www.jeepclubnorway.no
Modeller => YJ => Emne startet av: uglefisk på On.,25,Januar,2012,20,27
-
Yes, etter et halvt år med sporadisk skruing og sveising trodde jeg dagen var kommet for ta den siste lille detaljen før eu-godkjenning - sikkerhetsbeltene.
Låsemekanismen når man setter stroppene på plass fungerer, men trykknappen for å løse ut sikkerhetsbeltet forblir nedtrykket når man tar av seg beltet. Jeg må kakke litt på knappen/området rundt knappen for at den skal returnere. Når knappen står inntrykket så får man ikke festet beltet, så dette er vel en åpenbar feil som ikke går gjennom eu-godkjenningen.
Det har vært mye sveising rundtom på bilen, og det har tatt fyr i en del god to-komponent karrosserikitt osv, dette har resultert i seriøse mengder med kølsvar røyk tykkere en grøtt. Jeg har en mistanke om at noe av dette kan ha sneket seg inn i låsemekanismen osv på sikkerhetsbeltene.
Prøvde å være smart å bruke wd40 og helle olje inn i sikkerhetsbelteholderen, men plastknappene er fortsatt alt for treig.
Det virker som det er plast mot plast her, og sikkert en fjør inni som er litt dvask i kombinasjon med muligens slitasje og eiring fra fjøren som gjør at ting går treig.
Er det noen gode triks her for å få knappen til å gå lettere?
Jeg lurer på om det er muligheter for å åpne denne mekanismen uten å ødelegge noe?
Legger ved et bilde så det ikke er noe tvil om hva jeg snakker om :)
-
For meg så ser beltelåsen ut som noe "universalt" E-merket ett eller annet, ligner veldig på de som sitter i 90-talls VAG/Audi, kanskje like enkelt å dra på et huggeri?
-
Jeepen ble godkjent med 0 anmerkninger i dag.
Beltefestene ble vasket i varmt zalo-vann, og deretter ble de renset med noe loc-tite rengjøringsmiddel fra tidlig 90-tall som sikkert er temmelig helseskadelig :) Til slutt ble de blåst ren med trykkluft. Nå er de så god som ny, så da holder de vel i 20 år til :D