Skrevet av Emne: Er det noe feil med min girkasse  (Lest 2907 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sveinjeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Er det noe feil med min girkasse
« på: Ti.,26,Februar,2008,19,54 »
Jeg er ny medlem,og lurer på min girkasse(automat) Jeep Cherokee 4 liter 1991mod. Når den stå i 2X går det fint og to part time også, men 4X fulltime skjer det ingen ting som den står i fri, i 4x lav drar bilen på ett foran og et bak.Skal det være noe sperre på foraksling? På symbolene på girspaken stå det: 2X- 4x part time+4x full time-nøytral, 4x lav. mvh sveinjeep

Utlogget Dalton

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 155
  • Cherokee Nation
Sv: Er det noe feil med min girkasse
« Svar #1 på: On.,27,Februar,2008,11,04 »
Det er en justeringsprosedyre for spaken til transfer-kassa. Se under nyttige linker for XJ-eiere, så finner du diverse dokumentasjon.
1994 Jeep Cherokee Limited 4ltr High Output

Utlogget sveinjeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Sv: Er det noe feil med min girkasse
« Svar #2 på: On.,27,Februar,2008,19,59 »
har vært og sjekket men fant ikke noe, litt vansklig alt stå på engelsk.
mvh sveinjeep

Utlogget sveinjeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Sv: Er det noe feil med min girkasse
« Svar #3 på: Ti., 4,Mars,2008,14,28 »
Hei, har sjekket litt på spaken, på min er det ett "hakk" bakover da står den i 4 part, etter det må jeg føre spaken mot høyre da står bil i fri N, et "hakk" til og bilen står i 4 lav. Kan jeg ha feil symboltavle.Kan det vær det er byttet kasse. Bilen ble impotert fra USA i 1997, men er en 1991 mod.hvor kan jeg se hvilken kasse jeg har. mvh sveinjeep.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Er det noe feil med min girkasse
« Svar #4 på: Ti., 4,Mars,2008,14,54 »
Du kan sjekke hvilken transferkasse du har på et lite skilt som er på kassen. Står på den siden av kassen som vender mot bakakselen.. Lite rundt alu skilt med innslåtte bokstaver og tall på.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sveinjeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Sv: Er det noe feil med min girkasse
« Svar #5 på: On., 5,Mars,2008,13,44 »
Hei
Jeg har sjekket kassa det er en 231 kasse,da må jeg ha feil symbolskive ved girspaken.Har lest at dette ikke er så vanlig på en 4L aut.kasse.
Er det mulig på noe hvis og få sperre på foraksel eller bakaksel? Uten forstore kostader.
mvh svein

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Er det noe feil med min girkasse
« Svar #6 på: On., 5,Mars,2008,14,22 »
Er nok mest vanlig med en 242 kasse bak en AW-4 aut.kasse ja. Da er nok platen med symbolene feil og du har ikke muligheten for å bruke 4x4 på asfalt ved tørr/fuktig vei. Det er det 4x4 fulltime er til. Du har du bare Part time på din kasse.

Det beste er nok en luftoperert eller mekanisk sperre ala ARB eller OX. Sperrer koster ca 10 lapper per aksel tror jeg med innkjøp og montering.

Du får automatiske sperrer også men de tror jeg ikke er noe særlig for en veibil med skilter. Disse kobler nemlig ikke alltid skikkelig ut og kan gjøre at bilen blir noe skummel å kjøre. Gjelder spesielt forakselen. HJvis du ikke har disconnect foraksel da. Dette ser du ved at det er en vakuumklokke nede bak akselhylsen på pass.siden.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sveinjeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Sv: Er det noe feil med min girkasse
« Svar #7 på: On., 5,Mars,2008,15,00 »
Hei
Jo, jeg har en vakumklokke som det går inn to vakuslanger på. Utrolig mye jeg har lært om bilen på den korte tiden jeg har vært med. TAKK FOR ALLE SVAR. :) :) :)
mvh svein

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Er det noe feil med min girkasse
« Svar #8 på: On., 5,Mars,2008,15,54 »
Siden du har en disconnect foraksel kan du bruke en automatisk sperre foran. Om sperren ikke kobler helt ut da gjør det ikke noe siden den er disconnected av vakuumanordningen. Disse sperrene koster ca 2-3 tusen og kan monteres selv hvis en har noenlunde peiling. Kalles ofte "lunchbox locker". Finnes flere forskjellige sånne sperrer å få kjøpt. Aussie locker og lockright for å nevne noen.

Akslingen din kobles sammen av en ring som glir over begge stikkakslene på pass.siden, en gaffel beveger denne ringen over. Når du kjører i 2 hjulstrekk vil denne ringen legge seg over den ytre stikkakselen slik at diffen er koblet bort.

Bare hyggelig hvis du har funnet ut noe nyttig her. Er jo noe av det som er kjekt å være med i en sånn klubb som JCN.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sveinjeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Sv: Er det noe feil med min girkasse
« Svar #9 på: On., 5,Mars,2008,18,57 »
Hei igjen.
Vett du eller noen hvor jeg kan få kjøpt sperrene ??? driver eget diesel verksted på båtmotorer så skru kan jeg, men har skrudd lite på bil 2000-3000 tusen er da ingentig. Tenk å den ville komme frem spesielt på vinteren. mvh svein

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Er det noe feil med min girkasse
« Svar #10 på: To., 6,Mars,2008,07,10 »
Ville hørt med Bgnor eller 4x4 supply, de har nok noe du kan bruke. Hvis du ringer Bgnor spør etter Amund, han har sånne i sin XJ og har sikkert noen tips til deg..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.