www.jeepclubnorway.no
Modeller => TJ => Emne startet av: Kiddo på On.,10,Oktober,2007,23,19
-
Er det noen som vet hvor store felger man kan sette på en TJ som ikke er hevet. Vurderer å sette på "lavprofil" dekk med store felger. Fremdeles ikke helt sikker, da jeg ikke har sett det på bilen enda... Er i den berømte tenkeboksen...
takk for alle innspill...
-
http://www.autospies.com/images/users/Agent001/IMG_3697.jpg (http://www.autospies.com/images/users/Agent001/IMG_3697.jpg)
Tja... Vet ikke hvor store man kan ha, men større enn de fleste biler vil jeg tro.
Personlig synes jeg ikke terrengbiler kler pimping på den måten, men det er smak og behag. Har ikke sett noen TJ'er med særlig store felger selv.
-
Er usikker fordi jeg vet ikke om jeg vil like resultatet... En av grunnene til at jeg muligens gjør det er at jeg ikke kjører i terrenget, og ønsker å gjøre det mest mulig komfortabelt å kjøre på veien...
-
Kalkulator for rulleomkrets - millimeterbasert
http://www.jkarlsen.com/dekk.php
Jeep ZJ/Grand Cherokee har blitt levert med 16" felg og 235/70/16. Det er en dimensjon som gir en ganske fin endring. Det vil ikke synes så godt at felgen er større og samtidig går det fremdeles an å kjøre på steder uten fast dekke. Selv om endringen er subtil er allikevel felgen akkurat så mye større at øyet oppfatter at "her er det noe som har skjedd". De aller fleste ZJ som fikk 16" Jeep-felger har et slags "solsikkemønster" som kanskje ikke er så tøft på en TJ. Ellers er utvalget av dekk på 16" ganske bra.
Utgangspunktet 215/75/15 tillater deg å variere en del. Jeg ville vært forsiktig med å gå for langt opp på felgen siden ekstrem lavprofil fort blir ubehagelig å kjøre på, dekket slites mye fortere og prisen går i taket. Siden du har en bil med "ordentelig" 4x4 og lavserie (!!!) ville jeg heller ikke forsaket alle offroad-egenskaper fullstendig. Plutselig kommer behovet for å gjøre en manøver eller to som ikke går an når hjulene kun er noen millimeter lakris på en kanondyr felg.
-
Vurderer å kjøpe meg noen 17x8.5 felger, passer det bra til 33" dekk?
-
Vurderer å kjøpe meg noen 17x8.5 felger, passer det bra til 33" dekk?
Høyden passer bra den, men siden du ikke sier noe om bredden på dekket, så får jeg anta at du tenker 12.5" bredde....?
Det kan isåfall bli et problem, men går du ned til 10.5" bredde, så går det bra.
-
Vurderer å kjøpe meg noen 17x8.5 felger, passer det bra til 33" dekk?
Hvis det er som Stein sier at du er ute etter 12,5" bredde på dekkene, så holder det som et minimums mål
med 8,5" bredde på felgen.
Se f.eks teknisk info hos BFGoodrich/Mud Terrain:
http://www.bfgoodrichtires.com/specs/mud-terrain-t-a-km/1152.html
-
Så det stod 33x12.5 16.5" og anbefalt 8.25 - 10.5" felg i linken din Tom. Så da skal det jo gå med 8.5" felg på 12.5. Men ville tro at med "lavprofilen" du får på 17" felg vil komme til å se rart ut...... + siden er vel at det hardt skal gjøres å poppe dekket av felgen da, men selve kjørebanen på dekket blir vel ganske avrundet med disse dimensjonene.
-
Var det jeg var redd for. Finner ingen kule felger, er de tøffe så er de for store, og er de ikke for store, så er de til JK. Jaja, jakten fortsetter.
-
Du spør hvor store felger du kan ha. Etter en liten test på nettet så kan du, hvis du har 225/75-15 som standard hjul velge 285/25 på 24" felg og fremdeles være innenfor +/- 5% reglen.
Med enkle justeringer så kan du sikkert få godkjent enda større.
Etter en liten regneoperasjon, så vil du kunne få godkjent 35" dekk på en TJ. Da fikk jeg en rullediameter på ca 279 cm.
Dette tilsvarer også 345/40 på 24" felg. dette vil vel være noe av det største du kan få godkjent på en TJ.
Tar du derimot utgangspunkt i 33" dekk, som er mye lettere å få godkjent på TJ, så får du en rulleomkrets på ca 263cm.
Dette tilsvarer 285/40 på 24" felg.
-
Jeg kjører på mine sommerdekk 285/50R18 på 9" felg, og det er behagelig da profilhøyden er 14,2 cm.
Tallene som Tomas fant, 285/25/R24, vil gi profilhøyde på 7 cm (det blir stumpete :o),
etter tommemål Ø29,6 x Bane 11,2 x felg 24.
Kansje Coolt, men hvor ble det av kosen :D
-
Jeg syns ikke Jeep kler bling bling felger og lav profil uannsett! Men 17" og 33" er fint.
-
Jeg syns ikke Jeep kler bling bling felger og lav profil uannsett! Men 17" og 33" er fint.
Da ville jeg sjekket litt priser på gummi.
Mener at ivertfall de tøffe offroad dekkene blir vesentlig dyrere når man går for 17 og oppover på dimmensjon. Mener 15 og 16" er forholdsvis greie i pris og enkle å få tak i.
-
17" er helt kurant og ikke nevneverdig prisforskjell. "Mine" 36x13.5 x 17" koster vel 300,- mer enn 15" versjonen. Felgene derimot....... :-X
-
Hei alla på forumet.Jag vet att det kan vara sämre köre egenskaper med stora dekk och fälger men jag vill verkligen veta vad jag kan få in av storlek på min Grand Cherokee5.2 L från 1996
Jag vill ha 22 tum eller 24 ,,,,Är detta möjlig ???
Tack för alla svar
-
4" Lift, 35x12.50x20