Skrevet av Emne: Ny jeep Wangler  (Lest 3597 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Flippo88

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Ny jeep Wangler
« på: Ti., 4,Mars,2014,12,32 »
Hei
Jeg vurderer å kjøpe meg en Wrangler men så klarer jeg ikke å bestemme meg om jeg vil ha Rubicon Sport eller Sahara, hva er forskellen sånn ca?
jeg har lyst til å heve den og sette på 33" etterhvert.
de jeg har sett på finn ligger fra 300-450k

på forhånd takk for tips og hjelp
Philipe

Utlogget HaaJeHaa

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 30
Sv: Ny jeep Wangler
« Svar #1 på: On., 5,Mars,2014,14,25 »
Vet ikke helt hvor oppdatert du er men kort og enkelt er Sport basisutgaven med lite stasj, Sahara er mer komfort/veirettet, mens Rubicon er mer spesialisert på offroadkjøring.

I  Norge er det vel stort sett Sahara som er tatt inn, med noen Rubicon og Sport. Rubicon har sterkere aksling foran, elektrisk avmontering  av stabstag (mye problemer med denne funksjonen), lavere utveksling og sperrer. I Norge har Rubicon stoffseter og skjelden navi. Sahara har ikke dette oppgraderte understellet, men har skinnseter, lakkerte skjermer/topp bla. Sahara er dog absolutt offroadkapabel med lav serie og "liksomsperre" med kniping på kalipere. Spør deg selv om du vil opp i en steinur med en bil til 400.000 før du lurer på om Rubicon er verdt de ekstra kronene og ventetiden til det dukker opp en. Jeg valgte Sahara selv med alt utstyret og meget fornøyd med denne!

Utlogget Flippo88

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Sv: Ny jeep Wangler
« Svar #2 på: To.,20,Mars,2014,15,45 »
Hei takk for svar. ser ut til at det blir en sahara på meg. vet du/dere om AT bygger om sahara eller det kun Rubicon?
hvordan er wranglern på vinterstid? er den kald sånn siden den er amerikansk og mulighet får å ta av taket osv.
bør man ettermontere motorvarmer?

philipe

Utlogget Skyjacker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 309
  • JK-09
Sv: Ny jeep Wangler
« Svar #3 på: To.,20,Mars,2014,16,21 »
AT bygger også om Sahara.. ville gått for 35``  den e døds rå!

Jeg kjører min en del på Geilo om vinteren og det går helt fint. men en motorvarmer hadde gjort seg. jeg vurdere det til neste vinter. Det er også mulig å kjøpe ekstra isolering av hartop om du bor et sted det er sinnsykt kladt om vinteren, og det funker jo også som støydemping:

http://www.quadratec.com/products/12021_11X3_PG.htm



Jeep Wrangler JK-09

Utlogget HaaJeHaa

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 30
Sv: Ny jeep Wangler
« Svar #4 på: Fr.,21,Mars,2014,00,01 »
Har kjørt min noe i kulden i vinter og ingen problemer med varme i kupeen!

Har defa motorvarmer og kupevarmer på min og det er utrolig deilig når temperaturen er under -10!

Utlogget Flippo88

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Sv: Ny jeep Wangler
« Svar #5 på: Fr.,21,Mars,2014,13,54 »
neh er vel ikke så sykt kaldt her nede i Lier (Drammens området for de som lurte) men blir vel med motorvarmer opplegg ganske behagelig å sette seg i stuevarm bil hele året rundt =)

et spørsmål til, ser det er forskjell på "cd" spillern på flere hva er fordelene med den "store" skjermen kontra den lille? eller er de sånn ca det samme?

Skyjacker ser at du skriver at AT35 er døds rå men hvordan er den å kjøre på motorvei?  vet at det ikke kan sammenlignes helt for å si det sånn men har kjørt en LC med 38 fra Drammen ned til Svarstad (off-road bane) og det støya noe verre!

Utlogget Jarans

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Sv: Ny jeep Wangler
« Svar #6 på: Sø.,19,Oktober,2014,21,43 »
har hatt mange forskjellige 4x4 med store hjul (nå JK med små hjul, enn så lenge) og uansett hvordan bil du har og hvordan du vrir og vender på det så vil store hjul med grovt mønster støye.. noen dekk er så klart bedre enn andre, men kort og godt, så er vel regelen at jo større kontaktflate med asfalten, jo mer støy. og jo grovere dekk, jo mer støy vil det være.
En annen ting med store hjul er at sporvidden økes og bilen passer ikke lenger i hjulsporene som er på norske veier, så man må sitte å "gjete" bilen hele tiden.

Dette er ting jeg finfint kan leve med, så derfor skal jeg uten tvil, ha store og grove hjul på min! =)

Utlogget wester

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Sv: Ny jeep Wangler
« Svar #7 på: Ma.,20,Oktober,2014,20,25 »
Jeg har en JK Sahara med AT-35 ombygging. Den kjører bedre enn original i de fleste situasjoner men det er selvfølgelig mer vandring sideveis etter ombygging som merkes i lave hastigheter. AEV som lager hevesettet har gjort en flott jobb. Bilen dykker mindre ved kraftig nedbremsing og den er veldig stiv sideveis. Litt for stiv etter min smak men etter noen turer i terrenget har alt blitt litt mykere og bilen flytter flott over ujevnheter. Brostein merkes knapt. På motorvei kjører den helt utmerket i hastigheter godt over det lovlige i Norge. Dekkene er Procomp AT med seiping av mønsteret. De er forbausende stille og det er ikke mer lyd sammenlignet med de originale dekkene. Jeg har også montert Mopar innvendig taktrekk. Isolerer bra og demper lydnivået inne i bilen. Sahara har 3.73 utveksling og Rubicon 4.10 utveksling. Det går fint med 35" og 3.73 men skal du opp til 37" bør det byttes utveksling til 4.10 for at du skal ha normal akselerasjon osv.
AT-35 og AT-37 har samme ombygging av skjermer og hevesett så det kan enkelt endre på et senere tidspunkt. Min bil er nå 1,96 meter høy. Skal du inn i parkeringshus er ofte dette maksimalt av hva du kan kjøre inn med. 37" gir ytterligere 2,5 cm høyde.

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Ny jeep Wangler
« Svar #8 på: On.,22,Oktober,2014,14,49 »
Vet ikke helt hvor oppdatert du er men kort og enkelt er Sport basisutgaven med lite stasj, Sahara er mer komfort/veirettet, mens Rubicon er mer spesialisert på offroadkjøring.

I  Norge er det vel stort sett Sahara som er tatt inn, med noen Rubicon og Sport. Rubicon har sterkere aksling foran, elektrisk avmontering  av stabstag (mye problemer med denne funksjonen), lavere utveksling og sperrer. I Norge har Rubicon stoffseter og skjelden navi. Sahara har ikke dette oppgraderte understellet, men har skinnseter, lakkerte skjermer/topp bla. Sahara er dog absolutt offroadkapabel med lav serie og "liksomsperre" med kniping på kalipere. Spør deg selv om du vil opp i en steinur med en bil til 400.000 før du lurer på om Rubicon er verdt de ekstra kronene og ventetiden til det dukker opp en. Jeg valgte Sahara selv med alt utstyret og meget fornøyd med denne!

Har Rubicon og kan bare svare for den. Hvorfor velge noe annet  ;D ? (sett bort i fra at det er så få..)
Vil vel si to, tre hoved grunner til Rubicon, + et par andre...

1. Transferkassa: MP241 241OR Rock-Trac. som har 4 - til - 1 utv. Mot 272 - til - 1. Dette tar du bare ikke igjen med bare å bytte utv. i aksler.
2. Sperre front og bak. Elektrisk styrt.
3. Dana 44 front og bak. (Sahara/Sport Dana 44 bak, Dana 30 front.) Rubicon har 4.10 utveksling i aksler (mot 3.73?). Nok en fordel både på og utenfor vei.

Så et par andre fordeler.
Elektrisk stabb stag disconect. (Har aldri feilet!)
Rockrails, ikke bare noen alu/plast ræl langs siden... (Dog så bør disse som alt annet pulverlakkert fra US, sandblåses og lakkes på nytt, sjekk!)
Større alt. dekkdim 255/75R17 (nesten 33" men bare nesten.."ca. 32.10" x 10")
Sorte original plast bredere, dvs ikke lakkert som ikke bare er stygt, men også upraktisk på denne type bil. Samt sort (matt) hardtop.
Navi og sub standard. Kjøre computer. Nyere fom-12 Sport/Sahara har vell dette nå som stdr regner jeg med.
Stoffseter, hvem vil ha skinnseter her til lands? (Disse stoffsetene skal vist nok være lettere og rengjøre? eh) Lite - minus på tidligere modeller, uavhengig JK modell, ikke stdr med oppvarmet seter          :o makan hadde dette på min 85 golf...(ledningsnett ligger nesten klart og varmeelement m brytere kan kjøpes)

Når det er sagt så kan man jo bare kjøpe en X/sport. Sette inn ARB og dreve om aksler f & b, bytte til grommere stikkaksler front. (sette inn en Rock-Track transfer. Så er man klar...)
Alt annet er jo bare visuelt og gadgets, who cares...

Tut & kjør.

Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen