www.jeepclubnorway.no

Modeller => TJ => Emne startet av: Egil på Ma., 3,November,2008,18,55

Tittel: Hjelp! Får ikke start pga clutch interlock, kanskje?
Skrevet av: EgilMa., 3,November,2008,18,55
Hadde vert på trening og dro hjem for dusjing og slike kjedelige gjøremål og skulle deretter på biltur igjen. Sette nøkkelen i tenningslåsen og vred om. Alle lys og alt det på dashbord var normalt, stereo slukket og bensinpumpe startet. Men ikke tegn til liv i startmotor. Det er første gang TJ'n har vert vanskelig mot meg.

Snakket med en kompis som har 97` og han hadde hatt samme problem tidligere. Akkurat samme symptom, og han mente att dette var den såkalte clutch interlocken som streiket. Han sente meg noen bilder som viste før og etter hos ham. Krøp på plass i min bil, men kunne bare lokalisere pluggen der pos giver for clutch er plugget. Jeg kunne ikke finne noen "bypass" plugg.

Noen som kan hjelpe meg?
Tittel: Sv: Hjelp! Får ikke start pga clutch interlock, kanskje?
Skrevet av: FrodeMa., 3,November,2008,20,20
Hmmm.. Du har altså fjernet bypassen for å få fortelle oss at du trener?? ;D

Den må vel kunne kobles uten  noen bypass dings?
Tittel: Sv: Hjelp! Får ikke start pga clutch interlock, kanskje?
Skrevet av: EgilMa., 3,November,2008,20,23
Jepp! Det var min hele og fulle intensjon, å fortelle att jeg trener.
Det var da svært så morsomme vi skulle være i dag da  :)
Tittel: Sv: Hjelp! Får ikke start pga clutch interlock, kanskje?
Skrevet av: FrodeMa., 3,November,2008,20,53
Ok.. Løsningen er som følger.. Løsne pluggen på clutchpedalen og kortslutt med en binders elller lignende..

http://www.wranglerforum.com/f5/starting-problem-98-tj-5-speed-2-5l-22032.html (http://www.wranglerforum.com/f5/starting-problem-98-tj-5-speed-2-5l-22032.html)
Tittel: Sv: Hjelp! Får ikke start pga clutch interlock, kanskje?
Skrevet av: Kristian_TMa., 3,November,2008,22,23
Sitat
98 and newer TJs only need a 10a fuse inserted into the #20 slot to bypass the clutch interlock.
http://www.jeepforum.com/forum/showthread.php?t=567949&page=2 (http://www.jeepforum.com/forum/showthread.php?t=567949&page=2)
Tittel: Sv: Hjelp! Får ikke start pga clutch interlock, kanskje?
Skrevet av: EgilTi., 4,November,2008,13,00
Da har jeg sjekket følgende:
Posbryteren for clutch er ok. Kortsluttet pluggen ved bryteren uten noe endring.
Sjekket spenning over spolen på motor starter relé ved start. Kunne ikke måle spenning her. Men det er jo alltid usikkerhet rundt dette når en holder på med sånt alene.
Sjekket spolen på motorstarte reléet, ok.
Sjekket alt av sikringer, ok.

Da er det bare å begynne å studere el tegninger  :-\
 
Tittel: Sv: Hjelp! Får ikke start pga clutch interlock, kanskje?
Skrevet av: EgilTi., 4,November,2008,13,32
Da er feilen lokalisert til ut i fra tenningslås  :(
Spørsmålet er da, hva gjør jeg videre?
Det som er på denne bilen er att låsen er brutt opp tidligere og jeg har bare en nøkkel.
Tittel: Sv: Hjelp! Får ikke start pga clutch interlock, kanskje?
Skrevet av: renegadeTi., 4,November,2008,14,30
Da er feilen lokalisert til ut i fra tenningslås  :(
Spørsmålet er da, hva gjør jeg videre?
Det som er på denne bilen er att låsen er brutt opp tidligere og jeg har bare en nøkkel.

Foreløpig fiks: identifiser hvilke 2 ledninger som er startkretsen og monter en gammeldags trykknapp.  Da får du ihvertfall start på den.

Har kjørt med en tilsvarende ordning på CJ'en i mange år, funka helt greit.
Tittel: Sv: Hjelp! Får ikke start pga clutch interlock, kanskje?
Skrevet av: EgilTi., 4,November,2008,15,15
Takker for den Renegade!
Kom akkurat igjen fra Bilekstra med nødvendige deler for en "midlertidig" fiks. Det spørs hvor lenge det må stå slik for å kalles en midlertidig fiks?  ;D
Tittel: Sv: Hjelp! Får ikke start pga clutch interlock, kanskje?
Skrevet av: EgilTi., 4,November,2008,16,35
Da får jeg start igjen  ;D

Det ble en plug & play løsning med kabelsko. Rett fra pluss på batteriet (sikret ned til 10A) og til en puls trykknapp og videre til punkt 40 på sikring 20 i hanskerommet.

Da gjenstår det å finne ut om det er verdt å gjøre noe med tenningslåsen.