Hei, lager nytt emne her, kanskje noen reagerer.
1999 WJ 3.1, 260000km:
Holder på å bli sprø av batteri som plutselig er "tomt" (ca 9V etter batterispenning vist på dashbord, så umulig å starte) etter jeg kjørte bilen dagen før.
Har fått dette med to forskjellige batterier, hvor det ene er bare 1 år gammelt fra Biltema og har fungert fint siden jeg kjøpte bilen i februar. Men siden mai har jeg hatt flatt batteri på morningen 3-4 ganger, gjerne etter at alt har fungert feifritt i dagevis.
Dynamo leverer snaue 14V ladestrøm på tomgang, eller max litt over 14V med fart på bilen, ser det ut til. Skulle ikke være helt elendig, men kunne vært bittelitt høyere?
Må lure veldig på om det er noe som står og drar tomt batteriet mens bilen står parkert. Men frykter at dette i så fall er noe som kommer og går og kan bli en prøvelse å finne ut av, siden jeg ikke kan finne noen lys e.l. som "henger seg opp" når jeg har slått av tenningen.
Hvor mye trekker elektronikk/sentrallås osv. normalt når bilen står med tenningen av?
(Hører at disse bilene lett går tomme for strøm etter lang tids parkering, men det får da være måte på!)
Målte dette i forrige uke og da så det ut til at "parkert-strømtrekk" (med tenning av) lå på et par hundre mA, og det burde ikke redusere batterikapasitet mye på under 12 timer, men sikkert også avhengig av ladestatus etter siste kjøretur.
Kjører mye korte turer i hverdagen, 5-20minutter typisk, så går utfra at det er viktig at lading og batteri er 100% bra for å holde lading oppe. Men denne daglige bruken er ganske uforandret de siste mnd, så "noe har skjedd med noe".
Har ikke opplevd startproblemer når bilen bare har stått mindre enn en time.
Batteri som står i nå, Varta, startet bilen lett på etter at batteriet hadde stått fulladet siden i fjor ute i kulda på et betonggulv hele vinteren. Så da kan jeg vanskelig tro på at dette batteriet "ikke holder på lading".
Prøver bare å finne frem til om det er noe som er unormalt som jeg kan gå løs på...
Helst en billigere eliminasjonsmetode enn å bytte starter og batteri etter tur...