. Nå er den 1-2 cm høyere på høyresiden av en eller annen grunn.
Jeg merket ikke fjærene, da jeg regna med at de var lik på hver side uansett.

Laget et oppsett over lengder på støtdemperne da jeg fikk dem, i forhold til de orignale (alt går på engelsk for tiden).
Ser at fjæringsveien blir betydelig større, særlig foran.

Front:

WJ stock shocks

• Collapsed Length (in.): 11.52 = 29 cm
• Extended Length (in.): 18.66 = 47,5 cm
• Shock Stroke (in.): 7.14 = 18 cm

Rugged Ridge ORV shocks:

Collapsed Length 13,54” = 34,5 cm
Extended Length 22,75” = 58 cm
Shock stroke 9,21” = 23,5 cm   

Rear:

WJ stock shocks

• Collapsed Length (in.): 13.71 = 35 cm
• Extended Length (in.): 22.58  = 57 cm (målt 22” = 56 cm)
• Shock Stroke (in.): 8.875 = 22 cm

Rugged Ridge ORV shocks:

Collapsed Length 14,82” = 37,5 cm
Extended Length 24,84” = 63 cm
Shock stroke 10” = 25,5 cm
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: NavyenOn.,17,April,2013,00,41
Bilstein B6 Offroad montert. Inntrykket etter en liten prøvetur er at de nye demperne er litt mykere over små ugjevnheter og fastere over fartshumper når jeg gasser på, den er litt mer "kompakt" i følelsen. Førsteinntrykket er positivt og monteringen var grei.

Takk til teerex for gode tips vedrørende venstre demper fremme og påminnelse om at mutterne bak er fastsveiset. Jeg jekket opp og satte jeepen på bukker på akslingen. Jekket opp karroseriet når jeg skulle ta ut gammel demper og sette inn ny. Med muttertrekker er det lett å få av mutteren på toppen foran uten at demperen snurrer rundt.

Utfordringen var å komme til mutteren på venstre fremme oppe. Jeg løsnet nede først. Deretter løsnet jeg dieselfilteret for å få det litt unna og for å komme til mutteren. En vakumslange? er klipset til bolten på støtdemperen og litt fiklete å få av, jeg vippet den av med en fastnøkkel. Så kommer trikset til teerex: Spenne støtdemperen litt ut til side nede, slik at man får på en 15mm langpipe uten å komme for mye bort i rørene til ABS-pumpen. Bak er plankekjøring, men husk å skru på boltene - mutterne er fastsveiset.
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: NavyenSø.,21,April,2013,22,10
Bilsteindemperne er bra. Åtte stk Moog gummiklosser fra Rockauto ankommet, og nye Mopar UC-fjærer fra Morris bestilt på fredag. Kanskje caster-vinkelen min kommer innenfor toleransen nå, i og med at jeepen blir litt høyere?
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: teerexSø.,21,April,2013,23,27
Ifølge build sheet så har jeg LV-kode på fjærer bak, nr. 52088344 som i likhet med LW-kode er UC-fjærer.
Vet ikke hvorfor de har to forskjellige nr. på UC-fjærer bak ?
Det står også kode SDJ (firm feel suspension export) på min bil.

Får vel bestille meg UC-fjærer fremme også en gang i framtiden (men i kombinasjon med 2" BB-liften ryker nok CV-leddet på mellomakslingen fort).
Men ser at de har to forskjellige typer der også av en eller annen grunn (morris har bare den ene typen, 820 lb).
820 lb og 920 lb mot 1000 lb på standard fjærer. betyr det at UC-fjærene er mykere men lengre ?



Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: NavyenSø.,21,April,2013,23,34
Lange myke er det jeg håper på.

Jeg rabler i vei i to tråder, resten av svaret i tråden "Foringer øvre control arm bak og dempere"
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: teerexMa.,22,April,2013,00,29
Her er den. Kontroll foretatt 05.09.12. Km. stand var vel 100.500 km
Tydeligvis oversatt til norsk teminologi stort sett. Enklere om alt var på engelsk.
Greier du å tolke den på vettug vis ?

Hadde du bare 88.000 km på telleren i oktober? Må jo være den WJ i Norge med lavest km. stand.. ikke langt unna iallefall  :)
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: NavyenMa.,22,April,2013,00,43
Helt i tråd med teorien, stor positiv caster.

Din caster er bra med tanke på retningsstabilitet, men kanskje ikke så bra med tanke på CV-leddets levetid. Så lenge du ikke får viberasjoner pga vinkel mellom pinjong og mellomaksling, som igjen kan lede til wobbling, er det jo OK med stor caster. Muligens marginalt tyngre på rattet.

Panhardstaget (JKS Trackbar) vil ikke endre casteren. Justerbare bærearmer, enten øvre- eller nedre bærearmer eller begge, kan justere caster- og pinjongvinkel i samme slengen.

Jeg derimot, med for liten caster og antatt OK pinjongvinkel, måtte ha øket caster med justerbare bærekuler. Det vil jeg ikke. Da er det bedre med UC-fjærer og nye gummimuffer.

Edit: Caster er uttrykt som kingboltvinkel i ditt skjema
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: NavyenMa.,22,April,2013,00,46
Nå står den på 105.000km. Mange skirenn i vinter.
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: FighterMa.,22,April,2013,00,50
Hei. Jeg byttet til Rancho justerbare dempere og er svært fornøyd. Nå er fartsdumper ingen problem. Hurtigkjøring på svingete vei. Bare juster fremdemperne litt hardere, og minimalt med krenging. Full last? Juster bakdemperne hardere, og ingen bumpstops dunking. Kort sagt supre muligheter. 9 innstillinger av hardhetsgrad.  ;D Men dette kom vel litt seint.... ::) :)

]http://www.thefind.com/search?query=jeep+wj+rancho+shocks] (http://www.thefind.com/search?query=jeep+wj+rancho+shocks)

http://www.gorancho.com/shock_lookup.php?cat=shock&year=2001&make=JEEP&model=Grand+Cherokee+WJ&drive=4WD&height=Stock&submodel=All+Models&x=54&y=13 (http://www.gorancho.com/shock_lookup.php?cat=shock&year=2001&make=JEEP&model=Grand+Cherokee+WJ&drive=4WD&height=Stock&submodel=All+Models&x=54&y=13)
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: teerexMa.,22,April,2013,00,56
Det fremre cv-leddet holder vel lengre enn det bakre vanligvis, selv med litt vinkel på det.
Ved heving er det bakre ledd som får enda mere vinkel enn det normalt har, mens fremre ledd bare får litt vinkel.
Bakre CV ledd er rimelig og enkelt å skifte, men om det blir oftere enn max. en gang i året så blir det nok til at man bytter hele akslingen ja, i tilfelle jeg monterer UC fjærer framme.
Men med potensiellt segne originalfjærer og 2" BB lift så tror jeg leddet holder ganske lenge. 5000 km til nå iallefall og ingen slark eller ulyd/vibrasjon. Leddet ble bytta i fjor pga. sprukken gummi.
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: teerexMa.,22,April,2013,01,02
Nå står den på 105.000km. Mange skirenn i vinter.

105.500 km her. Da når du meg kanskje snart igjen  :)
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: NavyenMa.,22,April,2013,01,04
Ja Fighter, litt sent..  Som du sikkert har lest mellom linjene er jeg bare sånn noenlunde fornøyd med Bilstein. Supre å kjøre med, men kanskje litt faste etter min smak. Jeg erfarer også at jeepen krenger mindre selv om krenging i utgangspunktet ikke er oppgaven til demperne.

teerex: Caster er uttrykt som kingboltvinkel i ditt skjema. Forskjellen i caster mellom høyre og venstre er 2,5 grader (2 grader og 30 minutter). Forskjellen er nok en konsekvens av skjøte/sveise jobben på forakslingen din. Jeg ville ikke bekymret meg for casterforskjellen mellom hjulene med mindre den trekker til en side når du kjører. Hvis den trekker til siden kan en dyktig forstillingsmann fikse det med det justerbare panhardstaget når du har montert det.

Ellers må jeg legge til at jeg ikke er fagmann på bil. Jeg er snarere fagmann på vinkler:)
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: teerexMa.,22,April,2013,01,11
Jeg har nitrogen gassdempere type hvite OMIX-ADA/ORV Rugged Ridge, muligens de samme som selges under flere merker.
Fordelen er jo at de koster nesten ingenting, iallefall ikke så mye i et komplett BB lift kit.
http://www.autoanything.com/suspension-systems/61A5266A0A0.aspx

De er en smule for faste, iallefall komfortmessig for sakte kjøring på ujevn vei, men i høy fart på landeveien funker de utmerket siden de effektivt fjerner den evt. gyngende følelsen originaldemperne hadde.
Off-road er de nok også fine selv om man sjelden har særlig fart der.... så justerbare hadde nok vært tingen ja.
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: NavyenMa.,22,April,2013,01,21
teerex, hva med vibrasjoner i fremre mellomaksling og retningsstabilitet etter heving, eller er den ok?
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: teerexMa.,22,April,2013,01,25
Det er jo kun fjærfestet som evt. ikke er 100% nøyaktig påsveist, alt annet er jo urørt. Så vet ikke om det kan gjør castervinkel forskjellig på en side ?
Men er jo mulig at jeg har bytta om på fjærene, bilen var nemlig litt høyere på ene siden.
Forresten sa en mekaniker at siden trackbar ikke er forlenget så kan det presset som da oppstår sideveis forårsake en liten høydeforskjell.

Det er null vibrasjoner og retningstabiliteten er lik som før heving. Foreløpig iallefall. Har kjørt med 3 forskjellige sett hjul/dekk siden heving.
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: NavyenMa.,22,April,2013,01,31
Jeg trodde akslingen ble kappet. Med original posisjon på knokkelen med bærekulefestene, kan nok fjærene være en forklaring. En annen forklaring, men særdeles lite sannsynlig, er ulik lengde på bærearmene høyre vs venstre.

Min retningsstabilitet ble ok etter hjulstillingen i høst. Likevel håper jeg på ytterligere forbedring med nye fjærer og øket caster.
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: teerexMa.,22,April,2013,01,46
neida.. Chryslercrap kappet en aksling på en huggebil til meg, på utsiden og innsiden av fjærbraketten :)
Så kappet og slipte jeg vekk akslingsbiten fra fjærbraketten og tilpasset den så den passet mest mulig perfekt for påsveising på min aksling. Skal ikke være mange mm feil uansett vei.
Ble noen timers kapping og finsliping kan man si, også når den gamle braketten skulle vekk. Venstresiden er ikke den best tilgjengelige siden akslingen er så kort på den siden.

Selve akslingen er så tykk i godset at den er det vel ikke mange som har kraftig nok sveiseapparat til å sveise (med sertifisert resultat)  :)
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: teerexMa.,22,April,2013,02,04
Nå står den på 105.000km. Mange skirenn i vinter.

105.500 km her. Da når du meg kanskje snart igjen  :)

Egentlig har jeg nok litt høyere km-stand reelt. Har kjørt ca 15.000 km med dekk som har 4-7% større rulleomkrets enn originalt så får jo noen mil "gratis" da.
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: NavyenLø.,11,Mai,2013,23,21
De nye fjærene nærmer seg Vestlandet  :) Morris hadde ikke alt på lager og forsendelsen gikk først mandag fra USA. Onsdag i Paris, på Gardermoen på torsdag. Forhåpentligvis hos meg mandag eller tirsdag.
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: NavyenOn.,15,Mai,2013,23,47
Nye UC-fjærer og nye isolatorer montert bak. Pluss 1,5 cm, trolig mest som en følge av nye isolatorer.

Nå er høyden fra garasjegulvet opp til hjulbuen 86 cm, målt i lodd gjennom senter av hjulet. På amerikansk/jeepforum.com måte å måle på: Fra senter av felg til hjulbue: 20 tommer bak.
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: teerexTo.,16,Mai,2013,00,05
hvorfor byttet du fjærene bak forresten ?

Ja senter av felg-opp er jo det korrekt for å måle fjærhøyden.
Målet fra bakken avhenger jo av dekkdimensjonen.
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: NavyenTo.,16,Mai,2013,00,25
Siden jeg først var i støtet tenkte jeg det var like godt å bytte fjærene bak også selv om 3.1 allerede har UC bak. Splitter nye fjærer, fjærer sikkert bedre. Ellers ble det litt rustpikking på nedre feste, stålbørsting og et lag med Hammerite. Dessverre litt for utålmodig til å vente på at malingen skulle tørke, men uansett bedre enn før.

Jeg bytter foran i morgen kveld.
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: teerexTo.,16,Mai,2013,00,34
Måtte ut og måle høyden bak  :P

91 cm fra bakken med full tank. 31" hjul men det er jo målt ubelastet så de har ca 15" nedre radius belastet.
Og 54 cm fra hjulsenter, blir da 21".
15" + 21" = 36" = ca 91 cm.

Gamle UC-fjærer med ny gummi og 2" kloss.

Kan ikke ha mere høyde bak for da må jeg få mere høyde foran, og det betyr ny mellomaksling.
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: NavyenTo.,16,Mai,2013,00,44
Det stemmer jo bra. Jeg er veldig spent på hvordan den blir med UC foran. Forhåpentligvis øker caster noe og innenfor toleransen.
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: teerexTo.,16,Mai,2013,00,52
Med nye UC fjærer bak og evt. halv tank hadde min nok kommet opp i  ca 21,5" vil jeg tro.

Originalt er det visstnok bak ca 18" med vanlige fjærer og bortimot 19" med UC fjærer, trolig med full tank da. Så det stemmer jo bra med 21" på min, og da er jo ikke fjærene særlig segne.

Da jeg fikk målt/justert forstillingen hadde jeg kun lift kit foran, så hvordan er casteren min nå tro ?
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: xxaxxMa.,20,Januar,2014,09,57
Gammel tråd men like greit å spørre hær fremfor å starte en ny.

Jeg må ha nye dempere fremme på min 2000 mod WJ med 3,1 diesel. Satser på at jeg ikke ønsker mer bakkeklaring med det første så skal gå for originallengde. Men jeg går meg vill i jungelen av deler ??? Om noen kunne linket meg til billige ok standardempere hadde jeg vært overlykkelig! :) (Jeg Har kjørt Audi A4 diesel med rs4 understell til nå, der var problemet mangel på passende deler!)
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: teerexMa.,20,Januar,2014,20,54
En jungel er det, men skal du ha billig standard så er det vel mye enklere.
De koster jo "nesten ingenting" fra USA, men litt frakt blir det jo så passer best om man bestiller andre deler i samme slengen kanskje.

Bør jo være gassfylt kanskje http://www.quadratec.com/products/52449_1040.htm

(http://www.quadratec.com/Assets/Images/68056/68056-lg.jpg)

og her http://www.jeep4x4center.com/shock-absorber-nitro-series-0-inch-lift-skyjacker-sj-n8015.html

Evt. norsk leverandør av Gabriel Ultra kvalitet til grei pris f.eks. her http://www.maldalimport.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&&b_kid=983490&b_id=983504
Men noen er jo ikke fornøyd med dem http://www.jeepsunlimited.com/forums/showthread.php?414302-I-hate-my-shocks
Mens andre gir bra omtale http://www.autoanything.com/suspension-systems/75A5896A0A0.aspx

Mekonomen har kanskje også noe. Eller kanskje ikke  :o
Artikkelnr: 10-37161
BENEVNING: Støtdemper foran gas
Pris: 2145.00
Tittel: Sv: Støtdempere WJ
Skrevet av: teerexLø., 2,Mars,2019,17,27
Fikk Eibach senkesett for en stund siden.. her skal det senkes til våren  :P
Demperne fra hevesettet jeg monterte i 2012 er litt lange.

Bestilte derfor et sett Monroe gass-støtdempere med originalspec.
Veldig rimelig fra Autodeler.co.no som da er ca det samme som Autodoc, bare en litt bedre nettside for norske forhold iallefall.
Prisene spretter litt opp og ned ser jeg, men jeg var visst heldig med prisene.
Derimot var en av demperne defekt som videoen viser. Så vi får se om jeg får ny.
Den som spretter opp har helt ulik oppførsel enn de 3 andre.
Koster vel flesk å sende den til tyskland eller hvor de nå vil ha den.

https://www.youtube.com/watch?v=2zKHpbQRC6w