www.jeepclubnorway.no

Modeller => TJ => Emne startet av: Laban på Fr., 7,November,2008,20,48

Tittel: Overhalt topp til TJ-98 2,5?
Skrevet av: LabanFr., 7,November,2008,20,48
Hei!
Ny her på sidene! ;D

1. Noen som driver med overhaling, har overhalte topper, eller vet hvor jeg kan få tak i dette?
2. Tar gjerne imot tips om tikking i ventilene, har lett på forumet, men det sto ikke veldig mye om problemet!
3. Bilen bruker litt mye fuel, noen tips?
4. Trenger servo/snekke også, hvis ikke denne kan overhales?

Har en TJ 1998, 2.5!

Veldig bra forum!
Tittel: Sv: Overhalt topp til TJ-98 2,5?
Skrevet av: sandviperFr., 7,November,2008,23,16
Velkommen til forumet, håper du melder deg inn i klubben også.

Topp: http://www.quadratec.com/products/51108_101_07.htm
Disse har også styresnekke

Når det gjelder drivstoff forbruk, hvor mye bruker den? Orginal eller hevet og med størrehjul
Tittel: Sv: Overhalt topp til TJ-98 2,5?
Skrevet av: LabanLø., 8,November,2008,00,54
Takker! Medlemskap ordnes!

Det står 235/75 15" på bilen, den er ikke hevet. ca. 2 liter blandet kjøring!
Har litt mistanke om dårlige ventiler, pga. tikking?
Har lest litt om O2 sensorer osv. kan dette være grunnen?

Takker for svar!
Tittel: Sv: Overhalt topp til TJ-98 2,5?
Skrevet av: renegadeLø., 8,November,2008,08,12
Hei!
Ny her på sidene! ;D

1. Noen som driver med overhaling, har overhalte topper, eller vet hvor jeg kan få tak i dette?
2. Tar gjerne imot tips om tikking i ventilene, har lett på forumet, men det sto ikke veldig mye om problemet!
3. Bilen bruker litt mye fuel, noen tips?
4. Trenger servo/snekke også, hvis ikke denne kan overhales?

Har en TJ 1998, 2.5!

Veldig bra forum!


1: Se andre svar.

2: Sikker på at det er ventilene ?  Jeg ville sett nøye på boltene som holder eksosmanifolden, spesielt den innerste mot torpedoen...  Hvis alle boltene er på plass, og ingen roterer i hullene, ville jeg ha byttet olje.  Det er hydrauliske løftere på denne, og en eller fler av disse kan ha gått.  Hvis du ikke nylig har byttet olje, så ville jeg forsøkt det først.  Hvis den fortsatt tikker, så er det ikke utenkelig at det er en løfter som er gått.  Jeg ville først ha sjekket boltene til eksosmanifolden.  Kan også være skjørtebank, men jeg tror det er mest utbredt på 4 liter'n.

3: Tja, hvis du kjører mye småkjøring, så er det ikke så langt unna, min bruker vel en 1,5 på småkjøring tipper jeg.  Hvor langt har den gått ?  Du har tydligvis ingen "check engine" lys, så sånn sett så er det jo ok.  Men O2 sensorene kan allikevel være litt på tur.  Det billigste er Biltema, men har vel hørt noen rykter om at de ikke virker så godt, noen som kan bekrefte dette ?  Du får kjøpt disse mange steder på nettet, koster vel rundt $ 70 stykket.  Skiftet plugger og fordelerlokk i det siste ?  Hva med luftfilteret ?

4: Snekka kan nok overhales, men har du forsøkt å stramme den litt ?  Ta av plastplata oppå fangeren, da vil du se en umbrakoskrue + en mutter.  Hold igjen med en umbrako nøkkel, løsne mutteren og se om du kan vri umbrakoskruen.  Hvor mye ?  Tja, ikke mer enn en 1/4 omdreining pr. gang.  Skru til mutteren og ta en test tur.  Du kan stramme helt til du kjenner at den blir tung på rattet og ikke selvoppretter etter en sving.  Da går du tillbake en kvart omdreining eller så og tar en test tur.  Er den ok på styringen nå, så er det det beste du kan få ut av den snekka.  Kan hende umbrakoen er i ", bare så du er klar over det...
Tittel: Sv: Overhalt topp til TJ-98 2,5?
Skrevet av: LabanLø., 8,November,2008,21,19

1. Sjekker forumet!

2. Boltene er fine, olje/filter er byttet nylig. Hvis en av løfterene skulle være gåen, burde vel tikkingen ha fortsatt, selv om bilen blir varm! Det virker som det gir seg når motoren er varm. Kommer litt tilbake ved f.eks. oppoverbakke og bilen står i høyt gir, eller annen kraftanstrengelse og dårlig utveksling? Når den er kald freser det godt, kunne høres som en liten V8 (Ønske), er nesten sikker på at det ikke er sprekk i manifold, el. lignende ulyd.

3. Luftfilter er helt nytt. Kan vel ta plugger og fordelerlokk! Den har gått 150000. Ingen lamper som lyser, kan varierer litt på tomgang, etter motorvei kan den henge litt på 1100rpm så falle til 8-900 etter 30 sek. Oljetrykket går da ned fra ca.3,5-4 til 2. Så holder den seg stabil, litt ruving, men OK!
Skal oljetrykk være konstant? Kan noe evnt. påvirke oljetrykket (det er bra komp. i motor)?

4. Prøver stramming!
Tittel: Sv: Overhalt topp til TJ-98 2,5?
Skrevet av: sandviperLø., 8,November,2008,22,40
At den jager litt og henger på turtall tyder nok på tomgangsregulatoren/ IAC søk så finner du masse svar på det.

Høres ut som om du har noe lavt oljetrykk på tomgang? Min ligger på 3/4 under kjøring og faller til 1/2 på tomgang.
Tittel: Sv: Overhalt topp til TJ-98 2,5?
Skrevet av: LabanSø., 9,November,2008,08,53
At den jager litt og henger på turtall tyder nok på tomgangsregulatoren/ IAC søk så finner du masse svar på det.

Høres ut som om du har noe lavt oljetrykk på tomgang? Min ligger på 3/4 under kjøring og faller til 1/2 på tomgang.

Kan det gjøres noe med oljetrykket, eller skal det være sånn? :-\