www.jeepclubnorway.no

Generell kategori => Generelt => Emne startet av: sten_morten på Lø.,10,Mars,2007,19,09

Tittel: Må man bytte ut rollerfairlead'en ved bytte til tau??
Skrevet av: sten_mortenLø.,10,Mars,2007,19,09
Må/bør man bytte ut rullelederen ved overgang til tau? Og hva er i såfall grunnen? Har prøvd å lese meg til dette, men det virker som eneste grunn er for å spare vekt??

Tau er jo mere utsatt for mekanisk slitasje og rullene virker jo mere skånsomme??

Tittel: Sv: Må man bytte ut rollerfairlead'en ved bytte til tau??
Skrevet av: Golden EagleLø.,10,Mars,2007,19,50
Er det slik å forstå at du ikke har ruller per i dag?
Jeg kjører tau og ruller, men jeg ser også at de i USA har noen alu-fairlaids som de anbefaler.

Cluet er vel å unngå å rive opp tauet, om en har ruller eller annet.
Brukte ruller som er skadet av viren er ikke å anbefale.
Tittel: Sv: Må man bytte ut rollerfairlead'en ved bytte til tau??
Skrevet av: NicoLø.,10,Mars,2007,19,53
Mener å ha lest at den må sjekkes grundig før montering av tau. Dette pga ved bruk av vire kan det skjæres små spor og spisse kanter ved hard belastning. Tauet gjør det ikke lenge om det er mirkoskopiske skarpe spor etc i rullene. Men det må da holde å gå over de med fint smergel papir.
Tittel: Sv: Må man bytte ut rollerfairlead'en ved bytte til tau??
Skrevet av: sten_mortenLø.,10,Mars,2007,20,05
Har sett at sett finnes egene ruller som er bergnet for bruk sammen med tau. Disse har plastruller som man kan sette inn.

(http://i1.ebayimg.com/04/i/05/28/33/c0_1.JPG)
 (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Thermoplastic-Fairlead-Rollers-Synthetic-Winch-Rope_W0QQitemZ180094120643QQcategoryZ33653QQrdZ1QQcmdZViewItem#ebayphotohosting)

Men om jeg forstår det rett anbefales det bare å bytte om orginalrullene har mye sår og skarpe kanter?
De rullene jeg har er helt nye og ubrukte. Så da kan jeg jo satse på bruke de jeg har :)

Tittel: Sv: Må man bytte ut rollerfairlead'en ved bytte til tau??
Skrevet av: Stein-KLø.,10,Mars,2007,21,37
Ja du må bytte rollerfairleaden til annen type for bruk av tau. Den fairleaden for wire som følger med winsjen er ikke god nok i hjørnene. Tauet kan kile seg og lage merker som svekker styrken, så det er absolutt anbefalt å bytte.

Kan sikkert være at noen winsjer ( med unntak av Warn og T-Max, disse må det byttes på ) er levert med ruller som kanskje ikke klyper...
Tittel: Sv: Må man bytte ut rollerfairlead'en ved bytte til tau??
Skrevet av: Golden EagleLø.,10,Mars,2007,22,18
Hm,

jeg har kjørt med tau og Warn sine ruller i 7 år uten at de har "kløpet meg".
Arctic Trucks leverer i bøtter og spann av vinsjer med tau og de bytter heller ikke ruller på Come Up vinsjene.

Nei, sørg for at rullene er nye og uten sår og slitasje og tut og kjør!
 
Tittel: Sv: Må man bytte ut rollerfairlead'en ved bytte til tau??
Skrevet av: sten_mortenLø.,10,Mars,2007,23,24
Det med sår hadde jeg ikke tenkt på, men det må jo være eneste grunn for å bytte.

Men jeg har jo nye så da bruker jeg de jeg har :)

Takk
Tittel: Sv: Må man bytte ut rollerfairlead'en ved bytte til tau??
Skrevet av: hovdenSø.,11,Mars,2007,19,41
Har brukt tau i mange år  ,tok bare av rullene og spente dem i dreiebenken og vips  så de var rene og fine.
Tittel: Sv: Må man bytte ut rollerfairlead'en ved bytte til tau??
Skrevet av: RonnyMa.,12,Mars,2007,08,59
Poenget med å spare vekt var ihvertfall 1. pri hos meg.

Jeg har vinsjen i krybbe, som jeg kan sette foran eller bak på bilen. Ved å bytte fra originaL wire til tau, sparer man på. f.eks ComeUp 9000i, ca. 6,5 kg. Om man også fjerner innføringsrullene, og monterer en alu. fairlead, så sparte jeg ytterligere 3 kg.

Så "oppsettet" mitt gikk fra 46 kg til 36,5. (Med ny type krok og svivelkopling)

Det hjelper jo det, når man står i 1 meter snø å kaver med denne jernklumpen :-)