www.jeepclubnorway.no

Modeller => YJ => Emne startet av: ironside på Ma.,22,Oktober,2007,12,05

Tittel: Slå ned rute - Ta ut dashbord?
Skrevet av: ironsideMa.,22,Oktober,2007,12,05
Jeg er en rimelig fersk YJ-eier -  og jeg har gått igang med å montere DEFA og skal samtidig bytte høyttalere i dashbordet.  Jeg prøver å få ut dashbordet,  og for å få demontert ser det ut til at jeg må slå ned frontruta for å komme til de siste skruene.   
Jeg har løsnet de to brakettene med 3 torx-skruer i hver, og jeg har løsnet veltebøylene.   Likevel vil ikke ruta rikke seg.... ??? er det flere skruer som må bort før jeg kan slå den ned?   Alle tips mottas med takk 8)
Tittel: Sv: Slå ned rute - Ta ut dashbord?
Skrevet av: KjartMa.,22,Oktober,2007,12,24
Det er ikke flere skruer enn de du har omtalt! (det kan hende at forrige eier har forsøkt å tette mellom rute og karrosseriet med noe tetningsmiddel eller lim e.l.!

Jeg greide å bytte høyttalerne mine uten å måtte ta av dashbordet eller vippe frontruta. Jeg løsnet alle synlige skruer, og sto på hodet for å komme til, det var lettest på passasjer siden.

jeg minnes at det var en h....... jobb, jeg var støl i flere dager etterpå!

Tittel: Sv: Slå ned rute - Ta ut dashbord?
Skrevet av: ironsideMa.,22,Oktober,2007,12,38
Ok, da får jeg prøve å bryte litt til etterpå  :-\
Husker du hvilken størrelse det var på høyttalerene?
Tittel: Sv: Slå ned rute - Ta ut dashbord?
Skrevet av: JeepMa.,22,Oktober,2007,12,41
Et kjapt søk på 4wd.com sier at høyttaleren skal være 4x6"
Google is your friend
Tittel: Sv: Slå ned rute - Ta ut dashbord?
Skrevet av: KristianMa.,22,Oktober,2007,12,44
Skal ikke være flere skruer atter hva jeg husker, men hvis ruta ikke er lagt ned tildligere så er den litt reig å få ned.
Da kommer du til skruene for å løsne dashen... Men det er knot å få den løs, spesielt på fører siden..
Byttet høytalerene i sommer, men de som er der er ikke så dårlige ( 95mod)  
Så det lønner seg å prøve de nye slik at du ikke tar jobben og så blir missfornøyd
Høytalerne er festet med 4 skruer som er sveiset fast, konroler at du har like hull på den nye høytaleren

Tittel: Sv: Slå ned rute - Ta ut dashbord?
Skrevet av: ironsideMa.,22,Oktober,2007,19,38
Da har jeg fått løsnet ruta, måtte bare ta i litt mer.  Det neste hinderet på veien skulle bli at torxnøkkelen røyk av på den 2. skruen, de satt kjempehardt! Ble ikke mye jeg fikk gjort i dag gitt.   Har bestilt Polk Audio høyttalere fra bilradiospesialisten, så jeg håper både de passer med hullbildet og at lyden er god som gull!
Tittel: Sv: Slå ned rute - Ta ut dashbord?
Skrevet av: oeyhagaOn.,31,Oktober,2007,10,36
Da har jeg fått løsnet ruta, måtte bare ta i litt mer.  Det neste hinderet på veien skulle bli at torxnøkkelen røyk av på den 2. skruen, de satt kjempehardt! Ble ikke mye jeg fikk gjort i dag gitt.   Har bestilt Polk Audio høyttalere fra bilradiospesialisten, så jeg håper både de passer med hullbildet og at lyden er god som gull!

Sitter sjølv med en YJ 1992,  med en defekt front-høytaler grunnet vannlekasje. Så lurte på å kjøpe Polk Audio eg og.
Hvordan gikk monteringen? Hvordan er lyden?
Tittel: Sv: Slå ned rute - Ta ut dashbord?
Skrevet av: ironsideTo., 8,November,2007,20,45
Joda, det gikk bra til slutt det selv om det var endel jobb.  For å løsne skruene under ruta måtte jeg bruke varmepistol og slagtrekker.  Jeg hadde et IR-termometer med lasersikte som jeg brukte for å se hvor varm lakken rundt var mens jeg varmet på skruehodene, når jeg varmet opp til 120-150 grader og banket løs med slagtrekkeren, så løsnet dem. 
Kjøpte en T25 pipe med 1/2" feste, denne pipa knakk med en gang.  Men et billig bits derimot, det holdt selv om det ble litt deformert og vridd. Virket som om 1/2" pipa var altfor sprø og hard..
Polk Audio-høyttalerene låter kjempefint,  og marine-godkjente er de jo også, passer bra i Jeepen  ;D  Det eneste som var litt knot var at hullbildet på høyttalerene passer ikke helt med dashbordet, så de ble sittende littegrann på skrå, i 3 skruer.  Men det er ikke noe du legger merke til utenfra.. Og husk å legge imellom en 5mm skive eller to mellom høyttaleren og dashbordet, så gummiopphenget i høyttaleren ikke slår inni plata når du skrur opp volumet :)
Tittel: Sv: Slå ned rute - Ta ut dashbord?
Skrevet av: oeyhagaTo., 8,November,2007,21,08
fikk mine polk høytalere i dag, men mens eg demontert de gamle har eg tydeligvis vore borti noen feile ledninger, for nå får eg ikke på cd-spilleren  :( Jaja, neste lang-fri så får eg ta ned hele dashbordet og koble det skikkelig...

Forresten må hardtoppen av for å ta ned ruten?
Hvordan er det med ledninger og sånt på baksiden av dashbordet når du trekker det av skruene?
Tittel: Sv: Slå ned rute - Ta ut dashbord?
Skrevet av: OttoFr., 9,November,2007,14,56
Hardtoppen må ikke av men du må løsne alle skruer og løfte den opp når du skal legge den ned fordi hardtoppen går litt rundt vinduet på toppen.
Det med ledningene skal gå bra tror jeg
Tittel: Sv: Slå ned rute - Ta ut dashbord?
Skrevet av: ironsideMa.,12,November,2007,10,26
fikk mine polk høytalere i dag, men mens eg demontert de gamle har eg tydeligvis vore borti noen feile ledninger, for nå får eg ikke på cd-spilleren  :( Jaja, neste lang-fri så får eg ta ned hele dashbordet og koble det skikkelig...

Forresten må hardtoppen av for å ta ned ruten?
Hvordan er det med ledninger og sånt på baksiden av dashbordet når du trekker det av skruene?

Du trenger nok antakeligvis ikke å ha ned hele dashbordet for å få cd-spilleren til å funke igjen... For det kan ikke være så mye annet enn at du mangler enten konstantstrøm, styrestrøm eller jord til spilleren. Eller at sikringen har gått..
Tittel: Sv: Slå ned rute - Ta ut dashbord?
Skrevet av: oeyhagaMa.,12,November,2007,11,16
dashbordet tar eg ned pga eg skal sette inn polk høytalerene, og fjerne noe rust langs vindue :)