Skrevet av Emne: 4,0l motor i TJ 2,5l Sport??  (Lest 3346 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget SASR

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
4,0l motor i TJ 2,5l Sport??
« på: Sø.,22,Juni,2008,15,09 »

 Hei!

 Har svært lyst på TJ 4,0l, men de som ligger ute til salgs nå er det gjort så mye med, at de egentlig ikke passer til mitt bruk.
 Tipper 95% av kjøringen vil foregå på asfalt el. grus, men har likevel falt for wrangler siden det er en genial jaktbil på høsten..
 
 Dette er det sikkert flere som har spurt om før, men jeg spør igjen..

 Er det mulig å oppdrive en TJ 4,0l motor, og sette den inn i en TJ Sport? Hva må jeg forvente å betale for motor og arbeid?
 Lønner det seg i hele tatt? Hva annet må jeg regne med å skifte ved motorbytte (girboks etc..)?

 Synes denne bilen ser grei ut, og er muligens et godt utgangspunkt? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13909118&sid=xz2cbaUOMoz278949&WT.svl=Bilde

 Et annet spørsmål: Bør jeg dreve om hvis jeg vil bytte til 31" dekk på 2,5l? Må jeg heve noe? Er det lett å få 31" dekk godkjent?

 Takker for alle svar ;D



 

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: 4,0l motor i TJ 2,5l Sport??
« Svar #1 på: Sø.,22,Juni,2008,15,24 »
Jeg er midt i denne prosessen. Dog endte jeg på et mer og større prosjekt med å sette inn Chevy V8.

Du kan lese mye om diskusjoner frem og tilbake HER ! Mange løsninger og priser og godt med info om saken i denne linken. Anbefaler at du leser igjennom hele!!

31" og dreving er på kanten, men jeg ville ha gjort det...
« Siste redigering: Sø.,22,Juni,2008,18,00 av Stein-K »
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget SASR

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Sv: 4,0l motor i TJ 2,5l Sport??
« Svar #2 på: Sø.,22,Juni,2008,16,59 »
Okeeeeey..... da har jeg lest alle 14 sidene i den tråden... og motorbytte blir det nok ikke..

Spørsmålet er om jeg skal ha is i magen for å se om det dukker opp en "klin standard" TJ 4,0l i løpet av sommeren, eller om jeg skal satse på å kjøpe denne: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13909118&sid=xz2cbadBNMh535814&WT.svl=Bilde

Synspunkter?? er det vanlig at det dukker opp en del wranglere på bruktmarkedet rett før høsten?


Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 4,0l motor i TJ 2,5l Sport??
« Svar #3 på: Sø.,22,Juni,2008,17,49 »
wranglere tror jeg det går javnt med uansett årstid. 2.5 litere står det alltid noen til salgs av. Det som derimot er unikt nå er at det er 3 stk 4.0litere til salgs samtidig. Det har vel ikke forekommet tidligere som jeg kjenner til.
siden 4.0 literne er såpass sjeldne totalt sett, og veldig mange av de er modifisert i en eller annen grad, så kan det være du må vente litt. Jeg kjøpte en original en for 3 år siden. Har ikke sett så mange siden den tida. Det går en original her i Larvik men den tror jeg er USA importert av nåværende eier. Det er den eneste jeg kjenner til. men det finnes sikkert noen andre rundt om kring også.

Hvis du vurderer å putte en 4.0liter i en 2.5 liter, så tror jeg det blir enklere, mindre jobb og kanskje billigere å kjøpe en som er 4.0liter i utgangspunktet. Eller kjøpe en 2.5 liter og putte i en V8.
Den du refererte til var vel ikke spesielt billig, også var den helt original. Da behøver du strengt tatt ikke mer motor. Men skal du ha større hjul, så bør bilen dreves om, selv med 31" dekk, og da kan også en større motor være greit å ha.
Men husk, selv om du prøver å være tilbakeholden nå med modifisering, så er det veldig fort å bli bitt av jeep-basillen, og da flyr pengene  ;D
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget SASR

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Sv: 4,0l motor i TJ 2,5l Sport??
« Svar #4 på: Sø.,22,Juni,2008,18,05 »

 Denne trenger vel ikke å dreves om? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13784158&sid=xz2cbadBNMh519867&WT.svl=Bilde
 Må imidlertid fikse skivebremser både foran og bak..
 Men den var litt i dyreste laget.. hva mener dere den er verdt, objektivt sett?

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: 4,0l motor i TJ 2,5l Sport??
« Svar #5 på: Sø.,22,Juni,2008,18,10 »
Hvis den er godkjent med det oppsette ( skrevet inn ivognkortet ) så er bilen verdt de pengene. Uten godkjenning, så er prisen noe stiv.

Sitat
-Old Man Emu hevesett (montert for 1 mnd. siden)
-Quick dis-connect
-ARB sperre i for- og bak aksel.
-Mickey Thompson felger, med 32,5 x 11,5 Mud Terrain
-6" Warn skjermbreddere

Den pakka der koster ca 50.000,- hvis du kjøper inn allt nytt....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget SASR

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Sv: 4,0l motor i TJ 2,5l Sport??
« Svar #6 på: Sø.,22,Juni,2008,18,17 »

 Får vel sende selger en mail for å høre litt ;)

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: 4,0l motor i TJ 2,5l Sport??
« Svar #7 på: Sø.,22,Juni,2008,22,24 »
Den siste wrangleren som står der med arb foran å bak er min gamle bil.
Den har alt. som det står og er drevet om iakslene. Så den går meget bra med 32.11,5

Bilen har kostst totalt 250.000,- så dette er billig. Her får du en bil som er for pent behandlet, den er strøken iforhold til mange andre tj`r
Den har vært tectylbehandlet å tatt meget godt vare på.

desuten er den henhandlet med rhino lining innvendig. Kjøper du denne blir du ikke skuffet.
Jeg angrer som en hund for å si det sånn.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget SASR

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Sv: 4,0l motor i TJ 2,5l Sport??
« Svar #8 på: Sø.,22,Juni,2008,22,45 »

Hvilken utveksling hadde den da du solgte den da? Er det lenge siden du solgte den? Vet du om den har/har hatt noen skader?
Har prøvd å fått kontakt med selger, men han har ikke svart på mail ennå..
Blir jo fort litt ekstra utgifter, om jeg må fikse skivebremser bak.. har hørt at 4,0l er livsfarlige med de originale bremsene.. :(

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: 4,0l motor i TJ 2,5l Sport??
« Svar #9 på: Sø.,22,Juni,2008,22,59 »
Er ikke livsfarlig med orginal skrubb. Ihvertfall ikke på hjul opp mot 33". Men bremsene er ikke gode på disse bilen når du får på større hjul.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 4,0l motor i TJ 2,5l Sport??
« Svar #10 på: Ma.,23,Juni,2008,00,20 »
Er ikke livsfarlig med orginal skrubb. Ihvertfall ikke på hjul opp mot 33". Men bremsene er ikke gode på disse bilen når du får på større hjul.

Er vel jeg som har nevnt på at de er livsfarlige. Har selv kjørt på både 33 og 35 med originale tromler og det er skremmende at dette faktisk er de bremsene bilen blir levert med. :o

Jeg husker selv din replikk Stein, ifra Rena når du kjørte (eller ble vinsjet til slutt) den sorte 4.0litern på 31" dekk opp den bratte kneika, på vegne av han som ikke turte lenger. "Å fyfader, det er jo nesten ikke bremser på de jo!!! " "måtte jo ta spenntak for å holde bilen på bremsen !!! " ;D hehe, og da var du vandt med din TJ på 36" og de bremsene som var der.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: 4,0l motor i TJ 2,5l Sport??
« Svar #11 på: Ma.,23,Juni,2008,08,11 »
Sitat
Jeg husker selv din replikk Stein, ifra Rena når du kjørte (eller ble vinsjet til slutt) den sorte 4.0litern på 31" dekk opp den bratte kneika, på vegne av han som ikke turte lenger. "Å fyfader, det er jo nesten ikke bremser på de jo!!! " "måtte jo ta spenntak for å holde bilen på bremsen !!! "  hehe, og da var du vandt med din TJ på 36" og de bremsene som var der.

Stemmer det :o Når bilen stod i lavgir klarte faktisk ikke bremsene å holde igjen bakhjul. Var litt skremmende det i den bakken der ja....

Gleder meg til jeg er ferdig ombygd med Vancho sette foran på min. Da burde det klemme skikkelig  ;D
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: 4,0l motor i TJ 2,5l Sport??
« Svar #12 på: Ma.,23,Juni,2008,09,01 »
Skjønner ikke hva dere snakker om. Min tj låste hjulene, samt den gikk igjenom eu ut anmerkninger på bremser med 285/75/16.

Men det er viktig å passe på at bremsetromelene er reine, å ikke fulle av skogens hemligheter. Samt at selvstrammer funksjonen funger skikkelig.
Så det med å montere skivebremser er kult det ,men ikke nødvendig på 32"dekk.

Føler litt TJ er blitt litt slik, den som har mest ettermarknadsdeler har vunnet opplegg.
Men det er sikkert bare meg som ser det slik.

Da jeg bygde den bilen ville jeg at den skulle se mest mulig "orginal" ut, men samtidig litt oppbygd. Ny eier har satt på større skjermbreddere å bredere hjul.

Utvekslingen i den er 3.73 å det fungerer meget bra på de hjulene.
Orginalt i bilen var 3.07.




her er bilde av den når jeg eide den.



Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 4,0l motor i TJ 2,5l Sport??
« Svar #13 på: Ma.,23,Juni,2008,15,25 »
Skjønner ikke hva dere snakker om. Min tj låste hjulene, samt den gikk igjenom eu ut anmerkninger på bremser med 285/75/16.

Men det er viktig å passe på at bremsetromelene er reine, å ikke fulle av skogens hemligheter. Samt at selvstrammer funksjonen funger skikkelig.

Min ble også faktisk veldig bra etter at jeg hadde fullt overhaling av bremsene, inkl nye band og alt som kunne byttes. Bilen gikk fint igjennom EU-kontroll, men jeg greide ikke å låse bakhjula. bremsene ble overhalt 2 ganger av fagfolk (forskjellige) før jeg gjorde det eneste riktige. Bremsene ble også omtrent fraværende etter første gangen i skogen/vann/myr etter at de var overhalt. Dette slipper jeg helt nå.
Ikke det at dette skal bli en klage-tråd, men det å bruke EU kontrollen som argument for gode bremser er ingen god ide. Siden eu-kontrollen kun måler forskjellen på høyre og venstre side, men ikke hvor godt det skrubber. altså bremsekraften, den blir ikke målt.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget SASR

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Sv: 4,0l motor i TJ 2,5l Sport??
« Svar #14 på: Ma.,23,Juni,2008,16,07 »

 Tror nok jeg satser på enten en TJ 2,5l Sport eller en Cherokee jeg, ble ganske mye klokere etter å ha lest denne tråden ;)

 http://www.offroad.no/forum/index.php?showtopic=46329&st=0