www.jeepclubnorway.no
Modeller => TJ => Emne startet av: Redwrangler på Ti., 4,Oktober,2011,17,29
-
Kom over denne fixen over vannlekkasje som kommer inn høyre side foran og legger seg i fotbrønn. Jeg har lenge trodd at listene rundt døren har vært synderen. Men mistenker nå dette..
http://www.jeepforum.com/forum/f9/tj-passenger-side-water-leak-fixed-893784/
Mathias
-
Skal testes ut allerede imorgen tenker jeg. Er meldt nok regn fremover til at det er verdt å ta en titt på. :P
Åpnet cowlingen (har den et fornuftig navn på norsk) her om dagen for å se om det var fullt av drit eller noe som så gærnt ut nedi der. Men det så helt greit ut så jeg lukket bare igjen og fortsatte å lete.
Har også en lekasje bakerst i bagasjerommet. Akkurat i overgangen mellom hjulbrønn og gulv. Noen andre som har vært borti det? Har dratt fingern langt alt som er av kanter i nærheten (og ikke så veldig i nærheten), men jeg kan virkelig ikke skjønne hvor det kommer fra. Jeg tror egentlig det kommer fra taket eller luka et sted, men det virker som om det er helt tørt oppi der. Hjelp!
-
Vet ikke helt på TJ, men på YJ er det en gummislange som drenererer luftinntaket, som lett går tett. Bare å stake opp nedenfra, det hjelper mye.
-
Skal testes ut allerede imorgen tenker jeg. Er meldt nok regn fremover til at det er verdt å ta en titt på. :P
Åpnet cowlingen (har den et fornuftig navn på norsk) her om dagen for å se om det var fullt av drit eller noe som så gærnt ut nedi der. Men det så helt greit ut så jeg lukket bare igjen og fortsatte å lete.
Har også en lekasje bakerst i bagasjerommet. Akkurat i overgangen mellom hjulbrønn og gulv. Noen andre som har vært borti det? Har dratt fingern langt alt som er av kanter i nærheten (og ikke så veldig i nærheten), men jeg kan virkelig ikke skjønne hvor det kommer fra. Jeg tror egentlig det kommer fra taket eller luka et sted, men det virker som om det er helt tørt oppi der. Hjelp!
Viktig at du sjekker at pakningen under "cowlen" som du kaller den, er hel. Ellers slipper vannet inn under der...
Mitt bagasjerom er alltid vått når det regner. Hardtopen er problemet hos meg. Kommer inn vann mellom bakvindu og hardtop...
-
På min YJ var det listen under frontruterammen. Kjøpte ny på quadratec, tok noen timer å bytte men problemet løst. Ingen lekkasje på min YJ :-)
-
Glemte helt å nevne det, men jeg gjorde denne fiksen her etter at jeg leste om det, og bilen har vært helt tørr inni siden.
Jeg har en litt annen utforming på inntaket der, som noen også bemerker i originaltråden, og den er formet litt som en trakt som er åpen over hele veien på oppsiden.
Tok hvertfall bare å renset med rødsprit, bremserens og litt forskjellig annen snacks og støpte godt igjen hele greia med silikon. Works like a charm!
Underveis la jeg merke til at motstandsreléet til viftestyringa har ligget i endel vann opp gjennom og var helt gjennomrustet. Noen som vet om disse kan skaffes billig noe sted?
Da er det bare å lete videre etter lekasjen bak. Hmmm!
-
Høres bra ut! Tenkte jeg skulle gå igang med det samme etterhvert..
Mener du resistoren til motoren til varmeapparatet?
Jeg kjøpte denne etter at min rusta og jeg bare kunne ha på nivå 4 på varmeapparatet.. Fungerer helt utmerket.. :
http://www.4wd.com/Heating-And-Cooling/Blower-Motor-Resistor-by-Crown-Automotive-for-Jeep.aspx?t_c=84&t_s=519&t_pt=8573&t_pl=105746&t_pn=CRO4864957
-
Jeg har vært plaga med vann inn i fotbrønnen på passasjersiden, men kun når jeg har på hardtop. Med softtop på er Jeepen knusktørr innvendig, selv i rekordregnet vi har hatt i høst.
-
Det tror jeg er fordi når du har på hardtoppen så er taket flatt og like høyt som frontvinduramme, når da bilen står vinklet såvidt fremover vil alt nedslagsvannet fra taket renne fremover og ned i luftinntaket på panser. ???
Når du har på softtoppen renner vannet av på siden fordi taket ligger lavere enn frontvinduramme i front.. Gir det mening? Vanskelig å forklare :P
Mathias
-
Har i grunnen kommet til samme konklusjon. :)
-
Da burde du gjøre fixen jeg linker til i første innlegg ;)
-
Jepp, men har ikke "fresh air intake cover" som vist på linken. Må lage til et eller annet hjemmesnekra.
-
Jepp, men har ikke "fresh air intake cover" som vist på linken. Må lage til et eller annet hjemmesnekra.
Jaha, hvilken årsmodell har du?
-
jeg har heller ingen trakt. 97 mod.
Den har større felt med riller i dekselet enn de senere modellene. Mulig det har noe med dette å gjøre.
-
97 mod. her også.
-
Okay. Vanskelig å vite nøyaktig hvordan det ser ut hos deg, men tipper at det er et inntak som går ned, selv om du ikke har plastikken som jeg vi i 99´mod har. Men som de skriver på jeepforum så bør du silikonere el.l rundt den åpningen som er der. Utdrag fra post 11 i linken jeg referer til i første post:
"Not all TJ's have that vent cover under the cowl though. Early 97's like mine did not have that. My cowl had ZERO debris under it (not kept under trees at all) but I did silicon around it since there was a plastic insert that ran down for fresh air.
Also be sure to check around your heater core above the passenger floorboard. If that foamy gasket is wet, you have another leak to address soon. You can fix it via the engine bay (behind the battery)."
Fant også noe annet om 97´mod:
"If you have a 97 turn the cowling upside down the plastic peace that covers the vent intake will be cracked and need resealing on the right hand side . this is caused by ice sitting ontop of cowling."
Markert med blått det jeg tenkte på.. :)
Og forresten når man gjør denne "fixen" så ikke glem:
"Don't forget to clean out the cowl drain while you're in there. Mine was full of leaves and pine needles. It runs from the cowl down behind the valve cover and has a rubber flap on the end. I used a coat hanger to push all the crud out."
:P
Mathias
-
Dette skal definitivt gjøres uansett, selv om jeg ikke har sett noe fukt enda.
-
Dere med 97´mod, ser det slik ut hos dere?
(http://i1189.photobucket.com/albums/z424/mate441/DSCN0890.jpg)
Dette er en 97´mod med "trakt" som er silikonert..
-
Ja. Ser slik ut, inklusive silikonen...
Har sett det for meg at jeg på et eller annet vis må lage et deksel over denne åpningen.
-
samme her men ingen trakt og silikon. må fikses.
-
Ja. Ser slik ut, inklusive silikonen...
Har sett det for meg at jeg på et eller annet vis må lage et deksel over denne åpningen.
Ja da ville jeg lagd et deksel. Men ikke lag det tett, er jo lufteåpning.. Sjekk også at silikonen er tett, evt legge på ny..
-
Fant dette på nettet. Noe en tekniker har skrevet:
"4.5. Diagnosing and fixing water leaks
One common complaint about Wranglers is that water leaks into the interior. Finding and fixing these leaks can be a troublesome process, but there are some technical service bulletins that address these issues.
Technical service bulletin 23-09-99 lists a number of areas where water can leak in, and provides some detailed instructions on how to repair the leaks. If you choose to fix the problem yourself, you may end up having to spend some time figuring out exactly where the water leaks in. They describe the following cases:
Floor area: The bulletin recommends checking for any missing grommets or plugs in the bulkhead (i.e. the firewall), and sealing any suspect holes where water comes in. They also recommend inspecting the kick panel areas by removing the front speaker grilles and speakers, and to seal the radio antenna plug if it leaks.
Rear floor around the tailgate
Windshield frame: Test the windshield mounting and seal any leaks between the glass and its mounting. It may also be necessary to check the cowl seal, which is the rubber seal between the windshield frame and the body.
Doors: There are a number of steps included here. Basically, the gap between the door frame and windshield must be parallel -- if the gap varies in width, the windshield angle needs to be adjusted.
Cowl (the top of the hood where it meets the windshield)
Hard top and soft top leaks
Tailgate
If you have a water leak around the heater housing, it may be leaking in through the cowl area. Technical service bulletin 24-10-96 describes the procedure to seal the cowl grill screen to the cowl grille. There are also two technical service bulletins (24-012-01 and 24-21-99) that describe a condition where the air conditioner evaporator drain tube leaks into the HVAC assembly case and into the passenger side of the vehicle. The solution to this problem is to install a lengthened HVAC drain hose. Also, bulletin 23-41-99 details a revised weather strip around the door, which can fix some leak problems.
As for the cowl being easy to remove...yes,its not to bad at all. I do not have step by step instructions for you, but I do have a diagram with the basic pieces.
I hope this has helped,Tony"
(http://i1189.photobucket.com/albums/z424/mate441/2007-07-31_072949_ScannedImage-2.jpg)