www.jeepclubnorway.no

Modeller => YJ => Emne startet av: Chief på Ma.,21,Januar,2008,14,01

Tittel: OME
Skrevet av: ChiefMa.,21,Januar,2008,14,01
Etter å ha vært i kontakt med ARB-Australia,en hjelpsom fyr ved navn Simon Wrigth,er jeg litt i tvil om bladfjærene foran på YJ`n sitter riktig vei.I følge ham skal den lengste enden målt fra senterbolten peke fremover,hvilket betyr at det gule korset(+) peker bakover (den delen av fjæra med (+) måler jeg til ca 59 cm,den andre ca 60 cm. På min YJ er korset slik det nå er montert på den fremre delen av fjæra. Så hva er riktig? Bilen vandrer litt og teorien min er at dette kan skyldes feil caster vinkel. Noen som har erfaring med dette, og vet hvordan denne vinkelen enkelt kan sjekkes?
Tittel: Sv: OME
Skrevet av: KjartMa.,21,Januar,2008,15,56
Jeg mener når jeg monterte OME på min YJ så var det ikke mulig å snu fjærene!
Er det ikke tjukkere (større hull, til de gulesmørbare gjennomføringene) på ramma, enn det det er på sjakelen?
Tittel: Sv: OME
Skrevet av: renegadeMa.,21,Januar,2008,16,18
Etter å ha vært i kontakt med ARB-Australia,en hjelpsom fyr ved navn Simon Wrigth,er jeg litt i tvil om bladfjærene foran på YJ`n sitter riktig vei.I følge ham skal den lengste enden målt fra senterbolten peke fremover,hvilket betyr at det gule korset(+) peker bakover (den delen av fjæra med (+) måler jeg til ca 59 cm,den andre ca 60 cm. På min YJ er korset slik det nå er montert på den fremre delen av fjæra. Så hva er riktig? Bilen vandrer litt og teorien min er at dette kan skyldes feil caster vinkel. Noen som har erfaring med dette, og vet hvordan denne vinkelen enkelt kan sjekkes?

Nå kan jeg ikke noe om YJ, men jeg tviler sterkt på at fjæra sitter feil vei.
Dette fordi det forskjellig dimensjon på øyne i hver fjærende...

Er ikke fjærene på YJ'en like foran & bak ?
Hvis du da har fått 4 bakfjærer, så vil casterkilen peke feil vei.

Hvordan sjekke caster ?

Legg deg ned (på flat mark) med hjula pekende rett fremover.  Tenk deg en akse mellom øvre og nedre bærekule.
Denne aksen skal helle *BAKOVER* i toppen, dvs. øvre bærekule skal være bak nedre bærekule.

Hvor mye ?  Rundt 6 grader er et greit mål.  Ta en transportør & lag en 6 grader kile i papp eller no. Hold den slik at den ene kanten er loddrett og se hvordan den andre kanten matcher mot den vinkelen det er mellom øver & nedre bærekule.

Dette er mye værre å beskrive enn utføre...
Tittel: Sv: OME
Skrevet av: wranglerTi.,22,Januar,2008,19,29
øhh... kan du ikke ringe Tor i 4x4 Supply i Drammen da?
Han hjelper deg.

Kathrine
Tittel: Sv: OME
Skrevet av: ChiefTi.,22,Januar,2008,19,58
Takk for tips!! Simon "down under" kom også med diverse tips-det går altså an å montere fjørene feil tydelivis-180 grader.Målt fra senterbolten skal avstanden være 585 mm foran og 575 mm bak-til øyet,hos meg er det omvendt!Målte caster vha vinkelvater i kveld,kun +3 grader så det vel grunn til vandring,lett på styringa, og nervøs som fy..tror jeg.Merka ikke så mye til dette med store hjul,problemet meldte seg på glatt før med pingle vinterdekk. Så da er det vel bare å krype under Jeep`en og snu skiten..
Tittel: Sv: OME
Skrevet av: renegadeTi.,22,Januar,2008,22,15
Takk for tips!! Simon "down under" kom også med diverse tips-det går altså an å montere fjørene feil tydelivis-180 grader.Målt fra senterbolten skal avstanden være 585 mm foran og 575 mm bak-til øyet,hos meg er det omvendt!Målte caster vha vinkelvater i kveld,kun +3 grader så det vel grunn til vandring,lett på styringa, og nervøs som fy..tror jeg.Merka ikke så mye til dette med store hjul,problemet meldte seg på glatt før med pingle vinterdekk. Så da er det vel bare å krype under Jeep`en og snu skiten..

Jeg tviler sterkt på at det går an å montere fjærene feil, dette pga dimensjonene på øyne + tilhørende foringer & bolter (?)
Derimot, så kan du ha fått 4 bakfjærer eller framfjærer.

Alternativt, så kan du ha montert bakfjærene foran og omvendt...

Hvis det er det siste du har gjort, så må du bytte om fjærene foran/bak.

En annen mulighet er å løsne akslen, løfte den litt opp fra fjærene, sette på et par solide tvinger på hver side av gradkilen, løsne mutteren, vri kilen rundt, stramme bolten, slippe akslen ned igjen og skru sammen.
Jeg er usikker på hvor mange grader kilen er opprinnelig, men det er ikke utenkelig at du da havner på rundt 6 grader.

Sjekk først om du har forfjæra bak og omvendt...
Tittel: Sv: OME
Skrevet av: ChiefOn.,23,Januar,2008,19,23
Oki..neste avsnitt i OME-trilleren kommer når jeg får tid til å skru litt-blir kanskje Jeep i stedet for ski i helga..
Tittel: OME
Skrevet av: FagelundOn.,23,Januar,2008,20,59
Til de som sier at det er forskjellige dim. på øynene foran og bak på fjærene vil jeg si at jeg måtte slå inn foringene på øynene selv. øynene var like det var ikke foringene. Jeg prøvde meg bare fram og det viste seg at den veien jeg først monterte fjærene ikke passet (akslingen ville ikke nedpå!) >:( Tok de av, byttet foringer, snudde og monterte. Datt rett nedpå!  ;D
Mener det kun kan passe en vei
Tittel: Sv: OME
Skrevet av: ChiefTi.,12,Februar,2008,20,12
Da kan jeg opplyse alle Jeep frelste om att:Ja-det er fullt mulig å montere bladfjærene feil vei!! Hvorfor det skjedde? Antakelig pga at fronten var mosa etter en front mot front da jeg satte i gang og merka det ikke..men nå er de snudd, nye foringer montert på Stabilizer- og track bar og bilen er som ny..Herlig!
Tittel: Sv: OME
Skrevet av: 88 YJTi.,12,Februar,2008,22,28



Hvor mye ?  Rundt 6 grader er et greit mål.  Ta en transportør & lag en 6 grader kile i papp eller no. Hold den slik at den ene kanten er loddrett og se hvordan den andre kanten matcher mot den vinkelen det er mellom øver & nedre bærekule.



Caster vinkelen på YJ er 8 grader, skal være innenfor 7 3/4 til 8 1/4
Tittel: Sv: OME
Skrevet av: renegadeTi.,12,Februar,2008,23,11



Hvor mye ?  Rundt 6 grader er et greit mål.  Ta en transportør & lag en 6 grader kile i papp eller no. Hold den slik at den ene kanten er loddrett og se hvordan den andre kanten matcher mot den vinkelen det er mellom øver & nedre bærekule.



Caster vinkelen på YJ er 8 grader, skal være innenfor 7 3/4 til 8 1/4

Jeg mener å erindre 6 på CJ.  Er ikke utenkelig at de har lagt til ett par grader, de blir mere stabile med det.
Jeg lurer faktisk på om ikke jeg la på litt ekstra da jeg løftet CJ'en, er ikke utenkelig at den er i nærheten av 8 den også...