Slenger meg bare på denne gamle tråden...
Har ikke hatt startstrøm nok på morningen her en tre-fire ganger den siste måneden. ('99 WJ 3.1TD, 260000km)
Mistenkte først sliten dynamo da jeg målte sånn 13.7V ladespenning på tomgang og ikke så lett fikk den over 14V med høyere turtall heller.
Men det kan ha vært når batteriet var litt på felgen og dro mye strøm på lading. (Ca 1 år gammelt Biltema (grått 92Ah/860CCA) batteri .) Eller skal en god dynamo holde spenninga oppe over 14V mer uavhengig av belastning? Hva er normalt på denne bilen? (Husker på forrige bil (S10 Blazer) hadde jeg ca 14.6 volt på tomgang med fjernlys på.)
(Alle biler burde ha amperemeter på lading/forbruk som i gamle dager, da det var nyttige instrumenter i bilene, så maskinisten kunne følge med!)
Etter mye plunder med startkabler, startbooster etc. fant jeg ut at jeg ville teste et annet batteri jeg hadde stående, et lett brukt Varta batteri fra en eller annen MB SUV, med ca samme spesifikasjoner (95Ah/850CCA) som Biltema batteriet. Det passet på batterihylle når jeg hadde spikket av noen mm av plastkanten i den ene enden. Det hadde stått på låvegulvet hele vinteren, men bilen startet som bare fy på dette batteriet uten videre lading, så det virket jo veldig sprekt.
Typisk ladespenning med dette batteriet kommer opp i 14.2V eller så, på tomgang ca 800rpm. Dette har fungert supert i en ukes tid og virket piggere enn Biltemabatteriet. (Mye småkjøring til daglig, Få turer over 20 min, så tenker at lading og batteri (og motorstart!) da helst må være 100% tipp topp.)
Men i morges ble det plutselig ikke start med dette batteriet heller, da hadde bilen stått parkert i 12 timer, startet greit på tur hjem i går kveld...hva i...er det noe som står og drar tomt batteriet når bilen står parkert? Krypestrømmer som kommer og går pga en skadet ledning eller noe? Kan jo være, men ville bli en jobb å finne ut av.
Regner med at det er noen her som kan fortelle meg hva som er typisk ladespenning på tomgang på 3.1TD og hva som blir litt i snaueste laget. Masse ulike dynamoer å velge mellom der ute som kan passe på denne motoren, og skulle jeg kjøpe en ny vil jeg ha en sprekest mulig hvis det er noe forskjell på dem.
Kineserne selger en batteri/strøm/spennings-monitor som jeg kunne hatt lyst til å montere hvis dette tullet vedvarer:
https://www.ebay.com/itm/Digital-Monitor-LCD-Watt-Meter-DC-Ammeter-RC-Battery-Power-Volt-Amp-Analyzer-Car/264589952225?hash=item3d9aca44e1:m:mRcqsdHklv5glQCv7yDyYfA Batterilader i bagasjerommet inntil videre, men plutselig står jeg der et håpløst sted og får ikke start.
Det hører med til historien at jeg har et kaldstartproblem jeg ikke har funnet ut av. Det er en sylinder eller to som det ikke tenner helt bra på når motoren startes kald. Derfor må starteren gå litt i overkant lenge, ellers blir det lett stopp og nytt forsøk. Kan jo være jeg bruker i overkant mye strøm til starting et par ganger om dagen pga dette.
Start med varm motor er noe heelt annet. Greier ikke å finne feil på glødeplugger og spenning til dem. Hva annet kan dårlig kaldstart komme av?
Litt rådvill...
Heller litt til at hverken det gamle eller det "nye" batteriet har vært problemet, men vet ikke helt hva jeg skal tenke om dynamoen og vrang kaldstart.
Vet disse bilene lett kan gå tom på batteriet om de står lenge, så det er noe elektronikk som drar litt når den står parkert med tenning av. Sjekket dette også med amperemeter mellom batteri og frakoblet plussledning en dag, og da trakk det 2-300mA. Vet ikke om dette er mer enn normalt, men det virker jo litt væl mye.
Noen ideer?