Skrevet av Emne: innsugspakningsproblem på 5.2 /5.9 V8  (Lest 1395 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
innsugspakningsproblem på 5.2 /5.9 V8
« på: Sø.,25,Oktober,2009,23,55 »
Som alle vet er det en kjent feil med innsugspakning på Jeep ZJ 5.2/5.9

Dette gjør at olje kommer fra motoren og inn i innsuget som igjen fører til oljeforbruk, og redusering av oktantall noe som kan gi tenningsbank.

Jeg har i helgen byttet dette på min 98 5.9, og er veldig spent på om oljeforbruket vil synke.

skal gi beskjed når jeg vet mere!

ellers vil jeg anbefale alle og gjøre dette, i og med jeg så tydelig at pakningen var sklidd ut av plassen sin, og dermed hadde jeg olje i innsuget.

Tommy
Are you too late? Try a V8...

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Re: innsugspakningsproblem på 5.2 /5.9 V8
« Svar #1 på: Ti.,27,Oktober,2009,18,54 »
da har jeg byttet insugspakning!

det som er problemet er ikke egentlig innsugspakningen, men den pakningen som holder "lokket" på undersiden av innsuget.
Denne sklir ut av posisjon, så kommer det olje inn i innsuget, som igjen føres inn i forbrenningskammeret. dette gir selfølgelig oljeforbruk.

anbefaler alle og fikse dette!

mvh
Tommy
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: innsugspakningsproblem på 5.2 /5.9 V8
« Svar #2 på: Ti.,27,Oktober,2009,23,34 »
Hmm. Kanskje derfor bilen bruker olje,og der er tenningsbank når jeg kjører på 95 okt.?? Kan man kjøpe bare den pakningen, eller er det et helt sett? Evt. hva heter den pakningen? Takker på forhånd. :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget skruknott

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 81
Re: innsugspakningsproblem på 5.2 /5.9 V8
« Svar #3 på: On.,28,Oktober,2009,20,45 »
Nå bruker ikke min 5,2 en dråpe olje, så dette har jeg aldri tenkt på - i tillegg har jeg heller aldri hørt om at dette er et kjent problem som alle vet...? 
Har sett en gang eller to at problemet er nevnt på de to amerikanske forumene jeg har fulgt de siste 3-4 årene, men da snakker vi om promille (ikke prosent) av innleggene...

Er det mange her som har dette problemet? Var det en vrien jobb?
 
OJ

Som alle vet er det en kjent feil med innsugspakning på Jeep ZJ 5.2/5.9
Safety third

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Re: innsugspakningsproblem på 5.2 /5.9 V8
« Svar #4 på: Fr.,30,Oktober,2009,01,09 »
Det er ikke mange feilene som disse 3,9, 5,2 og 5,9 motorene har, men dette er vel faktisk den ene feilen som er gitt ut TSB på fra Chrysler. Så dette er den eneste "offisielle" feilen som chrysler selv har gått ut og skal bli fikset.

fra TSB:

"THIS BULLETIN SUPERSEDES TECHNICAL SERVICE BULLETIN 09-06-99, DATED
SEP. 10, 1999, WHICH SHOULD BE REMOVED FROM YOUR FILES. THIS IS A
COMPLETE REVISION AND NO ASTERISKS HAVE BEEN USED TO HIGHLIGHT
REVISIONS.
SUBJECT:
Spark Knock And Engine Oil Consumption Due To Intake Manifold Pan Gasket Oil Leak
OVERVIEW:
This bulletin involves the replacement of the engine intake manifold plenum pan gasket.
MODELS:
1994 – 1999 (AB) Ram Van
1994 – 1999 (AN) Dakota
1994 – 1999 (BR/BE) Ram Truck
1998 – 1999 (DN) Durango
1994 – 1998 (ZJ) Grand Cherokee
1996 – 1998 (ZG) Grand Cherokee
NOTE: THIS BULLETIN APPLIES TO VEHICLE EQUIPPED WITH A 3.9L, 5.2L. OR
5.9L GASOLINE ENGINE.
SYMPTOM/CONDITION:
An engine intake manifold plenum pan gasket oil leak may occur on some V-6 and V-8
style engines. The oil leak is internal to the engine so no external oil leakage will be
present. Two symptoms of this oil leak condition may be present. The vehicle operator
may experience an engine spark knock during acceleration and/or an increase in the
amount of engine oil consumed by the engine.
DIAGNOSIS:
Make sure Technical Service Bulletin (TSB) 18-48-98 has been performed.
NOTE: IT IS IMPORTANT THAT THE COIL AND SPARK PLUG WIRES ARE ROUTED
EXACTLY AS SPECIFIED IN TSB 18-48-98 TO ACHIEVE THE MOST
BENEFIT.

for og lese hele TSB'n, gå inn på min side på:
http://jeepzj.hamcar.info/

se under "literature". der finner du hele den komplette TSB'n

Are you too late? Try a V8...