Skrevet av Emne: Amcar informerer! Fjerning av paragraf 1-15, 29 april 2009  (Lest 2425 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Amcar informerer! Fjerning av paragraf 1-15, 29 april 2009
« på: Sø.,18,Januar,2009,08,27 »
For de av oss i denne klubben som har vurdert å handle ( evnt har handlet inn !! ) en god bil som er tenkt registrert i henhold til denne paragrafen. Som i og for seg nesten er vår eneste mulighet pr idag for CJ frem til -86 ?? Så blir disse reglene kraftig endret. Se info skriv fra Amcar under:

Sitat
Alle § 1.15 biler må godkjennes snarest!

For å være på den sikre siden anbefaler AMCAR nå alle som har importert biler, men ikke fremvist disse for godkjenning og registrering, å bestille seg time hos Trafikkstasjonen for å fremme bilen for godkjenning snarest. AMCAR tolker det nå slik at man i forbindelse med innføring av nye direktiver - som i sin helhet skal erstatte Kjøretøyforskriftene - løper en risiko med å ikke ha bilen sin godkjent før de nye reglene trer i kraft.

Et nytt EU-direktiv som trer i kraft 29. april 2009 vil få konsekvenser vi per i dag ikke vet omfanget av. Det foreslås at det på sikt vil bli avkrevd EU-typegodkjenningsdokumentasjon for alle biler nyere enn 30 år som fremsettes for 1. gangs registrering i Norge. Derfor er det bedre å være på den sikre siden - fremstill bilen for registrering nå dersom du ikke har slik dokumentasjon (§ 1.15 er en unntaksregel fra et slikt dokumentasjonskrav). Vegdirektoratet har sendt ut en høring på direktivet der det konkluderes med at det nye EU-direktivet setter en stopper for godkjenning etter nåværende § 1-15 i Kjøretøyforskriftene. Det nye EU-direktivet omhandler primært typegodkjenning av ny bil, men tar også for seg hvordan enkeltgodkjenning av bruktimport kan godkjennes ved at man har nasjonale krav og tillater alternative standarder. Men Vegdirektoratet ønsker ikke å tillate mer enn de må. Derfor er AMCAR i gang med å utrede de endelige konsekvensene rundt dette. Og ettersom høringen reiser en rekke spørsmål, og inneholder en del selvmotsigelser, har AMCAR stilt en rekke spørsmål til Vegdirektoratet som vi må ha svar på før vi kan behandle og svare ordentlig på høringen.

Hvis det verste tenkelige skjer, og § 1-15 forsvinner 29. april 2009, må alle som har biler som skal teknisk godkjennes etter denne unntaksparagrafen for fremleggelse av EU-typegodkjenningspapirer, gjøre dette før denne dato. I høringen er det snakk om en overgangsordning, men det sies ikke noe om hvordan Vegdirektoratet ser for seg dette og hvor lang denne overgangsperioden vil bli. Dette har vi spurt om og kommer tilbake til mer info om dette når vi får svar fra VD. Se www.amcar.no for brev med spørsmål til Statens Vegvesen og link til nye direktiver.


Håper ingen her blir rammet! Er du i faresonen, så ta affære med en gang.

Mvh Stein-K
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget efeiring

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 46
Sv: Amcar informerer! Fjerning av paragraf 1-15, 29 april 2009
« Svar #1 på: Ma.,16,Mars,2009,22,54 »
Har noen hørt noe mer om dette?
Jeg bestillte bil i slutten av Desember 2008,men den kommer ikke til Oslo før 7.Mai.
Forslag til hva jeg bør gjøre mottas med takk.

Dette gjelder en -76 Cj7
1976 CJ-7  304 Levi`s edition Quadra-trac

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Amcar informerer! Fjerning av paragraf 1-15, 29 april 2009
« Svar #2 på: Ma.,16,Mars,2009,22,58 »
Sitat
Har noen hørt noe mer om dette?
Jeg bestillte bil i slutten av Desember 2008,men den kommer ikke til Oslo før 7.Mai.
Forslag til hva jeg bør gjøre mottas med takk.


Ja, heldigvis så tok rette vedkommende til fornuft....!

Sakset fra AMCAR!

Sitat
Faren over - registrering av amerikanske biler går som før
Med referanse til tidligere nyhetssak der AMCAR rådet alle som hadde nyere amerikansk brukt bil som ikke var forevist teknisk kontroll, om at man måtte bestille seg time til registrering av bilen før 29.04.2009 - avblåses. Grunnen til oppfordringen var Vegdirektoratets forslag til nye direktiver - der man foreslo å fjerne unntaksparagrafen 1-15 og innskjerpe kravene til EF-typegodkjennings papirer. Som man kan lese i nyhetssaken under "Glamelding til bilentusiaster" har nå Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet snudd i saken, og konkludert med at de foreslåtte endringer AMCAR refererte til, ikke vil bli gjennomført. Det betyr at alle de som har planer om å registrere eller importere seg bil som ikke har EF-typegodkjenning fortsatt kan gjøre det under § 1-15. AMCAR jobbet utrettelig for å få denne unntaksparagrafen i de norske Kjøretøyforskriftene. Og vi er nå glade for at Vegdirektoratet har snudd på forslaget om å fjerne den. Så til alle med importplaner om drømmebilen fra USA - det er bare å gå i gang - AMCAR fikset saken.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Amcar informerer! Fjerning av paragraf 1-15, 29 april 2009
« Svar #3 på: Ma.,16,Mars,2009,23,13 »
Gode nyheter ;) Takk til AMCAR!

Men jeg holder fortsatt på at §1.15 er en dårlig løsning for den som ønsker noe annet enn en orginal Jeep...
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget efeiring

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 46
Sv: Amcar informerer! Fjerning av paragraf 1-15, 29 april 2009
« Svar #4 på: Ma.,16,Mars,2009,23,16 »
Supert ;D

Da er det bare og vente....
1976 CJ-7  304 Levi`s edition Quadra-trac