Vet ikke helt hvor oppdatert du er men kort og enkelt er Sport basisutgaven med lite stasj, Sahara er mer komfort/veirettet, mens Rubicon er mer spesialisert på offroadkjøring.
I Norge er det vel stort sett Sahara som er tatt inn, med noen Rubicon og Sport. Rubicon har sterkere aksling foran, elektrisk avmontering av stabstag (mye problemer med denne funksjonen), lavere utveksling og sperrer. I Norge har Rubicon stoffseter og skjelden navi. Sahara har ikke dette oppgraderte understellet, men har skinnseter, lakkerte skjermer/topp bla. Sahara er dog absolutt offroadkapabel med lav serie og "liksomsperre" med kniping på kalipere. Spør deg selv om du vil opp i en steinur med en bil til 400.000 før du lurer på om Rubicon er verdt de ekstra kronene og ventetiden til det dukker opp en. Jeg valgte Sahara selv med alt utstyret og meget fornøyd med denne!
Har Rubicon og kan bare svare for den. Hvorfor velge noe annet
? (sett bort i fra at det er så få..)
Vil vel si to, tre hoved grunner til Rubicon, + et par andre...
1. Transferkassa: MP241 241OR Rock-Trac. som har 4 - til - 1 utv. Mot 272 - til - 1. Dette tar du bare ikke igjen med bare å bytte utv. i aksler.
2. Sperre front og bak. Elektrisk styrt.
3. Dana 44 front og bak. (Sahara/Sport Dana 44 bak, Dana 30 front.) Rubicon har 4.10 utveksling i aksler (mot 3.73?). Nok en fordel både på og utenfor vei.
Så et par andre fordeler.
Elektrisk stabb stag disconect. (Har aldri feilet!)
Rockrails, ikke bare noen alu/plast ræl langs siden... (Dog så bør disse som alt annet pulverlakkert fra US, sandblåses og lakkes på nytt, sjekk!)
Større alt. dekkdim 255/75R17 (nesten 33" men bare nesten.."ca. 32.10" x 10")
Sorte original plast bredere, dvs ikke lakkert som ikke bare er stygt, men også upraktisk på denne type bil. Samt sort (matt) hardtop.
Navi og sub standard. Kjøre computer. Nyere fom-12 Sport/Sahara har vell dette nå som stdr regner jeg med.
Stoffseter, hvem vil ha skinnseter her til lands? (Disse stoffsetene skal vist nok være lettere og rengjøre? eh) Lite - minus på tidligere modeller, uavhengig JK modell, ikke stdr med oppvarmet seter
makan hadde dette på min 85 golf...(ledningsnett ligger nesten klart og varmeelement m brytere kan kjøpes)
Når det er sagt så kan man jo bare kjøpe en X/sport. Sette inn ARB og dreve om aksler f & b, bytte til grommere stikkaksler front. (sette inn en Rock-Track transfer. Så er man klar...)
Alt annet er jo bare visuelt og gadgets, who cares...
Tut & kjør.