Skrevet av Emne: WJ Lockup i automatkassa  (Lest 2873 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Hunden

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
WJ Lockup i automatkassa
« på: On.,24,April,2013,21,45 »
Hei.
Jeg har en 2000 mod. med 3,1 td
Kan noen gi meg opplysning om den kan programeres til å slå inn før 120 Km ?
Mvh Hunden

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ Lockup i automatkassa
« Svar #1 på: On.,24,April,2013,22,15 »
dette er diskutert her inne i det vide og det brede de siste årene over x antall sider  :)
trenger du link eller finner du det  selv?

Kort sagt:
Nei det er ingen som har funnet noen som kan/vil omprogrammere den.
Men ja det finnes en slags løsning, eller potensiellt flere.
Hvis jeg drar i knotten på bildet så kobles lock-up inn uansett hastighet (i 3.gir og OD).
« Siste redigering: On.,24,April,2013,22,19 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Hunden

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: WJ Lockup i automatkassa
« Svar #2 på: On.,24,April,2013,23,51 »
Takk for svar. Finnes en link hvor dette kan leses om er jeg mottagelig for det. :) :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ Lockup i automatkassa
« Svar #3 på: To.,25,April,2013,00,50 »
3-siders: http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,9811.0.html

14-siders: http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,3614.0.html

2-siders: http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,3882.0.html

3-siders: http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,8420.0.html

Sitat fra Cat-vi:
"Da har jeg koblet opp en bryter som er strategiskt plassert for å aktivere lock-up, to timers jobb inkludert kaffepause(r) en motstand på 33 Ohm og en bryter, vipps, så kan jeg aktivere lock-up manuelt, dette er noe alle som har Jeep WJ med 3,1 diesel vurdere, vridmomentet på det lave turtallet (som forøvrig er omtrent det eneste positive jeg vil si om denne motoren) får man nå utnyttet mye mer, og noe drivstoff besparende er det også, en kjekk liten jobb hvor dere får veldig mye valuta for."

Han var så grei å sende meg en 33 ohms motstand, så det går iallefall an å få tak i det rundt omkring.
Største problem med manuell bryter og den enkleste koblingen er at lock-up ikke går automatisk av ved f.eks. panikkbrems. Vil dermed potensiellt øke bremselengden.
« Siste redigering: To.,25,April,2013,01,01 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Sv: WJ Lockup i automatkassa
« Svar #4 på: To.,25,April,2013,22,43 »
"Hei.
Jeg har en 2000 mod. med 3,1 td
Kan noen gi meg opplysning om den kan programeres til å slå inn før 120 Km ?
Mvh Hunden"

Bytt til V8. Da kommer den inn i ca 82 kmt.
PS: Beundrer de som har tolmodighet til å forske på dette !

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ Lockup i automatkassa
« Svar #5 på: To.,25,April,2013,23,02 »
forskningen er over, har slått meg til ro med bryteren min  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Sv: WJ Lockup i automatkassa
« Svar #6 på: Fr.,26,April,2013,23,37 »
"Hei.
Jeg har en 2000 mod. med 3,1 td
Kan noen gi meg opplysning om den kan programeres til å slå inn før 120 Km ?
Mvh Hunden"

Bytt til V8. Da kommer den inn i ca 82 kmt.
PS: Beundrer de som har tolmodighet til å forske på dette !
Eller ved 55 km/t med O/D OFF :-)
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget Trygvea

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: WJ Lockup i automatkassa
« Svar #7 på: Lø.,27,April,2013,20,27 »
Eller ved 55 km/t med O/D OFF :-)
[/quote]

Hæ? det må eg prøva...
'hadde ikkje gjort noe om den hadde slått inn på 70,75 heller...vett at den kobler inn på 82 og ut igjen på ca75kmh.... men når det er noenlunde flatt så hadde det ikkje gjort noe om den hang litt lenger...og slo inn litt før :)
eller kanskje me sko hatt en slags gir som du velger gir helt sjøl... ;D

(å ka e grunnen til at eg ikkje får til å sitere skikkelig?)
« Siste redigering: Lø.,27,April,2013,20,30 av Trygvea »
Naturen er finest gjennom frontruta

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Sv: WJ Lockup i automatkassa
« Svar #8 på: To., 2,Mai,2013,12,23 »
Jeg har en 2001 WJ (WG) med V8 og 545RFE kasse. Denne har 6 gir, hvor det er to 2. gir, 3. er dirkekte mens 4. og 5. er overdrive. 45RFE (1999-2000) hadde ikke 5. gir.

LockUp fås først i 4. gir, ca 82 km/t - deretter i 5. gir, ca 86 km/t.
Om overdrive er disablet (OD/OFF), får LockUp i 3. gir istedet, ca 55 km/t.

45RFE kan programmeres til å bli en 545RFE, og dermed få ett gir til.
Dette var verdens første elektroniske, adaptive girkasse med 3 planetgir ;D
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ Lockup i automatkassa
« Svar #9 på: On., 8,April,2015,01,34 »
Hvordan går det med folks lock-up prosjekter ?

Har ikke fått montert elektronikkduppedittene jeg bestilte i fjor så kjører enda helmanuell switch.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget hkrix

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Sv: WJ Lockup i automatkassa
« Svar #10 på: To., 9,April,2015,23,13 »
Siden vi er inne på WJ v8 og lock-up(LU).
Er litt skuffet over måten kassa mi (2001mod) skifter ned/slipper LU på.
Når man kjører opp en litt tung bakke, holder den på LU, til gasspådraget blir stort nok til at den girer ned, samtidig som LU kobles ut, dvs. går fra OD med LU til ett lavere gir uten LU.
Hopper derfor fra 1600-1800o/min til nesten 3000o/min. Når den går andre veien(girer opp) benytter den iallefall ett mellomtrinn om ikke to.
Er det bare min som er litt sånn Dr.Jekyll and MR.Hyde i motbakkene eller skal det være slik?? 8)
2005 Grand Cherokee 3,0D Ltd.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ Lockup i automatkassa
« Svar #11 på: To., 9,April,2015,23,35 »
Kassa i V8 er vel litt anderledes enn 3,1 og 4.0, men går sikkert an å koble en slik manuell LU overstyring på den også.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: WJ Lockup i automatkassa
« Svar #12 på: Fr.,10,April,2015,09,34 »
Er veldig fornøyd med den manuelle styringa på min med den releboksen! :-)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Tun

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 95
Sv: WJ Lockup i automatkassa
« Svar #13 på: Sø.,19,April,2015,14,48 »
På GPS slår lockupen inn i nøyaktig 116kmt, og turtallet synker med ca 2-300 omdr.
Testet i ca 6500km tur retur Spania i påsken!
Hvem tør egentlig å kjøre den strekningen i en WJ 3.1 tdt som har passert 272000 på klokka??
DET MÅ være en Jeep ting!! ;D

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ Lockup i automatkassa
« Svar #14 på: Sø.,19,April,2015,17,49 »
Ja det hadde iallefall ikke jeg turt  :P

Kjørte 40 mil i helga med hel-manuell lock-up bryter på i de fleste 60, 70, 80 og 90 sonene, samt cruisecontrol satt på litt over gjeldende fartsgrense (som faktisk blir litt over fartsgrensa siden speedometeret mitt omtrent ikke har feilvisning pga. 5% større rulleomkrets på dekkene).
Lock-up funksjonen gir en ny dimensjon til bilen i norske hastigheter, og den går fra delvis "bråkebøtte" til å inneha en viss premium følelse på langturen.
Spesiellt i våre kuperte svingete veier med varierende høydeforskjeller der cruisecontrol medfører turtallsorgier og unødige nedgiringer uten lock-up innkoblet.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.