Skrevet av Emne: 5,7 Hemi i tj  (Lest 3400 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Neowulf

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 159
  • Æ e ikke trøtt å dessuten e blodsukkere på topp
5,7 Hemi i tj
« på: On.,21,Mai,2008,22,54 »
Heisan

Sitter å leser meg opp på motorbytte i jeep , ser det er en type 5,7hemi som passer med 4 liter'n og lurer i den forbindelse på hvor det er forskjell i ledningsnett(ikke komponenter) mellom en 97modell 2,5 og en 03modell 4liter, er det noen som har en link til ledningsnett-oversikt eller lignende (trenger da papirer på begge nettene)

hvilken automatkasse er og foretrekke til 5,7litern?
 
Er det noen som har ferdigstilt et 2,5/4,0 til 5,7hemi skifte i kongeriket som dere vet om, godkjenning og annen motortrimming er uinteresant  i denne tråden , prøv og holde den teknisk, så en annen tråd på fjorten sider rot.

ref http://www.4wdandsportutility.com/features/0411_4wd_2004_jeep_wrangler_tj_hemi/index.html

takker for svar og inspill
 ;D

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 5,7 Hemi i tj
« Svar #1 på: On.,21,Mai,2008,23,12 »
Tror ingen i norge har gjort hemi-swap før. Problemet er avgiftene. Det er ikke før nå at det begynner å bli bra med jeeper som er over 10 år gamle, og som kan gjøres noe med.
Tror det beste er å se på hva aev-conversions har gjort. De selger ferdige hemi-swap sett. Tror du kan bruke motoren ut av en durango, sammen med en rfe-545 kasse eller noe, som er en 5 trinns automat med 2 andre gir. Komplette ledningsnett som passer med TJ instrumenter er å få tak i.

WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

renegade

  • Gjest
Sv: 5,7 Hemi i tj
« Svar #2 på: On.,21,Mai,2008,23,32 »
Tror ingen i norge har gjort hemi-swap før. Problemet er avgiftene. Det er ikke før nå at det begynner å bli bra med jeeper som er over 10 år gamle, og som kan gjøres noe med.
Tror det beste er å se på hva aev-conversions har gjort. De selger ferdige hemi-swap sett. Tror du kan bruke motoren ut av en durango, sammen med en rfe-545 kasse eller noe, som er en 5 trinns automat med 2 andre gir. Komplette ledningsnett som passer med TJ instrumenter er å få tak i.

Rent bortsett fra at tilsynet til nå ikke har vært villig til å godkjenne noe særlig mer enn en 210-220 hk, så er det ikke noe hokus-pokus med en hemimontering i TJ.  Det er etterhvert gjort maaange ganger før.

Og siden du ikke vil lese igjennom alle våre merkverdige tråder, så kan jeg anbefale www.google.com, prøv med hemi tj, wrangler hemi, jeep hemi conversion osv.  Det ligger enormt mye info der ute...


Utlogget Neowulf

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 159
  • Æ e ikke trøtt å dessuten e blodsukkere på topp
Sv: 5,7 Hemi i tj
« Svar #3 på: On.,21,Mai,2008,23,48 »
leste trådene, blei bare ikke særlig klokere.

fant dette om forskjellene :

TJ wrangler (1997-present)

Description

* Built since 1997 (there Was no 1996 wrangler)
* round headlights again
* first open jeep with air bags
* 93.4" wheelbase
* in 2004 the wrangler "unlimited" was introduced (aka TJ-L) with a 10" longer wheelbase and 10" extra length behind the rear wheels. only a 4-speed automatic is offered.
* more detail of late models is available at jeep.com

ENgines

* amc 151 cu in (2.5L) i-4 (1997-2003)
* amc 4.0L (241 cu in) i-6 (1997-present)
* daimlerchrysler 2.4L DOHC i-4 (2004-present)

Transmissions

* ax-15 5 speed manual
* chrysler 32RH 3-speed automatic (1997-2003)
* daimlerchrysler 4-speed automatic (2004-present)

Transfer Cases

* nv-231j 2-speed (aka command-trac)
* nv-249? (aka rock-trac)

rear Axle

* Dana 35
* dana 44 (optional, Rubicon Model)
* dana m35 (some newer models)

front axle

* dana 30
* dana m44 (rubicon model)
     
.

fant denne via pirate4x4 : http://www.fourwheeler.com/projectbuild/129_0507_1997_jeep_wrangler_tj_57l_hemi_v8_swap/index.html

AEV har sluttet å levere 5,7kittet og de blei bare levert i modeller fra 2003 og opp slik jeg forsto det.

ledningsnettet har jeg tengt å tilpasse selv derfor trenger jeg lednigsnett-tegninger,eventuelt ha kontroll på nettet om hva som går hvor på ett ettermarkedsnett.

skal se litt på durangoløsningen , tak for tipsett.
« Siste redigering: To.,22,Mai,2008,00,24 av Neowulf »

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 5,7 Hemi i tj
« Svar #4 på: To.,22,Mai,2008,23,23 »
Rent bortsett fra at tilsynet til nå ikke har vært villig til å godkjenne noe særlig mer enn en 210-220 hk, så er det ikke noe hokus-pokus med en hemimontering i TJ.  Det er etterhvert gjort maaange ganger før.

Og siden du ikke vil lese igjennom alle våre merkverdige tråder, så kan jeg anbefale www.google.com, prøv med hemi tj, wrangler hemi, jeep hemi conversion osv.  Det ligger enormt mye info der ute...

Tror dette burde kunne la seg fullføre. For noen år siden så leste jeg litt om dette på AEV sine sider. Selv om AEV ikke lenger leverer det settet, så kan du fint ta utgangspunkt i hvordan sett de hadde sydd sammen av motor, girkasse og transfer. Dette var ikke noe dårlige greier.
Det settet de hadde utgjorde ikke noe særlig økt egenvekt utover det som er originalt på en 4.0liter heller. Derfor er dette en fin swap. Vekt blir ikke noe problem.
Men skal du fullføre dette, så bør man nok skaffe seg en grom ombygd Dana44 med 5,5 boltsirkel og gode skivebremser bak, samt muligens oppgradere til Vanco 2 stemplede kalippere forran, med kanskje en hydroboost. Da har du bremsekraft til å blokkere 4 stk 37" dekk på tørr asfalt så blårøyken står om hjula. Dette er helt sikkert nok bremsekraft ivertfall. Hvis du også kan dokumentere at du ikke  øker toppfarten utover det som er originalt på en TJ, så skal dette gå greit. Men pass på avgifter osv.
Ang. ledningsnett så må du google, og eller prøve deg frem på dette selv.

Men vær klar over at du tråkker opp ei løype her, så dokumentasjon er nok viktig. Men jeg tror det skal la seg gjennomføre.
Kanskje greit å skissere en slik løsning i detalj for Biltilsynet før du starter.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 5,7 Hemi i tj
« Svar #5 på: To.,22,Mai,2008,23,31 »
Les litt på denne linken. tror mye går om hverandre både før og etter 2000 modellene.
http://www.4wdandsportutility.com/features/0411_4wd_2004_jeep_wrangler_tj_hemi/index.html

Ser at man også kan bruke en hemi ut av en dodge ram. Det er en 6.1 liter, med samme girkasse.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Neowulf

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 159
  • Æ e ikke trøtt å dessuten e blodsukkere på topp
Sv: 5,7 Hemi i tj
« Svar #6 på: Fr.,23,Mai,2008,01,22 »
Hei

Har lest meg ennå litt opp på emnet,
5,7 liter fordi det går overens med det orginale dashbordet og OBD'en slik at ikke check engine lyset blir hengende på. forsto det slik at det blir et problem med 6,1 literen. (vet ikke hvor mye hold det er i dette da man uanset må ha modulen fra donorbilen....)

D44 er hvist et minimum men d35 har holdt i visse tilfeller. (D60..)

Har funnet et par firma som leverer ledningsnett og 6,1 ombygninger.

5,7 fra ram "trucker" er den riktige motoren slik jeg forstår det (54pund tyngere en orginal 4,0) , den er vist litt anderledes en de som brukes i de andre bilene slik at den passer bedre.

Bilen må også utstyres med et ett tomers bodylift for å få plass.

de "hjemme snekkra" byggene jeg har set har også hatt atlas.

 :)


Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 5,7 Hemi i tj
« Svar #7 på: Fr.,23,Mai,2008,20,42 »
Dana60 er nok en god del tyngre enn 44. da vil du få økt vekta en del igjen. Da ville jeg heller vurdert en dana44 tom hylse, og oppgradert den med Superior Super44 settet. Det er ARB og stikkaksler med 33 eller 35" splines. Altså en forsterket dana44. Tror Teraflex sin 50CRD aksel er bygd på dette settet. Ved å gjøre dette selv, og eventuelt bruke skivebremser ifra GrandCherokee, så vil du sikker komme på halve prisen av en Teraflex aksel.
Som sagt. fordelen med en 44 er vekten.
Og når bilen skal godkjennes, så ta av vinsj, reservehjul, basskasser, verktøy osv osv. Bilen veies inn og får ny egenvekt. Viktig at denne er så lav som overhodet mulig. Dette for å beholde den ekstra lasteevnen utover personer på bilen. Stein bygger jo om til V8 nå. Bygger om en 2.5liter. Tror han fikk økt totalvekten på bilen, lik en 4.0liter, men fikk ikke satt inn baksetene pga det var for lite lasteevne på bilen. Mulig jeg husker feil, men jeg mener han snakket noe om det.
Så om ikke du kan greie å få økt lasteevnen utover en TJ 4.0 liter, så er det totalvekten der du har å forholde deg til.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Neowulf

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 159
  • Æ e ikke trøtt å dessuten e blodsukkere på topp
Sv: 5,7 Hemi i tj
« Svar #8 på: Lø.,24,Mai,2008,00,21 »
Bilen skal i utgangspungtet ikke godkjennes , den skal bare bygges,(se post nr.1)

Med D60n axler skulle det ligge til rette for å få opp totalvekta på bilen også om jeg skulle prøve å få det godkjent.

Det er endel forskjeller i dashbordet på jeepene fra 03 og opp derfor må jeg vist lage en hybrid.

så langt er jeg kommet fram til at:
bilen sansynligvis må løftes en tomme på ramma,
motor,gear og ledningsnett må kjøpes i ett og bør komme fra en truck.
ledningsnett er å få kjøpt men mange er misfornøyd med disse, spess fra teraflex.
må ha et dashbord som er fra 03 eller nyere for å få ledningsnett til å passe overens.
orginal axler er for svake , minimum D44 bak, D60 er å foretrekke.

Får ta et par telefoner etter helga til terafleximportøren (BG-nor) å forhøre meg litt ang ledningsnett og axlinger.

magler også en del mellom gearbox og differ......


Utlogget doffen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Sv: 5,7 Hemi i tj
« Svar #9 på: Lø.,24,Mai,2008,17,24 »

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 5,7 Hemi i tj
« Svar #10 på: Fr.,27,Juni,2008,11,09 »
Her er motorn som smetter rett oppi, samme motor som AEV conversions bruker i sin ombygging.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&sspagename=ADME%3AB%3AFSEL%3AUS%3A1123&viewitem=&item=190232399333

Det var jo relativt rimelig for en 5.7liter Hemi. 10tusen + frakt og eventuelle avgifter hvis bilen ikke er eldre en 10 år.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Neowulf

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 159
  • Æ e ikke trøtt å dessuten e blodsukkere på topp
Sv: 5,7 Hemi i tj
« Svar #11 på: Sø.,29,Juni,2008,01,43 »
Hei igjenn ,

Jeg har funnet komplett motor og gear kitt , ny i eske, eller ferdig tuet om jeg ønsker det..
 
Ledningsnett og ombygningsdeler er så godt som i box med tanke på hvor det skal hentes fra.

Eneste problemet jeg har nå er axlinger og bremser å hvilke jeg skal gå for, og at jeg sølte bort omtrent 40laken mere en beregnet på selve bilen(enda jeg hadde tenkt å vente med å kjøpe bil til alle deler var i hus), men så slipper jeg i allefall flere mareritt om barbiefargen det holdt på å bli, ulempen er bare at jeg må ice prosjektet litt ned til jeg får råd å fortsette,orker ikke bestille to av tre deler.

Det er jo kommet flere andre motorer på markedet i det siste som også er interesange men 5,7 er fortsatt favoritt.

stein-k har jo gått opp mye av løypa med tanke på annen ombygging og godkjenning så det er jo bare at jeg klarer og karre meg til å sette i gang, husbygginga regner jeg at jeg er ferdig med til vintern så da bør jeg ha prosjektet under tak.

poster når jeg er i gang med bestillinger/planer igjen.

snakes.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 5,7 Hemi i tj
« Svar #12 på: Sø.,29,Juni,2008,13,15 »
Av akslinger ville jeg kjøpt dana44 med superior sitt super44 sett. Det er forsterkede stikkaksler med 35  eller 33 splines aksler og ARB tilpasset dette. de har ivertfall 2 eller 3 splines mer enn original Dana44. Tror det er en butikk som selger dette ferdig, relativt rimelig. Av bremser er jeg ikke tvil. Teraflex skivebremser bak, og Vanco sitt to stemplede kalippere forran, og kanskje vurdert en hydroboost på toppen. hydroboosten er ikke nødvendig, men gir deg vesentlig bedre trykk på bremsepumpa. Dette blokkerer 37" og oppover så blårøyken står etter bilen.
Du kan også vurdere å bare bytte bremsepumpa på bilen. Det viser seg at hvis man ser på cherokee og wranglere oppigjennom tidene, så er det forskjellige trykk i psi på bremsene. og dette kan variere bare ifra ett år til ett annet. kom over en tråd på dette borti statene. Så man kan faktisk få en del bedre bremser bare ved å bytte bremsepumpe til den som har høyest trykk. Tror de er relativt like av "form og farge".

Beskrivelse for Vanco bremsene http://www.stu-offroad.com/suspension/vancobigbrake/bigbrake-1.htm
« Siste redigering: Sø.,29,Juni,2008,13,20 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.