Skrevet av Emne: å få godkjent 31"  (Lest 3181 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Sammy

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 1
å få godkjent 31"
« på: Ti., 8,Juli,2008,11,24 »
Heisann.
Ble stoppet av biltilsynet her om dagen, og nå har jeg en måned på meg til å få godkjent 31" dekk på TJen min.
Hvor henvender jeg meg da?

Burde ikke være noe problem når jeg ser hva mange andre Jeeper kjører rundt med ;)

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: å få godkjent 31"
« Svar #1 på: Ti., 8,Juli,2008,13,32 »
Hva folk kjører rundt med er ikke nødvendigvis ensbetydende med hva som står i vognkortet. 31" bør imidlertid ikke være det store problemet å få godkjent på en TJ, men en form for dokumentasjon eller anbefaling setter BT-folket alltid pris på. Amcar (www.amcar.no) er sikkert behjelpelige med anbefalingspapirer hvis du er medlem.
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: å få godkjent 31"
« Svar #2 på: Ti., 8,Juli,2008,22,32 »
Og er du ikke amcar medlem, så får du heller ikke hjelp der.
Men dette burde ikke være noe problem. Rubicon kommer med originalt 31" hjul. Mulig at flere av de andre modellene gjør det.
Derfor kan man prøve å ta kontakt med Bertelosten, og høre med dem og de kan gå god for 31 på bilen. Men husk, du må også gire om speedometeret ditt slik at det blir riktig og sjekke subbing og justere svingradiusen din.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: å få godkjent 31"
« Svar #3 på: Ti., 8,Juli,2008,22,43 »
Rubicon kom med Dana44 forran og bak så tviler på att du får noe anbefalings brev fra importøren.

Kan du ikke bare sette på orginale hjul til timen for så å montere på 31" når du kommer hjem igjen. Vil du ha det godkjennt er nok en anbefaling fra amcar lurt, evt kan du kjøpe TuV godkjennte felger som godkjenner opptil 32" (33" med ytterlige modifikasjoner les heving)
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: å få godkjent 31"
« Svar #4 på: Ti., 8,Juli,2008,23,52 »
Det stemmer at Rubicon har dana44 forran og bak med sperre.
Det kom også en Sahara eller en annen modell (husker ikke) som hadde 30x9,5" som original hjul.

Nå har størrelsen på hjula lite med dimensjonen på bak og fram akslen å gjøre. Det som blir berørt er bremseeffekt, rullediameter iforhold til speedometer, og at det ikke subber ved maks flex osv. Det er vel ikke før du kommer over 35" at de begynner å sette krav til blandt annet større boltsirkel, vesentlig forbedring av bremser osv. Jeg tar da utgangspunkt i at dekkene står på originale felger, da slipper du også TUV papirer på felgene. Ellers så er det som Sandviper sier, at du kan kjøpe felger med TUV papirer. Men husk, beholder du samme innpresset på felgen, så slipper du vel TUV, selv på uorginale felger

Men Sandviper har helt rett i at du kan enkelt bare låne 4 originale hjul, godkjenne bilen, for så å sette på 31" dekk igjen og ta dette som en godkjenning når du får tid/papirer i orden.

Melder du deg inn i Amcar (noe vi anbefaler), så vil du nyte godt av alle de medlemsfordelene de har, inkl tilgang på teknisk bistand. Her da i form av anbefalingspapirer for TJ på 31" dekk. Forutsatt da at de tingene jeg nevnte er i orden. (speedometer, flex/subbing, svingradius). Husk, dekket skal ikke ta i verken ramme eller karosseri ved fullt ratt utslag til begge sider, ved full flex (med stabstaget montert), og du må huske på skjerming av dekk. Husker ikke ,men mins at 31x10,5" på original felg stikker ørlitegrann på utsiden med originale skjermbreddere, eller så gikk det akkurat. (Lenge siden 31" jeg hadde så små hjul  ;D )
« Siste redigering: Ti., 8,Juli,2008,23,55 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Herman Hille

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 197
  • rubicon
Sv: å få godkjent 31"
« Svar #5 på: On., 9,Juli,2008,10,40 »
Orginaldimmen paa Rubicon er 245-75r16 paa 8 tomms felg..Men den har skivebremser hele veien rundt og akslene gj&r det ogsaa lettere, vet jeg etter erfaring med godkjnningsprosjekt paa 33 tommere :)

Aa sammenligne med Rubicon hjelper nok ikke annet en at center of gravity som 31 tomms skaper er levert fra fabrikk, altsaa h&yde og legnende forhold som endres ved hjulst&rrelse.

det er +15 mm i innpress paa 8 tomms orginalfelgen paa rubiconen, hvis det er til hjelp med svingradius og skraping :)

Herman
Det tar lang tid å gjøre noe riktig, men så holder det seg riktig i lang tid:D

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: å få godkjent 31"
« Svar #6 på: On., 9,Juli,2008,15,54 »
Sitat
Rubicon kom med Dana44 forran og bak så tviler på att du får noe anbefalings brev fra importøren

Jeg fikk med den største letthet, skriv fra Jeep Norge på 245/75-16 på 6x8 felg til min TJ2,5. Jeg refererte da til Rubicon og det var bare gleden.
Så er det bare å prøve å forklare BT at 245,ene har samme diameter som 31", det burde kunne gå om du tar med deg en utskrift fra dekkfabrikant som beskriver rulleomkrets/diameter.
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Herman Hille

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 197
  • rubicon
Sv: å få godkjent 31"
« Svar #7 på: On., 9,Juli,2008,16,29 »
Helt nyaktig rulleomkrets og diameter, ikke maalte verdier men fra fabrikkant finner du i en bok som heter STRO(Skandinavian tire and rim organsation)
Det tar lang tid å gjøre noe riktig, men så holder det seg riktig i lang tid:D

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: å få godkjent 31"
« Svar #8 på: On., 9,Juli,2008,19,42 »
Helt nyaktig rulleomkrets og diameter, ikke maalte verdier men fra fabrikkant finner du i en bok som heter STRO(Skandinavian tire and rim organsation)

STRO sitter også somregel biltilsynet med. Eneste er at STRO tar vel ikke for seg dekk merkene(husker ikke dette nøyaktig), kun dimmensjonene. Og alle veit jo at ett 33 dekk faktisk kan måle 32 eller opp mot 34 tommer, avhengig av hvilken fabrikat dekket er. Men who cares  ;D
31 ER 31  ;D og så lenge tallene på tommer og millimeter stemmer overens i følge STRO, så er den bankers!!  8)
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: å få godkjent 31"
« Svar #9 på: To.,10,Juli,2008,10,09 »
YJ med 215 i vognkortet kom med optional 225 og 235/75r15. Regner da med at TJ ihvertfall kom med minst 235 som optional.
Hvis du er riktig flink med kalkulatoren og STRO boka, finner du at med litt godvilje og riktige faktorer er 31/10,5r15 4,731% større enn 235/75r15, og innenfor 5% regelen.
MEN. Det er fordi 31/10,5r15 er klassifisert som lett lastebilhjul.
Rulleomkrets CR= dekkets ytterdiameter D ganger F. CR=FxD
F=3,05 for personbildekk
F=3,03 for lett lastebilhjul
Rulleomkrets 31/10,5r15 = 775x3,03=2348,25
Rulleomkrets 235/75r15 = 733,5x3,05=2237,175
Prosentforskjell=4,731%.

Om BT svelger faktaen at du kan STRO boka bedre enn dem vites ikke, men er verdt et forsøk... Overtalelsesmomentet må også brukes ved å skaffe dokumenter om hva som kom som option, mot hva som faktisk står i vognkort.
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: å få godkjent 31"
« Svar #10 på: To.,10,Juli,2008,20,15 »
TJ kom ivertfall med 225/75-15. Også mener jeg at Sahara kom med 30x9,5x15 opsjon i statene.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Kristian_T

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 77
    • MBBA
Sv: å få godkjent 31"
« Svar #11 på: To.,10,Juli,2008,23,44 »
Også mener jeg at Sahara kom med 30x9,5x15 opsjon i statene.
Jeg har en brosjyre fra 2002 som bekrefter dette.
Kristian Tande
'97 TJ
Medlem nr. 868
www.terrengbil.com