www.jeepclubnorway.no

Modeller => TJ => Emne startet av: dunk på On., 7,November,2007,10,55

Tittel: Skift av Bærekuler og bremseskiver
Skrevet av: dunkOn., 7,November,2007,10,55
2001 mod. TJ ..Mangel etter eu kontroll:

Må skifte Bærekuler og bremseskiver :-(

Er det noen i Bergen som har utstyr og kan ta en slik jobb?  :-)

Hvordan går jeg fram uten noe spesialverktøy ?

Tittel: Sv: Skift av Bærekuler og bremseskiver
Skrevet av: TomasOn., 7,November,2007,20,35
For å ta bærekulene så trengs det noen presser for å presse ut kulene av setene. Dette kan du kjøpe på biltema. I tillegg så trenger du en god tung hammer. Dette hjelper på prosessen. Grei å jobb å gjøre, men det tar nok litt tid. du må av med alt. bremser, stikkaksler og knokkelen.
Skiver og bremser er kjapp jobb.
Men vær obs. de kulene kan sitte noe inn i helv.... Det kan også knokkelen.
Tittel: Sv: Skift av Bærekuler og bremseskiver
Skrevet av: dunkTo., 8,November,2007,15,31
Hva heter delene på engelsk.

nedre bærekule ?
øvre bærekule ?
Tittel: Sv: Skift av Bærekuler og bremseskiver
Skrevet av: renegadeTo., 8,November,2007,15,55
Hva heter delene på engelsk.

nedre bærekule ?
øvre bærekule ?

http://www.4wd.com/productdetails.aspx?jeep-sid=159&plID=0&partID=13833
http://www.4wd.com/productdetails.aspx?jeep-sid=159&plID=0&partID=13832

Du finner bremseskiver der også...
I Gnore så bør f.eks. www.4x4supply.no ha disse.
Hvis ikke, så kan du sjekke med de vanlige Amcar delepusherne i Gnore.
Tittel: Sv: Skift av Bærekuler og bremseskiver
Skrevet av: dunkTo., 8,November,2007,16,55
Hva skiver passer, fra årsmodell og oppover (jeg har en 2000 mod.???


Tittel: Sv: Skift av Bærekuler og bremseskiver
Skrevet av: Stein-KFr., 9,November,2007,07,42
Sitat
Hva skiver passer, fra årsmodell og oppover (jeg har en 2000 mod).

Alle skiver fra YJ og opp passer frem til 2005. Men OBS! fra -97 kom det en helstøpt variant som er MYE bedre enn de på eldre modellene ( som var sveiset eller noe ).

Ringer du Tor på 4x4 Supply så får du riktig hvis du forteller bil og årsmodell. Det samme hos de andre deleselgerene også.
Tittel: Sv: Skift av Bærekuler og bremseskiver
Skrevet av: renegadeFr., 9,November,2007,09,26
Sitat
Hva skiver passer, fra årsmodell og oppover (jeg har en 2000 mod).

Alle skiver fra YJ og opp passer frem til 2005. Men OBS! fra -97 kom det en helstøpt variant som er MYE bedre enn de på eldre modellene ( som var sveiset eller noe ).

Ringer du Tor på 4x4 Supply så får du riktig hvis du forteller bil og årsmodell. Det samme hos de andre deleselgerene også.

Hver litt forsiktig med de "nye" helstøpte, disse passer ikke nødvendigivs rett på de eldre (før 96 eller så).
Dette fordi hatten i skiva er tykkere.  Jeg har byttet til dise skivene, men jeg byttet samtidig hub'ene, hubene til de tykkere skivene er litt tynnere for å kompensere.

Om forskjellene betyr noe, det aner jeg ikke...
Tittel: Sv: Skift av Bærekuler og bremseskiver
Skrevet av: dunkFr., 9,November,2007,16,31
Disse bærekulene har ikke vært smurt opp av tidligere eiere (km.70000) Kan det bare være at det holder å fulle dem med greas?
Skal der være slakk en vei (opp) ?
Tittel: Sv: Skift av Bærekuler og bremseskiver
Skrevet av: dunkSø.,11,November,2007,14,45
Sitat
Hva skiver passer, fra årsmodell og oppover (jeg har en 2000 mod).

Alle skiver fra YJ og opp passer frem til 2005. Men OBS! fra -97 kom det en helstøpt variant som er MYE bedre enn de på eldre modellene ( som var sveiset eller noe ).

Ringer du Tor på 4x4 Supply så får du riktig hvis du forteller bil og årsmodell. Det samme hos de andre deleselgerene også.

Hver litt forsiktig med de "nye" helstøpte, disse passer ikke nødvendigivs rett på de eldre (før 96 eller så).
Dette fordi hatten i skiva er tykkere.  Jeg har byttet til dise skivene, men jeg byttet samtidig hub'ene, hubene til de tykkere skivene er litt tynnere for å kompensere.

Om forskjellene betyr noe, det aner jeg ikke...


passer disse på TJ-en ??

Tittel: Sv: Skift av Bærekuler og bremseskiver
Skrevet av: dunkSø.,11,November,2007,14,47
Passer disse skivene på en Tj 2000 mod. 2.5L.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230188882861&ru=http%3A%2F%2Fsearch.ebay.co.uk%3A80%2Fsearch%2Fsearch.dll%3Ffrom%3DR40%26_trksid%3Dm37%26satitle%3D230188882861%26fvi%3D1 (http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230188882861&ru=http%3A%2F%2Fsearch.ebay.co.uk%3A80%2Fsearch%2Fsearch.dll%3Ffrom%3DR40%26_trksid%3Dm37%26satitle%3D230188882861%26fvi%3D1)
Tittel: Sv: Skift av Bærekuler og bremseskiver
Skrevet av: Stein-KSø.,11,November,2007,15,57
Ja, er ganske sikker på at disse passer, men..... Det er den tynne typen med svak sveis greie som du helst unngår.....

De "riktige" koster forøvrig 750,- i Norge hos både 4x4 Supply og Klintberg & Way , men så kommer tillegget for klossene, så bittelitt dyrere er det. Dog får du dem samme dag og slipper å tenke på frakt, mva osv
Tittel: Sv: Skift av Bærekuler og bremseskiver
Skrevet av: dunkTi.,13,November,2007,13,18
Fra England, fikk en pris i dag:

Er dette en grei pris ?

 skivene/klossene/bærekuler 4stk.
alt kommer på 165 + 43 pund i frakt som er 2600 + 25% moms som blir: 3250,- levert norge.
Tittel: Sv: Skift av Bærekuler og bremseskiver
Skrevet av: Stein-KTi.,13,November,2007,14,05
Fra Norge hentes/ sendes samme dag som bestillt:

2 x Skiver ( 2x750,-)  1500,-
4 x Klosser                 750,-
SUM                        2250,-

Dette er dog standard skiver og klosser. Legg på noen hundrelapper, så får du noe bedre utstyr......

Prisene er fra både 4x4 Supply og Klintberg & Way.
Tittel: Sv: Skift av Bærekuler og bremseskiver
Skrevet av: dunkTi.,13,November,2007,14,55
De koster ikke 750, har sjekket hos  4x4 Supply og Klintberg & Way.

Har ingen hast :-)

Har du prosenter hos  4x4 Supply og Klintberg & Way??     :-)
Tittel: Sv: Skift av Bærekuler og bremseskiver
Skrevet av: Stein-KTi.,13,November,2007,15,27
Det var det jeg ga for dem i sommer! Så hvis den prisen har endret seg drastisk, synes jeg det høres rart ut. Jeg har ingen ekstra rabatt hos noen av disse.
Tittel: Sv: Skift av Bærekuler og bremseskiver
Skrevet av: TomasOn.,14,November,2007,14,22
Er du derimot jeepclub medlem, så får du vel noen prosenter hos Tor på 4x4supply.
Jeg kjøpte mine nye skiver ifra 4wd.com og er kjempefornøyd!!
Tittel: Sv: Skift av Bærekuler og bremseskiver
Skrevet av: TomasOn.,14,November,2007,21,04
se på denne siden her. de tar for seg skifte av bærekulene eller ball joints som det heter. Stu lager utroolig bra how-to's med detaljerte bilder og tekst.
http://www.stu-offroad.com/axle/balljoint/balljoint-1.htm
Tittel: Sv: Skift av Bærekuler og bremseskiver
Skrevet av: dunkTo.,15,November,2007,11,46
ja den linken var fin :-)

Er det andre ting som jeg burde skifte når jeg først har det av ?
Tittel: Sv: Skift av Bærekuler og bremseskiver
Skrevet av: TomasLø.,17,November,2007,00,45
ja den linken var fin :-)

Er det andre ting som jeg burde skifte når jeg først har det av ?


Ja, kjøp nye kryss og sett inn. Hvis ikke dine akkurat er byttet da. Siden du må ut med stikkakslene og alt, så kan du like gjerne bytte kryssene forran hvis de har stått der en liten stund. 4x4supply i drammen har flotte billige nye kryss. Enten smørbare eller ikke smørbare.
Tittel: Sv: Skift av Bærekuler og bremseskiver
Skrevet av: dunkLø.,17,November,2007,11,59
Jeg må vel fylle på gear olje etter at stikkakslingen er tatt ut. skifte simmering/tetning.
Hva heter oljen som brukes?
Tittel: Sv: Skift av Bærekuler og bremseskiver
Skrevet av: TomasLø.,17,November,2007,20,39
Jeg må vel fylle på gear olje etter at stikkakslingen er tatt ut. skifte simmering/tetning.
Hva heter oljen som brukes?

noen har gjenbrukspakning på diffen. Den er ganske bra egentlig. har sånn forran på min bil. Den slipper jeg å bytte.
Bak har jeg kun pakning på tube ifra biltema. aldri hatt problemer med den. Som olje bruker jeg vanlig diff/gear olje ifra biltema. er vel sae80/90 eller noe. Fyll så mye at du kan dyppe ytterste leddet på lillefingeren ned i hullet og da berøre olja.
Men hvis sant skal sies, så behøver du ikke opp med difflokket forran når du skal ut med stikk akslene. Det er IKKE c-clip forran på wrangler. men det kan jo være greit å ta ett oljeskift i ny og ne allikevel.