www.jeepclubnorway.no

Modeller => TJ => Emne startet av: Jan-Erik på Ma.,19,April,2010,00,34

Tittel: Motorbytte part III
Skrevet av: Jan-ErikMa.,19,April,2010,00,34
Hallois,

Starter opp ennå en tråd ang motorbytte i TJ. Det blir antakeligvis en viss fortsettelse på tråden som Stein startet, men det er noen alternativer som allerede er diskutert der, og man ikke trenger å gjenta.

Bakgrunnen for tråden er selvfølgelig et sterkt ønske om å bytte ut symaskinen min. Nå har jeg Scrambler´n som jeg må gjøre ferdig, men jeg ønsker å begynne planleggingen og søkingen nå.

Etter å ha snakket litt med Erik Bjørn på Gol, så kom vi frem til at en Chevy 350 hadde vært flott i en TJ. Dvs, han sa til meg at det er tingen. Det sammen med 4L60e kassa. Så, der har vi utgangspunktet.

Mitt først spørsmål er, hvordan finner jeg en Chevy 350 med maks (ca) 220 hk, og hvordan dokumenterer man HK til biltilsynet? Bruker man vognkort fra donor bil? Hva om man ikke har noe vognkort? Hva om man ikke har noen donor bil (ny motor)? etc...

Jeg har sett litt på Suburban (1992-1999). Etter hva jeg har funnet ut ble denne levert med Chevy 350, 4L60e og NP203c. Denne har også oppgitt effekt på 196HK (utifra annonsene på finn). Altså, den burde la seg bruke. Vortec motoren har vel 256 HK. En annen ting er om man kan bruke NP203 kassa? Da har man jo fått "alt" servert på et fat:)

I tråden til Stein er det mye snakk om at han maks kunne ha 220 HK pga avgiftene han måtte betale. For min del så er ikke det noe tema da jeg har en 1998 model. Men, vil det i det hele tatt la seg gjøre å søke om bytte til en Vortec motor? Altså 256HK? Jeg spurte Stein Moe i Amcar for en stund siden om mulighetene ved å sette inn en LS1 (Corvette), men med 325-350HK fikk jeg beskjed om at jeg bare kunne glemme alt om det. De vil ikke godta så stor HK økning. Så er vi strandet ved 10-15% økning fra en 4 liter?

Ellers lurer jeg på en hel masse. Hvem jeg skal kontakte, hvilke dokumenter jeg bør skaffe, etc.. Men jeg skal ikke få dere til å skrive søknaden for meg:) Men når det er sagt, alle innspill er hjertelig velkomne!

Så får vi se da... om det kan bli litt guffe i min bil også (Det gjorde litt vondt i sjela da alle "fløy" forbi meg opp Golsbakken sist helg)  :P
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: Jan-ErikMa.,19,April,2010,08,10
Forresten, kom på en ting til da jeg dusja i dag (Mye bra ideer og tanker som kommer i dusjen ;D); Vil biltilsynet godta effektmåling fra ekstern part? Altså kan jeg ta bilen på f.eks Flissundet Motorservice og få den dyno testet der, for så å bruke dette som dokumentasjon? I så fall burde det være en grei sak å bruke f.eks en Vortec motor som har oppgitt 256HK i en Suburban. Jeg vil tro man mister ganske mange av disse hestene i drivlinja...
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: Stein-KMa.,19,April,2010,09,59
Sitat
frem til at en Chevy 350 hadde vært flott i en TJ. Dvs, han sa til meg at det er tingen. Det sammen med 4L60e kassa. Så, der har vi utgangspunktet.

Motoren er noen kilo lettere enn min, men den girkassa veier det dobbelt av min og jeg sliter med vekta og våre biler er like i så måte !!

Sitat
I tråden til Stein er det mye snakk om at han maks kunne ha 220 HK pga avgiftene han måtte betale.
HK avgiften er ikke den dyreste i mitt tilfelle, det var volum avgiften. Problemet var at BT har satt grensen på hva en TJ takler av motor og de kunne gå med på opp mot 220-230hk. Så det var ikke avgiften som stoppet meg der...

Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: Jan-ErikMa.,19,April,2010,10,45
Sitat
frem til at en Chevy 350 hadde vært flott i en TJ. Dvs, han sa til meg at det er tingen. Det sammen med 4L60e kassa. Så, der har vi utgangspunktet.
Motoren er noen kilo lettere enn min, men den girkassa veier det dobbelt av min og jeg sliter med vekta og våre biler er like i så måte !!

Ok.. Ja, jeg får forske litt videre på det. Det er jo mulig det lar seg gjøre.

Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: yeyeyeMa.,19,April,2010,15,43
Kan nevne at Hr. killinberg ved BT i Trondheim antydet at en effektøkning på mye mere en 10% var vanskelig å kunne godkjenne, så ut i fra han så godkjenner ikke han 220-230hk. Men hær er det nok skjønn ut og går igjen, så ta kontakt med BT der du skal vise bilen før du vurderer for mye. Jeg spurte spesifikt om 4,7L fra Grand C på 225hk og det godtok han ikke :(
Nå er det en god stund siden, og jeg har nå skiver bak, vurderer større foran, så mulig det kan være et godt argument.

Følger nøye med i denne tråden regner jeg med, da mine planer er like ;)

AR
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: Jan-ErikMa.,19,April,2010,16,11
Ja, jeg kommer ihvertfall ikke til å gjøre noe før det er forhåndsgodkjent. Derfor håper jeg i denne tråden å kunne samle inn all informasjon jeg trenger før jeg sender en søknad.
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: FrodeMa.,19,April,2010,22,39
Kan nevne at Hr. killinberg ved BT i Trondheim antydet at en effektøkning på mye mere en 10% var vanskelig å kunne godkjenne, så ut i fra han så godkjenner ikke han 220-230hk.


Nå mener vel Petter at han ikke godkjenner mer enn 10% økning utover det største som er levert på denne bilen? Dvs at han godtar ca 210HK?

Du kan jo spørre ham neste gang hvordan han da har fått godkjent ca 800hk på sin Escort (god gammel type)..  

Jeg vil tro at han mener 10% økning på orginal bil. Med bedre bremser og kraftigere aksling må han jo kunne vurdere 15-20hk til?
Fremdeles lang unna de 750hk han har økt med  ;D
(http://www.tronderford.com/treff/2008/10.jpg)
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: yeyeyeMa.,19,April,2010,22,48
Kan nevne at Hr. killinberg ved BT i Trondheim antydet at en effektøkning på mye mere en 10% var vanskelig å kunne godkjenne, så ut i fra han så godkjenner ikke han 220-230hk.


Nå mener vel Petter at han ikke godkjenner mer enn 10% økning utover det største som er levert på denne bilen? Dvs at han godtar ca 210HK?

Du kan jo spørre ham neste gang hvordan han da har fått godkjent ca 800hk på sin Escort (god gammel type).. 

Jeg vil tro at han mener 10% økning på orginal bil. Med bedre bremser og kraftigere aksling må han jo kunne vurdere 15-20hk til?
Fremdeles lang unna de 750hk han har økt med  ;D
Vel nå spørs det om det er noen vits i spørre om den gamle escorten hans, har sett den på drag race så veit av den. Men angående effektøkning så er det høyeste effekten  ifølge importør 177hk og ifølge amcar 181hk. 10% blir da litt under 200hk(uansett om en bruker papir fra amcar).YJ er levert med høyere effekt merkelig nok.
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: FrodeMa.,19,April,2010,22,51
Men når han kan få godkjent så mye på den, så må det jo finnes muligheter for mer enn 20hk økning på en TJ???
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: yeyeyeMa.,19,April,2010,23,03
Helt enig, men vil ikke være den som spør,hehe....
En kan lure litt innimellom, om de er så veldig oppegående. Han har også vistnok kommet med en uttalelse som "hadde det vært opp til meg, så hadde alt over 35" vært ulovlig på veien" . Da er det mange lastebiler som måtte ha blitt avskiltet også gitt. ;)
Kan vel ikke la seg irritere for mye over urettferdighet, en får prøve å få til det som er oppnåelig. Mitt ønske med V8 er mye lyd og dreiemoment også så skal klare meg med 200 om det blir så, selv om det er enklere med en motor på litt mere.

AR
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: FrodeTi.,20,April,2010,00,07
Ok.. Jeg er ingen pyse.. ;D ;D
Jeg ringer Petter i morgen og spør hva som skal til for å få godkjent 230 hk i en TJ.
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: Jan-ErikTi.,20,April,2010,09,01
Ok.. Jeg er ingen pyse.. ;D ;D
Jeg ringer Petter i morgen og spør hva som skal til for å få godkjent 230 hk i en TJ.

Genialt! Spør da også om det er 230HK på hjulene eller i motor.
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: FrodeTi.,20,April,2010,10,13
Da har jeg snakket med Petter..

-For å starte med Escorten.. Den er godkjent med så mye hester utfra en Rallygodkjenning. Den krever blant annet bur, og det godkjennes ikke på biler nyere enn -71.

-Når det gjelder TJ så godkjenner de lik største orginalmotor, så sant bilen har samme bremser og der heller ikke er andre vesentlige konstruksjonsforskjeller. Man kan avvike ca 10-20hk. Utover dette må man ta turen til et uavhengig laboratorie, som foreks TÜV.

Han sier at man enten kan ta turen selv, eller bruke foreksempel SS-Performance til en slik jobb.

http://www.ssperformance.no/nb/godkjenninger.html
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: Jan-ErikTi.,20,April,2010,10,25
Ok. Da blir selvfølgelig ting vesentlig vanskeligere. Men, man kan alikevel søke. 196HK holder seg jo innenfor 20HK, så det burde gå... Men det er også viktig å vite hvordan de måler HK. Er det på hjula, så burde saken være grei. Altså kjøre bilen på en dyno test, og bruke denne dokumentasjonen.

Ellers, om man bruker SS Performance og TÜV så bør det la seg løse å gjøre som amerikanerne; sette inn en LS1 fra f.eks en Corvette eller Camaro, med 325-350HK. Jeg mener, man drar ikke til TÜV for å godkjenne 5hK mer...
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: FrodeTi.,20,April,2010,11,51
De bruker hk fra vognkort eller produsent, Jan Erik..

Dersom du drar til TÜV og har oppgradert bilen ellers etter avtale med de, burde ikke 300hk være umulig, nei.
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: yeyeyeTi.,20,April,2010,16,22
 ;D Frode er vår mann,hehe.
TüV neste da Jan Erik?? ;)
Jeg får gå ut i garasjen for å feste den nye bakakslinga skikkelig nå da skjønner jeg......

AR
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: Jan-ErikTi.,20,April,2010,16,58
Ja, vi tar vel en Tysklandstur sammen da Arild! ;D ;D ;D
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: BuhundTi.,20,April,2010,22,38
http://www.novak-adapt.com/index.htm


Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: Tom-GTi.,20,April,2010,23,03
Skulle jeg gått pået slikt prosjekt, hadde det definitivt blitt  å "slakte" en ZJ 5,2. Der har du nesten alt du trenger, resten har Backwoods offroad. Resultatet ser fabrikkbygd ut og deler kommer fra bil av samme fabrikat. Effekt på 212hk burde være overkommelig og du kan bruke bremsene også, + ei kabelklyse som gjør at det hele fungerer optimalt med en gang.
Hvis det ikke et et poeng i seg selv å finne opp kruttet på nytt da.

http://www.backwoodsoffroad.com/



Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: KrisMa.,26,April,2010,09,59
Er det noen som har tenkt på Buick V8 i TJ'en
Nå er jeg på tynn is men denne sitter i Rangeroveren ( feks 1983 mod 3.5 liter og ca 1990 3.9 i)
Ev. bygget på lisens av Rangerover?

Grunnen til at jeg kom til å tenke på den er at Buick V6'en er brukt mye i "flatfenders and pre 1972 round fenderd CJ" i USA.
Denne motoren var faktisk eid av jeep fra 1965-1974)

V8'en har jo et volum under 4.0l, den er lett (alu) og den har vel ikke så mange HK heller. Dette må jo BT like.
Jeg vil også tro at denne er relativt enkel og billig å få tak i hos høggeren i Norge, i og med at den sitter i Rangeroveren.

3.5l er vist en populær motor å trimme, hvis man har lyst til å få ut mere effekt (etter at man har fått godkjent V8'en av BT.)

For min del er det ikke HK og Volum som teller, men antall cylindere :D Jo da.. etter godkjenning kommer 10Hk syken (akkurat som 2" syken, som jeg lider sterkt av nå! he-he)

En annen ting jeg lurer på, i og med at veltebur var nevt.
Er det lov med veltebur på biler registret som personbiler pre 1972 rettere sagt en 69 boble. Ikke for å starte en diskusjon om vw her inne. Men som så mye annet er det forvirring (også blandt de lærde) om man har lov til å sette inn et velte bur i en gammel boble ::)
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: BuhundMa.,26,April,2010,12,06
Nå mener jeg ikke å banne i kjerka eller å være gledesdreper, men hvorfor ikke gjøre det enkelt å bytte til en 4 liter ?
Det blir jo godkjent ! Etter godkjenning  kjøper du et skreddersydd stroker kit fra Hesco og alt det andre "smågodtet" som er nødvendig for et godt resultat. Jeg har gjort  dette med XJen og den har gått ca. 40000km nå helt uten trøbbel.
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: sandviperMa.,26,April,2010,12,21
Skulle jeg gått pået slikt prosjekt, hadde det definitivt blitt  å "slakte" en ZJ 5,2. Der har du nesten alt du trenger, resten har Backwoods offroad. Resultatet ser fabrikkbygd ut og deler kommer fra bil av samme fabrikat. Effekt på 212hk burde være overkommelig og du kan bruke bremsene også, + ei kabelklyse som gjør at det hele fungerer optimalt med en gang.
Hvis det ikke et et poeng i seg selv å finne opp kruttet på nytt da.

http://www.backwoodsoffroad.com/




Enig med Tom her, jeg fikk papirer fra amcar på bytte til 5,2 åtter. Eneste var att bremsene ble oppgradert med skiver bak.
Plugg and play, 212hk og riktig antall sylindere.
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: Jan-ErikMa.,26,April,2010,20,53
Nå mener jeg ikke å banne i kjerka eller å være gledesdreper, men hvorfor ikke gjøre det enkelt å bytte til en 4 liter ?
Det blir jo godkjent ! Etter godkjenning  kjøper du et skreddersydd stroker kit fra Hesco og alt det andre "smågodtet" som er nødvendig for et godt resultat. Jeg har gjort  dette med XJen og den har gått ca. 40000km nå helt uten trøbbel.

Jepp, dette er det andre alternativet, og kanskje det som er mest fornuftig.
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: yeyeyeMa.,26,April,2010,20,56
Fornuft??? hva f#¤n er det for noe tullprat,hehe ;D
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: Jan-ErikMa.,26,April,2010,20,57
Hehe... Ja, vi får se hva som skjer... V8'er hadde helt klart vært det kuleste!
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: KrisOn., 5,Mai,2010,00,17
Hvorfor nøye seg med en V8 eller en V10 motor, når man kan sette inn en ekte Chrysler jet turbin :D.

http://www.youtube.com/watch?v=sFqPk-qubOc&feature=related

http://www.allpar.com/mopar/turbine.html
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: Jan-ErikOn., 5,Mai,2010,08,15
Hehe... blir så dårlig bagasjeplass :P

Nei, nå er jeg tilbake til LS1... Er jo håpløst å ikke kunne bruke den motoren som passer best inn i bilen bare pga HK. Den er også lettere enn 4 liter'n... Skal seriøst høre med TÜV om hva det koster å dra ned å få det godkjent (om mulig).
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: Jan-ErikLø.,15,Mai,2010,21,41
Da er mail sendt til TÜV ;D
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: Jan-ErikTi.,18,Mai,2010,21,26
Og da er det oppnådd kontakt med kontaktperson hos TÜV. Dette lar seg gjøre, men prisen tror han blir rundt €3.000. Dette er første estimat før han har fått detaljert beskrivelse av hva som ønskes godkjent. Jeg har ikke fått svar på om jeg da vil få en generell godkjenning / sertifisering (som han kaller det) som vil gjelde alle TJ´er, eller om det kun gjelder min bil. Er papirene generelle er dette veldig aktuelt, om ikke så svir det godt i lommeboka... Da spørs det om det er verdt det...
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: yeyeyeTi.,18,Mai,2010,22,51
30000kr, ååååhooiii. Men fy det hadde vært kult da :)
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: FrodeTi.,18,Mai,2010,23,30
€ er ca 7,8 akkurat nå. Dvs ikke helt 30k ;D

Og får man alt man ønsker seg godkjent uten å kjøpe tüv godkjente produkter er det ikke så helt feilplasserte penger...
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: Stein-KTi.,18,Mai,2010,23,40
Sitat
Og da er det oppnådd kontakt med kontaktperson hos TÜV. Dette lar seg gjøre, men prisen tror han blir rundt €3.000.

Hmm, enten har de senket prisene sine med 60%, eller så har han ikke forstått omfanget.

Jeg sjekket for et par år siden med TUV følgende oppsett:

- 6,5" Long arm kit
- 37"
- V8

TUV trengte da en ferdig bygd bil samt et ekstra sett av alle delene som ble benyttet ( hevesettet, braketter etc ). Det ekstra settet skulle da testes mekansik til det ble ødelagt / eller passerte en grenseverdi. Så var det fysisk testing av bilen. Ingen garantier for at det ble godkjent!

Mitt regnestykke så slik ut:

2 stk hevesett à 23.000,-
Dekk og felg ca 30.000,-
Åtter ca 75.000,- inkl girkasse og duppeditter
Frakt / transport ca 7500,-
Testing hos TUV ca 65.000,- ( 8000,- euro )

SUM for papirer ca: 230.000,- inkl rubb og rake av deler og arbeid. Det ble med tanken....

Hadde jeg visst at det ble godkjent både av TUV og BT, så hadde jeg vurdert det. Men siden ingenting var sikkert, så droppet jeg det.
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: yeyeyeOn.,19,Mai,2010,08,15
€ er ca 7,8 akkurat nå. Dvs ikke helt 30k ;D

Og får man alt man ønsker seg godkjent uten å kjøpe tüv godkjente produkter er det ikke så helt feilplasserte penger...
Kan vel bruke 10 gangen læll, blir vel litt rundtomkostnader ;)

AR
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: Jan-ErikOn.,19,Mai,2010,08,42
Stein, det er en vesentlig forskjell her. Jeg har spurt om TÜV godkjenning av motorbytte. Jeg vil tro det koster ganske mye å godkjenne hevesett og felg/dekk i tillegg.
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: Jan-ErikOn.,19,Mai,2010,09,17
Da har jeg fått svar igjen. Godkjenningen / sertifiseringen vil kun gjelde for min bil. Da koster det mer enn hva det smaker...

Så, nå har jeg begynt å se på 5.2L alternativet...
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: FrodeOn.,19,Mai,2010,09,38
Men hva med de andre tingene som Stein skriver, med deler som skal testes osv?
Siden du har funnet en kar som gidder å svare, kan du spørre litt mer? Dersom det koster ca 25k og man gjennom dialog på forhånd med rimelig sikkerhet kan regne med at pengene fører til godkjenning er jo dette et bra alternativ...
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: Jan-ErikOn.,19,Mai,2010,09,59
Men hva med de andre tingene som Stein skriver, med deler som skal testes osv?
Siden du har funnet en kar som gidder å svare, kan du spørre litt mer? Dersom det koster ca 25k og man gjennom dialog på forhånd med rimelig sikkerhet kan regne med at pengene fører til godkjenning er jo dette et bra alternativ...

Nå har ikke vi gått i detalj på hva de tester og hvordan. Jeg har gitt han et kjapt overblikk på hva jeg ønsker å godkjenne (Corvette e.l. LS1 m/350HK + 4L60e), og han har svart at dette vil koste ca. €3.000. Ja, det er en forutsetning at man forholder seg til en person hvor man da sammen jobber seg frem til et oppsett som vil la seg godkjenne. Så, mitt inntrykk er at man med stor sannsynlighet får dette godkjent, evt får beskjed relativt tidlig om at det ikke vil la seg godkjenne.

Nå vet jeg ikke helt hvordan dokumentene blir seende ut, men han skrev at de "sertifiserer bilen", så da vil vel ikke BT kunne si noe i mot dette? På en annen side så vet man jo aldri hva BT kan finne på å gjøre da...
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: FrodeOn.,19,Mai,2010,10,41
Biltilsynet må godta denne sertifiseringen, med mindre den forutsetter endring av totalvekt eller aksellaster.
I Tyskland kan TÜV gjøre dette, men i Norge må fabrikken godkjenne slike endringer.

Gidder du å maile ham og spørre litt mer nøyaktig?

Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: Jan-ErikOn.,19,Mai,2010,10,50
Biltilsynet må godta denne sertifiseringen, med mindre den forutsetter endring av totalvekt eller aksellaster.
I Tyskland kan TÜV gjøre dette, men i Norge må fabrikken godkjenne slike endringer.

Gidder du å maile ham og spørre litt mer nøyaktig?

Skal gjøre det i kveld. Forslag til hva jeg skal spørre om?
Tittel: Re: Motorbytte part III
Skrevet av: FrodeTo.,20,Mai,2010,00,01
Viktigeste er vel om mer enn den ferdig bygde bilen må leveres til de.
Vil de trenge noen dokumentasjon, deler å teste osv?