www.jeepclubnorway.no
Modeller => TJ => Emne startet av: redrazor på On.,30,Mars,2011,10,48
-
Hei
Selv etter å ha lest denne http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,823.0.html (http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,823.0.html) tråden ca 100 ganger, må jeg nå krype til korset og innrømme at jeg ikke skjønner bæret av dette med dekk og felgdimensjoner...
Men jeg er veldig glad i Jeepen min og hadde tenkt å spandere på den noen fine sommerdekk. Så derfor går jeg rett til "kilden" og spør dere direkte...
Jeg har en 2001 2,5L som ikke er hevet. Jeg har kun vinterdekk (Cooper MS2 235x75x15) så jeg trenger både nye sommerdekk og felger. Hvor store dekk kan jeg kjøpe uten at det får negative konsekvenser for bilen (jeg tenker da kun på bilen, ikke biltilsynet)? Den lokale dekksjappa (Superdekk) fører blant annet BF Goodrich så det er aktuelt. Men jeg kan godt kjøpe felgene et annet sted hvis det er fornuftig.
Kunne noen tenke seg å sette opp et konkret forslag til dekk/felg-pakke? Jeg vil ha så STORT OG TØFT ;D som mulig, men ikke på bekostning av bilens ve og vell.
På forhånd tusen takk!
Mvh
Stian
-
Enig med inlegg over.
Men et tips, som også er lovlig og som du får papirer fra jeep Norge (Jan jedemo) på er:
8x16 felg og 245/75-16 dekk, feks BF A/T. Dette sitter orginalt på TJ Rubicon med 1-1,5" løft, så her får du papirer (Joker,n i ermet) som du kan ha i hanskerommet.
Ser småtøft ut, ingen store negative konsekvenser på vei og du kan ta deg en tur på skauen også.
En løsning etter "fornøyd med multitool" prinsippet.
-
Bortsett fra en microbølgeovn med stekefunksjon jeg kjøpte på 90-tallet, har jeg alltid hatt sansen for multitool prinsippet ;D
Da har jeg bestilt et sett BF A/T 245/75-16. Skal ta en telefon til Jeep og be om papirer.
Har dere også et godt forslag til felger som tar seg bra ut på disse dekkene? Her litt sansen for svarte felger...
Tusen takk for hjelpen begge to!!!
BTW: Utsagnet "There's no such thing as a free lunch" blir satt på grundig prøve i forum som dette ;)
-
http://www.mambawheels.com/Mamba_Wheel_Line/Mamba_Type_MR1.htm
-
Da har jeg bestilt et sett BF A/T 245/75-16. Skal ta en telefon til Jeep og be om papirer.
Sjekk om ikke det skal være 245/70-16 ?
Jan Jedemo skulle sjekke og sende meg paiprene. Men har du ikke 5% slingrinsgmon? Han jeg bestilte dekkene hos sa det så jeg velger å gå for den hvis det skulle bli spørsmål...
-
Det er 245/75-16! Jeg har dette skrivet på forrige TJ, en min.
Og felgene som sitter på TJ Rubicon er tilsvarende de Mamba MR1, i 8x16 over.
Dette tilsvarer forøvrig 31" hjul i høyden, men banen er litt smalere (265 på 31")
-
Finnes det norsk forhandler på disse Mamba felgene? Google har ikke klart å spore opp noen for meg...
-
http://www.quadratec.com/products/product_search.php?cn=Mamba+Offroad+Type+MR-1+Wheels&c=135&pn=92615.1XXX
-
Jeg trenger også ny sommerdekk nå og har lest denne tråden med stor interesse.
Men nå er jeg litt forvirret:
8x16 felg og 245/75-16 dekk, feks BF A/T. Dette sitter orginalt på TJ Rubicon med 1-1,5" løft, så her får du papirer (Joker,n i ermet) som du kan ha i hanskerommet.
Mener du med dette at bilen må ha et løft på 1-1,5" som en Rubicon, eller holder det med papirer fra JEEP?
Sommerdekkene som jeg har på Saharaen nå er de originale 225-16, både dekk og felg. Vinterdekkene er 235-15 og det ser for meg ut som om dette må være maks om en skal holde seg innenfor skjermkanten i bredden. Men jeg har jo ikke prøvd selv, så jeg vet ikke sikkert.
Noen som med sikkerhet kan si at det går bra med 245/75-16 med orginale felger på en orginal bil? Trenger jeg et skriv fra JEEP om jeg vil ha dim. inn i vognkortet?
-
Noen som med sikkerhet kan si at det går bra med 245/75-16 med orginale felger på en orginal bil? Trenger jeg et skriv fra JEEP om jeg vil ha dim. inn i vognkortet?
Jeg kan videresende deg e-posten jeg fikk fra Jeep. Den inneholder 2 PDF dokumenter, men ingen av dem er "merket" med min bil så de kan sikkert brukes av alle.
Oppdatert: Godkjennelsen gjelder for 2003 Rubicon, men jeg har fått med et dokument som viser at det samme skal gjelde for 2001 mod.
-
Noen som med sikkerhet kan si at det går bra med 245/75-16 med orginale felger på en orginal bil? Trenger jeg et skriv fra JEEP om jeg vil ha dim. inn i vognkortet?
Jeg kan videresende deg e-posten jeg fikk fra Jeep. Den inneholder 2 PDF dokumenter, men ingen av dem er "merket" med min bil så de kan sikkert brukes av alle.
Ta gjerne imot en slik mail jeg.
matabra@live.no
Mathias
-
Klart jeg vil ha mail jeg og!!
erik.karlson@yahoo.com
Takker og bukker!
-
Henger meg på her, om det ikke er til for mye bry.
erik.vangen@gmail.com :D
-
Takker redrazor så mye for mail! ;D
Enig med inlegg over.
Men et tips, som også er lovlig og som du får papirer fra jeep Norge (Jan jedemo) på er:
8x16 felg og 245/75-16 dekk, feks BF A/T. Dette sitter orginalt på TJ Rubicon med 1-1,5" løft, så her får du papirer (Joker,n i ermet) som du kan ha i hanskerommet.
Ser småtøft ut, ingen store negative konsekvenser på vei og du kan ta deg en tur på skauen også.
En løsning etter "fornøyd med multitool" prinsippet.
Er vi sikre på at dette er bra nok om bilen skal vises for BT??
I mitt vognkort er org. dim. 225/75-15. Så har vi +- 5% regelen. 245/75-16 gir en økning på over 7%. Denne økningen er over det tillatte slingringsmon og skal derfor føres inn i vognkortet. Selv med fine brev fra JEEP har jeg en stygg mistanke om at BT vil forlange justering av speedometer som vil vise 7,7% for lite. Om du viser skrivet fra JEEP vil de vel bare si at Rubien har fått dette justert fra fabrikk. På de orginale felgene vil jeg også tro at du får et problem med skjermbredden (dekket vil stikke utenfor skjermkanten). Tallene har jeg hentet på denne nettsiden http://www.1010tires.com/TireSizeCalculator.asp?action=submit
Jeg håper selvfølgelig at jeg er for pessimistisk her, men har noen faktisk erfaring med at "papirer i hanskerommet" hjelper noe om BT setter seg på bakbena?
-
Jeg viste ihvertfall min tidligere TJ med dette oppsettet og nevnte papirer, samt TUV på ome sett samtidig, det gikk lett på BT i Drammen dengang.
Men, det er nok i BT,s natur at du aldrig kan være sikker på noe som helst, det har vist seg gang på gang. Så den som intet våger intet vinner! Så må hver og en gjøre akkurat som han vil.
Skal du være helt sikker må du holde deg innenfor 5% regelen og +- 15 mm sporviddeforandring, men da er heller ikke TJ, en spesielt smukk eller en tøffas på skauen.
-
Da har jeg fått nye dekk og felger i foreslått dimensjon :)
Jeg var egentlig himla fornøyd med den lille Jeepen min fra før, men dette har tatt forholdet til en ny dimensjon. Nå gruer jeg meg bare til høsten med vinterdekk på originalfelger.
Tusen takk for god informasjon alle sammen!
(http://img854.imageshack.us/img854/1492/imagegsh.jpg)
-
Nydelige tøfler da gett :)
AR
-
Det så skikkelig bra ut 8) Fin i lakken den bilen din:) Hvilken størrelse på dekk og felg gikk du for? Bilen er fortsatt ikke hevet..? Subber hjula? og tilslutt blir den godkjent med det?
Jeg har fått mail med papirer av Jan Jedemo (chrysler Norge) der det står at jeep wrangler tj er godkjent for maksimalt 225/70/16. I Norge er regelen + - 5% på rulleomkretsen. Ta f.eks 225/70/16 sammenlignet med 235/70/16, her er rulleomkretsen til 235/70/16 3,0% lengre. 245/75/16 blir da 5,2% lengre.. Så etter det jeg forstår er 235/70/16 maks lovlig hjul på en TJ original (med 16" felg da vel å merke) i Norge.. Eller tar jeg helt feil..?
Skal sette på nye hjul på min originale tj i nærmeste tid 8)
-
245/75/16. Den er ikke hevet og jeg har ikke merket noe til subbing. Men dekkene stikker 3-4 cm utforbi. Håper ikke none bryr seg om det. Sikkert lurt å ikke kjøre for mye i disse dager da myndighetene er ut for å sjekke at folk har lagt på sommerdekk :)
-
Okei, men hva er dimm på felg, 235 skal jo går fint innenfor, og 245 er jo bare litt større, hva er innpress på felgene?
-
Okei, men hva er dimm på felg, 235 skal jo går fint innenfor, og 245 er jo bare litt større, hva er innpress på felgene?
Jeg er helt idiot på dette feltet :-[
Her er felgene: http://www.dickcepek.com/wheels.php?item=DC2Black (http://www.dickcepek.com/wheels.php?item=DC2Black)
-
Okei. de var tøffe. Hvor kjøpte du dem, og hvor mye kosta de?
-
Okei. de var tøffe. Hvor kjøpte du dem, og hvor mye kosta de?
Kjøpte dem hos BGNor. Det blei vel 9500 med frakt. Ikke så mye dyrere enn andre felger jeg fikk pris på fra andre forhandlere. Viste seg at det var veldig lite utvalg hos norske forhandlere til Wrangler i denne dimensjonen...
-
Okei. de var tøffe. Hvor kjøpte du dem, og hvor mye kosta de?
Kjøpte dem hos BGNor. Det blei vel 9500 med frakt. Ikke så mye dyrere enn andre felger jeg fikk pris på fra andre forhandlere. Viste seg at det var veldig lite utvalg hos norske forhandlere til Wrangler i denne dimensjonen...
Okei. Det er veldig lite utvalg ja. Best å bestille fra usa..
-
Jeg har fått mail med papirer av Jan Jedemo (chrysler Norge) der det står at jeep wrangler tj er godkjent for maksimalt 225/70/16. I Norge er regelen + - 5% på rulleomkretsen.
Kan noen opplyse meg litt om akkurat dette? For slik jeg har forstått det, så gjelder +-5% regelen for hva man kan endre uten å gjøre endringer i vognkortet.
Så hvis man setter på noe som er utenfor disse 5% så må bilen godkjennes på nytt med den nye dimensjonen. Hva BT velger å godkjenne er derimot en helt annen sak.
Det jeg da altså lurer på er om det i det hele tatt er teoretisk mulig å godkjenne en TJ med f.eks 33" eller 35", og hva som må til for å eventuellt få dette til. Det er et hull i FAQ'en om akkurat dette.
-
Saken er slik at det ikke finnes felger til TJ som har papirer på mer enn 32 x 11,5 store dekk. Siden det nå er papirer fra uavhengig labratorie som er det eneste som gjelder for BT så er det i teorien ikke mulig å godkjenne TJ med 33" x 12,5".
Men om du får godkjent 32" X 11,5" så vil jeg tro du kan plusse på 5 % oppå dette som er 33,6" x 12,075". uten videre godkjenning. Men 12,5 bredde blir vanskelig om de er kjipe.
En annen faktor er at for å dekke over 12,5" brede dekk tror jeg du må ha 7"brede skjermbreddere. Noe som gjør bilen bredere enn 40cm fra ytterkant av hovelysene til ytterkant av bredderene. dette er de strenge på for tiden. derimot 6" breddere skal gå på håret.
-
Se derrja! Da fikk jeg klarhet i det. Takker!
-
Så vidt jeg veit, og utifra div samtaler med "biltilsynet"; blir +- 5% regnet ut med utgangspunkt i oppitt standard dim i vognkortet.
Deretter er det kun TÜV papirer som gjelder. ::)
Men man kan jo være heldig med kontrolløren ;)
-
I såfall er det max 32" x 11,5" på TJ. Dette med stålfelger. Alufelger tror jeg er max 31" x 10,5".
-
Hei, Jeg lurte på om noen hadde noen tips for å få godkjent 31"10,5 x 15? Har mickey thompson felger uten TUV papirer..
Holder det da med papirer fra Jeep Norge? (hvis man får det) Og hva med skjermbreddere? tror jeg har 6"
-
Jeg har fått ett papir i fra Chrysler Norge, ved Jan Jedemo, med 245 x 75 x 16 som vist nok Rubicon er levert med. Nå er det jo ny importør. Du får prøve
-
Ok :) er det da 245/75 x 16 + 5% som er lovlig da? Tror 31"10,5 x15 blir 267/76 x 15. Vet du hvem jeg eventuelt må kontakte for å få tak i papirer?
-
http://www.rsa.no/
dette er den nye importøren av Jeep
-
Er vel ikke noe + - da tror jeg
-
Tror du hadde hatt mulighet til å sendt meg det papiret? hvis du forsatt har det? email min er: andrboey@online.no
Hadde satt stor pris på det! :)
-
Det hjelper deg ikke, godkjent med karrosserinummeret på min bil. Gjør et forsøk, ta kontakt med RSA. Henvis til info du har fått her.
-
Ok, Takk for god hjelp :)