www.jeepclubnorway.no

Modeller => TJ => Emne startet av: kjetil på Ma.,19,November,2007,05,46

Tittel: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
Skrevet av: kjetilMa.,19,November,2007,05,46
Må ha noen nye fjærer bak på tj`n de er helt slappe å dvaske, samt den en demperen er punktert.

Har nå et Black Dimond 3" på TJ`n.

Hadde først tenkt på å bare bytte demperene, men jeg kan like godt bytte hele fjærsettet.
Nå til dags finnes det jo et hav av heve sett til TJ

Jeg har ikke lyst til å gå så høyt som 4" ettersom jeg kommet til å ha 285-75-16 dekk på 16x8 felg.

Hva har dere andre av heve sett, er dere fornøyd?
Og hva kostet det hevesettet?


Tittel: Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
Skrevet av: Stein-KMa.,19,November,2007,14,02
Har du lest under FAQ Heving, dekk etc (http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?topic=823.0) ?

Der står det litt om de du får godkjent i Norge....

De fleste kjører vel Procomp 2" eller 4" eller EMU 2". 2" settene koster det samme, rett under 10.000,- mens 4" settet koster vel ca 12.000,- + masse usynelige deler.
Tittel: Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
Skrevet av: TomasMa.,19,November,2007,14,16
Du så jo hvor godt procomp 2" fungerte i Arendal Kjetil  ;D
Tittel: Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
Skrevet av: kjetilMa.,19,November,2007,15,01
Så du har procomp du også tomas.

Er du fornøyd? synes du den er stiv, eller er den myk å fin..

Husker liksom procomp fra gamle dager på CJ og YJ, de var høye men knall harde så det fjæret ingen ting..

Ome kitene siger de sammen slik de gjør på yj etter noen år med hardkjør ?

Hva med alle de andre merkene noen som har prøvd de?
Tittel: Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
Skrevet av: sandviperMa.,19,November,2007,18,03
Procomp 4 er litt stivt men er da også fint å kjøre med på svingete vei, nesten "litt" sportsbil *kremt*
Funker fin fint i terreng myk og fin flexing.
Tittel: Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
Skrevet av: renegadeMa.,19,November,2007,19,56
Så du har procomp du også tomas.

Er du fornøyd? synes du den er stiv, eller er den myk å fin..

Husker liksom procomp fra gamle dager på CJ og YJ, de var høye men knall harde så det fjæret ingen ting..

Ome kitene siger de sammen slik de gjør på yj etter noen år med hardkjør ?

Hva med alle de andre merkene noen som har prøvd de?

Jeg har 2" procomp på min, og jeg var skeptisk...

Men det er ikke galt som fryktet, den er relativt myk & fin.  Nå kjører jeg med MX6 dempere, som er stilt på det mykeste.

Uten å ha sammenlignet med OME, ville jeg ha kjøpt det igen ?
Ja, hvis situasjonen fortsatt er som den er her i Gnore, så ville jeg absolutt vurdert det.

Hvis du ikke trenger papirer, så er saken en annen, da ville jeg ha sjekket nøyere, det finnes jo et "hav" av andre muligheter...
Tittel: Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
Skrevet av: KSMa.,19,November,2007,21,01
Har et 2" budget boost fra rubicon express jeg kjøpte fra statene for en tusenlapp. Siden jeg er student og ikke har råd til å koste på bilen noe akkurat nå vurderer jeg å hive det på. Er jo ikke TUV godkjent, men tror dere at det vil bli noe problem på periodisk kontroll når det bare er snakk om spacere over fjærene? Demperne trenger vel ikke TUV papirer?
Tittel: Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
Skrevet av: TomasMa.,19,November,2007,21,56
Vel kjetil, jeg er ganske fornøyd med procomp, men jeg ville vurdert å byttet ut demperne med MX-6 og lengre dempere. Dette gir deg en del mer flex når akslen henger fritt. Jeg og Stein kjøpte hvert vårt heve sett for noen år siden. Jeg kjøpte procomp, og han kjøpte ome.
Jeg har vært fornøyd hele tiden, mens Stein ble missfornøyd pga bilen krenget veldig i svinger og rundkjøringer.
MEN!!! Det er ett men her.
Per Egil i Larvik har en TJ med OME. Han kjøpte det av Tor for en del år siden. Den gangen ba han om lange dempere, og ekstra kraftige fjærer. Dette var ikke standardsettet til Tor, og Tor mente dette ikke fungerte noe bra. Per Egil var ganske sta og fikk delene sine. Dette settet fungerer ganske bra, og Per Egil er ganske fornøyd. I tillegg gir det OME settet mer høyde enn Procomp. Procomp gir kun 2" løft.
Tittel: Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
Skrevet av: sandviperMa.,19,November,2007,22,44
men tror dere at det vil bli noe problem på periodisk kontroll når det bare er snakk om spacere over fjærene?
Det er bare å prøve, tror nok heller ikke det blir lagt merke til, og hvis det gjør det er det jo bare å finne frem fjærklemmene og ta klossene av igjen.
Tittel: Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
Skrevet av: kjetilTi.,20,November,2007,14,20
Et firma i USA reklamerer med OME 4" fjærsett.

Kan tenke meg at det er noe slikt oppsett som Per Egil har på sin TJ det da.

Eksta kraftige fjærer og laange dempere.

Tittel: Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
Skrevet av: renegadeTi.,20,November,2007,17,16
Et firma i USA reklamerer med OME 4" fjærsett.
Kan tenke meg at det er noe slikt oppsett som Per Egil har på sin TJ det da.
Eksta kraftige fjærer og laange dempere.

Trodde ikke det 4" OME settet var kommet enda, har lest om det en god stund, men har enda ikke sett / hørt om noen som har brukt det.  Og da tenker jeg ikke på her i Gnore.

Jeg snakket også med Tor om det med "heavy duty" fjærene, og har vel samme opplevelsen.
Mine argumenter var bytte til 8'er, vinsj / vinsjfanger og tung fanger m/ 35" hjul bak.

Nå ble det aldri noe av dette til slutt, kom over et 2" procomp sett, som på min 2.5 liter m/softtopp sikkert løfter nærmere 3".

Vi får se hvordan det blir når en får i en annen motor...
Er jo mulig å kompensere noe med tykkere klosser under fjærene.
Tittel: Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
Skrevet av: kjetilTi.,20,November,2007,17,34
Se her er linken til firmaet som reklamerer med 4" ome kit.

http://www.rocky-road.com/tjome.html

Han selger på ebay også.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Jeep-Wrangler-TJ-Old-Man-Emu-4-lift-1997-06-THE-BEST_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33585QQihZ010QQitemZ200175936770QQrdZ1QQsspagenameZWDVW




Tittel: Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
Skrevet av: renegadeTi.,20,November,2007,19,33
Se her er linken til firmaet som reklamerer med 4" ome kit.

http://www.rocky-road.com/tjome.html

Han selger på ebay også.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Jeep-Wrangler-TJ-Old-Man-Emu-4-lift-1997-06-THE-BEST_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33585QQihZ010QQitemZ200175936770QQrdZ1QQsspagenameZWDVW


Men dette er da ikke noe 4" fjærløft kit, finles denne setningen:

"Old Man Emu replacement front and rear coil springs with spacers for a full 4" of lift"

Jeg tolker dette til å være et 2+2 kit, altså de vanlige 2" fjærene + 2" spacere over fjærene...

Eller ?
Tittel: Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
Skrevet av: TomasTi.,20,November,2007,20,18
OME settet kommer med coil spacere. Tror det er vanlig. Alle kjører på 2 stk av ca 10 mm ringer på hver fjær.
Tror ikke Per Egil kjøpte 4" sett. Er jo noen år siden nå, og det var helt sikkert ikke kommet da. En annen ting er at jeg trodde ikke OME kunne si noe om tommer,siden det ikke er noe hevesett. OME er kun erstatningsfjærer, men som fåes i forskjellige høyder pga forskjellig vekt på biler osv.
Procomp er vel det eneste settet som er godkjent som hevesett i norge. Procomp sier jo 2", men med OME så er det vel ikke gitt hva du egentlig får.
Er fullt klar over at OME også kommer med TÜV papirer.
Kjetil, du kan jo ringe Per Egil og høre litt mer nøyaktig hva han har.
Er ganske sikker på at hans bil er høyere enn min, selv om jeg har 1" coilspacer i tillegg til 2" procomp. I tillegg flekser han faktisk flere tommer mer (ivhertfall et par) pga lengre dempere.
Send meg en PM om du vil ha nummeret hans.
Ellers så kan du se i telefonkatalogen på Per Egil Strand - Larvik
Tittel: Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
Skrevet av: Tom-GTo.,22,November,2007,15,08
Hvis du går for OME er mitt råd å definitivt kjøpe HD fjærer både foran og bak, på min TJ 2,5 med orginalfanger og 10000 winsj har jeg HD foran og Light duty bak og den sagger Bare du hiver en bag baki, selv med en spacerring. Den ser og funker best uten res.hjulet på.
Tittel: Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
Skrevet av: kjetilMa.,26,November,2007,14,28
Vel det er slik info jeg er ute etter, her er det mange erfaringer som er kjekke å vite.

Husker jeg så på tj med engang den kom.  ergo 1997. Da var Terraflex det hotteste fjærsettet på markedet.

Er det noen som har skyjacker??
Tittel: Sv: Hevesett igjen. Har du ? Hvilket merke? Pris?
Skrevet av: renegadeMa.,26,November,2007,15,51
Vel det er slik info jeg er ute etter, her er det mange erfaringer som er kjekke å vite.

Husker jeg så på tj med engang den kom.  ergo 1997. Da var Terraflex det hotteste fjærsettet på markedet.

Er det noen som har skyjacker??

Jeg har undersøkt litt rundt Skyjacker i en annen sammenheng, de får ikke så gode tilbakemeldinger -"skycrap" er vel et ord jeg ser brukt.
Om dette gjelder alt de lager eller bare den swaybar-disconnecten, det vet jeg ikke.

Søk litt på de vanlige stedene, så finne du fort utav om det produktet du tenker på, er noe å ha...