www.jeepclubnorway.no
Modeller => TJ => Emne startet av: Tomas på On., 3,Oktober,2007,14,12
-
Baksetet er montert, og bilen er omklassifisert til personbil :-) Bilen ble også omregistrert til terrenggående kjøretøy. Driit kult!! ;D ;D
Er vel kanskje en av de første 4.0literne som er regget med hvite skilt :-)
-
Bilen ble også omregistrert til terrenggående kjøretøy. Driit kult!! ;D ;D
Hva betyr dette i praksis for kjøretøyet (tekniske løsninger , bruksmessig, tekniske krav osv) ?
-
Gratulerer!!
Men enig, hva betyr terrengående kjøretøy? Får du lov til å kjøre overalt da ;D ?
Nå er det med andre ord ingen grunn til at Familien Olsen skal på tur !!!! ;D
Hvordan gikk det med hevingen og andre ting ? Ikke godkjent og de sjekket heller ikke ?
-
Gratulerer. Er alltid hyggelig å kunne ta med flere glade entusiaster i sportsbilen. :)
-
Terrenggående kjøretøy har vel litt mildere krav til alt mulig har den ikke?
Husker ikke om det var her, eller på offroad.no, hvor det sto at terrenggående kjøretøy lettere kunne godkjennes med ombygginger og vinsjer o.l. siden det var mer et arbeidsverktøy.
Ba du bare om å bli registrert som det? Eller har du gjort noe spesielt?
-
Vel, jeg får vel kanskje utbrodere mitt møte med Biltilsynet litt mer.
Måtte til Tønsberg for kontroll. De hadde åpen dag på onsdager, jeg var nummer 5 i køen og jeg må si (siden jeg har hatt en del hete feider med BT tidligere) at dette var en meget hyggelig seanse. Meget hyggelig kar i 50 årene. Sjekket seler, at de var e-merket, at de låste osv. kjente på setet osv. Alt var i skjønneste orden. forklarte at det ble jo bare en fire-seter, men det kunne jeg ikke akkurat klage på ;D Fikk en kommentar om at sofaen var en del renere enn resten av setene :D
Hadde snakket med BT tidligere i larvik. Der ble det sagt at jeg kunne bestille skiltene der istedet for i tønsberg. Da fikk jeg skilt i løpet av 20 minutter i stedet for flere dager, og siden jeg bor i larvik så sa jeg ja til det.
Kjørte da fra tønsberg til larvik med lapp om godkjenning.
Bilen ellers bemerket han ikke i det hele tatt. Selv ikke med kroppsspråk, og jeg fulgte nøye med for jeg var spent på hvordan dette gikk. 2" fjærløft, 1" bodylift, 1" spacer på fjærene, 35" breie dekk som stikker 2" på utsiden av skjermene. Vinsj forran og greier. Alt ble bare totalt oversett. til min store glede. Så nemlig for meg en meter lang liste med ting som måtte utbedres.
Uansett.
Jeg var tilbake i larvik. Trakk kølapp, og skulle registrere. alt så ut til å gå silkeglatt. Helt til skiltene ble bestilt. Jeg har avlangt skilt forran og stort firkanta bak. Dette stod ikke i vognkortet. Der stod det at jeg skulle ha avlangt stort både forran og bak. Dette måtte visst bekreftes først. Hun stakkars dama i skranken gjorde så godt hun kunne. Tror faktisk ikke det er en eneste person i tønsberg BT som hun ikke prøvde å ringe. Ingen svarte, og ingen kunne hjelpe. Svaret var at de trodde jeg måtte kjøre tilbake til Tønsberg for å godkjenne bil med stort firkanta bak, eller at jeg måtte bruke avlangt. Men som jeg sa, det er praktisk umulig å montere noe annet stort eller lite firkanta skilt bak. Damen i skranken beklaget seg mange ganger over at dette tok veldig lang tid. Hun sa til og med at hun skjønte hvorfor alle klaget over telefontjenestene demmes flere ganger. Dette var det værste hun hadde vært med på. Til slutt ringte hun sjefen i Tønsberg, og fikk beksjed om at hun kunne gi meg stort firkantet bak. Dette var vel etter en halv time - 45 minutter tenker jeg. Men da fikk jeg det da også skrevet i vognkortet da.
Så nå er jeg den glade eier av TJ med hvite skilt. Er stas med baksete gitt.
Når det gjelder kjøretøygruppen, så er jeg usikker.
den gamle kjøretøygruppen var N1/311, så spurte han om bilen hadde ORDENTLIG 4-hjulstrekk, og da svarte jeg, "så klart!". Da sa han at da klassifiserte han den som terrengående eller noe sånt. så nå er kjøretøygruppen M1G/101.
Hva det har og si har jeg ingen anelse om. Trodde faktisk ikke at kjøretøyet forandret gruppe når man fikk annen farge på skiltene.
-
Er vel kanskje en av de første 4.0literne som er regget med hvite skilt :-)
Tja, fikk polakkskiltene mine i juni. ;D
Men gratulerer.
Var på ferie med jentene i sommer, litt lite bagasjeplass ja.
Men går for 3 stykker. Og så er det jo en fin feriebil ellers 8)
-
Spennende tråd... Kanskje det er Tønsberg jeg skal ta en tur til:)
Men fikk du godkjent og skrevet inn 35" i vognkortet?
-
Spennende tråd... Kanskje det er Tønsberg jeg skal ta en tur til:)
Men fikk du godkjent og skrevet inn 35" i vognkortet?
Han forsøkte ikke på det...
Har personlig ikke så god erfaring med Tønsberg.
Dog, da jeg satt i baksetet på CJ'en, så gikk det veldig fint.
Men da var resten av bilen helt orginal...
-
har en sak gående ang. godkjenning av 35. Luftet dette hos Amcar, så vi får se hva som skjer.
-
Jeg har også snakket med Amcar om dette, og fikk beskjed om at det beste de kunne gjøre var å referere til eldre Jeeper (sikkert CJ-7) som har blitt (og blir?) godkjent med 35". Og begrunnelsen vil da være at TJ er nyere og "bedre". Men om BT bryr seg så mye om det er vel heller uvist...
-
Jeg har også snakket med Amcar om dette, og fikk beskjed om at det beste de kunne gjøre var å referere til eldre Jeeper (sikkert CJ-7) som har blitt (og blir?) godkjent med 35". Og begrunnelsen vil da være at TJ er nyere og "bedre". Men om BT bryr seg så mye om det er vel heller uvist...
Men det er slik at en kan kjøpe felger m/TÜV dokumentasjon som aksepterer 35" på TJ ?
-
Jeg har også snakket med Amcar om dette, og fikk beskjed om at det beste de kunne gjøre var å referere til eldre Jeeper (sikkert CJ-7) som har blitt (og blir?) godkjent med 35". Og begrunnelsen vil da være at TJ er nyere og "bedre". Men om BT bryr seg så mye om det er vel heller uvist...
Men det er slik at en kan kjøpe felger m/TÜV dokumentasjon som aksepterer 35" på TJ ?
TÜV papirer er dem vel nødt til å godta. For min del så har jeg ikke TÜV papirer på felgene mine. Har ikke sjekket opp om det finnes, men jeg tviler. Cragar Rockcrawler 15/8.
-
behøver ikke tüv papirer på felgene.
Amcar lager anbefaling på 10" felg med dekkdimensjon som passer. Har aldri hørt om at CJ ble levert med 35".
Det amcar sa til meg var at CJ hadde blitt levert med 33" en gang, og det er denne modellen de sammenligner med. så papirer på 33" er greit å få. 35 blir egentlig litt i overkant av det de anbefaler. Men for å være helt ærlig, og jeg veit jeg gir ris til egen bak nå. Men jeg syns hele den anbefalings greine til amcar er rimelig tynt egentlig. og jeg syns faktisk det er rart at BT godtar dette papiret.
-
behøver ikke tüv papirer på felgene.
Amcar lager anbefaling på 10" felg med dekkdimensjon som passer. Har aldri hørt om at CJ ble levert med 35".
Det amcar sa til meg var at CJ hadde blitt levert med 33" en gang, og det er denne modellen de sammenligner med. så papirer på 33" er greit å få. 35 blir egentlig litt i overkant av det de anbefaler. Men for å være helt ærlig, og jeg veit jeg gir ris til egen bak nå. Men jeg syns hele den anbefalings greine til amcar er rimelig tynt egentlig. og jeg syns faktisk det er rart at BT godtar dette papiret.
Dette gjelder for TJ antar jeg ?
4WDH har salg på felger om dagen, "kjøp 4, betal for 3" og jeg er svært fristet til kjøpe 10" til TJ'en...
-
Men det er slik at en kan kjøpe felger m/TÜV dokumentasjon som aksepterer 35" på TJ ?
Nei, desverre ikke,
Man kan kjøpe felger med tüv papir som godkjenner:
CJ7 =35"
YJ = 33"
TJ = 32"
Har ikke peiling på hvorfor, eneste jeg kan tenke meg til er muligens cj har større boltsirkel+bladfjærer(bladfjær skal jo være sterkere i forbindelse med last), derfor 35, YJ mindre boltsirkel, men fremdeles bladfjærer derfor 33, TJ mindre boltsirkel og spiral, derav 32..
Bare en teori... :-\
-
Det er ikke bare teori. Boltsirkelen er viktig ifb styrke på hjul.
-
Boltsirkelen er viktig ifb styrke på hjul.
Men jeg har jo godkjent 36" på min lille boltsirkel 5x4,5" ;D Så 35" går.....
-
Ja, det har jeg alltid lurt på Stein, hvordan greide du å få papirer på 36"??
Amcar sier jo selv at det er 33" som er greit å få på TJ.
-
Ja, det har jeg alltid lurt på Stein, hvordan greide du å få papirer på 36"??
Amcar sier jo selv at det er 33" som er greit å få på TJ.
Stikkordet i setningen din er "greit" !! Nå kan du angre på at du ikke har fått ut fingeren før og godkjent bilen før de nye ordningene trådde i kraft ;)
Men joda, Stein Moe har signert anbefalingsbrevet på 36", og ettersom jeg har vært innom samme stasjonen 3 ganger ( 1 gang pr år, tre år på rad ) for godkjenning av ombygginger, så har jeg jo blitt litt kjent med gutta der. Og hver eneste gang jeg har vært der har jeg hatt allt dokumentert i en eller annen form, ryddige papirbunker, ryddig bil og ryddige svar på det de spør som. Men nå er jo allt jeg har gjort blitt gjort før SFOOR..... Men jeg tror jeg kanskje skulle klart det igjen! Dog bare tatt mer tid! Jeg har jo fått godkjent V8 bytte på forhånd etter SFOOR.....
Så allt håp er ikke borte! Btw så blir dte gjort en innsats ang dette i samarbeid med Amcar og BT bare jeg / vi får tygd oss igjennom høringen ang Ferdsel i utmark..... 113 sider med "spennende" lesning, og så kommer utformingen til innsigelsen :-\
Jeg har jo ikke fått brukt bilen min selv nesten dette året, men du verden som jeg har stått på for klubben med MYE innsats og bruk av tid og egne penger. Heldigvis så ser det litt lyst ut nå, og mange kan komme til å nyte godt av dette arbeidet senere.
-
Hadde vært veldig morro om noen som har vært igjennom sfoor godkjenning, kunne laget en liten avhandling om hvordan man går frem for å godkjenning. Angrer litt nå ja at jeg ikke har godkjent før. Men vi får håpe det går i orden allikevel.
-
Det er ihvertfall en 6-7 biler med 2+2" og 33" som har gått rett igjennom siden SFOOR startet opp. 35" er det vil ingen som har prøvd seg med....
-
Velkommen etter på hvite skilt.
Jeg fikk hvite skilt til min 4.0 Sahara September 2006. Og har derfor heller ikke polakk skilt he he.
Men baksete er bare til irritasjon så det heiv jeg ut igjen i sommer. Står jo stort sett iveien når man skal ha med seg noe. Men det er kjekt å ha da i tillfelle en skulle finne på å kjøre flere i Jp`n.
-
Gratulerer Tomas!
Like gøy hver gang å lese folks storyer fra BT.
Skulle nesten ikke tro at det var samme organ
vi besøker for dise godkjennelsene. Virker helt
bingo hva de påpeker og lar passere...
Men fett for deg med terrenggående kjøretøy! Dødskult. :)
Kathrine
-
Takk Kathrine.
Til og med Politiet reagerte på forskjellig behandling fra trafikkstasjon til trafikkstasjon for litt siden. Det var en sak i media, hvor politiet skulle registrere bil for fangetransport. Slike biler har blitt registrert ved 2 tidligere anledninger hvorav den første gangen gikk alt greit. Den andre gangen fikk det et par tre seter mindre i bilen. Og nå sist gang, så fikk de ikke nok seter til at fangevokter kunne være med. Da ble de lettere irritert, og kunne ikke skjønne at en og samme bilen ble registrert med forskjellig antall seter avhengig av hvor de registrerte bilen. De sa vel noe sånt som at nå må de vel kunne bli enige, og greie å følge ett regelverk slik at man får lik behandling.
Angående polakk skilt, så er dette fremdeles ett valg den enkelte kan gjøre. Syns faktisk ikke de nye skiltene ser så mye værre ut enn de gamle. De frisker opp litt syns jeg.
Dessuten ble det vel sagt at noen land krever de nye EU tilpassede skiltene, i tillegg trodde jeg at med de nye skiltene så slipper du å klister på lands bokstaven når du ferdes i utlandet (noe som faktisk er lovpålagt). Og for det tredje, så varer det nok ikke lenge før ALLE må ha slike skilter. og siden de koster nesten 500 kroner, så skitt au. Ikke noe vits i å hive mer penger i statskassen enn jeg behøver.
Så jeg trives med valget mitt ;D
Og angående plassen,så er den betydelig redusert, noe som også er med på å holde bilen min mye ryddigere enn tidligere (mindre plass å rote på), og trenger jeg ekstra bagasjeplass, så er det bare å vippe frem baksetet. Da blir det mer enn nok.
Og skal sant sies, så syns jeg baksetene faktisk reduserer noe støy i kahytten. Blir ikke fullt så hul lyd. Blir vel litt som å møblere ett tomt rom. får ikke så mye romklang.
Dessuten blir det vel snakk om å ha ett barnesete der muligens, siden jeg har airbag forran, så er det bedre å sette guttungen bak.